Formule 1 in de toekomst

Gestart door Gerard, 15 oktober 2010 - 13:14:04

« vorige - volgende »

Welke GP zal in de toekomst verdwijnen

Belgie
10 (17.2%)
Duitsland
3 (5.2%)
Hongarije
6 (10.3%)
Spanje (Barcelona)
7 (12.1%)
Spanje (Valencia)
26 (44.8%)
Een andere GP, namelijk....
6 (10.3%)

Totaal aantal stemmen: 52

0634

Storend is ook niet het woord  Franky bedoelt er meer mee dan dat er m.i. aan de hand is.

Franky R.

Citaat van: Jeroen op 29 oktober 2014 - 22:14:00
Dat weet ik Franky, er is ook helemaal niks mis met jouw mening, ik zie zelf ook wel dat de geldkwestie goed ondervangen moet worden, maar ik kijk er veel genuanceerder tegen aan dan jou. De term 'ziek' vind ik ook veel te ver gaan. Alsof er niks goed is aan de sport.

Misschien moet er meer geld naar de teams, misschien moet de verdeelsleutel anders, zou allemaal best onderzocht mogen worden. Maar zou het de val van Caterham hebben voorkomen? Of Marussia ? Ik heb namelijk geen flauw idee. Ik kan vanaf hier echt niet inschatten wat de hoofdoorzaak is van die kwesties en ik maak me sterk dat niemand dat vanaf hier kan. Ik heb dus ook geen idee of de extra miljoenen de val hadden voorkomen of misschien hadden uitgesteld of helemaal niks.

Wolff heeft natuurlijk ook wel een punt: het steunen van Ferrari, McLaren, Williams en dat soort teams is ergens op gebaseerd: die teams zijn min of meer de levensader van deze sport. Al die obscure gelukszoekers belonen met miljoenen houdt natuurlijk een risico in en trekt bovendien nog meer gelukszoekers aan. Gelukszoekers die helemaal niets in deze sport te zoeken hebben.

Ik weet dan ook niet of dat nou een echte oplossing is. Bezuinigen (op wat voor manier dan ook) lijkt mij overigens wel hoognodig omdat de sport er m.i. nauwelijks onder zal leiden als de budgetten terug zouden lopen. Volgens mij zal dat voor het kijkspel niet heel veel uitmaken, maar krijg je wel een financieel gezondere situatie.

Maar dan nog valt of staat alles met een verantwoord bedrijfsplan, met een goede teamstructuur, met heldere budgetten, inkomsten, bedrijfsvoering, noem maar op. En als je de laatste jaren de berichten rond Caterham gevolgd heb, tja, dan bekruipt je het gevoel dat men het daar ook niet echt helemaal op orde had, al moet ik daarbij ook een slag om de arm houden uiteraard


Lieve Jeroen,


De term 'ziek' was een oude term. In het artikel was het slechts aangehaald. Je had mij destijds al overtuigd. En inderdaad doel ik op zaken waar meer aan de hand is. Men kan het oplossen, maar wil het niet.

Verder, wat zouden de oorzaken zijn dat Caterham, Marussia en HRT struikelen? En dat Sauber en Lotus Genii dicht langs de grens scheuren?


De eerste drie zijn onder andere voorwendselen de sport in gelokt. En in die vier jaar hebben ze hun budget niet op hoger niveau weten te krijgen. Dat kon ook niet, want de resultaten spraken niet aan. En die resultaten spraken niet aan omdat ze niet preseerden.
Een beetje het kip en het ei verhaal.


Naar mijn mening komt daar ook de 'shit' van de turbomotoren met ERS erbij. Midden in een financieel mindere periode.


En gelukszoekers zijn er altijd geweest. Die brachten -nogmaals naar mijn mening- de sport soms best wel op smaak.


Je hebt gelijk dat alles valt of staat met goed budgetbeheer, teamstructuur, bedrijfsvoering. Maar wie zegt dat bijvoorbeeld Caterham dat met Leafield niet had? Juist Caterham vond k behoorlijk aan de weg timmeren, zeker vergeleken met de kruideniers van HRT.


Budgetbeheer was vast wel geslaagd als het budgetplafond van Mosley was doorgegaan. Ik noem maar een van de dingen die IMHO die teams in de problemen bracht.

Force India dan? Los van het soms megalomane gedrag van Vijay hebben die ook hard gewerkt aan de zaken die jij terecht noemt, toch is FI een van de 'klagers'.

Maar los daarvan....Karthikeyan meende al dat de sport gewoon te duur is. En Narain heeft het van dichtbij mogen waarnemen.

En de kern van de sport dat uit Ferrari, McLaren, Williams en Red Bull zou bestaan. Tja, ooit behoorden Brabham, Lotus [Chapman] en Tyrrell ook tot die kern.

Het schijnt dat Williams op financieel gebied nog niet helemaal veilig is...

Jehoentelaar

Ik kan me in beide verhalen wel vinden. Enerzijds gaat het ook niet goed zoals het nu gaat,de timing met de peperdure nieuwe technieken was ronduit ongelukkig te noemen en het blijft schandalig hoe het kleine drietal de sport in is gelokt. Anderzijds heeft de hele wereld een financiële optater gehad en daarin is het in de F1 niet anders, dus dat het moeilijk zou worden is niet heel vreemd en dat die crisis vrijwel samenviel met de komst van die drie nieuwe teams bood hen nog minder perspectief dan een gunstigere situatie. Er moeten wat dingen veranderen om de zaak weer op de rails te krijgen, maar zodra dat is gelukt en de boel over de gehele linie enigszins goedkoper is geworden staan de zaken er al veel beter voor. De komende paar jaar worden moeilijk, maar als men adequaat reageert is het te overkomen en gaan we vanzelf wel weer naar een vrijwel gezond startveld.

Er zijn allerlei dingen te verzinnen om de instap voor nieuwe teams makkelijker te maken, zoals een chassisbasis die gekocht kan worden van een ander team van waaruit de boel zelf kan worden doorontwikkeld of een verdeelsleutel die voor nieuwe teams gunstiger wordt als ze langer meedoen (tot een zekere hoogte, anders groeit de zaak de andere kant op scheef). Ik zou op dit tijdstip niet kunnen zeggen wat de best denkbare optie is, maar dat er een oplossing is dat is wel zeker.

Franky R.

http://www.gppits.net/nieuws/waarom_de_kleintjes_niet_mee_kunnen_komen/


Autosport publiceerde een brief van Caterham, Sauber, Marussia en Forze India...Wat een bedragen. En dan te weten dat Ericsson een geschatte bedrag van 15 miljoen betaald. Dan betaalt de Zweed voor ca. 2,5 races.


Maar de kosten van Caterham zouden lager kunnen zijn. Ik kom dan toch niet verder dan pakweg 4 a 5 betaalde GP-races... :o

0634

#3169
Citaat van: Franky R. op 29 oktober 2014 - 23:14:10
De term 'ziek' was een oude term. In het artikel was het slechts aangehaald. Je had mij destijds al overtuigd. En inderdaad doel ik op zaken waar meer aan de hand is. Men kan het oplossen, maar wil het niet.

Daarom zeg ik ook: er zijn dingen die anders moeten. Alleen, ga ik niet mee in al die suggestieve zaken die ik steeds maar lees, terwijl niemand nou precies oorzaken, redenen en dus ook oplossingen weet. Het was ook allemaal weer zo voorspelbaar: net als na die crash met Bianchi, gaat de halve wereld weer roepen dat alles radicaal anders moet. Ik vind het allemaal wel meevallen, zonder mijn kop in het zand te steken.

Het is hier wel een heel hoog 'he Caterham en Marussia vallen om, dus ze hadden meer geld moeten krijgen'-gehalte. En nu is Karthikeyan weer een expert op het gebied van Caterham. We zullen het allemaal wel zien.

Dat stuk van Jehoentelaar hierboven me: daar kan ik me dus prima in vinden. Maar hé, ieder zijn mening, ik hou erover op.

Figge

Citaat van: Jehoentelaar op 30 oktober 2014 - 01:50:28
Ik kan me in beide verhalen wel vinden. Enerzijds gaat het ook niet goed zoals het nu gaat,de timing met de peperdure nieuwe technieken was ronduit ongelukkig te noemen en het blijft schandalig hoe het kleine drietal de sport in is gelokt. Anderzijds heeft de hele wereld een financiële optater gehad en daarin is het in de F1 niet anders, dus dat het moeilijk zou worden is niet heel vreemd en dat die crisis vrijwel samenviel met de komst van die drie nieuwe teams bood hen nog minder perspectief dan een gunstigere situatie. Er moeten wat dingen veranderen om de zaak weer op de rails te krijgen, maar zodra dat is gelukt en de boel over de gehele linie enigszins goedkoper is geworden staan de zaken er al veel beter voor. De komende paar jaar worden moeilijk, maar als men adequaat reageert is het te overkomen en gaan we vanzelf wel weer naar een vrijwel gezond startveld.

Er zijn allerlei dingen te verzinnen om de instap voor nieuwe teams makkelijker te maken, zoals een chassisbasis die gekocht kan worden van een ander team van waaruit de boel zelf kan worden doorontwikkeld of een verdeelsleutel die voor nieuwe teams gunstiger wordt als ze langer meedoen (tot een zekere hoogte, anders groeit de zaak de andere kant op scheef). Ik zou op dit tijdstip niet kunnen zeggen wat de best denkbare optie is, maar dat er een oplossing is dat is wel zeker.

De oplossing is de technische reglementen in  F1 gewoon besturen zonder inspraak van de teams. Ze hoeven het er niet mee eens te zijn. De regels zijn gewoon de regels. En het mooie ervan is dat je het principe kunt toepassen van "the rules are, there are no rules"
Met veel technische vrijheid en reglementen die de constante stroom van peperdure R&D overbodig maakt. Zo kunnen de grotere teams een revolutionaire auto op de grid zetten (van mij part kost die auto en half miljard op jaarbasis) en de kleinere teams een geëvolueerd exemplaar die niet eens zo gek veel langzamer is (voor een bedragje van 30 miljoen) Zo kunnen nieuwe teams altijd instappen. Omdat je weet dat je een redelijk teams kunt neerzetten zonder dat het je honderden miljoenen hoeft te kosten. Je kunt groeien naar een teams/bedrijf dat technischer gecompliceerd gaat werken. Omdat je dat kunt, omdat je weet waar je het over hebt. Niet omdat je het moet en bovendien niet eens echt weet waar je nu eigenlijk mee bezig bent. Want stiekem is dat natuurlijk wat er speelt. De kleinere teams hebben ook gewoon minder knowhow in huis.

Figge

#3171
Citaat van: Jeroen op 29 oktober 2014 - 20:01:48


De sport is dus doodziek, maar floreert financieel? De sport wordt steeds minder interessant, maar er wordt steeds meer betaald om races te organiseren?

En ja, betaal-tv zal zeker voor teruglopende cijfers zorgen in het begin. Maar ik heb eerder al gezegd: als betaal-tv de toekomst is dan zit er weinig anders op. Hier wordt dan maar geroepen dat het niks is, maar wat zeggen de tv-bonzen erover? Wat is hun business plan? Hoe ziet de toekomst van televisie eruit? Want NL is geen uitzondering en F1 al evenmin. Wereldwijd verdwijnen allerlei sporten achter decoders. Dat kunnen wij kut vinden, maar als de wereld die kant op gaat, dan moet F1 ook gewoon mee.

Overigens, nogmaals, ik ben helemaal voor verandering hoor. Maar er wordt wel heel veel geroepen zonder de werkelijke achtergronden te weten. Zowel over de probleemteams, als over betaal-tv, als over inkomsten e.d..

Tuesday zegt het goed: een verkoudheid.

We moeten goed kijken naar de oorzaken, maar ook weer niet in paniek wat gaan roepen. Ik kijk iedere twee weken en verveel me zelden. De races zien er goed uit, de coureurs spreken me aan, de kwaliteit van de races en de rijders is dik in orde, media-aandacht is groots als altijd. En in mijn ogen zijn vooral die races en die rijders lang niet altijd van dit niveau geweest.

Ik sluit mijn ogen niet: er moeten wat dingen veranderen op weg naar de toekomst, maar laten we het in godsnaam niet overdrijven omdat er twee niemendalletjes van teams wegvallen zeg. Tientallen zijn ze voorgegaan. Tientallen zullen er nog komen. We zitten in een prima, zij het wat woelig tijdperk. Zoals eigenlijk de hele wereld daarin verkeerd.


F1 floreert financieel? Ja dat is alleen wel een moment opname van Bernies succes van een aantal jaar terug. Bekijk de cijfers over 5 jaar eens om te beoordelen of de F1 nu ook het juiste spoor zit.
Een contract met een organisatie in India om voor een record bedrag voor een paar een races te organiseren. Natuurlijk gaan die cijfers door het dak. Nieuwe dure contracten met betaal TV zenders. Tuurlijk gaan die cijfers door het dak. En dat zijn contracten die een paar jaar lopen. Zodra ze aflopen worden er nieuwe contracten gemaakt. Laten we over 5 jaar beoordelen of het huidige financiele succes van Bernie er dan ook nog is.
Plus deze commerciële succesen hebben niet heel veel te maken met de operationele kosten die ook de kleine F1 teams tegenwoordig moeten maken. Want laten we wel zijn, de kosten die teams als Caterham en Marussia op dit moment moeten maken zijn natuurlijk idioot. Ik vind een team als Manor Motorsports (Want dat is het team van Marussia eigenlijk) geen gelukszoekers. Maar het is simpelweg niet mogelijk voor hen om ongeveer 100.000.000 per jaar te vinden om een steeds gecompliceerdere maar langzamere auto op de grid te zetten. Dat staat echt los van het kijkspel waar wij over dicussieren en het geld dat Bernie daarmee binnen harkt. Appels en peren.

0634

Maar gelukkig maakte ik dat vergelijk ook niet. Dus hoef ik dat standpunt niet te verdedigen.

Breaktest

Daar gaan we weer. Eigenlijk moet ik er wel om lachen, zo doorzichtig is het allemaal. De alternatieven van rijke teams voor de budgetcap waren al opvallend cosmetisch en inefficiënt van aard, maar dat geldt ook nu weer voor de huidige impasse. Ferrari zet in op drie GP's in Amerika - immers als we allemaal rijker worden, worden ook de arme teams rijker.
http://www.f1journaal.be/index.php/nieuws/artikel/ferrari-wil-drie-races-in-amerika-om-zo-de-kleinere-teams-te-helpen/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+F1journaal+F1journaal.be+-+Dagelijks+F1+Nieuws

Breaktest

Citaat van: Jehoentelaar op 30 oktober 2014 - 01:50:28
Ik kan me in beide verhalen wel vinden. Enerzijds gaat het ook niet goed zoals het nu gaat,de timing met de peperdure nieuwe technieken was ronduit ongelukkig te noemen en het blijft schandalig hoe het kleine drietal de sport in is gelokt. Anderzijds heeft de hele wereld een financiële optater gehad en daarin is het in de F1 niet anders, dus dat het moeilijk zou worden is niet heel vreemd en dat die crisis vrijwel samenviel met de komst van die drie nieuwe teams bood hen nog minder perspectief dan een gunstigere situatie. Er moeten wat dingen veranderen om de zaak weer op de rails te krijgen, maar zodra dat is gelukt en de boel over de gehele linie enigszins goedkoper is geworden staan de zaken er al veel beter voor. De komende paar jaar worden moeilijk, maar als men adequaat reageert is het te overkomen en gaan we vanzelf wel weer naar een vrijwel gezond startveld.

Er zijn allerlei dingen te verzinnen om de instap voor nieuwe teams makkelijker te maken, zoals een chassisbasis die gekocht kan worden van een ander team van waaruit de boel zelf kan worden doorontwikkeld of een verdeelsleutel die voor nieuwe teams gunstiger wordt als ze langer meedoen (tot een zekere hoogte, anders groeit de zaak de andere kant op scheef). Ik zou op dit tijdstip niet kunnen zeggen wat de best denkbare optie is, maar dat er een oplossing is dat is wel zeker.
Genuanceerd verhaal. De simpelste oplossing ligt natuurlijk in de herverdeling van de tv gelden. Alleen is de uitvoering lastig omdat dat op te verwachten weerstand stuit. Je hebt dus echt een autoriteit nodig die het in overleg met alle betrokken aanpakt maar uiteindelijk wel het laaste woord heeft. 
Overigens heb ik zelf absoluut geen probleem met het label "ziek" voor de F1, zonder de dramatische bijklank overigens. Voor mij is dat volstrekt evident. Ik zou zelfs van een ingebouwde ziekte willen spreken waar F1 waarschijnlijk nooit van geneest, en dan heb ik het niet eens over het financiële probleem waar men momenteel zo op focust. Er zijn wel andere aspecten aan de F1 die je als ziek kunt bestempelen maar waarover nauwelijks wordt gediscussieerd.


Franky R.

http://www.gppits.net/nieuws/keert_de_v8_terug_ten_koste_van_mercedes/


Ecclestone wil werk maken van de herinvoering van de oude V8. Mercedes dreigt dan te vertrekken. Wat jullie?


0634

Dat moeten ze zelf weten dan.

Tuesday

zo ver zal het niet komen, maar op deze manier wordt de druk op Mercedes om in te stemmen met een engine unfreeze natuurlijk wel opgevoerd. Daadwerkelijk terug naar de V8 zou belachelijk zijn

Jehoentelaar

Citaat van: Franky R. op 10 november 2014 - 17:40:41
http://www.gppits.net/nieuws/ecclestone_geen_extra_geld_voor_kleine_teams/

Duidelijk dat het die vent een rotzorg kan zijn wat de kleine teams betreft zolang de commercieel interessantste (de grote) jongens blijven meedoen. Al hebben ze straks allemaal vijf auto's.