Formule 1 in de toekomst

Gestart door Gerard, 15 oktober 2010 - 13:14:04

« vorige - volgende »

Welke GP zal in de toekomst verdwijnen

Belgie
10 (17.2%)
Duitsland
3 (5.2%)
Hongarije
6 (10.3%)
Spanje (Barcelona)
7 (12.1%)
Spanje (Valencia)
26 (44.8%)
Een andere GP, namelijk....
6 (10.3%)

Totaal aantal stemmen: 52

Jehoentelaar

Mwah, de techniek die nu onder de motorkap zit doet niet echt onder aan wat er bij het WEC in de LMP1-HY rondrijdt. Al zijn de technische verschillen tussen de vier fabrikanten in het WEC - vermoed ik - wel een stuk groter.

FolkertE

Alonso's voorstel voor een bandenoorlog is "gevetoed" en teams willen het dus niet.
Maar is het misschien niet een optie dat er wel 2 banden leveranciers komen, maar dat de teams zelf kunnen kiezen welke band ze wanneer gebruiken?

Jehoentelaar

Niet op de manier dat je ook per race kan kiezen tussen de fabrikanten. Dan krijg je een prestatieve bandenoorlog die tot bizarre situaties kan leiden.

Robbert65

 Er is dit seizoen een hoop gepraat over veranderingen en de toekomst in de F1. Sinds de V12's en V10's via V8en naar V6 motoren met turbo en enkele uitlaat verworden zijn, alles dat vroeger mankrachtig bediend werd door elektronica beheerst wordt (drive by wire, break by wire, TC) en er geen vrije bandenkeus is, er tijdens de race niet meer getankt wordt en de heren rijders een stuk braver lijken te zijn dan pak 'm beet twintig jaar terug, sinds dat allemaal gebeurd is, lopen de bezoekersaantallen en de kijkcijfers terug. De laatste jaren gaat dat harder.
Daar moet duidelijk wat aan gebeuren hoor, ik mis geluid en ik mis pit, peper in de reed van F1.

Lees ik  Ecclestone: er moeten dingen veranderen. De teams moeten dit, de rijders moeten dat (dat verhaal over de Duitse spelers in het veld, Vettel, Rosberg, Wolff, dat die heren bij het Duitse publiek onvoldoende zouden aanspreken en dat daardoor de Duitse Grandprix niet doorgaat), we gaan weer tanken, er moet een bandenleverancier bij, twee uitlaten, eentje om de turbo heen voor het geluid, noem maar op, er moet van alles.
Maar meneer Ecclestone had misschien niet al die televisiestations het vel over de neus moeten halen om zijn vermogen van ruim drie miljard euro nog verder  uit te bouwen, waardoor F1 achter het kastje kwam in heul veul landen,  had misschien de organisatoren van de Grandprix, vooral die in Europa, als partners en stakeholders in plaats van cash cows moeten zien, zodat het wél betaalbaar was geweest voor Francorchamps drie jaar geleden, wél betaalbaar zou zijn voor Hockenheim of Nürburg volgende maand.

Wie drie miljard aan topsport verdiend heeft begrijpt niets van sport. Je kunt nu de regels wel veranderen, maar het probleem zit niet bij de regels.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

0634

Mja, dit soort dingen lees ik vaker maar er zijn een aantal dingen niet met elkaar te rijmen. Neem nu de Duitse markt: Jij geeft als één van de hoofdredenen van de teruglopende belangstelling betaal-tv. Maar de terugloop in Duitsland heeft daar bijvoorbeeld al weer niks mee te maken, want de rechten zijn in handen van RTL-D. En die kan iedereen gewoon ontvangen. In Engeland nemen de kijkcijfers toe terwijl het daar juist wel achter de decoder zit. Dat valt niet te rijmen met de 'het ligt (mede) aan decoders'-reden.

En circuits als stakeholders zal niet zo makkelijk gaan. Wat gaan ze daarvoor doen dan? Je gaat toch niet zomaar gratis aandelen weggeven of hoe zie je dat voor je? CVC is een investeringsmaatschappij die gaan financieel ten onder als ze zomaar aandelen weg gaan geven zonder dat het iets oplevert. Want wat zou dat kunnen opleveren voor de F1 dan? Het is niet zo dat als Hockenheim aandelen heeft, de race ineens uitverkocht zal zijn. Ik zie de logica hierin niet zo en zie ook niet in hoe de F1 daar verder mee zal komen.

Voor mij is het nog steeds heel simpel: de F1 moet een goede show geven en de F1 moet sterren hebben. De populariteit van Hamilton doet de kijkcijfers in Engeland stijgen de afgelopen jaren en misschien ook wel die van de VS. De zuigende werking van Verstappen zal de cijfers hier doen stijgen, enzovoort. Waarom was boksen ooit zo'n grote sport? Omdat Ali en Fraser en later Tyson en zo de mensen aanspraken en die Russische broers niet. De opkomst van golf door Tiger Woods. De populariteit van mondiale sporten komt en gaat met de helden die er actief in zijn.

Robbert65

Dat is ook waar. Het gaat goed met een sport als de helden goed zijn. (Welke russische broers trouwens?) Punt is, dat destijds de Belgen en nu de Duitsers de GP niet organiseren, omdat ze de prijs van Ecclestone niet betalen kunnen zonder enorm verlies te maken. dit, wat nu in Duitsland gebeurt gebeurde een paar jaar geleden precies zo in België. Op zo'n korte termijn krijgen ze de extra sponsoring -of de bezuinigingen- niet voor elkaar om exploitatie rond te breien. Zeker niet met dalende toeschouwersaantallen, want dat was ook nog aan de orde.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Perton

Als ik heel eerlijk ben, kan me dat ook eigenlijk vrij weinig schelen. Ik denk dat als mensen heel objectief kijken (wat natuurlijk weer een subjectieve mening van mij is, dat geef ik toe) Spa, Silverstone en Monza de laatste jaren eigenlijk niet zo heel interessante races opleveren wanneer het niet regent. Het zijn hartstikke mooie circuits, maar de uitdagingen ervan zijn ten dele verdwenen door de moderne auto's.

Dus ja, historisch gezien en voor de vele fans die er nog wel op afkomen, hebben die races nog een meerwaarde, maar qua racespektakel kan ik er eigenlijk geen traan om laten. Waarmee ik overigens totaal niet wil zeggen dat ik het prima vind dat er alsmaar Aziatische races bijkomen, ik heb dan liever dat de Engelse, Belgische, Duitse, Italiaanse (en ook Franse) GP's naar een locatie elders in die landen verschuiven. Het ging mij er alleen even om dat het verdwijnen van bepaalde circuits in mijn ogen niet zo'n ramp is. Ik weet niet of dat ook is wat je bedoelde met je post, en zo nee, dan was mijn post volstrekt overbodig en mag je em negeren.

0634

Citaat van: Robbert65 op 28 mei 2015 - 20:29:16
Dat is ook waar. Het gaat goed met een sport als de helden goed zijn. (Welke russische broers trouwens?) Punt is, dat destijds de Belgen en nu de Duitsers de GP niet organiseren, omdat ze de prijs van Ecclestone niet betalen kunnen zonder enorm verlies te maken. dit, wat nu in Duitsland gebeurt gebeurde een paar jaar geleden precies zo in België. Op zo'n korte termijn krijgen ze de extra sponsoring -of de bezuinigingen- niet voor elkaar om exploitatie rond te breien. Zeker niet met dalende toeschouwersaantallen, want dat was ook nog aan de orde.

O zijn dat Oekrainse broers? Of Witrussen? Dat zou ook kunnen. Nou ja, die ex-Sovjets bedoel ik  :)

Kootje

De broertjes Klytsjko komen idd uit Oekraïne, maar ach .... kniesoor die daarop let. ;)

Robbert65

Citaat van: Kootje op 28 mei 2015 - 20:57:48
De broertjes Klytsjko komen idd uit Oekraïne, maar ach .... kniesoor die daarop let. ;)

Ik had geen idee, werkelijk :-) Maar ja, ik ben dan ook nog van de tijd dat je voor boxen 's nachts opstond. Da's echt heel lang geleden hoor...
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Robbert65

Citaat van: Perton op 28 mei 2015 - 20:38:40
Als ik heel eerlijk ben, kan me dat ook eigenlijk vrij weinig schelen. Ik denk dat als mensen heel objectief kijken (wat natuurlijk weer een subjectieve mening van mij is, dat geef ik toe) Spa, Silverstone en Monza de laatste jaren eigenlijk niet zo heel interessante races opleveren wanneer het niet regent. Het zijn hartstikke mooie circuits, maar de uitdagingen ervan zijn ten dele verdwenen door de moderne auto's.

Dus ja, historisch gezien en voor de vele fans die er nog wel op afkomen, hebben die races nog een meerwaarde, maar qua racespektakel kan ik er eigenlijk geen traan om laten. Waarmee ik overigens totaal niet wil zeggen dat ik het prima vind dat er alsmaar Aziatische races bijkomen, ik heb dan liever dat de Engelse, Belgische, Duitse, Italiaanse (en ook Franse) GP's naar een locatie elders in die landen verschuiven. Het ging mij er alleen even om dat het verdwijnen van bepaalde circuits in mijn ogen niet zo'n ramp is. Ik weet niet of dat ook is wat je bedoelde met je post, en zo nee, dan was mijn post volstrekt overbodig en mag je em negeren.

Voor mij zijn Monaco, Spa, Siverstone, Monza, Canada, Suzuka en de Braziliaanse GP, hoe heet die baan ookweer, de onaantastbare. Nou, Japan.... Spa is ook al een keer de l*l geweest, en omdat geld de drijfveer is en niet de sport kan dat allemaal nog erger worden. Het is alsof je De Nachtwacht uit het oeuvre van Rembrandt haalt, of Die Winterreise uit dat van Schubert. Dat gaat toch niet? En al helemaal niet om je gvd'se zakken te vullen. Ik moet een beetje spugen van al die 85 jaar oude mannetjes die aan de touwtjes trekken in de sport....
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Perton

Maar waarom vind je het onaantastbaar? Omdat er historie is op die plekken? Omdat de races goed bezocht worden? (Wat in het geval van Duitsland niet klopt, overigens, maar goed, die noem je ook niet)? Of omdat je geniet van de races die daar plaatsvinden? Dat wordt me niet echt duidelijk.

Uiteindelijk gaat het mij erom dat ik een leuke race zie. Als dat op een klassieke baan kan, heeft dat mijn voorkeur. Als dat op een modern circuit moet, so be it.

0634

Ik zou me nog bij je aansluiten ook, Perton, ware het niet dat het nu ook niet weer zo is dat we op alle nieuwe banen wel spetterende races te zien zijn.

Ik ben dan ook van mening dat het op 8/10 circuits de layout er niet eens zoveel toe doet, of de race leuk wordt of niet. Meer de toevalsfactor. Regen. Twee rijders die die dag even snel zijn. Een toprijder die van achteraf moet komen. Een competitieve subtop. Dat soort dingen.

Op Spa kan je gewoon inhalen. Als dat niet gebeurd ligt dat dus niet noodzakelijkerwijs aan het circuit. De laatste race op het afschuwelijke Valencia was een geweldige race om te zien. Ik wil maar zeggen.

Edwin90


Perton

Citaat van: Jeroen op 28 mei 2015 - 22:25:48
Ik zou me nog bij je aansluiten ook, Perton, ware het niet dat het nu ook niet weer zo is dat we op alle nieuwe banen wel spetterende races te zien zijn.

Ik ben dan ook van mening dat het op 8/10 circuits de layout er niet eens zoveel toe doet, of de race leuk wordt of niet. Meer de toevalsfactor. Regen. Twee rijders die die dag even snel zijn. Een toprijder die van achteraf moet komen. Een competitieve subtop. Dat soort dingen.

Op Spa kan je gewoon inhalen. Als dat niet gebeurd ligt dat dus niet noodzakelijkerwijs aan het circuit. De laatste race op het afschuwelijke Valencia was een geweldige race om te zien. Ik wil maar zeggen.
o nee. Ik wil ook zeker niet beweren dat de nieuwe circuits beter zijn. Het gaat me er alleen om dat het krampachtig vasthouden aan historische circuits om de historie (waar ik robbert overigens niet van wens te beschuldigen) in mijn ogen niet altijd juist is.