Formule 1 in de toekomst

Gestart door Gerard, 15 oktober 2010 - 13:14:04

« vorige - volgende »

Welke GP zal in de toekomst verdwijnen

Belgie
10 (17.2%)
Duitsland
3 (5.2%)
Hongarije
6 (10.3%)
Spanje (Barcelona)
7 (12.1%)
Spanje (Valencia)
26 (44.8%)
Een andere GP, namelijk....
6 (10.3%)

Totaal aantal stemmen: 52

Jehoentelaar

Ik filter steeds meer de leuke races eruit. Een raceklasse volledig volgen als je daarnaast je weekenden sowieso vult met duizend andere dingen is onbegonnen werk. Formule 1 kijk ik wanneer het uitkomt, en alleen voor de leukste banen pas ik waar mogelijk m'n planning aan. Nou scheelt het dat Monaco samenvalt met de Indy 500 (die sowieso heilig is, de TV is van mij en alleen van mij op die avond) en Montréal, Melbourne en Interlagos niet midden op de dag worden verreden, dus die missen gebeurt sowieso niet snel.

En verder... vorig jaar veel Formule 3 gezien, maar dat geloof ik nu ook wel weer. WTCC vind ik geen drol meer aan, DTM kan me alleen op Zandvoort boeien, WEC duurt elke keer zo vreselijk lang, en van al het andere spul weet ik simpelweg te weinig om echt veel ermee bezig te zijn. Ik kijk gewoon wat toevallig zo uitkomt, dus er zijn al een hoop raceklassen voorbij gekomen op m'n lijstje dit jaar maar waarvan ik echt geen flauw idee heb wie het kampioenschap leidt.

IndyCar heeft Europatechnisch alles in de avond, dus daar zie ik doorgaans wat meer van. Al is hun kalender dit jaar zo'n vreemd geval geworden dat ik alsnog het halve seizoen mis door tentamens het WK-voetbal en vakantiedingen.

Perton

#2641
Ik denk daarom ook dat vasthouden aan het "anderhalf uur racen op zondag" gewoon heel ontzettend dom is. Dat zie je bij IndyCar, waar ze juist moeite doen om saaie races aantrekkelijker te maken, bijvoorbeeld door er een double header van te maken, door er een avondrace van te maken waar je met het hele gezin op af komt. In NASCAR (niet de Sprint Cup, maar wel de lagere klassen) zie je vaak ook dat al het racegebeuren op één dag plaatsvindt, van 's ochtends vroeg tot in de avond. Nu maakt dat laatste voor de televisiekijker die alleen de race wil zien natuurlijk geen flikker uit, maar mijn punt is dat juist die variatie aan dingen de sport aantrekkelijker maakt. Ik weet nog dat ze vorig jaar voor het eerst sinds de jaren '70 weer op een zandbaan ipv asfalt gingen racen in de NASCAR World Truck Series. Dat was geloof ik op een donderdag- of woensdagavond lokale tijd, dus hier midden in de nacht. Bleef ik voor op.

De races in de Formule 1 zijn simpelweg een eenheidsworst. En dat is geen oordeel over hoe spannend ze zijn of hoe uniek de lay-out van de baan zelf is, maar de opbouw is elk weekend weer compleet hetzelfde. Of ik nou Barcelona of Spa-Francorchamps kijk, ik zie om zondagmiddag 14.00 uur een race op asfalt. Het evenement is niet speciaal (en uiteraard als echte fan vinden we Spa allemaal nog wel speciaal, maar jullie snappen mijn punt hoop ik wel).

Welke races wordt elk jaar over gesproken? Monaco, Singapore, Silverstone, Spa, Monza en Abu Dhabi. Waarom? Monaco hoef ik niet uit te leggen, Engeland is gewoon het centrum van de autosport want daar zitten bijna alle teams, Spa is een geweldig historisch circuit, Monza heeft de sfeer van de tifosi, dus die vier races worden wel makkelijk verklaard. Maar Singapore, dat is een avondrace, die race is anders. En de race kan elk jaar retesaai zijn (ik heb em vorig jaar moeten missen) met Vettel die twee seconden per ronde sneller is, plaatjes van die race gaan wel de hele wereld over. En Abu Dhabi ook, met zijn twilight-tijden. We hebben met zijn allen een hekel aan dat circuit, maar vrienden van me die misschien net 3 coureurs kunnen opnoemen, kennen dat hotel met de brug over het circuit wél.

Het aantal mensen dat televisie kijkt daalt, en dat komt in sommige landen vanwege de decoder, maar volgens mij dalen ze in landen waar dat langer zo is ook, en ik denk dat er in de toekomst steeds meer naar een selectie van races wordt gekeken door fans. En dan heb ik het niet de supertrouwe fans die actief zijn op een forum als deze, maar de mensen die een 'gewone' interesse in de sport hebben. Juist door een variatie in races, die elk hun eigen spektakel bieden (ik noemde Singapore al, maar je zou ook bij wijze van spreken twee sprintraces op Magny-Cours kunnen houden, of kwalificatieraces in Bahrein), zorg je er denk ik wel voor dat mensen sneller kiezen om die race toch maar te kijken.

En voor Nederland is dat misschien niet heel relevant, want mensen die echt willen kijken, die hebben toch wel sport 1 en de toevallige zapper zal misschien geen sport 1 hebben, maar ik denk dat je wereldwijd de populariteit van een evenement kan vergroten als dat evenement anders is dan andere evenementen. En hoe meer populaire evenementen je hebt, hoe populairder de sport an sich is denk ik. Want als er per race 100 mensen kijken, het hele jaar door, of 10 keer 100 mensen en 9 keer 200 mensen, dan zou ik toch die laatste optie overwegen als organisatie.

Misschien zit ik er wel compleet naast, ik weet ook niet of races als Texas en Iowa beter worden bekeken dan andere IndyCar-races, maar die eenheidsworst van elke race duurt anderhalf uur in de (na)middag, daar moeten we vanaf stappen. En gelukkig gebeurt dat met Singapore en Abu Dhabi al. Waarmee ik niet wil zeggen dat geen enkele race meer anderhalf uur in de middag mag duren, want als je er bijvoorbeeld 8 overhoudt die dat hebben, heb je alsnog een mooie variatie met de andere races ;)

Figge

Ik denk dat je hier een punt hebt. Een hele goede zelfs. Maar ik denk dat het best eens zou kunnen zijn dat dit in de toekomst ook gaat gebeuren. Heel simpel. Mannen als Berne hebben ook niet het eeuwige leven. Bernie snapt absoluut de magie van F1, maar niets van de nieuwe media en zijn gebruiker. Dat is een nieuwe generatie. Over 5 a 10 jaar zou het visuele product van F1 wel eens anders kunnen zijn. Misschien korte races met meer nadruk op ultimate performance oid. Heel eerlijk van uit mijn kant, ik volg het spul al elke race vanaf 1991. Maar ik blijf er al een aantal jaar niet meer voor thuis. Je krijgt kinderen, hebt andere verantwoordelijkheden in het leven. En om de week op zondagmiddag je afzonderen om een race te kijken doe je gewoon niet. Dus je neemt t op. Wat doen ik met de opnames? Saaie delen spoel ik door. Waarom zou ik er bij in slaap doezelen. En dat zeg ik als trouwe fan. Niet trouwe fans haken gewoon af. Waarom? Omdat het niet genoeg spektakel biedt. Ik weet wel wat door te voeren aanpassingen hoor. :) En F1 is daar best wel aan toe.

Franky R.

Citaat van: Figge op 13 juni 2014 - 12:42:25
Ik denk dat je hier een punt hebt. Een hele goede zelfs. Maar ik denk dat het best eens zou kunnen zijn dat dit in de toekomst ook gaat gebeuren. Heel simpel. Mannen als Berne hebben ook niet het eeuwige leven. Bernie snapt absoluut de magie van F1, maar niets van de nieuwe media en zijn gebruiker. Dat is een nieuwe generatie. Over 5 a 10 jaar zou het visuele product van F1 wel eens anders kunnen zijn. Misschien korte races met meer nadruk op ultimate performance oid. Heel eerlijk van uit mijn kant, ik volg het spul al elke race vanaf 1991. Maar ik blijf er al een aantal jaar niet meer voor thuis. Je krijgt kinderen, hebt andere verantwoordelijkheden in het leven. En om de week op zondagmiddag je afzonderen om een race te kijken doe je gewoon niet. Dus je neemt t op. Wat doen ik met de opnames? Saaie delen spoel ik door. Waarom zou ik er bij in slaap doezelen. En dat zeg ik als trouwe fan. Niet trouwe fans haken gewoon af. Waarom? Omdat het niet genoeg spektakel biedt. Ik weet wel wat door te voeren aanpassingen hoor. :) En F1 is daar best wel aan toe.


Had Briatore niet eens eerder voorgesteld dat de GP's in twee manches moesten worden verreden?

Perton

Ja, maar dat is mijn punt dus, je moet niet álles veranderen. Je moet juist variatie. Sommige weekenden inderdaad twee korte races, andere weekenden zoals we nu hebben, misschien een endurance-race op Monza (ik ben benieuwd hoe die motoren dat trekken ;D) en misschien ergens anders wat kwalificatieraces die punten opleveren gevolgd door een 'normale' race. 'Lange' races van anderhalf uur zijn het probleem niet, juist dat alles elk weekend hetzelfde is, is het probleem.

Maikel0230


#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Franky R.


Maikel0230

We zullen zien volgende week.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Figge

Citaat van: Perton op 13 juni 2014 - 13:55:56
Ja, maar dat is mijn punt dus, je moet niet álles veranderen. Je moet juist variatie. Sommige weekenden inderdaad twee korte races, andere weekenden zoals we nu hebben, misschien een endurance-race op Monza (ik ben benieuwd hoe die motoren dat trekken ;D) en misschien ergens anders wat kwalificatieraces die punten opleveren gevolgd door een 'normale' race. 'Lange' races van anderhalf uur zijn het probleem niet, juist dat alles elk weekend hetzelfde is, is het probleem.

Ik snap je mbt de variatie. Ik denk dat dat goed is. Niet elk weekend het zelfde. Er mag van mij in sommige weekends nest 2x geracet worden. Dus 2x punten. Of meer races met meer punten, het grandslam principe zeg maar. Sommige weekends met punten in kwalificatie ed. Variatie in tijden. Ik juist het allemaal toe.

SDG

Citaat van: Kootje op 11 juni 2014 - 21:00:56
dat heb ik dus wel, er mogen van mij nog wel wat races bij op de kalender
ik begrijp echter wel wat je bedoeld
naast de F1 zijn er nog zoveel andere races om te volgen, en dan wordt het al snel 'n overkill
ik volg echter alleen F1 en MotoGP fanatiek
daarnaast kijk ik af en toe GP2 & 3, WSRFR3.5 (zo goed ;)) en F3, maar die laat ik ook net zo makkelijk schieten
zou ik dat niet doen, dan is 20 voor mij wel echt 'n maximum

Bij mij idem. De dag dat ik illegale downloads en livestreams ontdekte, ging er voor mij een totaal nieuwe wereld open en begon ik klassen te volgen waarvan ik vroeger bij wijze van spreken het bestaan niet eens van afwist.

Vergelijk het een beetje met een kind dat in een snoepwinkeltje losgelaten wordt. Op de duur wordt het echter complete overkill en treedt er stilaan een soort van verzadiging op. Zodat je uiteindelijk alles 'een beetje' volgt, maar niets echt meer helemaal tot je laat doordringen. Formule 1-race afgelopen? Snel naar de DTM kijken dan. MotoGP voorbij? Ha, nu snel overschakelen naar de V8Supercars.

Ik heb de laatste tijd ook zo'n beetje het 'less is more'-gevoel. Je kijkt dan naar minder klassen, maar je hebt wel de tijd om alles tot je te laten doordringen en je geniet meer van de dingen die je daadwerkelijk bekijkt. Hoe dan ook, Formule 1 zal bij mij waarschijnlijk altijd op 1 blijven staan. Ik zag mijn eerste F1-race op tv in 1978, als zesjarige snaak, en de races die ik sedert 1987 gemist heb zijn letterlijk op de vingers van één hand te tellen. MotoGP is een goede nummer 2, maar al wat daarna komt is in feite inwisselbaar en heb ik ook veel minder behoefte voor om live te bekijken.

F1 en MotoGP zijn ook de enige klassen waarvan ik geen 'spoilers' wil als ik de race niet rechtstreeks kan bekijken; bij andere klassen zit ik hier minder mee. WRC bijvoorbeeld zoek ik achteraf wel de highlights op, idem voor WEC. En van Le Mans ga ik wel op zoek naar de officiële review als die uitkomt. Ik weet nu wel wie er gewonnen heeft, maar ik heb totaal geen zin om de hele 24 uur uit te zitten.

Matthijs

Citaat van: SDG op 19 juni 2014 - 10:47:10
F1 en MotoGP zijn ook de enige klassen waarvan ik geen 'spoilers' wil als ik de race niet rechtstreeks kan bekijken
Man, wat heb ik vaak de radio vervloekt als ik een race had opgenomen! Dan reed ik in de auto naar huis en vergat ik het nieuws uit te zetten. Waar ze bij voetbal nog beginnen met: "Eredivisie: de wedstrijd tussen Ajax en Feyenoord is geëindigd in..." en dan kan je nog net op tijd de radio uitzetten. Met formule 1 gaat het doorgaans zo: "Vettel heeft de Grand Prix van..." en dan is het dus al te laat...

Kootje

Daarom luister ik dus geen radio, vermijd ik internet en kijk ik geen tv totdat het moment daar is dat ik de race alsnog kan kijken.

Figge

Hahahaha, ik herken deze dingen wel. Maar ik moet wel zeggen dat ik dat ik er niet meer van wakker kan liggen als ik een race mis oid.

Perton

Ik zal als alles meezit zoals elk jaar weer Italië missen. Spoilervrij blijven lukt me makkelijk, maar die behoefte heb ik tegenwoordig niet meer zo. Het is gewoon 1 vd 19 races, verder niets. Als het spannend was, zoek ik de mooiste acties wel op YouTube, en als het niet spannend was heb ik niks gemist.

0634

Monza is zelden spannend.  Ik mis Oostenrijk en Engeland.  Het zij zo.