Formule 1 in de toekomst

Gestart door Gerard, 15 oktober 2010 - 13:14:04

« vorige - volgende »

Welke GP zal in de toekomst verdwijnen

Belgie
10 (17.2%)
Duitsland
3 (5.2%)
Hongarije
6 (10.3%)
Spanje (Barcelona)
7 (12.1%)
Spanje (Valencia)
26 (44.8%)
Een andere GP, namelijk....
6 (10.3%)

Totaal aantal stemmen: 52

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 24 december 2014 - 12:19:58
Twintig brute acties onder de huidige regelgeving, en waarschijnlijk zullen er nog wel meer zijn. En dan gaan we daar toch kanttekeningen bij zetten?
ik zet kanttekeningen bij de rol van DRS. Ik had allang aangegeven dat het een prachtig filmpje was. En anders had Jozef het filmpje moet posten zonder de DRS discussie er bij te betrekken.

Tuesday

#3451
Citaat van: Kootje op 24 december 2014 - 11:02:38
Misschien wat laat, maar vind het toch leuk om ook ff mijn visie op het filmpje te geven. ;)

20) Ricciardo vs Perez - Canada
In zone 1 rijd Daniél erheen, in zone 2 gaat hij erlangs. Zonder DRS was dit gevecht er wellicht later ook nog wel gekomen, maar was het dan ook geslaagd? Ik vind dat op z'n minst twijfelachtig, maar neig naar nee.

19) Rosberg vs Vettel - China
Kijkend naar waar Rosberg vandaan kwam, was dit gevecht er dankzij de suprematie vd Mercedes krachtbron vanzelf wel gekomen. Echter in dit specifieke geval was toch echt DRS de doorslaggevende factor en niet alleen in de overtake van Nico op Seb. Zijn mislukte counter in de volgende bochtencombinatie had zonder DRS never nooit plaatsgevonden.

18) Ricciardo vs Vettel - Italië
Gezien beiden daar met exact hetzelfde materiaal reden, vraag ik me echt af of deze aanval er ook was geweest zonder DRS. Het was immers dankzij DRS dat Daniël aan kon haken en de initiële aanval in kon zetten. Nu kon Seb deze nog afslaan en bij de volgende aanval was er van DRS geen sprake, maar dat hij er in de Curva Grande naast zat waardoor hij die tweede aanval kon plaatsen, was wel het gevolg van de eerste aanval die er dus wel dankzij DRS was.

17) Hamilton vs Vergne - Hongarije
Ook dit gevecht was er dankzij de suprematie vd Mercedes krachtbron wel gekomen. Daarbij had de beslissende actie zelf sowieso niets meer met DRS van doen.

16) Hamilton vs Räikkönen & Ricciardo - Duitsland
Op deze wijze onmogelijk zonder DRS. Wellicht dat hij ze beide afzonderlijk te grazen had kunnen nemen, dat geloof ik best, maar absoluut niet zoals het nu ging.

15) Ricciardo vs Vergne vs Ricciardo - Abu Dhabi
Ook dit gevecht was wederom 'n direct gevolg van DRS. Zonder DRS had Ricciardo daar de aanval niet kunnen plaatsen. Dat Vergne niet direct opgeeft siert hem, maar dat kun je imo geen inhaalactie noemen. Voor mij was het gevecht namelijk pas ten einde nadat Vergne Ricciardo weer verschalkte, het gevecht dat dus begon dankzij DRS.

14) Perez vs Kvyat & Ericsson - Singapore
Schitterende manouvre, goed gebruik makend van het gevecht dat plaatsvind tussen Kvyat en Ericsson, geen DRS invloeden dit keer.

13) Bottas vs Räikkönen - Australië
De achtervleugel van Bottas stond daar duidelijk open. Gezien de verhoudingen tussen Williams en Ferrari afgelopen seizoen zou je denken dat dit gevecht er ook zonder DRS wel geweest zou zijn, maar dit was pas de eerste race en in die eerste race lag de krachtsverhouding Ferrari vs Williams nog redelijk gelijk. Sterker nog, die verhouding begon pas na race 7 (Canada) te verschuiven in het voordeel van Williams. Daarom vraag ik me hier toch hardop af of dit gevecht er ook zonder DRS geweest was. Ik denk het niet in ieder geval.

12) Vettel vs Alonso - VS
Mooie actie, maar helaas uit deze beelden niet op te maken of de aanzet uit DRS voortkwam of niet. Aangezien ik de lay-out van Austin niet goed genoeg ken, weet ik ook niet of daar 'n DRS zone ligt. Daarom geef ik hier maar het voordeel aan Sebje. Géén DRS totdat iemand mij met zekerheid van het tegendeel okan overtuigen.

11) Hamilton vs Massa - Italië
Overduidelijk 'n DRS gerelateerde actie waar ik me niet van aan de indruk kan onttrekken dat deze er niet zonder DRS was gekomen, aangezien de Williamsen in deze fase van het seizoen nauwelijks meer onderdeden voor de Mercedessen.

10) Alonso vs Ricciardo - Duitsland
Hoewel Alonso hier wel degelijk profijt had van zone 1 was deze actie er, aangezien Fernando hem er al op de DRS activeringslijn naast heeft staan, 100% zeker ook zonder DRS geweest. Of hij dan ook gelukt was is 'n tweede, maar daar gaat het niet om nu. Overigens gok ik van wel.

09 Button & Vettel vs Räikkönen - Brazilië
Niet alleen konden beiden hier dankzij DRS aanhaken op start-finish, maar Button kon daar al z'n eerste aanval plaatsen ook. Deze mislukte weliswaar nog, waardoor hij in zone 2 'n herkansing kreeg en deze pakte. Dat Vettel meeliftte op deze actie had 2 oorzaken, namelijk het brute verdedigen van Jenson op Kimi en het eerdere gebruik van DRS.

08) Rosberg vs Hamilton vs Rosberg - Bahrein
Rosberg pakt daar Hamilton wel degelijk dankzij DRS. Het gevecht dat hier uit voorvloeide was weliswaar DRS-loos, maar desalniettemin 'n direct gevolg van het eerdere DRS gebruik door Rosberg. Knap staaltje racen van beide heren, maar zonder DRS dus niet gebeurd.

07) Alonso vs Hülkjenberg - Maleisië
Hoeveel duidelijker wil 'n mens nog hebben dat DRS hier 'n grote invloed had. Het waren de DRS zones waarin Alonso aan kon haken en z'n aanvallen kon plaatsen. Dat hij daarna dmv slimmere lijnen in bocht 1 en 2 het gevecht wint doet daar niets aan af. Zonder DRS was hij namelijk niet in positie geweest om die slimmere lijnen te rijden. Tenminste ... nog niet, want gezien het gat dat hij daarna sloeg was dit gevecht er zonder DRS waarschijnlijk ook wel gekomen.

06) Bianchi vs Kobayashi - Monaco
Superbrutaal, maar absoluut geen DRS.

05) Hülkenberg vs Magnussen - Monaco
Keurige move en net als hierboven absoluut geen DRS.

04) Alonso vs Vettel - Engeland
Hoewel het vleugeltje kortstondig open is, zijn we al luttele bochten verder voordat Fernando Seb passeert. Hierom stel ik mezelf dan ook de vraag hoe groot de invloed van DRS geweest is, ik gok op niet groot en ga er daarom vanuit dat dit ook zonder DRS wel gbeurd zou zijn. Sterker nog, ik denk dat het constant buiten de baan rijden van beide heren 'n grotere invloed op het geheel heeft gehad.

03) Hamilton vs Rosberg - VS
In de 2e herhaling zie je de vleughel van Hamilton open staan, het lijkt me dus overduidelijk dat DRS van grote invloed was op deze manouvre. Moet ook haast wel, want 2 gelijkwaardige auto's met 2 redelijk gelijkwaardige coureurs in 'n hogesnelheidssectie van 'n crcuit zullen elkaar niet makkelijk zonder DRS passeren, zoals we al zo vaak gezien hebben dit seizoen en in voorgaande jaren.

02) Ricciard vs Bottas - Japan
In de regen, dus DRS disabled. Gewoon 'n schitterende move van Ricciardo, zoals hij er dit seizoen al zoveel liet zien. Voor mij de nummer 1 inhaalactie van dit jaar, al mag de uiteindelijke nummer 1 er ook zijn.

01) Hamilton vs Rosberg - Japan
Hoewel deze er al 'n tijdje aan zat te komen omdat Lewis beduidend sneller was, had hij hier wel degelijk DRS nodig. Of hem het zonder DRS ook was gelukt, dat denk ik niet. Er naartoe is één, er voorbij is 'n tweede. Zeker waar het gelijkwaardige auto's betreft.

Conclusie:
Hoewel ik Jozef z'n standpunt deel dat dit filmpje goed weergeeft dat DRS zeker 'n toevoeging kan zijn, vind ik toch wel dat DRS in de meeste gevallen inhalen te gemakkelijk maakt. Daarom ben ik persoonlijk ook voorstander van aanpassing vd zones, afschaffing van zones op plaatsen waar sowieso al ingehaald kon worden, maar daarentegen weer voorstander van verruiming vd 1-seconde regel. Vooral dat laatste zorgt er imo namelijk voor dat rijders aan kunnen haken en blijven, wat de spanning in de race ten goede komt.
ik ben het op meerdere punten niet eens hoor, maar dat kun je wel zien als je mijn lijstje er naast legt. Echter op punt 15 en 16 hadden er meerdere coureurs DRS, dus die moet je sowieso ff opnieuw bekijken. Bij punt 2 had Ricciardo geen DRS omdat het buiten de DRS was, niet omdat het regende, want dat was in dezelfde race als 1. Verder vind ik DRS sowieso overbodig in de regen, dat kunnen we op basis van het verleden toch wel zeggen?

Kootje

Dat jij het er niet geheel mee eens zou zijn komt niet als 'n verassing, dat ben je slechts zelden en was in dit geval al op voorhand bekend. :P

Jozef

Citaat van: Kootje op 24 december 2014 - 11:02:3812) Vettel vs Alonso - VS
Mooie actie, maar helaas uit deze beelden niet op te maken of de aanzet uit DRS voortkwam of niet. Aangezien ik de lay-out van Austin niet goed genoeg ken, weet ik ook niet of daar 'n DRS zone ligt. Daarom geef ik hier maar het voordeel aan Sebje. Géén DRS totdat iemand mij met zekerheid van het tegendeel okan overtuigen.

Is inderdaad niet te zien maar je kunt m.i. toch aannemen dat het dankzij DRS is dat Vettel zo dicht kwam. De actie begint namelijk net na bocht 1 (de scherpe linker waar ze uitkomen op het moment dat het fragment begint), op start/finish is er DRS. Dus het kan bijna niet anders dan dat Vettel op start/finish dankzij DRS onder de achtervleugel van Alonso terecht is gekomen en daardoor na bocht 1 de inhaalactie in kon zetten.

Kootje

Oke dan. Als het zich afspeelde in bocht 1, dan zal DRS indserdaad 'n grote invloed gehad hebben op de uiteindelijke actie.

Tuesday

#3455
Citaat van: Kootje op 24 december 2014 - 16:20:44
Dat jij het er niet geheel mee eens zou zijn komt niet als 'n verassing, dat ben je slechts zelden en was in dit geval al op voorhand bekend. :P
dat was idd op voorhand bekend, omdat ik mn lijstje al gepost had. Maar goed, dat de 2 fouten die je maakt bij 15 en 16 geven al aan dat het wel heel erg nattevingerwerk is wat er gedaan wordt (geld ook voor mijzelf hoor). Wat jij onmogelijk zonder DRS noemt blijkt prima mogelijk zonder DRS.

Tuesday

Citaat van: Jozef op 24 december 2014 - 16:34:21
Citaat van: Kootje op 24 december 2014 - 11:02:3812) Vettel vs Alonso - VS
Mooie actie, maar helaas uit deze beelden niet op te maken of de aanzet uit DRS voortkwam of niet. Aangezien ik de lay-out van Austin niet goed genoeg ken, weet ik ook niet of daar 'n DRS zone ligt. Daarom geef ik hier maar het voordeel aan Sebje. Géén DRS totdat iemand mij met zekerheid van het tegendeel okan overtuigen.

Is inderdaad niet te zien maar je kunt m.i. toch aannemen dat het dankzij DRS is dat Vettel zo dicht kwam. De actie begint namelijk net na bocht 1 (de scherpe linker waar ze uitkomen op het moment dat het fragment begint), op start/finish is er DRS. Dus het kan bijna niet anders dan dat Vettel op start/finish dankzij DRS onder de achtervleugel van Alonso terecht is gekomen en daardoor na bocht 1 de inhaalactie in kon zetten.
tenzij Alonso net uit de pits kwam, wat volgens mij het geval was ;)

Perton

Nou. De FIA is overstag, Ferrari en Renault (en Mercedes uiteraard) mogen gebruikmaken van de loophole uit de regelgeving, maar Honda moet de motor wel voor de eerste race gehomologeerd hebben. Lekker voor Honda.

Franky R.

Citaat van: Perton op 02 januari 2015 - 21:08:34
Nou. De FIA is overstag, Ferrari en Renault (en Mercedes uiteraard) mogen gebruikmaken van de loophole uit de regelgeving, maar Honda moet de motor wel voor de eerste race gehomologeerd hebben. Lekker voor Honda.


Honda had maar moeten aantreden in 2014...helaas voor de Japanners staat hun deadline zwart op wit.

Perton

Waar staat dat dan zwart op wit?

Franky R.

Citaat van: Perton op 02 januari 2015 - 21:31:45
Waar staat dat dan zwart op wit?
http://www.autosport.com/news/report.php/id/117089/


Helemaal onderaan het artikel....
CitaatHonda, as a new F1 manufacturer, has been told that its 2015 engine must be homologated by February 28 next year rather than for the start of the season.

Franky R.


Jehoentelaar

Ik heb het niet geheel gevolgd maar klinkt wel als een terechte zaak.

Perton

Citaat van: Franky R. op 02 januari 2015 - 21:34:31
Citaat van: Perton op 02 januari 2015 - 21:31:45
Waar staat dat dan zwart op wit?
http://www.autosport.com/news/report.php/id/117089/


Helemaal onderaan het artikel....
CitaatHonda, as a new F1 manufacturer, has been told that its 2015 engine must be homologated by February 28 next year rather than for the start of the season.
Ja, dat snap ik, en Ferrari en Renault was oorspronkelijk ook verteld dat het 28 februari zou zijn. Maar omdat dat nergens zwart op wit staat, gaan ze 'vrijuit'. Daarom mijn vraag: waar staat het zwart op wit dat het voor Honda wel 28 februari zou moeten zijn, behalve de memo van de FIA. Want de memo van de FIA is alsnog geen reglement. En aangezien de vorige memo blijkbaar niet voldoende rechtsgeldig is, vraag ik me af waarom de memo voor Honda dat wel is.

Franky R.

Citaat van: Perton op 02 januari 2015 - 21:40:27
Citaat van: Franky R. op 02 januari 2015 - 21:34:31
Citaat van: Perton op 02 januari 2015 - 21:31:45
Waar staat dat dan zwart op wit?
http://www.autosport.com/news/report.php/id/117089/


Helemaal onderaan het artikel....
CitaatHonda, as a new F1 manufacturer, has been told that its 2015 engine must be homologated by February 28 next year rather than for the start of the season.
Ja, dat snap ik, en Ferrari en Renault was oorspronkelijk ook verteld dat het 28 februari zou zijn. Maar omdat dat nergens zwart op wit staat, gaan ze 'vrijuit'. Daarom mijn vraag: waar staat het zwart op wit dat het voor Honda wel 28 februari zou moeten zijn, behalve de memo van de FIA. Want de memo van de FIA is alsnog geen reglement. En aangezien de vorige memo blijkbaar niet voldoende rechtsgeldig is, vraag ik me af waarom de memo voor Honda dat wel is.


Omdat Honda een nieuwkomer is. Immers hebben de anderen wel een gehomologeerd krachtbron. De motoren van 2014... ;)


Renault, Ferrari en Mercedes zouden hierdoor makkelijker onder het reglement uit kunnen komen...Tenminste, zo versta ik het artikel van december 2014.