Formule 1 in de toekomst

Gestart door Gerard, 15 oktober 2010 - 13:14:04

« vorige - volgende »

Welke GP zal in de toekomst verdwijnen

Belgie
10 (17.2%)
Duitsland
3 (5.2%)
Hongarije
6 (10.3%)
Spanje (Barcelona)
7 (12.1%)
Spanje (Valencia)
26 (44.8%)
Een andere GP, namelijk....
6 (10.3%)

Totaal aantal stemmen: 52

Wings

Citaat van: Jeroen op 27 juni 2014 - 18:05:50
Mwa, de meesten pitten zodra de SC de baan op komt, dus dat zal wel loslopen. En relatief koude banden? Tja, dat is bij iedere start zo, net als lekker laat gaan remmen voor de eerste bocht. Vind het veiligheidsaspect van een staande start een beetje zoeken naar tegenargumenten om eerlijk te zijn. Bovendien is F1 zo ontzettend veilig tegenwoordig. Een beetje risico (en dit is echt een petieterigkleinietsiebeetje) mag best hoor.

Ik denk het ook. Wat vooral doorslag heeft gegeven is dat tijdens een stilstaande start meer gebeurd. Er wordt dus een kans geboden meer te winnen. Keerzijde is dat het risico om meer te verliezen ook aanwezig is. Ach,net als jou hoeft het van mij niet per se maar boeit het mij verder ook weinig.

Maikel0230

Ik zit met het gevoel 'if it aint broken, why fix it?

Ik vind het maar niks, dit is de zoveelste poging om maar 'iets' te doen om de show te verbeteren en als ik eerlijk ben begin ik meer en meer teleurgesteld te geraken in de manier waarop de FIA die dingen door de strot van iedereen duwt, ongetwijfeld aangespoord door enkele teams.

DRS, dubbele punten, nu dit....

Toch maar weer de zoveelste kunstmatige ingreep.

Kijk dan maar eens naar Le Mans hoe die dit hebben aangepakt met die slow zones.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

0634

Ik snap alleen niet wat er kunstmatig aan is. De SC komt sowieso. Hoe je zo'n race dan weer op gang brengt, tja, daarvoor heb je meerdere opties om uit te kiezen toch? Je kan het er mee oneens zijn, maar kunstmatig? Mwah.

Maikel0230

Citaat van: Jeroen op 28 juni 2014 - 12:03:32
Ik snap alleen niet wat er kunstmatig aan is. De SC komt sowieso. Hoe je zo'n race dan weer op gang brengt, tja, daarvoor heb je meerdere opties om uit te kiezen toch? Je kan het er mee oneens zijn, maar kunstmatig? Mwah.

Een race is normaal van start tot finish, alles blijft rijden tot de finish, als je de coureurs na een SC verplicht tot stilstand te komen dan creëer je naar mijn gevoel een kunstmatige situatie die heel anders is dan de normale herstart, bij de huidige herstart is de kans dat je iemand meteen inhaalt miniem maar met een herstart gaan er heel wat mensen met alternatieve strategieën nog extra gestraft worden want die gaan nooit goed genoeg van de lijn wegkomen.

Dan is er nog het gevaar, bij de racestart is de situatie voor de meesten vrij gelijk maar nu ga je auto's op verschillende banden hebben die in verschillende stadia zitten, dan nog de auto's die heel warm worden tijdens de race en dat nog eens een racestart moeten doorstaan. Coureurs die laat gaan remmen omdat ze dat in de race ook konden.

Of het kunstmatig is of niet zal voor iedereen wel anders zijn en dat mag natuurlijk maar ik denk echt dat dit gewoon meer gevaar met zich meebrengt dan nodig.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Jehoentelaar

Ik moet wel bekennen dat ik het leuk vind dat ze toch proberen om wat nieuwe elementen in de sport terug te brengen. Of het werkt of niet moet blijken, maar ruimte voor verandering moet er altijd zijn.

En stiekem levert het ook weer wat reclameruimte op.

Perton

Citaat van: Jeroen op 28 juni 2014 - 12:03:32
Ik snap alleen niet wat er kunstmatig aan is. De SC komt sowieso. Hoe je zo'n race dan weer op gang brengt, tja, daarvoor heb je meerdere opties om uit te kiezen toch? Je kan het er mee oneens zijn, maar kunstmatig? Mwah.
Klopt, maar zoals Maikel zegt: waarom zou je het überhaupt veranderen? Het doel is blijkbaar om het voor de fans leuker te maken, maar de algehele reactie is toch wel "het boeit me niet" of "ik vind het helemaal niks", ik heb nog nauwelijks (volgens mij zelfs geen enkele) reactie gespot die enthousiast over het plan.

Het nut van dit idee ontgaat me gewoon compleet. Nu zal het mij ook verder weinig interesseren hoe een herstart verloopt, een safety car is van zichzelf eigenlijk al oneerlijk, maar dit is dingen veranderen om het veranderen. DRS zat tenminste nog een filosofie achter: er werd niet genoeg ingehaald, dus werd daar een oplossing voor bedacht. De filosofie achter deze herstarts mis ik een beetje. Ja, ik snap dat het meer spektakel op moet leveren, maar dat levert het ook op als je in botsauto's gaat racen. Ik snap niet hoe het racen gunstig wordt beïnvloed door de staande herstarts, iets wat ik wel bij KERS had en DRS heb. Want je kan als FIA net zo goed invoeren dat er elke 15 ronden een herstart plaatsvindt, of voorafgaand aan de race zeggen: na een kwart van de race komt er een neutralisatie, zoals ze ook bij NASCAR doen.

SDG

Citaat van: Perton op 28 juni 2014 - 13:54:08
Klopt, maar zoals Maikel zegt: waarom zou je het überhaupt veranderen? Het doel is blijkbaar om het voor de fans leuker te maken, maar de algehele reactie is toch wel "het boeit me niet" of "ik vind het helemaal niks", ik heb nog nauwelijks (volgens mij zelfs geen enkele) reactie gespot die enthousiast over het plan.

Het nut van dit idee ontgaat me gewoon compleet. Nu zal het mij ook verder weinig interesseren hoe een herstart verloopt, een safety car is van zichzelf eigenlijk al oneerlijk, maar dit is dingen veranderen om het veranderen. DRS zat tenminste nog een filosofie achter: er werd niet genoeg ingehaald, dus werd daar een oplossing voor bedacht. De filosofie achter deze herstarts mis ik een beetje. Ja, ik snap dat het meer spektakel op moet leveren, maar dat levert het ook op als je in botsauto's gaat racen. Ik snap niet hoe het racen gunstig wordt beïnvloed door de staande herstarts, iets wat ik wel bij KERS had en DRS heb. Want je kan als FIA net zo goed invoeren dat er elke 15 ronden een herstart plaatsvindt, of voorafgaand aan de race zeggen: na een kwart van de race komt er een neutralisatie, zoals ze ook bij NASCAR doen.

Ik vind dit bovendien typisch zo'n experiment dat men beter eerst eens zou uitproberen in één van de lagere klassen in plaats van meteen in de Formule 1 in te voeren. Indien het niets wordt, kan het dan met stille trom weer afgevoerd worden in plaats van dat men meteen met het reglement van de Formule 1 op een paniekvoetbalachtige manier zit te klooien. Ik denk nu bv. terug aan dat kwalificatiesysteem uit 2005, waarbij de startgrid werd samengesteld aan de hand van de opgetelde tijden van twee afzonderlijke vliegende kwalificatierondjes. Dit bleek zo'n draak dat het nog tijdens het seizoen zelf weer werd afgeschaft. Zulke dingen waarvan je op voorhand niet weet wat ze precies gaan opleveren en dan mogelijks blijken tegen te vallen vind ik niet echt bevorderlijk voor de geloofwaardigheid en de continuïteit van de hele show.

Jehoentelaar

Als je het echter in klassen als de GP2 en/of GP3 gaat uitproberen weet je bij voorbaat dat het een grote teringzooi wordt, dus die zijn niet echt representatief voor het hele verhaal.

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 28 juni 2014 - 12:03:32
Ik snap alleen niet wat er kunstmatig aan is. De SC komt sowieso. Hoe je zo'n race dan weer op gang brengt, tja, daarvoor heb je meerdere opties om uit te kiezen toch? Je kan het er mee oneens zijn, maar kunstmatig? Mwah.
het is een kunstmatige manier van spektakel verhogen. E worden nu 2 dingen aan elkaar verbonden die eigenlijk los van elkaar zouden moeten staan.
DRS is in principe ook niet kunstmatig, da's ook gewoon één van de optie's. t is maar net hoe je kunstmatig wilt definiëren.

Sabai

Ik vind het kunstmatige ingreep om iets spannend te maken wat niet spannender word op deze manier.  Het is gewoon oneerlijk tegenover een coureur die een wereldrace rijd (Caterham of Sauber bv) maar door een herstart dit resultaat ziet vervliegen doordat een Ferrari bijvoorbeeld nou eenmaal beter start. Drs is net zoiets vind ik ook totaal onzinnig .

robbert

Citaat van: Jehoentelaar op 28 juni 2014 - 13:48:22
Ik moet wel bekennen dat ik het leuk vind dat ze toch proberen om wat nieuwe elementen in de sport terug te brengen. Of het werkt of niet moet blijken, maar ruimte voor verandering moet er altijd zijn.

En stiekem levert het ook weer wat reclameruimte op.

ja ik vind het ook goed dat men dingen bedenkt om de f1 weer intressanter te maken. Maar ja, die kiekens van de fia kunnen dat blijkbaar niet. Zie maar naar alle reacties van de fans, hoe dat de fia dat niet doorheeft, dat snap ik niet. Maar ja , ze willen weer alleen maar geld, geld en nog eens geld

Kootje

Je hoort dan ook alleen de tegenstanders. Voorstanders, waaronder ik, houden wijselijk hun mond dicht. Behalve ik. ;)

Tuesday

Citaat van: Kootje op 28 juni 2014 - 21:07:38
Je hoort dan ook alleen de tegenstanders. Voorstanders, waaronder ik, houden wijselijk hun mond dicht. Behalve ik. ;)
dan ben ik wel benieuwd waarom precies. De negatieve kanten zijn al genoemd, welke positieve dingen wegen daar tegenop?

Kootje

Nou ja ... die negatieve kanten vind ik persoonlijk allemaal onzin. Enige twee argumenten die ik hoor is veiligheid en eerlijkheid.

Qua veiligheid zal het best loslopen, het is nu eenmaal niet zo dat men nooit eerder staande starts gedaan heeft. Hell ... iedere race begint op die wijze, dus zie ik niet in waarom dat tijdens 'n race niet ineens zou kunnen. Het is niet zo dat men in het geval van 'n SC direct op de startgrid stil moet gaan staan en daar maar moet wachten tot het weer veilig is om te racen, ondertussen alle temperatuur in banden en remmen verliezend. Net als bij de warm-up lap aan het begin vd race wordt er nu ook achter de SC gereden om die zaken op temperatuur te houden. Enige verschil is de conditionele staat waarin banden per coureur zich bevinden, maar dat is bij 'n rollende start niet anders.

Qua eerlijkheid valt er idd wat over te zeggen, maar sinds wanneer is de F1 nog eerlijk dan? Waar zit 'm de eerlijkheid in het bandenreglement en waar in de dubbele punten voor Abu Dhabi of het gebruik van DRS? Al die regeltjes zijn bedacht om de show te bevorderen. Ja ... show, geen sport want dat is F1 al jaren niet meer. F1 is 'n show waarin de spelers toevallig topatleet zijn, meer niet. En voor de show is 'n stilstaande start nu eenmaal veel interessanter dan 'n rollende. Nu weet ik niet waarom jij naar de F1 kijkt, maar ik kijk het voor de show. Ik zie graag gevechten op het scherpst vd snede, mooie en gedurfde inhaalacties en ja ... ook crashes. Bij 'n rollende start zijn die zeldzaam, bij 'n stilstaande legio. Dus ... ik vind het 'n topidee.


Breaktest

Weer spannend maken - als dat de Holy grail is, begrijp ik niet waarom de FIA steeds weer voor knutselmaatregelen kiest die slechts een klein beetje  of helemaal niet werken. Terwijl het toch vrij simpel is.
Laten we aannemen hèt middel bij uitstek om de spanning uit een wedstrijd te halen is: ervoor zorgen dat de prestatieverschillen tussen auto's zo groot mogelijk zijn, waardoor direct na de start een langgerekt speelveld ontstaat waarna niemand elkaar meer inhaalt.
Omgekeerd betekent dit dat de ingrediënten voor een spannende wedstrijd juist een startveld is waarin de verschillen minimaal zijn.
Dus neem je het doel "spannend maken" serieus, dan zouden daar alle maatregelen op gericht moeten zijn.

Ik word ook een beetje moe van dat FIA excuus dat haar handen gebonden zijn. Ga dan over tot naming en shaming. Laat geen gelegenheid na om duidelijk te maken welke partijen dit hogere doel steevast saboteren. Communiceer dit helder naar fans, tv-stations, commerciële partijen en alle andere belanghebbenden bij spannender races.