Formule 1 in de toekomst

Gestart door Gerard, 15 oktober 2010 - 13:14:04

« vorige - volgende »

Welke GP zal in de toekomst verdwijnen

Belgie
10 (17.2%)
Duitsland
3 (5.2%)
Hongarije
6 (10.3%)
Spanje (Barcelona)
7 (12.1%)
Spanje (Valencia)
26 (44.8%)
Een andere GP, namelijk....
6 (10.3%)

Totaal aantal stemmen: 52

Figge

Ze hebben nu ook LC. Maar dat is het punt niet. F1 moet het snelste zijn van alles dat racet. Het moet moeilijk zijn. Het speciale glansrandje raakt er een beetje af. In die zin snap ik Villeneuves opmerking over Max best wel. Als een 16 jarige meteen competitief kan zijn in F1, geeft mij dat heel eerlijk ook het gevoel dat F1 relatief makkelijk is geworden. Een racewinnaar als Montoya presteerde eigenlijk voor geen meter in Nascar. Hetzelfde geld voor een Ralf en DC in DTM of Kimi in WRC. Die wonnen allemaal meerdere races in de koningsklasse van de autosport maar reden geen deuk in een pak boter in andere klassen, terwijl F1 coureurs hoger staan aangeschreven dan welke andere raceklasse rijders ook.
Ik zou daarom graag meer power zien in F1. Deze auto's kunnen met gemak 1000pk aan voordat ze listig worden in de besturing. De bochtensnelheid gaat weer omhoog, wat het fysiek zwaarder maakt. De auto's zijn weer meer onder en overstuurd. Omdat het zwaarder is vergt dit ook mentaal meer van der rijders. Zul je meer rijders fouten gaan zien, en dus ook meer onderscheid tussen de echte helden en net iets minder helden. Ja het kan gebeuren dat rijders op grote afstanden finishen, maar de geconditioneerde 4 seconden van nu, boeit mij ook niets. Ik ben niet zo naief dat ik denk dat Lewis zijn potentie was. Ook niet die van Rosberg overigens. Dit betekent voor mij dat je als kijker óf beroofd wordt van een mooi gevecht, óf van het echte potentieel van de winnaar. Als Hamilton echt sneller was in Monza, laat maar zien en een halve ronde op zn teammaat pakken. Met dat soort resultaten rijdt je trouwens ook het zelfvertrouwen van je teammaat ook volledig de vernieling in. Das een mooi stukje extra mental warfare. Daar houd ik wel van :)

Perton

Maar dat laatste heeft natuurlijk vrij weinig te maken met of de auto makkelijk of moeilijk te besturen is, maar met het sparen van onderdelen.

Figge

Volgens mij zijn dat 2 verschillende zaken. 1, de auto's rijden te makkelijk. 2, je moet geconditioneerd rijden om maximaal resultaat te halen. Vooral niet maximaal rijden op instructie van het team, en het wel doen is het nodig is.

Sabai

Citaat van: Figge op 11 september 2014 - 20:15:41
Ze hebben nu ook LC. Maar dat is het punt niet. F1 moet het snelste zijn van alles dat racet. Het moet moeilijk zijn. Het speciale glansrandje raakt er een beetje af. In die zin snap ik Villeneuves opmerking over Max best wel. Als een 16 jarige meteen competitief kan zijn in F1, geeft mij dat heel eerlijk ook het gevoel dat F1 relatief makkelijk is geworden. Een racewinnaar als Montoya presteerde eigenlijk voor geen meter in Nascar. Hetzelfde geld voor een Ralf en DC in DTM of Kimi in WRC. Die wonnen allemaal meerdere races in de koningsklasse van de autosport maar reden geen deuk in een pak boter in andere klassen, terwijl F1 coureurs hoger staan aangeschreven dan welke andere raceklasse rijders ook.
Ik zou daarom graag meer power zien in F1. Deze auto's kunnen met gemak 1000pk aan voordat ze listig worden in de besturing. De bochtensnelheid gaat weer omhoog, wat het fysiek zwaarder maakt. De auto's zijn weer meer onder en overstuurd. Omdat het zwaarder is vergt dit ook mentaal meer van der rijders. Zul je meer rijders fouten gaan zien, en dus ook meer onderscheid tussen de echte helden en net iets minder helden. Ja het kan gebeuren dat rijders op grote afstanden finishen, maar de geconditioneerde 4 seconden van nu, boeit mij ook niets. Ik ben niet zo naief dat ik denk dat Lewis zijn potentie was. Ook niet die van Rosberg overigens. Dit betekent voor mij dat je als kijker óf beroofd wordt van een mooi gevecht, óf van het echte potentieel van de winnaar. Als Hamilton echt sneller was in Monza, laat maar zien en een halve ronde op zn teammaat pakken. Met dat soort resultaten rijdt je trouwens ook het zelfvertrouwen van je teammaat ook volledig de vernieling in. Das een mooi stukje extra mental warfare. Daar houd ik wel van :)

Ik ook kan me ook wel vinden in je uitleg. 

Arthur

Citaat van: Sabai op 11 september 2014 - 20:40:02
Citaat van: Figge op 11 september 2014 - 20:15:41
Ze hebben nu ook LC. Maar dat is het punt niet. F1 moet het snelste zijn van alles dat racet. Het moet moeilijk zijn. Het speciale glansrandje raakt er een beetje af. In die zin snap ik Villeneuves opmerking over Max best wel. Als een 16 jarige meteen competitief kan zijn in F1, geeft mij dat heel eerlijk ook het gevoel dat F1 relatief makkelijk is geworden. Een racewinnaar als Montoya presteerde eigenlijk voor geen meter in Nascar. Hetzelfde geld voor een Ralf en DC in DTM of Kimi in WRC. Die wonnen allemaal meerdere races in de koningsklasse van de autosport maar reden geen deuk in een pak boter in andere klassen, terwijl F1 coureurs hoger staan aangeschreven dan welke andere raceklasse rijders ook.
Ik zou daarom graag meer power zien in F1. Deze auto's kunnen met gemak 1000pk aan voordat ze listig worden in de besturing. De bochtensnelheid gaat weer omhoog, wat het fysiek zwaarder maakt. De auto's zijn weer meer onder en overstuurd. Omdat het zwaarder is vergt dit ook mentaal meer van der rijders. Zul je meer rijders fouten gaan zien, en dus ook meer onderscheid tussen de echte helden en net iets minder helden. Ja het kan gebeuren dat rijders op grote afstanden finishen, maar de geconditioneerde 4 seconden van nu, boeit mij ook niets. Ik ben niet zo naief dat ik denk dat Lewis zijn potentie was. Ook niet die van Rosberg overigens. Dit betekent voor mij dat je als kijker óf beroofd wordt van een mooi gevecht, óf van het echte potentieel van de winnaar. Als Hamilton echt sneller was in Monza, laat maar zien en een halve ronde op zn teammaat pakken. Met dat soort resultaten rijdt je trouwens ook het zelfvertrouwen van je teammaat ook volledig de vernieling in. Das een mooi stukje extra mental warfare. Daar houd ik wel van :)

Ik ook kan me ook wel vinden in je uitleg.

Mee eens!
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Jehoentelaar

"Het snelste zijn van alles wat racet."

Veel succes met het bijbenen van de Indianapolis 500!

0634

Alsof je een circuit met een oval kunt vergelijken qua snelheden. Kom op Jeroen.

Jehoentelaar

Ja, dan moet er ook niet geroepen worden dat het echt het snelste moet zijn van alles dat racet.

Jozef

Het snelste van alles wat op een F1-circuit racet, zo goed? Anders wens ik de Indy500 veel succes tegen de dragsters op de zoutvlakte. ::)

Jozef

Citaat van: Figge op 11 september 2014 - 19:49:35Dat is oa wat ik bedoel. Fysiek is F1 niet heel zwaar meer. Dat heeft mogelijk ook te maken met het feit dat F1's tegenwoordig underpowered zijn. Ze hebben relatief weinig vermogen tov beschikbare grip. Das was 10 jaar terug met de V10's anders.
Door alle elektronica rijden deze turbo auto's als gewone V-blokken. Maar dan met ogenschijnlijk minder power in de bochten, wat op de rechte stukken weer wordt gecompenseerd en dat met minder effectieve Aero regels. Ik vind dat jammer. Dat het veld dicht op elkaar zit vindt ik leuk hoor. Maar als ik een jongen van 16 tijdens interviews zie zeggen dat een F1 lichter stuurt als een F3, dan gaan mijn wenkbrauwen toch wel ietsje omhoog.

Hier kan ik het niet mee eens zijn, je zegt dat ze makkelijker te rijden zijn vanwege weinig vermogen vs. grip (downforce) maar wel snel op het rechte stuk vanwege veel vermogen vs. weerstand (downforce). ???

Dit seizoen breken ze net langs alle kanten uit omdat ze veel koppel genereren bij lage toerentallen terwijl de aerodynamische grip drastisch is teruggeschroefd. Dit uiteraard in vergelijking met het V8-tijdperk maar ook in V10-tijden zag ik de auto's niet zo nerveus doen als dit seizoen.

Dat hun topsnelheid hoger is dan die van V8's ondanks een lager piekvermogen, komt omdat ze inderdaad minder downforce (dus minder weerstand) hebben maar ook omdat de nieuwe power units veel vermogen beschikbaar hebben over een bredere toerenrange.

Conclusie, ik denk dat de huidige power units het rijden juist weer moeilijker hebben gemaakt dan vorig jaar.

Matthijs

Citaat van: Jozef op 12 september 2014 - 02:36:46
Conclusie, ik denk dat de huidige power units het rijden juist weer moeilijker hebben gemaakt dan vorig jaar.
Niet fysiek zwaar, maar wel moeilijk te besturen. Zijn we het nu met elkaar eens? ;)

Jehoentelaar

Citaat van: Jozef op 11 september 2014 - 23:49:16
Het snelste van alles wat op een F1-circuit racet, zo goed? Anders wens ik de Indy500 veel succes tegen de dragsters op de zoutvlakte. ::)
Jep, die kun je er ook in meenemen.

Breaktest

#3087
Nu inkrimping van het toch al niet bijster grote startveld steeds dreigender wordt, zou je wel verwachten dat men een of andere strategie aan het ontwikkelen is. Maar ik merk er niks van. De gezonde F1 teams staan niet te trappelen om een derde auto in te zetten en een klantenchassis willen ze ook niet toestaan. Van de kostenbesparing weten we inmiddels dat ze alleen voor inefficiënte en/of cosmetische ingrepen zijn.dus wat willen ze wel. Het gebrek aan visie is nog steeds om te huilen.   

0634

Citaat van: Figge op 11 september 2014 - 20:15:41
Een racewinnaar als Montoya presteerde eigenlijk voor geen meter in Nascar.

Maar won alles bij de Indy's, en slechts een paar races in de F1. Het is er hier nooit écht uitgekomen.

CitaatHetzelfde geld voor een Ralf en DC in DTM of Kimi in WRC. Die wonnen allemaal meerdere races in de koningsklasse van de autosport maar reden geen deuk in een pak boter in andere klassen, terwijl F1 coureurs hoger staan aangeschreven dan welke andere raceklasse rijders ook.

Maar daar staan mannen als Da Matta of Bourdais weer tegenover. Gelauwerd in Amerika, geen deuk in een pakje Gouda's Glorie in de F1.

En zij waren jong, gretig, DC en Ralf waren mannen op leeftijd toen ze overstapten. Ik wil alleen zeggen: twee kanten aan het verhaal.

Perton

Toont wat mij betreft vooral aan dat elke discipline zijn eigen kwaliteiten vraagt en het fabeltje dat Formule 1-coureurs de beste coureurs van de wereld zouden zijn enigszins onzin is. De beste single seaters-coureurs, dat wel, maar meer niet.