Formule 1 in de toekomst

Gestart door Gerard, 15 oktober 2010 - 13:14:04

« vorige - volgende »

Welke GP zal in de toekomst verdwijnen

Belgie
10 (17.2%)
Duitsland
3 (5.2%)
Hongarije
6 (10.3%)
Spanje (Barcelona)
7 (12.1%)
Spanje (Valencia)
26 (44.8%)
Een andere GP, namelijk....
6 (10.3%)

Totaal aantal stemmen: 52

0634

Citaat van: Kootje op 09 augustus 2014 - 15:08:29
Wat mij betreft is het "probleem" dat foutjes niet meer afgestraft worden. Dat geld uiteraard niet alleen voor de Parabolica, maar voor alle bochten waar ze de uitloopstroken geasfalteerd hebben. Dat ze dit doen voor de veiligheid snap ik volkomen, maar jammer vind ik het wel.

In zijn geheel ben ik het met je eens. Ik vind het jammer, want ik zie liever grindbakken. Maar aangezien het overal gebeurt weet ik niet waarom het nu extra erg is omdat het de Parabolica betreft. Aan de bocht zelfs veranderd er immers niks.

Op zich snap ik dat veiligheid-argument trouwens niet echt. F1 is veilig genoeg. Grindbakken zijn ook best veilig. Op een bepaald moment lijkt het me wel goed zo met die veiligheid.

Maikel0230

Sterker zelfs, ik ben van mening dat voor een wagen waar de coureur geen controle meer over heeft een zandbak veel veiliger is dan die laag tarmac.

Maar goed wij zijn maar het plebs en de grote bazen doen toch doen wat ze willen.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Jehoentelaar

Het is ook gewoon zo dat het grind veiliger is, want zoals ik al aangaf: hoe vergevingsgezinder het circuit, hoe meer rare dingen de Maldonado's van deze wereld gaan uitvreten, en dus hoe zwaarder de klappen worden die uiteindelijk vallen.

Kootje

Citaat van: Maikel0230 op 09 augustus 2014 - 20:36:00
Sterker zelfs, ik ben van mening dat voor een wagen waar de coureur geen controle meer over heeft een zandbak veel veiliger is dan die laag tarmac.

Maar goed wij zijn maar het plebs en de grote bazen doen toch doen wat ze willen.


Alleen bij falende remmen is grind veiliger, omdat dat nu eenmaal 'n remmende werking heeft. Maar wanneer men zijwaarts in het grind terecht komt, dan gaat 'n auto weer rollen. Dat gebeurd op asfalt weer niet en dus is asfalt weer veiliger wanneer men de auto in 'n bocht verliest . Ook bij het missen van het rempunt is asfalt veiliger, omdat het 'n extra remweg bied. Uiteindelijk is het dus kiezen uit twee euvels.



Citaat van: Jehoentelaar op 10 augustus 2014 - 01:45:17
Het is ook gewoon zo dat het grind veiliger is, want zoals ik al aangaf: hoe vergevingsgezinder het circuit, hoe meer rare dingen de Maldonado's van deze wereld gaan uitvreten, en dus hoe zwaarder de klappen worden die uiteindelijk vallen.

Ik vraag me af of de Maldonado's van deze wereld zich daarmee bezig houden. Die doen sowieso wel rare dingen, Grind of asfalt of muur, dat maakt voor hen niets uit.

Matthijs

Citaat van: Jehoentelaar op 10 augustus 2014 - 01:45:17
Het is ook gewoon zo dat het grind veiliger is, want zoals ik al aangaf: hoe vergevingsgezinder het circuit, hoe meer rare dingen de Maldonado's van deze wereld gaan uitvreten, en dus hoe zwaarder de klappen worden die uiteindelijk vallen.
Als grind echt veiliger was dan zouden ze grind niet massaal vervangen voor asfalt. Maar, zoals al vaker aangegeven. Het asfalt op Monza, en misschien ook wel op andere banen, ligt er niet voor de F1, maar voor motoren.

Jehoentelaar

Als dit, als dat. Uiteraard vervangt men de hele zooi, want als een baan vergevingsgezinder is houd je het spul langer in de race, waardoor de auto's bijvoorbeeld meer in beeld zijn en dat is weer leuk voor de sponsors.

Citaat van: Kootje op 10 augustus 2014 - 11:36:39
Ik vraag me af of de Maldonado's van deze wereld zich daarmee bezig houden. Die doen sowieso wel rare dingen, Grind of asfalt of muur, dat maakt voor hen niets uit.
Makkelijke aanname, maar zo werkt het gewoon: als het risico op uitvallen kleiner is, ben je sneller geneigd een actie te plaatsen. Maldonado's of niet.

NielsD

Citaat van: Jehoentelaar op 11 augustus 2014 - 00:48:46
Makkelijke aanname, maar zo werkt het gewoon: als het risico op uitvallen kleiner is, ben je sneller geneigd een actie te plaatsen. Maldonado's of niet.

Eens. Sterker nog, je bent gek als je het niet doet.
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

Franky R.

Citaat van: Matthijs op 10 augustus 2014 - 16:30:14
Citaat van: Jehoentelaar op 10 augustus 2014 - 01:45:17
Het is ook gewoon zo dat het grind veiliger is, want zoals ik al aangaf: hoe vergevingsgezinder het circuit, hoe meer rare dingen de Maldonado's van deze wereld gaan uitvreten, en dus hoe zwaarder de klappen worden die uiteindelijk vallen.
Als grind echt veiliger was dan zouden ze grind niet massaal vervangen voor asfalt. Maar, zoals al vaker aangegeven. Het asfalt op Monza, en misschien ook wel op andere banen, ligt er niet voor de F1, maar voor motoren.


Klopt helemaal. Het was de FIM die asfalt wilde, maar vergeet niet dat er gedurende seizoen meerdere ERS-remsystemen hebben gefaald. Eigenlijk was het al vanaf de eerste race -Kobayashi- raak.

Dan vraag ik mij af naar wie er wordt gewezen als er straks een F1 zonder remmen in muur van de Parabolica dondert... ::)  Geen of minder grind is minder veilig voor de auto's. Dat het wel veilig is voor de MotoGP boeit mij niet zo. Er zijn IMHO genoeg circuits voor de motorracerij.

Dat is mijn mening

Matthijs

#2948
Citaat van: Franky R. op 11 augustus 2014 - 13:01:03
Citaat van: Matthijs op 10 augustus 2014 - 16:30:14
Citaat van: Jehoentelaar op 10 augustus 2014 - 01:45:17
Het is ook gewoon zo dat het grind veiliger is, want zoals ik al aangaf: hoe vergevingsgezinder het circuit, hoe meer rare dingen de Maldonado's van deze wereld gaan uitvreten, en dus hoe zwaarder de klappen worden die uiteindelijk vallen.
Als grind echt veiliger was dan zouden ze grind niet massaal vervangen voor asfalt. Maar, zoals al vaker aangegeven. Het asfalt op Monza, en misschien ook wel op andere banen, ligt er niet voor de F1, maar voor motoren.


Klopt helemaal. Het was de FIM die asfalt wilde, maar vergeet niet dat er gedurende seizoen meerdere ERS-remsystemen hebben gefaald. Eigenlijk was het al vanaf de eerste race -Kobayashi- raak.

Dan vraag ik mij af naar wie er wordt gewezen als er straks een F1 zonder remmen in muur van de Parabolica dondert... ::)  Geen of minder grind is minder veilig voor de auto's. Dat het wel veilig is voor de MotoGP boeit mij niet zo. Er zijn IMHO genoeg circuits voor de motorracerij.

Dat is mijn mening
En mijn mening is dat ook als je remmen falen, asfalt in veel gevallen wél veiliger is dan grind. Neem het ongeluk van Schumacher, Silverstone 1999. Zijn remmen faalden, hij dook met hoge snelheid in de banden en hij brak zijn benen. Uit filmbeelden bleek dat zijn voorwielen wel remden, want er kwam rook vanaf. Die 2 remmende wielen hadden veel meer vertragende werking gehad op asfalt dan in grind. En laten we wel zijn, hoe groot is de kans dat allevier je remmen defect zijn? Crash van Luciano Burti in Spa 2001 idem dito. Het grind had bijna nul remmende werking. Grind remt sterk af als je er zijwaarts doorheen ploegt, maar dat doet asfalt ook.

Ik ben geen voorstander van overal asfalt langs de baan, maar uit het oogpunt van veiligheid is het meestal beter. Zowel voor motoren als voor auto's.

Edit: bij de fatale crash van Senna werkte het asfalt niet. Maar ik weet niet of grind daar wel had geholpen.

Edwin90

Citaat van: Franky R. op 11 augustus 2014 - 13:01:03Dan vraag ik mij af naar wie er wordt gewezen als er straks een F1 zonder remmen in muur van de Parabolica dondert... ::)  Geen of minder grind is minder veilig voor de auto's. Dat het wel veilig is voor de MotoGP boeit mij niet zo. Er zijn IMHO genoeg circuits voor de motorracerij.

Dat is mijn mening

Een Formule 1 wagen zonder remmen is overal gevaarlijk. Sterker nog, Formule 1 is gevaarlijk.

Vergeet daarnaast niet dat Ome Bernie een paar weken geleden dreigde met het verdwijnen van Monza. Dan houdt het circuit de Superbikes over als één van de grootste evenementen, geen wonder dat Monza wat dat betreft op safe speelt voor de motorsport.

Jehoentelaar

Daar valt op zich ook wel wat voor te zeggen, Edwin.

SDG

#2951
Citaat van: Edwin90 op 11 augustus 2014 - 15:33:13
Citaat van: Franky R. op 11 augustus 2014 - 13:01:03Dan vraag ik mij af naar wie er wordt gewezen als er straks een F1 zonder remmen in muur van de Parabolica dondert... ::)  Geen of minder grind is minder veilig voor de auto's. Dat het wel veilig is voor de MotoGP boeit mij niet zo. Er zijn IMHO genoeg circuits voor de motorracerij.

Dat is mijn mening

Een Formule 1 wagen zonder remmen is overal gevaarlijk. Sterker nog, Formule 1 is gevaarlijk.

Vergeet daarnaast niet dat Ome Bernie een paar weken geleden dreigde met het verdwijnen van Monza. Dan houdt het circuit de Superbikes over als één van de grootste evenementen, geen wonder dat Monza wat dat betreft op safe speelt voor de motorsport.

Dat zijn dan wellicht uitsluitend nationale kampioenschappen, want noch de MotoGP, noch het WSBK komen naar Monza. Zonder de F1 blijven er qua internationale evenementen enkel nog de Blancpain Endurance Series, de Renault World Series en het WTCC over.

Kootje

Maar blijkbaar is de WSB wel van plan Monza op de kalender te zetten. Edwin kwam iig eerder met 'n artikel aanzetten waaruit bleek dat het idee van het asfalteren vd Parabolica uit de motorsportwereld ipv de autosportwereld komt. In het artikel gaat het duidelijk over veiligheid tav het WSB.

http://www.worldsbk.com/en/news/2014/FIM+Dorna+WSBK+visit+at+Monza

Jehoentelaar

Op zich zou een non-F1-circuit absoluut niet mogen klagen met BES, FR3.5 en WTCC in hetzelfde autosportseizoen.