Formule 1 in de toekomst

Gestart door Gerard, 15 oktober 2010 - 13:14:04

« vorige - volgende »

Welke GP zal in de toekomst verdwijnen

Belgie
10 (17.2%)
Duitsland
3 (5.2%)
Hongarije
6 (10.3%)
Spanje (Barcelona)
7 (12.1%)
Spanje (Valencia)
26 (44.8%)
Een andere GP, namelijk....
6 (10.3%)

Totaal aantal stemmen: 52

Jehoentelaar

Ik heb het niet over belang voor de partijen die je noemt. Er zijn altijd mensen die ergens weinig of geen baat bij hebben. Ik zeg zelf alleen dat de mogelijkheden er zijn. Bovendien, een raceklasse als IndyCar genereert een aardige klap publiciteit als een huidig F1-coureur het probeert op Indianapolis. Voor Le Mans zal dat iets minder gelden (dat is in feite al een hele grote race met een aardige interesse vanuit de F1-fanbase) en Bathurst heeft een beetje een probleem qua tijdsverschil, maar voor bepaalde klassen zou het een welkome impuls kunnen betekenen.

Anyhow, om toch even op het belang in te gaan: de FIA zal er wellicht een belang bij kunnen hebben als het gaat om een andere raceklasse onder direct gezag van de FIA, zoals het WTCC. Die series kosten ook centen en men wil in Parijs wel iets terugzien daarvan in de vorm van enige interesse vanuit het publiek. F1-teams hebben er geen belang bij aangezien het buiten hun territorium valt, maar daarom kan het tweaken van de kalenders wel zorgen dat de nadelen ook zo beperkt mogelijk blijven. Bernie zal het een rotzorg zijn, maar die vind ik niet relevant want hem boeit het alleen wat als het zijn portemonnee vult [gechargeerd].

0634

Als die mensen er geen baat bij hebben zijn er geen mogelijkheden imo.

Jehoentelaar

Te kort door de bocht. Het hangt er vanaf wie er wel en geen baat bij hebben.

0634

Ja. Maar de genoemde mensen hebben het niet en dan houdt het al op. Never gonna happen. M.i. ook nergens voor nodig.

Jehoentelaar

Het is gewoon leuk en leuk voor die series, meer niet. Ik noem wel mensen die er baat bij hebben, jij niet. "Genoemde mensen" is dus foutief gesteld.

Ik probeer verder nergens het punt te maken dat het nodig is. Maar goed, van langs elkaar heen praten wordt niemand wijzer.

0634

Weet ik weet ik. Maar ik zie het gewoon echt niet gebeuren. Het lijkt mij echt onmogelijk. Maar ik kan me voorstellen dat mensen als jij - autosport veelvraten - het erg leuk zouden vinden. Ik heb niet veel met LeMans, dus voor mij persoonlijk is het onnodig.

Perton

De FIA zou er overigens wel belang bij kunnen hebben, ik snap Figge zijn punt daarin wel. Formule 1-coureurs worden nou eenmaal niet meer als de grote gladiolen gezien die ze eens waren. Het kan zijn dat de FIA nieuwe fans wil aantrekken door Formule 1-coureurs die status wel te geven. En dat kan door een soort nieuwe Michel Vaillants te creëren.

Ik zie het ook niet gebeuren, maar ik kan mij dus ergens wel voorstellen dat de FIA er belang bij zou kunnen hebben.

Kootje

Echter schuilt daarin ook weer het gevaar dat men afbreuk doet aan het imago dat in de F1 des werelds beste coureurs rijden. Het is leuk om Alonso in het WEC, Hamilton in het WTCC en/of Vettel in de DTM te zien, maar als ze daarin niet bij machte zijn aan de top mee te draaien, verliest de F1 z'n geloofwaardigheid als ultieme autosportklasse alleen maar meer.

Perton

Klopt, daarom geloof ik er ook niet in dat het haalbaar is of dat de FIA het gaat doen, maar ik zou me wel kunnen voorstellen dat het plan ooit geopperd wordt door de FIA.

Figge

Ik vraag mij af waarom men in discussies als dit altijd problemen denkt. Waarom niet de mogelijkheid bieden om Le Mans te rijden tijdens het lopende F1 seizoen. Ik zie tal van mogelijkheden naast de agenda's goed op elkaar afstemmen. Iets met kwijtschelding van bepaalde kosten oid voor de teams als ze rijders beschikbaar stellen. Commercieel zou F1 dus weer een meer krachtige machine worden die moeilijker rijdt dan de huidige generaties auto's. Een WEC auto heeft gewoon 1000PK aan boord. Das meer dan F1. Sukkel nog een tijdje door op deze manier en WEC wordt commercieel interessanter voor verschillende partijen. Die gaan op een gegeven ogenblik met een karrevracht aan bekende oud F1 rijders aan de haal en buiten uit dat deze auto's krachtiger zijn dan F1. F1 kan beter meer doen aan het bevestigen van het imago dat F1 de absolute top van de autosport is. 
Stel Red Bull gaat een team sponsoren in WEC, dat doen ze namelijk wel eens in een andere klasse. En ze stellen Newey beschikbaar om zijn fantasie los te laten op een auto waar veel technisch is toegestaan. Ze schrijven die auto in voor het WEC en laten RB talenten ook in die auto's rijden tijdens dat kampioenschap, en voor Le Mans rijden de RBR en STR rijders mee. Super voor beide kampioenschappen. McLaren en Ferrari hebben daar ook auto's rijden. Trust me er zijn meer dan voldoende mogelijkheden.
Audi doet dit ook wel met DTM en WEC.

Perton

Men denkt in problemen omdat die er in een realistische wereld nou eenmaal zijn. De FIA (en FOM) denken al jaren niet in zulke mogelijkheden, dus het is wat naïef om in dergelijke discussies ook alleen maar van die mogelijkheden uit te gaan. Natuurlijk kunnen wij als fan wel over die mogelijkheden discussiëren, en ik zie ook genoeg voordelen aan die mogelijkheden, maar het is een illusie om te denken dat de FIA daar binnen X jaar ook zo over zal gaan denken.

SDG

Vraag is ook of de teams het zelf überhaupt nog zien zitten om hun rijders in een andere klasse te laten rijden, met het gevaar dat ze zich blesseren en hun hele Formule 1-schema daardoor op de helling komt te staan. Iedereen herinnert zich nog wel wat er destijds met Robert Kubica gebeurd is, nietwaar?

Figge

Citaat van: Perton op 30 september 2014 - 11:54:43
Men denkt in problemen omdat die er in een realistische wereld nou eenmaal zijn. De FIA (en FOM) denken al jaren niet in zulke mogelijkheden, dus het is wat naïef om in dergelijke discussies ook alleen maar van die mogelijkheden uit te gaan. Natuurlijk kunnen wij als fan wel over die mogelijkheden discussiëren, en ik zie ook genoeg voordelen aan die mogelijkheden, maar het is een illusie om te denken dat de FIA daar binnen X jaar ook zo over zal gaan denken.

Ik denk niet dat het aan de FIA is om dit te doen. Maar aan de ondernemers die op een geloofwaardige manier mee aan de slag gaan. Men denkt altijd vanuit de huidige F1 met zijn huidige status en regels. Maar die kunnen allemaal verandert worden. Het gaat alleen maar om de macht aan de top van het product welke voor een andere wind zorgen. Ik denk dat als bijvoorbeeld Bernie met zijn gelijke van het WEC gaat praten over dit idee, er een sneeuwbaleffect kan ontstaan. Andersom zal Bernie alle mensen die hem benaderen uitlachen. Het gaat de houding van F1.

Figge

Citaat van: SDG op 30 september 2014 - 13:01:49
Vraag is ook of de teams het zelf überhaupt nog zien zitten om hun rijders in een andere klasse te laten rijden, met het gevaar dat ze zich blesseren en hun hele Formule 1-schema daardoor op de helling komt te staan. Iedereen herinnert zich nog wel wat er destijds met Robert Kubica gebeurd is, nietwaar?

Heel cru, maar wie heeft daar nu echt de nadelige gevolgen van ondervonden? Kubica zelf of het team? Het team heeft destijds iig heel veel publiciteit gehad.

Matthijs

Citaat van: Figge op 30 september 2014 - 13:05:09
Citaat van: SDG op 30 september 2014 - 13:01:49
Vraag is ook of de teams het zelf überhaupt nog zien zitten om hun rijders in een andere klasse te laten rijden, met het gevaar dat ze zich blesseren en hun hele Formule 1-schema daardoor op de helling komt te staan. Iedereen herinnert zich nog wel wat er destijds met Robert Kubica gebeurd is, nietwaar?

Heel cru, maar wie heeft daar nu echt de nadelige gevolgen van ondervonden? Kubica zelf of het team? Het team heeft destijds iig heel veel publiciteit gehad.
Publiciteit wel ja, maar geen coureur van het kaliber Kubica.
Edit: op termijn wel, namelijk Raikkonen.