Formule 1 in de toekomst

Gestart door Gerard, 15 oktober 2010 - 13:14:04

« vorige - volgende »

Welke GP zal in de toekomst verdwijnen

Belgie
10 (17.2%)
Duitsland
3 (5.2%)
Hongarije
6 (10.3%)
Spanje (Barcelona)
7 (12.1%)
Spanje (Valencia)
26 (44.8%)
Een andere GP, namelijk....
6 (10.3%)

Totaal aantal stemmen: 52

Perton

Dat het moeilijker wordt gemaakt, is iets waar ik al jarenvoor pleit. Alleen is het in deze puntentelling volstrekt duidelijk dat de series die niet van de FIA zijn worden tegengewerkt. En niet op een 'steuntje in de rug'-manier. Het compleet nieuwe F4-concept waarvan nog niemand weet hoe het gaat uitpakken krijgt meer punten dan de Eurocup, dat al jarenlang een aantoonbaar lastige klasse is, waarin maar vrij weinig coureurs hun carrière beginnen. Dat de Eurocup gelijk wordt gesteld aan de NEC en Alps is eigenlijk al raar, al maak ik me daar niet zo heel druk om, maar dat het lager wordt geacht dan de F4, dat is wel gewoon heel erg raar. 

Ik kan me verder ook uitstekend in de puntentelling vinden, behalve in die van de twee World Series by Renault-klassen. Dus ja, ik ben het wat dat betreft eens met je laatste zin.

sjakie

Citaat van: Tuesday op 21 januari 2015 - 17:14:34
Citaat van: sjakie op 21 januari 2015 - 09:08:56
Citaat van: Niels_ op 20 januari 2015 - 14:54:27
Maar natuurlijk moeten niet al die circuits evenveel betalen. Ik geloof best dat Spa een heel pak minder moet neerleggen dan bv Bahrein (en maar logisch ook).

Je bedoelt dat België een heel pak minder KAN neerleggen ipv Bahrein? De fee voor België zal minstens even hoog zijn, en misschien wel hoger aangezien mijnheer Ecclestone toch weg wil...
ze gaan juist naar Bahrein omdat ze daar zo lekker veel betalen. Spa kan daar nooit mee concurreren. Qua geld zou Ecclestone liefst elke race in het midden oosten houden gok ik, maar er zal toch ook een beetje balans in de kalender moeten blijven. Circuits in Europa betalen echt beduidend minder, Monaco betaald volgens mij helemaal niks.

Ze gaan inderdaad naar Bahrein en elke willekeurige Midden Oosten staat omdat ze daar zo lekker veel betalen. Ze gaan ook naar Belgie omdat ze daar zo lekker veel betalen. Ik denk alleen dat ze in Belgie niet veel langer meer zo lekker veel kunnen betalen want Wallonië moet ook de rekeningen betalen van de sociale voorzieningen, onderhoud van snelwegen en spoorlijnen, kunst en cultuur en nog veel meer. Bovendien zal de publieke opinie niet mals zijn voor gesubsidieerde evenementen die er duidelijk niet voor iedereen zijn, zeker niet in een gebied met de sociale problemen van Wallonië.

Daarbij klinkt het dat mijnheer Ecclestone barmhartig is voor België. Nou, vergeet het maar. Zodra Wallonië (de promotor van Spa kan dit zowiezo niet betalen) de fee, waarvan ik betwijfel of deze lager is dan die van Bahrein niet meer kan of wil betalen is het een kille exit, zoals we al eerder hebben gezien.

Monaco is een apart geval: Monaco is de Indy 500 van de formule 1. Is het Le Mans van de Formule 1. Formule 1 zonder Monaco is als Indycar zonder Indy 500, als WEC zonder 24 uur van Le Mans. Die race, die ironisch gezien slechts een optocht is, moet je dus behouden en daar hoort wel een zacht prijsje (lees € 0,0) bij.

Jaren geleden had Ecclestone al eens bij burgemeester Bloomberg gevraagd naar de mogelijkheden van neen Grand prix in New York, in Manhattan. Het antwoord was: "'We'd be delighted to host formula One. How much would you like to pay to us?" Einde gesprek...

Matthijs

Citaat van: Jehoentelaar op 22 januari 2015 - 23:22:12
Het is eigenlijk ook een keiharde naaistreek naar Renault toe dat al meer dan een decennium bakken geld uitgeeft aan een vrijwel complete autosportladder tussen karts en F1 van eigen klassen en GP2-motoren, daarbij een hele reeks talenten heeft laten doorbreken, maar op deze manier ineens buitenspel zou worden gezet.
Het is zo'n enorme naaistreek naar de World Series by Renault dat ik me niet kan voorstellen dat dit niet een flinke staart krijgt.

Miguel

Belgische Grand Prix draait al enige tijd verlies, dus iedere F1-race daar is een zege (of verlies, afhankelijk van je perspectief). Als F1 definitief vertrekt uit Francorchamps, hoop ik dat ze meteen de grindbakken terughalen.
Peace out yo.

gloudiesaurus

Citaat van: Miguel op 23 januari 2015 - 12:57:26
Belgische Grand Prix draait al enige tijd verlies, dus iedere F1-race daar is een zege (of verlies, afhankelijk van je perspectief). Als F1 definitief vertrekt uit Francorchamps, hoop ik dat ze meteen de grindbakken terughalen.

Enkel de race maakt verlies. De regio profiteert. Probeer nu bijvoorbeeld maar eens een hotel te boeken in het weekend van de Grand-Prix. Alles in de Ardennen zit vol  ;)

Daarnaast vraagt Ecclestone belachelijke bedragen... daarom zijn de tickets voor Spa ook zo duur.

En ik vind dat Spa ook de F1-kalender hoort. Net zoals Monaco, Silverstone, Monza, Suzuka... dat zijn circuit die niet op de kalender mogen ontbreken.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Perton

Ja maar als de organisatie het niet kan blijven betalen, heeft de regio er ook niks aan natuurlijk. Da's ook de reden dat de Bijenkorf uit Apeldoorn verdwijnt / is verdwenen. Maar da's een heel ander verhaal.

gloudiesaurus

Citaat van: Perton op 23 januari 2015 - 14:05:35
Ja maar als de organisatie het niet kan blijven betalen, heeft de regio er ook niks aan natuurlijk. Da's ook de reden dat de Bijenkorf uit Apeldoorn verdwijnt / is verdwenen. Maar da's een heel ander verhaal.

Wallonië spekt de organisatie nu al...
De vraag is alleen tegen welke prijs? Kan me voorstellen dat men liever ziet dat er geld gaat naar de sociale zekerheid gaat ipv de Formule 1.

Net zoals Utrecht betaald voor de Tour de France. Want dat levert de stad en de regio uiteindelijk ook geld op...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Sabai

Het levert de regio in de Ardennen over het hele jaar geld op. Ik kampeer jaarlijks in de Ardennen en kom mensen uit de vreemdste landen tegen. En ze kennen allemaal Spa en niet alleen van het bronwater ;)

Perton

Citaat van: gloudiesaurus op 23 januari 2015 - 14:28:07
Citaat van: Perton op 23 januari 2015 - 14:05:35
Ja maar als de organisatie het niet kan blijven betalen, heeft de regio er ook niks aan natuurlijk. Da's ook de reden dat de Bijenkorf uit Apeldoorn verdwijnt / is verdwenen. Maar da's een heel ander verhaal.

Wallonië spekt de organisatie nu al...
De vraag is alleen tegen welke prijs? Kan me voorstellen dat men liever ziet dat er geld gaat naar de sociale zekerheid gaat ipv de Formule 1.

Net zoals Utrecht betaald voor de Tour de France. Want dat levert de stad en de regio uiteindelijk ook geld op...
Dat was mijn punt ook een beetje. Als de regio er daadwerkelijk zoveel van profijt van heeft als wordt beweerd (wat ik overigens wel geloof), en de private organisatie kan het niet ophoesten, is het wel logisch dat je als regio meebetaalt. Zolang het wat oplevert, uiteraard. Om dat geld dan in de sociale zekerheid te stoppen is denken op de korte termijn, en erg populistisch. Maar goed, daar weet ik als Groninger helaas alles van.

gloudiesaurus

Het blijft politiek he... daar is de Formule 1 op Spa dan wel afhankelijk van.

Positieve punt is wel dat Ecclestone een langer contract heeft gesloten met Spa. Tegen iets betere voorwaarden voor Spa als voorheen.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Perton

Om terug te kopen op die punten voor een superlicentie trouwens: geen Brits F3 in 2015 en vandaag is ook bekend geworden dat de Duitse  F3 niet doorgaat. Dus er zijn geen nationale F3-kampioenschappen meer over voor de punten volgens mij. (Euroformula Open wordt niet als F3-kampioenschap erkend, vandaar de naamswijziging in 2014) en volgend mij voldoet de Japanse F3 ook niet aan de regels die de FIA hanteert. Al weet ik dat laatste niet helemaal zeker, dus misschien dat je in Japan nog wel punten weet te verzamelen in de F3.

En natuurlijk in de Europese F3, maar het ging mij even om de nationale kampioenschappen ;)

Tuesday

Citaat van: sjakie op 23 januari 2015 - 10:30:28
Citaat van: Tuesday op 21 januari 2015 - 17:14:34
Citaat van: sjakie op 21 januari 2015 - 09:08:56
Citaat van: Niels_ op 20 januari 2015 - 14:54:27
Maar natuurlijk moeten niet al die circuits evenveel betalen. Ik geloof best dat Spa een heel pak minder moet neerleggen dan bv Bahrein (en maar logisch ook).

Je bedoelt dat België een heel pak minder KAN neerleggen ipv Bahrein? De fee voor België zal minstens even hoog zijn, en misschien wel hoger aangezien mijnheer Ecclestone toch weg wil...
ze gaan juist naar Bahrein omdat ze daar zo lekker veel betalen. Spa kan daar nooit mee concurreren. Qua geld zou Ecclestone liefst elke race in het midden oosten houden gok ik, maar er zal toch ook een beetje balans in de kalender moeten blijven. Circuits in Europa betalen echt beduidend minder, Monaco betaald volgens mij helemaal niks.

Ze gaan inderdaad naar Bahrein en elke willekeurige Midden Oosten staat omdat ze daar zo lekker veel betalen. Ze gaan ook naar Belgie omdat ze daar zo lekker veel betalen. Ik denk alleen dat ze in Belgie niet veel langer meer zo lekker veel kunnen betalen want Wallonië moet ook de rekeningen betalen van de sociale voorzieningen, onderhoud van snelwegen en spoorlijnen, kunst en cultuur en nog veel meer. Bovendien zal de publieke opinie niet mals zijn voor gesubsidieerde evenementen die er duidelijk niet voor iedereen zijn, zeker niet in een gebied met de sociale problemen van Wallonië.

Daarbij klinkt het dat mijnheer Ecclestone barmhartig is voor België. Nou, vergeet het maar. Zodra Wallonië (de promotor van Spa kan dit zowiezo niet betalen) de fee, waarvan ik betwijfel of deze lager is dan die van Bahrein niet meer kan of wil betalen is het een kille exit, zoals we al eerder hebben gezien.

Monaco is een apart geval: Monaco is de Indy 500 van de formule 1. Is het Le Mans van de Formule 1. Formule 1 zonder Monaco is als Indycar zonder Indy 500, als WEC zonder 24 uur van Le Mans. Die race, die ironisch gezien slechts een optocht is, moet je dus behouden en daar hoort wel een zacht prijsje (lees € 0,0) bij.

Jaren geleden had Ecclestone al eens bij burgemeester Bloomberg gevraagd naar de mogelijkheden van neen Grand prix in New York, in Manhattan. Het antwoord was: "'We'd be delighted to host formula One. How much would you like to pay to us?" Einde gesprek...
http://edition.cnn.com/2013/07/30/sport/motorsport/f1-money-billion-dollar-business/
het is iig duidelijk dat ze in Azie en het midden oosten veel meer moeten neerleggen voor een race als in de traditionele F1 landen.

Miguel

Citaat van: Perton op 23 januari 2015 - 14:51:19
Dat was mijn punt ook een beetje. Als de regio er daadwerkelijk zoveel van profijt van heeft als wordt beweerd (wat ik overigens wel geloof), en de private organisatie kan het niet ophoesten, is het wel logisch dat je als regio meebetaalt. Zolang het wat oplevert, uiteraard. Om dat geld dan in de sociale zekerheid te stoppen is denken op de korte termijn, en erg populistisch. Maar goed, daar weet ik als Groninger helaas alles van.

Ik vraag mij af of op de lange termijn er wel geld aan de Grand Prix wordt verdiend (zelfde geldt voor de Eifel). Er is discussie en als de voorstanders voor eens en voor altijd hun gelijk willen halen, is het toch niet zo moeilijk om een onderzoek in te stellen naar wat het de regio (de overheid) daadwerkelijk oplevert? Dat we die cijfers niet hebben, moet toch een indicatie zijn dat er meer geld verdwijnt dan dat er terugkomt.
Peace out yo.

Kootje


FolkertE

inderdaad een zeer gaaf ding. Maar F1 gaaf? zeg ik nog niet direct Ja of Nee.