Formule 1 in de toekomst

Gestart door Gerard, 15 oktober 2010 - 13:14:04

« vorige - volgende »

Welke GP zal in de toekomst verdwijnen

Belgie
10 (17.2%)
Duitsland
3 (5.2%)
Hongarije
6 (10.3%)
Spanje (Barcelona)
7 (12.1%)
Spanje (Valencia)
26 (44.8%)
Een andere GP, namelijk....
6 (10.3%)

Totaal aantal stemmen: 52

Jozef

Nee, zij hebben vooral moeite om er snel in te rijden. Zowel van Kimi als Seb kan ik mij in race/kwalificatie 1 spin herinneren (Canada, Honagrije), wellicht dat Kimi wel meer fouten heeft gemaakt die ik al vergeten ben (was er in Australië iets met zijn brake-by-wire?). In elk geval geen schokkend aantal fouten.

De heren stappen ook nauwelijks zwetend uit de auto na de race. Vroeger was F1 rijden vooral veel trekken en sleuren, zonder stuurbekrachtiging en rembekrachtiging. Nu rijden ze een race in Maleisië met hoge temperatuur en vochtigheid en huppelen daarna zo het podium op. Ik denk dat Figge vooral daarop doelt.

Kootje

Citaat van: Jozef op 10 september 2014 - 17:56:05
Nee, zij hebben vooral moeite om er snel in te rijden. Zowel van Kimi als Seb kan ik mij in race/kwalificatie 1 spin herinneren (Canada, Honagrije), wellicht dat Kimi wel meer fouten heeft gemaakt die ik al vergeten ben (was er in Australië iets met zijn brake-by-wire?). In elk geval geen schokkend aantal fouten.

En waarom kunnen ze er niet snel mee rijden? Omdat ze moeite hebben met de auto of iig bepaalde onderdelen daarvan.


CitaatDe heren stappen ook nauwelijks zwetend uit de auto na de race. Vroeger was F1 rijden vooral veel trekken en sleuren, zonder stuurbekrachtiging en rembekrachtiging. Nu rijden ze een race in Maleisië met hoge temperatuur en vochtigheid en huppelen daarna zo het podium op. Ik denk dat Figge vooral daarop doelt.

Dat zou kunnen, maar dat maakt het imo niet makkelijker, slechts lichter.

Jehoentelaar

Ik geloof er niet in dat de huidige generatie auto's moeilijker te besturen is omdat er toevallig twee coureurs zijn die er een terugval door zouden hebben. 'Moeilijker te besturen' gaat wat mij betreft pas op als we kijken naar generaties auto's die veel verder in de geschiedenis liggen. Kimi en Seb kunnen van alles roepen (als ze dat deden), maar zo'n huidige RB of Ferrari is nog steeds peanuts in verhouding tot het betere koekblikwerk van de jaren '60 en '70.

Kootje

Als je zover terug gaat kijken dan zijn de huidige auto's idd makkelijker te besturen, net als dat de jaren '60 auto's weer makkelijker waren dan de jaren '50, de jaren '70 dan de jaren '60 etc. Ik heb het echter over de huidige auto's tov de vorige generatie en ik dacht dat jullie dat ook bedoelden. In dat geval is het wel degelijk relevant wat Kimi en Seb ervan vinden.

Sabai

#3064
Citaat van: Jehoentelaar op 10 september 2014 - 18:10:10
Ik geloof er niet in dat de huidige generatie auto's moeilijker te besturen is omdat er toevallig twee coureurs zijn die er een terugval door zouden hebben. 'Moeilijker te besturen' gaat wat mij betreft pas op als we kijken naar generaties auto's die veel verder in de geschiedenis liggen. Kimi en Seb kunnen van alles roepen (als ze dat deden), maar zo'n huidige RB of Ferrari is nog steeds peanuts in verhouding tot het betere koekblikwerk van de jaren '60 en '70.

Imo is zo'n koekblik uit de jaren 60 en 70 juist peanuts te besturen vergeleken de huidige generatie auto's. Ik weet zeker dat jij en ik in zo'n oude bak zo wegrijden en het met een huidige wagen het nooit lukt om zo weg te rijden. Er zit zoveel technologie in de nieuwe auto's.  Het enige is dat het lichter is geworden imo.

Jozef

Voor een rondje om de kerktoren zijn ze inderdaad waarschijnlijk gemakkelijker, die oude auto's, maar erin racen lijkt me wel wat anders. Ben het ook niet eens met Kootje dat de auto's altijd makkelijker waren dan een decennia verder in de geschiedenis. De komst van vleugels maakte het ongetwijfeld een stuk lastiger net als de introductie van de turbo's.

Jehoentelaar

Citaat van: Kootje op 10 september 2014 - 18:15:23
Als je zover terug gaat kijken dan zijn de huidige auto's idd makkelijker te besturen, net als dat de jaren '60 auto's weer makkelijker waren dan de jaren '50, de jaren '70 dan de jaren '60 etc. Ik heb het echter over de huidige auto's tov de vorige generatie en ik dacht dat jullie dat ook bedoelden. In dat geval is het wel degelijk relevant wat Kimi en Seb ervan vinden.
Naja ik zag Matthijs en Figge het over tijden hebben waarin de nummer drie op een ronde werd gereden en de poletijd een seconde sneller was dan de rest. ;)

0634

Citaat van: Kootje op 10 september 2014 - 18:04:43

Dat zou kunnen, maar dat maakt het imo niet makkelijker, slechts lichter.
Wat volgens mij meteen een factor is waardoor het nu makkelijker is. Een 10 km duurloop is ook slechts lichter dan een marathon, maar juist daarom ook makkelijker. Iets dat fysiek minder belastend is is makkelijker dan hetzelfde doen maar dan met meer fysieke belasting.

Sabai

Citaat van: Jeroen op 10 september 2014 - 21:57:07
Citaat van: Kootje op 10 september 2014 - 18:04:43

Dat zou kunnen, maar dat maakt het imo niet makkelijker, slechts lichter.
Wat volgens mij meteen een factor is waardoor het nu makkelijker is. Een 10 km duurloop is ook slechts lichter dan een marathon, maar juist daarom ook makkelijker. Iets dat fysiek minder belastend is is makkelijker dan hetzelfde doen maar dan met meer fysieke belasting.

Maar het fysieke makkelijker om te trainen en dus minder moeilijk.

0634

Verder ach ja... wat is makkelijker? Die wingcars van vroeger bijvoorbeeld plakten aan het wegdek als kauwgom in het haar, waardoor je kan zeggen dat ze makkelijker hoge snelheden door de bochten haalden. Maar de keerzijde was dat ze bij enige oneffenheid bijna onbestuurbaar werden waardoor het weer ontzettend lastig te controleren werd. Is het dan makkelijker of moeilijker te besturen? 

0634

Citaat van: Sabai op 10 september 2014 - 22:04:23
Citaat van: Jeroen op 10 september 2014 - 21:57:07
Citaat van: Kootje op 10 september 2014 - 18:04:43

Dat zou kunnen, maar dat maakt het imo niet makkelijker, slechts lichter.
Wat volgens mij meteen een factor is waardoor het nu makkelijker is. Een 10 km duurloop is ook slechts lichter dan een marathon, maar juist daarom ook makkelijker. Iets dat fysiek minder belastend is is makkelijker dan hetzelfde doen maar dan met meer fysieke belasting.

Maar het fysieke makkelijker om te trainen en dus minder moeilijk.

Maar als je ergens meer inspanning voor moet leveren om hetzelfde resultaat te bereiken is het m.i. dus moeilijker.

Jozef

Citaat van: Jeroen op 10 september 2014 - 22:05:49
Verder ach ja... wat is makkelijker? Die wingcars van vroeger bijvoorbeeld plakten aan het wegdek als kauwgom in het haar, waardoor je kan zeggen dat ze makkelijker hoge snelheden door de bochten haalden. Maar de keerzijde was dat ze bij enige oneffenheid bijna onbestuurbaar werden waardoor het weer ontzettend lastig te controleren werd. Is het dan makkelijker of moeilijker te besturen?

Moeilijker. Een mens kan praktisch elke routine aanleren, maar wat écht moeilijk is, is onvoorspelbaarheid. Daarom doen F1-teams er alles aan om een auto zo consistent mogelijk te houden, dat was bv. ook het hele idee van FRIC (de auto vlak houden zodat er altijd even veel downforce is en de rijder niet voor verrassingen komt te staan).

Het moeilijke aan rijden in de F1 is m.i. ook niet puur het fysieke of puur het mentale, maar juist het feit dat je de twee moet combineren. Je moet mentaal perfect geconcentreerd zijn, onder fysiek zware omstandigheden. Dat kan inderdaad wel getraind worden, maar ik ben het volledig met je eens: als je de fysieke factoren verzacht, dan wordt ook het mentale gemakkelijker.

0634

Precies, het is een soort van balans tussen verschillende factoren. Die balans slaat bij sommige generatie F1-wagens was de ene kant en andere keren weer de andere kant op, waardoor de losse factoren wellicht steeds veranderen qua moeilijkheidsgraad maar het geheel misschien wel redelijk gelijk blijft.


Figge

Dat is oa wat ik bedoel. Fysiek is F1 niet heel zwaar meer. Dat heeft mogelijk ook te maken met het feit dat F1's tegenwoordig underpowered zijn. Ze hebben relatief weinig vermogen tov beschikbare grip. Das was 10 jaar terug met de V10's anders.
Door alle elektronica rijden deze turbo auto's als gewone V-blokken. Maar dan met ogenschijnlijk minder power in de bochten, wat op de rechte stukken weer wordt gecompenseerd en dat met minder effectieve Aero regels. Ik vind dat jammer. Dat het veld dicht op elkaar zit vindt ik leuk hoor. Maar als ik een jongen van 16 tijdens interviews zie zeggen dat een F1 lichter stuurt als een F3, dan gaan mijn wenkbrauwen toch wel ietsje omhoog.

Sabai

Maar 10 jaar geleden hadden ze weer TC. en LC. Wat het ook weer makkelijker maakte.