Formule 1 in de toekomst

Gestart door Gerard, 15 oktober 2010 - 13:14:04

« vorige - volgende »

Welke GP zal in de toekomst verdwijnen

Belgie
10 (17.2%)
Duitsland
3 (5.2%)
Hongarije
6 (10.3%)
Spanje (Barcelona)
7 (12.1%)
Spanje (Valencia)
26 (44.8%)
Een andere GP, namelijk....
6 (10.3%)

Totaal aantal stemmen: 52

Perton

Ik vind het gaaf. Ik heb altijd gezegd dat ik een hekel heb aan allerlei flapjes zoals begin deze eeuw, en Ferrari heeft laten zien dat je een erg mooie, moderne auto kan bouwen zonder dergelijke onzin. Wel een beetje raar dat de helm aan de auto vast lijkt te zitten, maar Ferrari zal vast robots in willen zetten :P

Matthijs

Het ziet er futuristisch uit, maar mijn eerste reactie was: saaie races zzzz...
Snel ogende auto's betekent niet automatisch toffe races. Sterker nog, meestal is het andersom.

0634

Geen F1 wagen. Lelijk futuristisch gevaarte. Maar wat Matthijs zegt: het gaat om de races.

sjakie

Tsja, hij is rood en dan is het al snel geweldig....

Ik zou wel eens willen weten waarvoor dit plaatje gemaakt is. Beetje publiciteit om de aandacht van iets anders af te leiden?
Als ik het ontwerp eens bekijk lijkt het vooral op een formule 1 auto die anabole steroïden heeft gegeten. Verder valt me op dat de wielen ingesloten zijn door het chassis. Dus geen open wheel meer? Indycar werd afgebrand vanwege de gesloten achterwielen....

Verder is het niet meer dan wat het is: een mooi plaatje voor aan de muur.

Een paar jaar geleden stuurde Chip Ganassi Ben Bowlby op pad met de opdracht om alle regelementen weg te gooien en iets te ontwerpen wat snel gaat en wat het mogelijk maakt om mee te racen als er meer dan een tegelijk op de baan is. Oftewel, weg met de turbulentie die slipstreamen onmogelijk maakt. Het resultaat was de Deltawing.

De Deltawing was en is een concept car. Don Panoz heeft er een productiewagen van willen maken en heeft er dat idiote dak op laten zetten. Dat heeft een mooie wagen tot een lelijk ding gemaakt maar het concept van hoge neerwaartse druk en weinig drag (is daar een nederlands woord voor?) is gebleven. Om maar te zwijgen over het feit dat de wagen zuinig is met brandstof en met banden, iets wat er bijgesleept is maar wat niet het beoogde doel was van hety concept.

Daarbij kan je de invloed van de Deltawing ook terugzien in de nieuwste creatie van Bowlby: de Nissan LMP1.

De Deltawing vond en vind ik een stukje belangrijker voor de toekomst van de racerij dan een plaatje van een rode auto...

Kootje

Citaat van: sjakie op 18 februari 2015 - 09:53:04
Tsja, hij is rood en dan is het al snel geweldig....

Dat vind ik juist het enige nadeel. ;)


CitaatIk zou wel eens willen weten waarvoor dit plaatje gemaakt is.

Ik zou zeggen, lees het artikel ion de bijgevoegde link.


CitaatAls ik het ontwerp eens bekijk lijkt het vooral op een formule 1 auto die anabole steroïden heeft gegeten. Verder valt me op dat de wielen ingesloten zijn door het chassis. Dus geen open wheel meer? Indycar werd afgebrand vanwege de gesloten achterwielen....

Klopt, hoort ook eigenlijk niet bij F1. Maar ... het is wel de kant waar we uiteindelijk heen gaan denk ik. En dan vind ik het in dit concept wel erg mooi uitgewerkt. De anabolen steroïden zorgen ervoor dat het er eindelijk weer eens uitziet als 'n racebeest ipv 'n fragiel autootje. Tenminste .... dat is mijn mening.


CitaatVerder is het niet meer dan wat het is: een mooi plaatje voor aan de muur.

Mwah ... voor mooie plaatjes aan de muur ben ik inmiddels te oud, daabij is deze daarvoor veel te rood. :P


CitaatEen paar jaar geleden stuurde Chip Ganassi Ben Bowlby op pad met de opdracht om alle regelementen weg te gooien en iets te ontwerpen wat snel gaat en wat het mogelijk maakt om mee te racen als er meer dan een tegelijk op de baan is. Oftewel, weg met de turbulentie die slipstreamen onmogelijk maakt. Het resultaat was de Deltawing.

De Deltawing was en is een concept car. Don Panoz heeft er een productiewagen van willen maken en heeft er dat idiote dak op laten zetten. Dat heeft een mooie wagen tot een lelijk ding gemaakt maar het concept van hoge neerwaartse druk en weinig drag (is daar een nederlands woord voor?) is gebleven. Om maar te zwijgen over het feit dat de wagen zuinig is met brandstof en met banden, iets wat er bijgesleept is maar wat niet het beoogde doel was van hety concept.

Daarbij kan je de invloed van de Deltawing ook terugzien in de nieuwste creatie van Bowlby: de Nissan LMP1.

De Deltawing vond en vind ik een stukje belangrijker voor de toekomst van de racerij dan een plaatje van een rode auto...

Das allemaal leuk en aardig, maar volgens mij heeft niemand het erover gehad dat dit belangrijk voor de toekomst was. Ook dit is slechts 'n concept op 'n pc, net als dat Neweys ultimate F1 car dat was. Of het ooit meer gaat worden is tweijfelachtig, daarvoor zal eerst het technisch reglement op de schop moeten, maar dat maakt haar niet minder mooi om naar te kijken.

sjakie

Citaat van: Kootje op 18 februari 2015 - 10:10:54

Ik zou zeggen, lees het artikel ion de bijgevoegde link.

Ik heb het gelezen maar veel verder dan dat dit een plaatje dat het er zo uit zou kunnen zien (hoezo? Berekeningen? Doelmatigheid? Filosofie?) maar verder kwam het niet.....



Maikel0230

De FIA wil een verbod invoeren op het veranderen van de helmen, coureurs moeten maar een gans jaar met hetzelfde ontwerp rijden.

Waar zijn die mensen nu toch weer mee bezig? Ik snap dat sommigen er een hekel aan hebben dat bijvoorbeeld Vettel elke week met iets anders komt opdraven maar nu ga je iedereen straffen.

Is er trouwens geen kostencrisis die opgelost moet worden ofzo? Er staan waarschijnlijk maar 16 wagens aan de start dit seizoen terwijl bijvoorbeeld de teller van het WEC al op 11 staat. Wanneer gaan ze inzien dat de koningsklasse serieus onder druk staat?

man man man.....

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Perton

Citaat van: sjakie op 18 februari 2015 - 09:53:04
Tsja, hij is rood en dan is het al snel geweldig....

Ik zou wel eens willen weten waarvoor dit plaatje gemaakt is. Beetje publiciteit om de aandacht van iets anders af te leiden?
Niet zo conspiracy doen. In de Strategy Group hebben ze het over de toekomst van de F1 gehad met ideeën voor flinke veranderingen vanaf 2017. Mercedes (of McLaren, ben even kwijt welke) en Red Bull hebben ook zulke plaatjes gemaakt. Verschil is dat zij het binnenkamers hebben gehouden en Ferrari niet. Van afleiding is (ditmaal) dus geen sprake.

Perton

Citaat van: Maikel0230 op 18 februari 2015 - 13:52:14
De FIA wil een verbod invoeren op het veranderen van de helmen, coureurs moeten maar een gans jaar met hetzelfde ontwerp rijden.

Waar zijn die mensen nu toch weer mee bezig? Ik snap dat sommigen er een hekel aan hebben dat bijvoorbeeld Vettel elke week met iets anders komt opdraven maar nu ga je iedereen straffen.
Eens, ik vind Vettel met zijn helmontwerpen net zo'n aandachtsgeil persoon als Kim Kardashian, maar het is nog altijd zijn eigen keuze. Dit gaan verbieden is (in mijn ogen) echt debiel.


Matthijs

Verbieden is inderdaad niet de oplossing, maar ik snap wel waar het vandaan komt. Zelfs voor experts zoals wij is het soms verrekte lastig om de twee teamgenoten uit elkaar te houden. Inmiddels rijdt iedereen met eigen startnummers, maar die worden niet duidelijk getoond. Ook wordt er zelden met duidelijke kleurverschillen gewerkt. Zo was vroeger Alesi's Ferrari te herkennen aan de gele vlakken op zijn zwarte voorvleugel maar dergelijk onderscheid bestaat nu bijna niet meer (soms de camera in een andere kleur). De enige manier om de twee coureurs uit elkaar te houden is de helm. Maar de helmen zijn steeds minder onderscheidend dan vroeger en als je ook nog eens steeds van helm wisselt blijft er van herkenning al helemaal niets meer over.

Dus een verbod op wisselen van helmen is niet de oplossing, maar ik ben groot voorstander in het meer herkenbaar maken van individuele coureurs.

Maikel0230

Klopt, dit is echt weer zo'n hersenloze beslissing van de FIA die er alleen maar komt om aan te tonen dat ze 'iets' doen.

Ik vind ook dat coureurs vaak moeilijk uit elkaar te houden zijn, het bijvoorbeeld verplichten om de startnummers ook op de achterste endplate te laten zien zou al een hele hulp zijn dank ik.

Vroeger was dit al eens vaker, alleen moet het nummer nog groter zijn natuurlijk om echt zichtbaar te zijn van buitenaf.


#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Sabai

Ik heb echt nog nooit moeite gehad om een coureur te herkennen.  De ene heeft een rode camera boven de lucht inlaat en de  ander een gele  ??? Wat is daar nou zo moeilijk aan? 

Maikel0230

Niet iedereen heeft jouw arendsogen ;)

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Matthijs

Citaat van: Sabai op 18 februari 2015 - 16:11:24
Ik heb echt nog nooit moeite gehad om een coureur te herkennen.  De ene heeft een rode camera boven de lucht inlaat en de  ander een gele  ??? Wat is daar nou zo moeilijk aan?
Is dat bij elk team zo?