Formule 1 in de toekomst

Gestart door Gerard, 15 oktober 2010 - 13:14:04

« vorige - volgende »

Welke GP zal in de toekomst verdwijnen

Belgie
10 (17.2%)
Duitsland
3 (5.2%)
Hongarije
6 (10.3%)
Spanje (Barcelona)
7 (12.1%)
Spanje (Valencia)
26 (44.8%)
Een andere GP, namelijk....
6 (10.3%)

Totaal aantal stemmen: 52

Tuesday

Citaat van: Perton op 19 november 2014 - 16:17:32
Citaat van: Tuesday op 19 november 2014 - 15:42:32
Citaat van: Perton op 19 november 2014 - 13:09:34
Natuurlijk hebben ze daar baat bij, maar de verschillen in budgetten worden toch wel verergerd door Ecclestone. Misschien dat de budgetten van nu verder wel prima zouden zijn geweest zonder al die extra deals van Ecclestone. Misschien ook niet. Ik weet het niet. Maar alles afschuiven op de FIA is veel te gemakkelijk.
alles afschuiven op Ecclestone ook.
Dat doe ik nergens.
net als er niemand alles op de FIA afschuift.

Citaat van: Perton op 19 november 2014 - 16:17:32
CitaatDe teams stemmen er toch ook mee in?
Heb je het over instemmen met Concorde Agreement of met de nieuwe motoren? Want in het laatste geval is het sowieso onwaar. In het eerste geval kan je natuurlijk je afvragen in hoeverre teams onder druk zijn gezet.
ik had het over de verdeling van het prijzengeld.

Citaat van: Perton op 19 november 2014 - 16:17:32
CitaatMisschien zouden die teams daar gewoon zelf afstand van moeten doen en zelf een betere verdeling bedenken. Maar goed, dat gaat niet zo maar gebeuren en Ecclestone kan ze dat ook niet verplichten denk ik.
Het lijkt me ook niet dat Ecclestone dat kan verplichten, maar hij moet niet in Rusland met een mea culpa komen en zeggen dat kleinere teams geholpen gaan worden om er vervolgens niks mee te doen en de teams vervolgens (terecht of onterecht) alleen maar bekritiseren. Dat is niet koosjer.
nou, als je alleen dat een zinnetje eruit pikt zou je dat misschien kunnen zeggen, maar hij zegt ook;

Citaat
"I think the situation is such that if enough people want it resolved we can resolve it. It's a case of the people that are involved in the sport will have to want to look after the sport and be prepared to make some sacrifices.

Figge

Citaat van: Perton op 19 november 2014 - 16:20:45
Citaat van: Figge op 19 november 2014 - 14:27:24
Nee dat ben ik niet met je eens. De operationele kosten staan los van de commerciële opbrengst. Als men operationele kosten gaat maken, anitciperend op de commerciele opbrengst, die variabel is door de stand in het kampioenschap, dan is men bij de teams natuurlijk niet slim bezig. Dan is het net zoiets als een soort hypotheekrente aftrek. Als de technische regelgever, de FIA, zonder alternatief door aanpassing van een motorreglement alle kleine teams met enige 10tallen miljoenen aan kosten opzadeld, dan kunnen de teams toch moeilijk aankloppen bij Bernie. Dan hadden ze scherp moeten zijn bij aanpassing van de reglementen. Daar heeft Bernie toch echt gelijk.
Ik zeg ook niet dat Bernie daar ongelijk heeft. Maar het is natuurlijk wel zo dat Ecclestone een situatie heeft gecreëerd waarbij topteams hun budget verhogen zonder sportieve prestaties (ik heb het dus niet over prijzengeld) en daardoor in hun operationele kosten bij voorbaat al een voorsprong hebben op de kleinere teams, zonder een meter gereden te hebben. Dat vind ik raar. En niet de schuld van de FIA.

Dat is ook geen zuivere koffie. Ik vind het altijd al raar dat Ferrari een extra bijdrage zonder extra inspanning verkrijgt. Waarschijnlijk bedacht omdat teams als Lotus en Tyrrell op de fles gingen ofzo.

Maar het punt dat dit zo is gewoon slim onderhandelen van die teams met Bernie. Het staat de kleinere teams volgens mij vrij om dit ook te doen.
Bernie is een controversieel man, maar hij kan hier geen moer veranderen. Hij is niet degene die de operationele kosten bij een teams beïnvloed. Hij is van de FOM. De FOM trekt extern geld aan door F1 in de markt te zetten als product, als show. De FIA bepaald de operationele kosten door de techniek veels te verplicht in beton voor te schrijven. Dat is waar het mis gaat in F1. Wat Bernie wel kan doen, is zijn invloed op de operationele kosten uitoefenen bij de regelgever. Maar ik denk ook dat zijn invloed in de afgelopen jaren daarin is afgenomen.
De teams moeten zich massaal melden bij de heer Todt.

gloudiesaurus

Ze moeten bij de Todt zijn. Todi is van de FIA, zij maken de regelgeving.
Het geld zit bij de FOM (=CVC Capital en Ecclestone). Ferrari heeft dit ooit afgedwongen en dat is raar.
Ferrari zal die jaarlijkse bijdrage zomaar niet afstaan. Zeker niet nu het merk ook naar de beurs gaat.

En de FOM moet uitkijken dat ze geen problemen krijgen met EU, over mogelijke kartelvorming.
De EU heeft daar al eens eerder een onderzoek naar gestart.

Al met al is de situatie behoorlijk complex. Veel complexer dan jaren geleden toen Ecclestone nog alle macht had.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Perton

Citaat van: Tuesday op 19 november 2014 - 18:29:19
ik had het over de verdeling van het prijzengeld.
Tsja daar blijf ik bij, in hoeverre zijn de achterhoedeteams daarbij met de rug tegen de muur gezet en was het alternatief veel minder geld. Ik ken de details daarover niet. Maar goed, dan is het inderdaad wel hun eigen keuze om er mee in te stemmen of de sport te verlaten.

Citaatnou, als je alleen dat een zinnetje eruit pikt zou je dat misschien kunnen zeggen, maar hij zegt ook;

Citaat
"I think the situation is such that if enough people want it resolved we can resolve it. It's a case of the people that are involved in the sport will have to want to look after the sport and be prepared to make some sacrifices.
Dat klinkt mij alsof hij wil dat de grotere teams wat geld inleveren om de kleine teams te helpen. Dat vind ik alsnog heel iets anders dan wat hij in Rusland riep, als ik eerlijk ben.

Perton

Citaat van: Figge op 20 november 2014 - 08:51:06
De FIA bepaald de operationele kosten door de techniek veels te verplicht in beton voor te schrijven. Dat is waar het mis gaat in F1.
De teams moeten zich massaal melden bij de heer Todt.
Ik pak dit er even tussen uit, want de rest van je post geloof ik verder wel (in positieve zin overigens, begrijp me niet verkeerd).

Maar dit stukje ben ik ook helemaal met je eens. Het goedkoper maken van de sport (of het betaalbaar maken voor de achterhoedeteams) is uiteraard een zaak van de FIA. Mosley wilde het, bij Todt vraag ik me af of hij wel iets door durft te drukken.

gloudiesaurus

Perton als je het over de kosten hebt moet je bij de FIA zijn... zij maken het reglement.
Dus je hebt gelijk  ;)

Wil je het over prijzengeld hebben dan moet je bij de FOM zijn  :)

Ik denk dat er overigens aan beide kanten wat gesleuteld moet worden (dus meer prijzengeld voor kleinere teams + eerlijke verdeling en een goedkopere sport).
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Kootje

#3276
Citaat van: Perton op 20 november 2014 - 18:43:33
Citaat van: Tuesday op 19 november 2014 - 18:29:19
Citaatnou, als je alleen dat een zinnetje eruit pikt zou je dat misschien kunnen zeggen, maar hij zegt ook;

Citaat
"I think the situation is such that if enough people want it resolved we can resolve it. It's a case of the people that are involved in the sport will have to want to look after the sport and be prepared to make some sacrifices.
Dat klinkt mij alsof hij wil dat de grotere teams wat geld inleveren om de kleine teams te helpen. Dat vind ik alsnog heel iets anders dan wat hij in Rusland riep, als ik eerlijk ben.

Precies ... daar riep hij nog uit monde van de FOM dat de kleinere teams 'n extra 130 mln te verdelen kregen.

0634

Citaat van: Perton op 20 november 2014 - 18:45:36
Citaat van: Figge op 20 november 2014 - 08:51:06
De FIA bepaald de operationele kosten door de techniek veels te verplicht in beton voor te schrijven. Dat is waar het mis gaat in F1.
De teams moeten zich massaal melden bij de heer Todt.
Ik pak dit er even tussen uit, want de rest van je post geloof ik verder wel (in positieve zin overigens, begrijp me niet verkeerd).

Maar dit stukje ben ik ook helemaal met je eens. Het goedkoper maken van de sport (of het betaalbaar maken voor de achterhoedeteams) is uiteraard een zaak van de FIA. Mosley wilde het, bij Todt vraag ik me af of hij wel iets door durft te drukken.

Ach ja, Todt... hoe is het met hem eigenlijk? Leeft ie ook nog en zo?

Figge

Citaat van: Kootje op 21 november 2014 - 06:03:51
Citaat van: Perton op 20 november 2014 - 18:43:33
Citaat van: Tuesday op 19 november 2014 - 18:29:19
Citaatnou, als je alleen dat een zinnetje eruit pikt zou je dat misschien kunnen zeggen, maar hij zegt ook;

Citaat
"I think the situation is such that if enough people want it resolved we can resolve it. It's a case of the people that are involved in the sport will have to want to look after the sport and be prepared to make some sacrifices.
Dat klinkt mij alsof hij wil dat de grotere teams wat geld inleveren om de kleine teams te helpen. Dat vind ik alsnog heel iets anders dan wat hij in Rusland riep, als ik eerlijk ben.

Precies ... daar riep hij nog uit monde van de FOM dat de kleinere teams 'n extra 130 mln te verdelen kregen.

Volgens mij was dat een eenmalige extra financiële injectie om dit jaar te overleven voor de kleine teams. Volgens mij slechts een uitspraak om de gemoederen een beetje te sussen. Dus het komt men vast wel goed uit dat Marussia inmiddels op de fles is. Caterham niet meer mee zal doen. En Vettel en Alonso's nieuws er nu eindelijk is, plus dat er een titelstrijd uitgevochten zal worden. Bernie zal iedereen wel op het hart gedrukt hebben even "in het belang van te sport" niet voor politiek te kletsen dit weekend. Zo heeft ie deze winter rustig de tijd om alles rustig af te handelen. 

Kootje

Kan zijn, maar die eenmalige injectie is er ook niet gekomen. Anders had Marussia het seizoen wel af kunnen maken en hoefde Caterham geen crowdfunding te starten. Eikelsteen beloofde veel, maar gaf uiteindelijk gewoon niet thuis. Een beetje zoals de FIA hen destijds binnenhaalde.

Tuesday

Citaat van: Kootje op 21 november 2014 - 15:13:38
Kan zijn, maar die eenmalige injectie is er ook niet gekomen. Anders had Marussia het seizoen wel af kunnen maken en hoefde Caterham geen crowdfunding te starten. Eikelsteen beloofde veel, maar gaf uiteindelijk gewoon niet thuis. Een beetje zoals de FIA hen destijds binnenhaalde.
tja, aan zo'n belofte kunnen natuurlijk wel voorwaarden verbonden zijn. Maar tuurlijk, het is weer Bernie zn schuld en hij heet weer Eikelsteen  ::)

Kootje

Inderdaad.


Overigens heet hij bij mij al jaren Eikelsteen. Helaas ben ik niet creatief genoeg om ook zoiets voor z'n voornaam te bedenken, anders noemde ik hem ook al geen Bernie meer.

Tuesday

Citaat van: Kootje op 21 november 2014 - 15:57:16
Inderdaad.


Overigens heet hij bij mij al jaren Eikelsteen. Helaas ben ik niet creatief genoeg om ook zoiets voor z'n voornaam te bedenken, anders noemde ik hem ook al geen Bernie meer.
maar goed ik ben wel benieuwd wat hij dan precies beloofd heeft en wat hij dan niet na is gekomen.

Kootje

Moet je ff teruglezen, dan weet je 't. ::)

Tuesday

Citaat van: Kootje op 21 november 2014 - 16:16:58
Moet je ff teruglezen, dan weet je 't. ::)
ja, dat van die 130 miljoen heb ik gelezen, maar wat heeft hij precies beloofd? en wat is hij daarvan niet nagekomen. En zijn er ondertussen misschien geen dingen veranderd?