Formule 1 in de toekomst

Gestart door Gerard, 15 oktober 2010 - 13:14:04

« vorige - volgende »

Welke GP zal in de toekomst verdwijnen

Belgie
10 (17.2%)
Duitsland
3 (5.2%)
Hongarije
6 (10.3%)
Spanje (Barcelona)
7 (12.1%)
Spanje (Valencia)
26 (44.8%)
Een andere GP, namelijk....
6 (10.3%)

Totaal aantal stemmen: 52

gloudiesaurus

GPPits.net: als Formule 1 een passie is

0634

Nou ja die zijn er niet uitgekomen met Bernie. Dus geen geld genoeg blijkbaar.

gloudiesaurus

Citaat van: Jeroen op 15 januari 2015 - 23:26:39
Nou ja die zijn er niet uitgekomen met Bernie. Dus geen geld genoeg blijkbaar.

Lijkt het wel op.
En enige wrok van Bernie lijkt ook mee te spelen  ;)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

sjakie

voor wat betreft de poll in deze thread: ik denk dat alle genoemde races het veld zullen ruimen aangezien er in Europa gewoon geen (overheids)geld meer is voor een Grand Prix. En terecht.

COTA staat ook al onder druk aangezien er nu nog massa's staatssubsidie ingaat maar Texas zal de kraan binnen een paar jaar dichtdraaien. En dan?

Hockenheim schijnt trouwens niet blij verrast te zijn met de GP dit jaar, dus of het door gaat moeten we nog zien.

Nog even en dan is de duurzaamheid van de Europese Grand Prix's definitief verlopen en dan wordt het een Aziatisch kampioenschap met uitstapjes naar Zuid Amerika en Australie, en een jaarlijkse showcase in Monaco...

0634

Daar geloof ik niet veel van. F1 blijft altijd in Europa.

Jehoentelaar

De huidige trend zet zich niet voort zonder dat de Formule 1 inlevert op diens relevantie in de autosportwereld - als Europa wordt verlaten haken teams, fans en uiteindelijk ook coureurs erop af. Dus voordat dat punt is bereikt zal er een soort evenwicht ontstaan tussen waar de klasse hoort en waar 'ie uit hebzucht heen wil.

0634

Eens, al is het niet alleen hebzucht.  Ik denk ook noodzaak.

gloudiesaurus

Dat denk ik ook. Europa blijft voorlopig de bakermat. De Formule 1 wil nog niet echt aanslaan in Azië...
Kijk maar naar sponsoren etc en de teams, bijna allemaal Europees.
De meeste TV-inkomsten komen ook altijd nog uit Europa.

Probleem is dat Ecclestone teveel geld vraagt van de circuits en de circuits daardoor ticketprijzen verhogen om dit te kunnen betalen. Daardoor komen er nog minder fans... en zo heb je een cirkel waar je niet uitkomt.

Landen zoals Bahrein betalen volop. Maar zie jij er veel fans op de tribune zitten? Op de lange termijn is het niet goed voor sport.

Al is een race in Abu Dhabi weer een aanwinst. En Mexico zou ook best kunnen werken... groot land en de Formule 1 is er populair.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

sjakie

Ik denk eerder dat de afzetmarkt van F1 aan het veranderen is. Die afzetmarkt heeft nu de vorm aangenomen van regio's en landen die zich willen profileren en daar ook veel geld voor over hebben. Verder vormen de vele TV kijkers de afzetmarkt. Dat was zo en dat zal ook zo blijven.

Die regio's vind je niet meer in West Europa. Valencia heeft er grote financiële problemen aan overgehouden en ik moet nog maar zien of Wallonië (Spa), Engeland (Silverstone), Italië (Monza, staat al ter discussie), Catalonië (Barcelona) hun contracten verlengen. Het publieke geld kan niet eindeloos worden aangesleept. Daarbij heeft Rheinland Pfalz bergen geïnvesteerd om de Nurburgring in leven te houden en heeft dus geen tijd of zin of beiden om de race op de Nurburgring te mede-financieren.

Neem ook even de situatie in Austin in ogenschouw: de staat Texas gaat niet eeuwig de Grand Prix subsidieren. De huidige subsidie staat al ter discussie. Aangezien de fee van Ecclestone altijd alleen maar hoger wordt in plaats van lager, zie ik COTA niet als een blijvertje.

Het geld is volgens mij alleen maar te halen in staten met zo belachelijk veel geld dat ze niet weten wat ze er mee moeten doen (Golfstaten), of in dictaturen waar de leidende elite doet wat ze zelf wil (ook de Golfstaten, Rusland, ex Sovjet staten, Oost Europa, ZO Azie, sommige Latijns Amerikaanse landen).

Ik zie een Grand prix van Noord Korea ook nog wel eens gebeuren.

En wat betreft het feit dat het merendeel van het belangstellende publiek in Europa, Australië en Noord Amerika zit: TV komt overal, en internet ook. Wat dat betreft haalt het dus niet uit waar een Grand prix wordt gereden.


Niels_

Maar natuurlijk moeten niet al die circuits evenveel betalen. Ik geloof best dat Spa een heel pak minder moet neerleggen dan bv Bahrein (en maar logisch ook).

Racingnews365

Zo lang het motorgeluid in de Formule 1 maar behouden blijft! Want die elektrische motoren zijn leuk en aardig, maar mijn stofzuiger maakt meer geluid.
Mijn grootste angst is dat motorgeluid een uitstervend iets is, terwijl bij een auto een ronkende motor hoort
Fan, volger en journalist van/over formule1, motogp, Dakar.

Jozef

Het is dan ook oude technologie, het geluid van hoeven hoor je ook niet meer zo vaak op straat.

Races met koetsen zijn er nog wel, natuurlijk.

Jehoentelaar

Citaat van: Racingnews365 op 20 januari 2015 - 21:16:13
Zo lang het motorgeluid in de Formule 1 maar behouden blijft! Want die elektrische motoren zijn leuk en aardig, maar mijn stofzuiger maakt meer geluid.
Mijn grootste angst is dat motorgeluid een uitstervend iets is, terwijl bij een auto een ronkende motor hoort
Tenzij ze met computergegenereerde geluiden gaan werken is het klassieke motorgeluid zonder twijfel aan het uitsterven. Doen we verder zelf hoor, die fossiele brandstoffen verdwijnen sneller dan dat ze gemaakt worden.

sjakie

Citaat van: Niels_ op 20 januari 2015 - 14:54:27
Maar natuurlijk moeten niet al die circuits evenveel betalen. Ik geloof best dat Spa een heel pak minder moet neerleggen dan bv Bahrein (en maar logisch ook).

Je bedoelt dat België een heel pak minder KAN neerleggen ipv Bahrein? De fee voor België zal minstens even hoog zijn, en misschien wel hoger aangezien mijnheer Ecclestone toch weg wil...

Tuesday

Citaat van: sjakie op 21 januari 2015 - 09:08:56
Citaat van: Niels_ op 20 januari 2015 - 14:54:27
Maar natuurlijk moeten niet al die circuits evenveel betalen. Ik geloof best dat Spa een heel pak minder moet neerleggen dan bv Bahrein (en maar logisch ook).

Je bedoelt dat België een heel pak minder KAN neerleggen ipv Bahrein? De fee voor België zal minstens even hoog zijn, en misschien wel hoger aangezien mijnheer Ecclestone toch weg wil...
ze gaan juist naar Bahrein omdat ze daar zo lekker veel betalen. Spa kan daar nooit mee concurreren. Qua geld zou Ecclestone liefst elke race in het midden oosten houden gok ik, maar er zal toch ook een beetje balans in de kalender moeten blijven. Circuits in Europa betalen echt beduidend minder, Monaco betaald volgens mij helemaal niks.