Formule 1 in de toekomst

Gestart door Gerard, 15 oktober 2010 - 13:14:04

« vorige - volgende »

Welke GP zal in de toekomst verdwijnen

Belgie
10 (17.2%)
Duitsland
3 (5.2%)
Hongarije
6 (10.3%)
Spanje (Barcelona)
7 (12.1%)
Spanje (Valencia)
26 (44.8%)
Een andere GP, namelijk....
6 (10.3%)

Totaal aantal stemmen: 52

Jozef

Citaat van: Jeroen op 29 oktober 2014 - 19:47:42
Citaat"We have a certain responsibility to the rest of the field, but this cannot be our main objective," he says. "We have seen in the past more than 100 F1 teams that have come and gone. It's good that in the past the commercial rights holder has tried to take care of the very loyal, important teams for F1.

"It is clear that Ferrari, Mercedes, Red Bull, McLaren, Williams those guys have been around or ever and they have healthy business models. It's clear that you are trying to put more emphasis and priority on keeping those teams in the sport than teams that have just come in, where it is unclear what the shareholders' purpose is, what the shareholders' targets are, whether funding is a bit of a struggle from year to year.

Ik vind dat hij een punt heeft. Tientallen obscure teams en teameigenaren zijn langs gerend in deze sport. Hadden we die allemaal moeten belonen met gelijke inkomsten aan serieuze teams? En wat is het business model van Caterham precies geweest? Hoe ziet/zag hun financiële huishouding eruit? Ik heb geen idee. Jij wel?

Ik ben het er niet mee eens. F1-teams hebben bijna per definitie een slecht business model omdat een F1-team geen normale business is: winst maken is voor geen enkel sportteam een doel want de winst wordt weer besteed aan verdere ontwikkeling. Het "business model" van Red Bull Racing, dat volgens Wolff zo "healthy" is, is dat een frisdrankjesbrouwer heel veel geld geeft aan een hoop mensen die dan een raceauto ontwikkelen, naar het circuit brengen en ermee gaan racen. Red Bull Racing is geen business, het is de marketingafdeling van een business.

Bij Caterham ging het er dan inderdaad nog slechter aan toe want dat team fungeerde niet als marketingmiddel voor frisdrankjes, maar als speeltje van de heer Fernandes. Ik ben het ermee eens dat dat een stuk slechter klinkt, maar zo veel slechter nu ook weer niet (als de man met de drankjes er klaar mee is, stapt hij ook op).

En sorry maar als Mercedes en Red Bull volgens Wolff en anderen recht hebben op meer geld op basis van hun "lange aanwezigheid" in de F1, waarom dan Force India (1991), Sauber (1993) en Lotus (1986) niet? Dat argument slaat nergens op. Zijn eigen Mercedes is tijdens die "lange aanwezigheid" minstens zo vaak van eigenaar en naam veranderd als deze drie teams.

0634

Ik moest even nadenken wat ik nou weer had gezegd... deze post was al eventjes oud ;D.

Tuurlijk is het een beetje preken voor eigen parochie en tuurlijk zijn er twijfelgevallen. Maar de algehele gedachte van 'we gaan niet zomaar aan iedere gelukszoeker die de sport in komt geld geven', die kan ik wel volgen.

En een business model voor een raceteam is natuurlijk niet hetzelfde als voor een gewone company. Maar dat lijkt mij tamelijk voor de hand liggend.

Maikel0230


#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Franky R.

Citaat van: Maikel0230 op 12 november 2014 - 11:58:54
http://www.autosport.com/news/report.php/id/116734

???


Niet helemaal raar, want zo werd Jacky Ickx ook bekend bij het grote publiek door zijn F2 tussen de F1's te rijden. Maar Kaltenborn heeft een punt, dat men niet erg genegen is om de verdeling van de inkomsten te herzien. En daar gaat het allemaal om...

Franky R.


Gonzalo

Citaat van: Franky R. op 12 november 2014 - 14:58:55
http://www.gppits.net/nieuws/ecclestone_komt_met_een_super_gp2/


Brandt u maar losssss!
Ik zit in de twijfelzone. Ik vind het niet zo een slecht idee, maar langs de andere kant... Dit is toch geen Formule 1 meer?

Breaktest

Toch lijkt de hoofdtrend dat de armlastige teams er op termijn uit worden geknikkerd. Ze gedragen zich als een kreeft in een pan water die nog hoopt dat het goed komt. Als ze slim zijn voegen ze nu de koppen bij elkaar en maken een vuist, hetzij door een boycot en de eis tot herverdeling van de gelden, hetzij door zelf een alternatieve serie te ontwikkelen in samenwerking met een aantal GP2 teams die veel goedkoper is maar sneller en minstens zo spectaculair. Het zal niet makkelijk zijn, maar je proeft dat er potentie is voor zo'n serie.
Maar hoe dan ook, als je wacht tot er voor je beslist wordt is het te laat. Misschien is het al te laat.

Maikel0230

Citaat van: Gonzalo op 12 november 2014 - 15:00:18
Citaat van: Franky R. op 12 november 2014 - 14:58:55
http://www.gppits.net/nieuws/ecclestone_komt_met_een_super_gp2/


Brandt u maar losssss!
Ik zit in de twijfelzone. Ik vind het niet zo een slecht idee, maar langs de andere kant... Dit is toch geen Formule 1 meer?

Ik twijfel ook, ik ben altijd tegen klantenauto's of dergelijke ideeën geweest omdat het naar mijn gevoel ingaat tegen het idee dat een constructeur zijn eigen wagen moet bouwen.

...maar men deed het vroeger ook zo en gezien hoe de grid kleiner is geworden en er geen 20 teams meer staan te trappelen om toe te treden tot de F1 lijkt het me meer en meer een noodzakelijk kwaad.

Zeker nu blijkt dat er van die 128 miljoen extra niks in huis komt.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Perton

Goed plan Ecclestone. Want tenslotte bleven alle teams ook met de zeer succesvolle Cosworth-motor rijden. Oh wacht eens even, toch niet. En wie moet die auto maken? Dallara? Dat er in meerdere kampioenschappen om bekend staat zeer veel geld te vragen voor reserve-onderdelen? Ik houd mijn hart vast voor de prijzen die ze dan in de Formule 1 zullen durven vragen. Bovendien kan je teams die een klantenchassis niet mee laten doen aan een constructeurskampioenschap, dus dat constructeurskampioenschap wordt dan gehouden onder vijf constructeurs/teams? Wordt het voor Bernie allemaal wel goedkoper van, want hij zal vast wel een truucje verzinnen om de teams met die klantenchassis (of hoe je ze ook wil noemen) weinig tot geen geld te geven.

An sich zou ik niet eens tegen het plan zijn, maar met Ecclestone als brein achter een dergelijk plan, heb ik toch ernstige twijfels.

Tuesday

Ach ja, k vind het altijd lastig om dit soort dingen te beoordelen. In eerste instantie vind ik het een vreemd en omslachtig idee met ook veel praktische nadelen denk ik. Maar als het er leuker van wordt en het voegt echt wat toe, dan mogen ze het van mij gaan proberen. Zal wel raar zijn om het geluid van een GP2 motor tussen de turbo's te horen, ik weet niet of dat wel zo handig is.

Sphinx

Citaat van: Perton op 12 november 2014 - 15:34:10... Bovendien kan je teams die een klantenchassis niet mee laten doen aan een constructeurskampioenschap, dus dat constructeurskampioenschap wordt dan gehouden onder vijf constructeurs/teams? Wordt het voor Bernie allemaal wel goedkoper van, want hij zal vast wel een truucje verzinnen om de teams met die klantenchassis (of hoe je ze ook wil noemen) weinig tot geen geld te geven.

Denk dat ie hetzelfde trucje als in de WTCC/BTCC toepast, waar het constructeurskampioenschap idd een lege huls is, maar er wél een Indepents Championship is toegevoegd
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sabai

Citaat van: Franky R. op 12 november 2014 - 14:58:55
http://www.gppits.net/nieuws/ecclestone_komt_met_een_super_gp2/


Brandt u maar losssss!


Nee liever niet. Ik heb geen zin in rijdende chicanes die de leiders constant in de weg zitten.

SDG

Citaat van: Tuesday op 12 november 2014 - 16:12:16
Ach ja, k vind het altijd lastig om dit soort dingen te beoordelen. In eerste instantie vind ik het een vreemd en omslachtig idee met ook veel praktische nadelen denk ik. Maar als het er leuker van wordt en het voegt echt wat toe, dan mogen ze het van mij gaan proberen. Zal wel raar zijn om het geluid van een GP2 motor tussen de turbo's te horen, ik weet niet of dat wel zo handig is.

Dat zal dan zo'n beetje klinken als de Formule 1 anno 1983 of 1988...

Jehoentelaar

Citaat van: Sabai op 12 november 2014 - 18:00:22
Citaat van: Franky R. op 12 november 2014 - 14:58:55
http://www.gppits.net/nieuws/ecclestone_komt_met_een_super_gp2/


Brandt u maar losssss!


Nee liever niet. Ik heb geen zin in rijdende chicanes die de leiders constant in de weg zitten.

Dus Austin dit jaar was je eerste gekeken F1-race?

Sabai

Citaat van: Jehoentelaar op 13 november 2014 - 12:23:11
Citaat van: Sabai op 12 november 2014 - 18:00:22
Citaat van: Franky R. op 12 november 2014 - 14:58:55
http://www.gppits.net/nieuws/ecclestone_komt_met_een_super_gp2/


Brandt u maar losssss!


Nee liever niet. Ik heb geen zin in rijdende chicanes die de leiders constant in de weg zitten.

Dus Austin dit jaar was je eerste gekeken F1-race?

Ik verwacht dat die super gp2 nog langzamer zullen zijn.