Formule 1 in de toekomst

Gestart door Gerard, 15 oktober 2010 - 13:14:04

« vorige - volgende »

Welke GP zal in de toekomst verdwijnen

Belgie
10 (17.2%)
Duitsland
3 (5.2%)
Hongarije
6 (10.3%)
Spanje (Barcelona)
7 (12.1%)
Spanje (Valencia)
26 (44.8%)
Een andere GP, namelijk....
6 (10.3%)

Totaal aantal stemmen: 52

0634


Sabai

Citaat van: Kootje op 15 december 2014 - 19:12:47
Ik vind dat rijbewijs verhaal sowieso bullshit. Alsof racen in F1 en autorijden ook maar iets gemeen hebben met elkaar. ::)

Ik kan het verband ook niet leggen eerlijk gezegd.

Perton

Dat rijbewijs-verhaal is in mijn ogen dan ook een complete onzinregel. Ik denk dat de gedachte erachter is dat je in het algemeen rond je 18e je rijbewijs haalt wereldwijd (er zullen inderdaad hier en daar wat verschillen inzitten) en dat ze het daarom als drogreden gebruiken om de minimumleeftijd van 18 jaar te verantwoorden.

En om even terug te komen op Ecclestone. Uiteraard is het vanuit een bepaald oogpunt begrijpelijk dat je racebeelden niet zomaar gratis op YouTube wilt omdat zenders daar veel voor betalen. Maar mijn vraag is: hoeveel zenders hebben daadwerkelijk filmpjes van hoogtepunten op hun eigen site staan? Het is geen retorische vraag, ik ben namelijk oprecht benieuwd. Zeker nu er veel op betaalzenders te zien is, is YouTube een prima kanaal om nieuwe fans te winnen. Die kijken zo eerst de gratis hoogtepunten, dan betalen ze misschien een keer voor een losse race (wat bij Sport 1 tenminste wel kan) en dan gaan ze overstag om het echt te volgen. Bovendien kan je op YouTube ook voor bepaalde landen of regio's content niet beschikbaar maken, dus als bij wijze van spreken Sport 1 gigantisch veel betaalt voor filmpjes met hoogtepunten, kan er ook worden bedongen dat het YouTube-kanaal (of in ieder geval de filmpjes met hoogtepunten) niet beschikbaar zijn in Nederland. Zo'n issue is 'zenders betalen veel geld voor de races' dan ook niet, het is niet alsof volledige races op dat kanaal gaan verschijnen.

Hamilton#44

Citaat van: Jeroen op 15 december 2014 - 19:39:22
Maar wat maakt het uit hoe oud je moet zijn in een land?  Je moet 18 zijn en een rijbewijs hebben. Heb je die op je 17e al dan krijg je dus geen superlicentie.

Precies, ik denk dat een leeftijdsgrens op zich wel praktisch is. Maar in wezen slaat het natuurlijk nergens op. Je hebt talent of je hebt het niet, dan maakt het niet uit hoe oud je bent.

Kijk naar topvoetballers, die debuteren allemaal ook veel jonger dan de gemiddelde profvoetballer. Als ze niet presteren zijn ze ook zo weer weg.

Maar dat de verantwoordelijke mensen (teambaas/coach) zulke personen laten debuteren geeft natuurlijk al aan dat ze er klaar voor zijn.

Nogmaals, een leeftijdsgrens met eisenpakket is om praktische redenen wel goed. Dat niet bijvoorbeeld 1 of andere gekke Rus een team koopt om zijn 15-jarige zoon die een middelmatige coureur is te laten debuteren.

Matthijs

Als je dezelfde minimumgrens zou hanteren in andere sporten, dan hadden Johan Cruijff, Boris Becker en Martina Hingis nooit kunnen debuteren. Het grootste verschil tussen F1 en veel andere sporten is dat je anderen in gevaar brengt met je gedrag. Daarom heb ik wel begrip voor een minimumleeftijd. De leeftijd van 18 is zeer arbitrair, maar de meeste zijn het er wel mee eens, dat jongeren vaker onverantwoord gedrag vertonen dan volwassenen.

Het rijbewijs vind ik overigens een onzin-toevoeging maar dat terzijde.

Perton

Het in gevaar brengen van gedrag komt vooral omdat coureurs in lagere klassen met praktisch alles wegkomen. Neem een Sergio Canamasas, die zou gewoon zijn licentie vier keer kwijt moeten zijn geweest. Als dat eerst eens beter opgelost wordt, dan komen de Maldonadootjes en de Pérezen ook op heel andere wijze de Formule 1 in.

Franky R.

Citaat van: Matthijs op 16 december 2014 - 14:08:55
Als je dezelfde minimumgrens zou hanteren in andere sporten, dan hadden Johan Cruijff, Boris Becker en Martina Hingis nooit kunnen debuteren. Het grootste verschil tussen F1 en veel andere sporten is dat je anderen in gevaar brengt met je gedrag. Daarom heb ik wel begrip voor een minimumleeftijd. De leeftijd van 18 is zeer arbitrair, maar de meeste zijn het er wel mee eens, dat jongeren vaker onverantwoord gedrag vertonen dan volwassenen.

Het rijbewijs vind ik overigens een onzin-toevoeging maar dat terzijde.


Dat was vroeger al zo, maar dat werd meer en meer gelicht...tot nu toe.  :)

Franky R.

Citaat van: Jeroen op 15 december 2014 - 19:41:36
Citaat van: Sabai op 15 december 2014 - 19:00:12
http://www.gppits.net/nieuws/todt_vindt_verstappen_te_jong_voor_formule_1/

Heel leuk dat Todt dit zegt hij vergeet alleen dat je in Nederland je rijbewijs al op 17 jarige leeftijd kan halen en in sommige landen al op 16 jarige leeftijd.  ::)

In NL kan je pas afrijden op je 18e ;)


In Nieuw-Zeeland mag je als 15-jarige al aan het rijbewijs...In de VS met 16 jaar. Benieuwd wel talent als eerste gebruik maakt van deze 'omweggetjes'... ;D

Jehoentelaar

Niemand, want de eis is duidelijk rijbewijs en minstens achttien jaar.

0634

Precies, én/én. Ik kan prima met die leeftijdgrens leven. Zo gek vind ik het helemaal niet. Met andere sporten heeft dit niks te maken, want die rijden niet met tempo 300 voorbij aan een ander. Echte talenten zullen misschien best jonger ook mee kunnen komen, maar we weten allemaal dat van tijd tot tijd ook niet-talenten hun weg naar de F1 vinden.

Perton

Want die niet-talenten zijn allemaal rond hun 18e in de sport gekomen? Max Chilton was 22 (oké nog net 21 bij zijn debuutrace), Gutiérrez werd ook 22 in zijn eerste jaar. Zelfs al zet je de minimumleeftijd op 21 jaar, dan nog maakt dat voor de debutanten van de afgelopen jaren geen enkele drol uit. Die incidentele keer dat een rijk 17-jarig jongetje graag F1 wil rijden kan de FIA prima op andere manieren een superlicentie weigeren, daar is een minimumleeftijd niet voor nodig.

0634

Dat is allemaal leuk en aardig maar het blijkt dus wel zo te zijn dat de trend steeds jonger wordt. We hoeven niet te wachten op de eerste de beste 15-jarige yup die je niet kan weren, je kan ook vantevoren excessen uitsluiten. Ik zeg nergens dat een leeftijdsgrens een must-have is, maar icm twee jaar autosport-ervaring vind ik er niks geks aan. Sterker, ik vind er niks gekker aan dan de 'je moet een x aantal testkilometers hebben afgelegd voor een licentie'. Ik vind twee jaar ervaring en minimaal 18 zijn vrij normaal een sport als deze. Een rijbewijs had voor mij niet gehoeven.

Perton

Die 15-jarige yup kan je prima weren. Er zijn namelijk gewoon reglementen opgenomen waaraan een coureur moet voldoen, namelijk bepaalde titels bepalen. Een 15-jarige die daar toe in staat is, verdient wat mij betreft gewoon een licentie. Dat de FIA telkens een oogje dichtknijpt en de 300 testkilometers als voldoende beschouwt in plaats van als extra voorwaarde, is wat anders. En da's het grote probleem van de FIA. Zelf handhaven ze hun eigen regels niet goed en vervolgens moeten de regels worden aangepast. Begin eerst maar eens de regels goed toe te passen, zeg ik dan.

0634

Dat kan. Maar dat staat er verder los van dat ik geen gekke aanvulling vind.

Hamilton#44

Citaat van: Perton op 16 december 2014 - 17:31:34
Want die niet-talenten zijn allemaal rond hun 18e in de sport gekomen? Max Chilton was 22 (oké nog net 21 bij zijn debuutrace), Gutiérrez werd ook 22 in zijn eerste jaar. Zelfs al zet je de minimumleeftijd op 21 jaar, dan nog maakt dat voor de debutanten van de afgelopen jaren geen enkele drol uit. Die incidentele keer dat een rijk 17-jarig jongetje graag F1 wil rijden kan de FIA prima op andere manieren een superlicentie weigeren, daar is een minimumleeftijd niet voor nodig.

Door een leeftijdsgrens hoeven ze het per definitie niet te proberen, prima toch? En zoals je zelf al aantoont, de meeste coureurs debuteren toch niet voor hun 20e dus zo'n leeftijdsgrens is alleen voor excessen.