Formule 1 in de toekomst

Gestart door Gerard, 15 oktober 2010 - 13:14:04

« vorige - volgende »

Welke GP zal in de toekomst verdwijnen

Belgie
10 (17.2%)
Duitsland
3 (5.2%)
Hongarije
6 (10.3%)
Spanje (Barcelona)
7 (12.1%)
Spanje (Valencia)
26 (44.8%)
Een andere GP, namelijk....
6 (10.3%)

Totaal aantal stemmen: 52

Kootje

Citaat van: Jeroen op 22 februari 2015 - 13:44:14
Vaak weet je ook welke rijder het is vanwege de positie. Je volgt de race dus weet ook waar iedereen ongeveer rijdt.

Precies, dat is hoe ik 't doe. Pas wanneer 2 rijders van hetzelfde team met elkaar in gevecht gaan, dus al wheelbangend de bochten door, let ik op de helm.

0634

Nou ja, bij Mercedes kan je gewoon afwachten wie het duel wint, want dat is dan Hamilton.

Kootje


Perton

Citaat van: Jeroen op 22 februari 2015 - 15:32:31
Zitten best een paar mooie bij vind ik. Button. Vettel. Rosberg. Hamilton. Ericsson. Nasr.
Dat zijn dan inderdaad ook precies de coureurs die ik wél aan de helm herken :)

0634

Je hoeft er per team ook maar één van helm te kennen natuurlijk om ze toch allebei te herkennen.

Ik ken de helm van Massa prima, dus weet dat als ik een Williams zie met een andere helm dat het vriend Bottas is ;).

(dat werkt overigens alleen als je een groot genoeg F1-fan bent om iig te weten wie voor welk team rijdt...)

FolkertE

Citaat van: Perton op 22 februari 2015 - 21:07:42
Citaat van: Jeroen op 22 februari 2015 - 15:32:31
Zitten best een paar mooie bij vind ik. Button. Vettel. Rosberg. Hamilton. Ericsson. Nasr.
Dat zijn dan inderdaad ook precies de coureurs die ik wél aan de helm herken :)
Gek dat mensen coureurs aan de helmen herkent. Ik herken ze al jaaaaaaaáaáren aan de setup van de auto.


Perton

Misschien helpt het als Ecclestone geen dealtjes aan Ferrari geeft die al groter zijn dan de budgetten van de kleine teams. Dus ja, hij heeft gelijk, maar hij is zelf ook gewoon deels de oorzaak van het probleem. Lekker makkelijk klagen over de grote (verschillen in) budgetten maar die wel creëren.

Franky R.

Citaat van: Jeroen op 08 maart 2015 - 09:48:25
http://adamcooperf1.com/2015/03/08/bernie-ecclestone-we-are-in-the-entertainment-business/

Yup. Hij heeft een punt.


Denk je? Het rare is dat hij jaren geleden een soortgelijke oplossing van Dave Richards keihard afwees. Bernie draait en bovendien heeft hij in de jaren 1980 zelf de huidige gang van zaken opgezet. Toen konden alleen teams die zelf hun auto bouwden in de aanmerking komen voor FOM-geld, de zogeheten constructeurskampioenschap werd er zelfs op aan gepast door toedoen van Bernie.


Want voorheen kon een elke rijke gek...zeg Lord Hesketh...gewoon een auto en motor kopen. technici en een coureur erbij en je was teambaas.


Dat heeft Bernie toch echt zelf de nek omgedraaid. En ik zou ook eens willen weten sinds wanneer teams per sé uit twee auto's moeten bestaan. Anders had Manor nu gewoon alleen met Stevens in de auto kunnen deelnemen aan de komende race.


Ben het kwijt sinds wanneer dat is, het verbod op 1 auto teams.

Jozef

Dat was volgens mij samen met het verplicht deelnemen aan alle Grands Prix over de hele wereld. Een uitkomst van de FISA-FOCA-oorlog? Eerste Concorde-akkoord, 1982-83?

Franky R.

Een begrijpelijke aanname,  Jozef. Maar het klopt niet want Coloni reed van 1987 tot 1991 met maar een auto in de GPs.
Het moet dus na 1991/1992 zijn ingevoerd.

Pancake Shield

Ze zouden die regels misschien ook wat eens moeten versoepelen. En dan bv wel toestaan dat er teams met 1 coureur rijden. Ik bedoel waarom niet. Ik kan mij niet indenken dat de grote teams daar zo een grote bedreiging in zien en dat bovendien ook de kleinere teams daar minder last van hebben. Natuurlijk moet je dan alsnog wel zien te voorkomen dat Jan de Bakker van op de hoek met z'n wagentje komt aanzetten.

Maar ik kan mij indenken dat het voor een team bijvoorbeeld heel aantrekkelijk kan zijn om met een wagen te rijden en dan bijvoorbeeld op de thuis-GP een tweede wagen in te zetten. Kan commercieel natuurlijk heel interessant zijn. Vooral voor sponsoren ook. Als bv ik roep maar wat een Belgisch F1-team komt aanzetten en eigenlijk genoeg geld heeft voor een wagen gedurende het hele seizoen, maar wel op Spa een tweede wagen kan inzetten. Ik kan mij voorstellen dat voor die tweede wagen er dan toch wel een aantal sponsoren zullen aanmelden (helaas moeten ook alle wagens precies hetzelfde eruit zien)

Als ik dan verder denk, denk ik bv aan IndyCar waar er teams zijn die met drie of vier wagens starten, maar ook teams die met een wagen starten. En dan bijvoorbeeld tijdens de Indy500 een extra wagen inzetten. Ik weet niet hoe dat precies regelgewijs is vast gelegd, maar zo ging het ooit ook in de F1. Waarom niet terug daar naar toe?

Dit is maar een gedachten-spinseltje even opgeschreven. Ik zie waarschijnlijk allerlei regelmentaire en monetaire valkuilen over het hoofd, maar goed.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

Perton

Volgens mij heeft Jozef (?) ooit uitgelegd dat de kosten van een tweede auto eigenlijk verwaarloosbaar klein zijn ten opzichte van het gehele budget en het daarom eigenlijk ook niet echt loont om slechts één auto in te zetten.

Voor de rest zou ik liever ook zien dat die keuze bij de teams zelf ligt. Maar er moet dan inderdaad wel een systeem komen dat al die cowboys die er in de jaren '80 en '90 rondliepen niet zomaar weer kunnen binnenstappen.

Jozef

Goh, misschien heb ik dat ooit beweerd, ik kan het me niet herinneren. Ik denk dat 1 auto meenemen ipv 2 een kwart scheelt op het totale budget. Dat is zonder het verlies van inkomsten mee te rekenen (een paydriver minder).

Autosport publiceerde in oktober dit lijstje, dit is het budget van het gemiddelde F1-team volgens een brief die Caterham, Marussia, Sauber en Force India aan de FIA hebben gestuurd:

Hybrid power system $28 million
Gearbox and hydraulics $5 million
Fuel and lubricants $1.5 million
Tyres $1.8 million
Electronics $1.95 million
IT $3 million
Salaries $20 million
Travel and trackside facilities $12 million
Chassis production/manufacturing $20 million
Windtunnel/CFD facilities $18.5 million
Utilities and factory maintenance $2 million
HR and professional services $1.5 million
Freight $5 million
TOTAL $120.25 million

Op sommige posten ga je waarschijnlijk wel richting 50% sparen als je maar één auto hebt (met name de eerste 4 items in de lijst, die samen al goed zijn voor 30% van het totaal), op andere posten een stuk minder (windtunnel/CFD, en volgens mij ook chassisproductie omdat de kost daar voor een groot stuk in gereedschappen en mallen zit die je hergebruikt op het moment dat je een tweede auto begint te bouwen).

Nu, wat eigenlijk duidelijk is: de power units zijn gewoon veel en veel te duur. Het is duidelijk dat het huidige systeem met tokens de kosten niet drukt, want motorenleveranciers onderzoeken toch elke mogelijke wijziging om dan te kiezen wat ze effectief doorvoeren. Er is nood aan een betaalbare power unit voor achterhoedeteams, waarvan het vermogen gewoon jaarlijks wordt bijgesteld naar 10% onder het vermogen van de zwakste 'normale' power unit, niet door dure ontwikkeling maar door de fuel flow hoger te maken dan bij de andere teams.

Miguel

Formule Eenheidsworst is voor Bernie om bij promoters te kunnen garanderen dat een bepaald aantal auto's aan de start verschijnen met dezelfde teams en coureurs die het hele seizoen meedoen. Want moar monies. Eén auto per team zal ook betekenen dat de sanction fees omlaag gaan, en teams uiteindelijk minder geld zullen krijgen dan wanneer ze twee auto's zouden racen. Tel uit je winst (of verlies).
Peace out yo.