Formule 1 in de toekomst

Gestart door Gerard, 15 oktober 2010 - 13:14:04

« vorige - volgende »

Welke GP zal in de toekomst verdwijnen

Belgie
10 (17.2%)
Duitsland
3 (5.2%)
Hongarije
6 (10.3%)
Spanje (Barcelona)
7 (12.1%)
Spanje (Valencia)
26 (44.8%)
Een andere GP, namelijk....
6 (10.3%)

Totaal aantal stemmen: 52

Franky R.

Citaat van: Figge op 12 mei 2014 - 14:53:19
Todt heeft gelijk. Daarom vind ik bijvoorbeeld ook het schrappen van VT1 een onnozel idee. Publieksonvriendelijk ook.
De voorstellen om banden warmers weg te doen, is natuurlijk ook een lachertje.


Bandwarmers mogen weg...die had je vroeger toch ook niet? En in de lagere klassen lukt het de opgeschoten jongens en meisjes het wel? Back-to-basic noem ik dat. :)

Wallie

Citaat van: Figge op 12 mei 2014 - 14:53:19
Todt heeft gelijk. Daarom vind ik bijvoorbeeld ook het schrappen van VT1 een onnozel idee. Publieksonvriendelijk ook.
De voorstellen om banden warmers weg te doen, is natuurlijk ook een lachertje.

Of maak die VT1 weer net als in 2003 voor de testrijders van de teams als een soort rookietest. Teams kunnen testen, de rijders doen ervaring op etc.
Men is toch al aanwezig op het circuit ook is het leuk voor het publiek om de toekomstige F1 coureurs te zien.

Nobody wins, unless everybody wins - bruce springsteen

Franky R.

Citaat van: Wallie op 12 mei 2014 - 16:36:10
Citaat van: Figge op 12 mei 2014 - 14:53:19
Todt heeft gelijk. Daarom vind ik bijvoorbeeld ook het schrappen van VT1 een onnozel idee. Publieksonvriendelijk ook.
De voorstellen om banden warmers weg te doen, is natuurlijk ook een lachertje.

Of maak die VT1 weer net als in 2003 voor de testrijders van de teams als een soort rookietest. Teams kunnen testen, de rijders doen ervaring op etc.
Men is toch al aanwezig op het circuit ook is het leuk voor het publiek om de toekomstige F1 coureurs te zien.


Een begrijpelijk reactie, maar wat botst is dat een aantal van die 'juniors' in de GP2 zitten. En laat die vaak op de vrijdag het eea op de programma hebben staan. Om ze moeten de schema helemaal omgooien?

Edwin90

Nasr rijdt nu ook op Vrijdagochtend voor Williams, en Vrijdagmiddag in de GP2. Weet niet of het praktisch is, maar het kan wel.

Perton

Het is wel uitzonderlijk. Er is natuurlijk een reden dat Caterham heeft gezegd dat Frijns reservecoureur is in de weekenden dat Rossi GP2 rijdt en Rossi in de andere weekenden. Calado heeft vorig jaar meen ik één training gedaan tijdens een GP2-weekend en voor de rest kan ik het me niet echt herinneren dat het vaker is gebeurd. Het kán wel, maar om het met zekere regelmaat te doen, lijkt me denk ik niet heel praktisch.

Then again, Nasr heeft nu eindelijk zijn eerste zege, dus misschien is het zo gek nog niet :P

Jozef

Citaat van: Franky R. op 12 mei 2014 - 13:19:43
Heren,

Het is van alle tijden dat er af en toe een F2, F3000 of GP2-auto sneller is dan een F1. Ik ben al bezig met een column erover... ;)

Het gaat niet over af en toe 1 GP2-auto die sneller is dan 1 F1-auto. Het gaat hier over het halve veld. Dat is volgens mij toch nooit eerder vertoond. Zou kunnen liggen aan de conservatieve bandenkeuze van Pirelli, maar dat is geen excuus.

Jozef

Citaat van: Perton op 12 mei 2014 - 13:37:14
Even weer terug naar kostenrestrictie. Todt staat bekend om zijn stille beleid op de achtergrond, dat hij nooit echt uitspraken doet over de gang van zaken in de F1. Heel contrast met Mosley natuurlijk. Wat dat betreft vind ik het opvallend en misschien wel veelzeggend dat hij nu toch wel hard is over de voorstellen van de teams:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/113920

Hij heeft een goed punt en ik vind het interessant wat hij zegt over de personeelsbestanden van de teams. De gemiddelde ingenieur kost een bedrijf zeker een ton per jaar. Dus als een budgetlimiet de harten van de teams niet sneller doet slaan omwille van drogredenen zoals dat het moeilijk te controleren is, stel dan een limiet in op het aantal medewerkers en op hoeveel werk je mag uitbesteden aan externe bedrijven (kan een limiet in manuren of in geld zijn).

Matthijs

Citaat van: Jozef op 12 mei 2014 - 17:38:13
Citaat van: Franky R. op 12 mei 2014 - 13:19:43
Heren,

Het is van alle tijden dat er af en toe een F2, F3000 of GP2-auto sneller is dan een F1. Ik ben al bezig met een column erover... ;)

Het gaat niet over af en toe 1 GP2-auto die sneller is dan 1 F1-auto. Het gaat hier over het halve veld. Dat is volgens mij toch nooit eerder vertoond. Zou kunnen liggen aan de conservatieve bandenkeuze van Pirelli, maar dat is geen excuus.
Het zal vast niet aan Pirelli liggen, want GP2 rijdt met dezelfde (?) Pirelli's. Het ligt ook niet aan de motoren, want een GP2 heeft met 612 pk niet meer vermogen. Het ligt aan de downforce: een GP2 auto heeft meer downforce dan een F1 auto.

Figge

Citaat van: Franky R. op 12 mei 2014 - 16:28:20
Citaat van: Figge op 12 mei 2014 - 14:53:19
Todt heeft gelijk. Daarom vind ik bijvoorbeeld ook het schrappen van VT1 een onnozel idee. Publieksonvriendelijk ook.
De voorstellen om banden warmers weg te doen, is natuurlijk ook een lachertje.


Bandwarmers mogen weg...die had je vroeger toch ook niet? En in de lagere klassen lukt het de opgeschoten jongens en meisjes het wel? Back-to-basic noem ik dat. :)

Hij gaat natuurlijk over de context, kosten bandenwarmers vs totaalbudget a 400.000.000
De bandenwarmers weg doen slaat als kosten besparing natuurlijk nergens op. Net als VT 1 schrappen. Wat zijn de kosten die je bespaart? Een set banden en wat brandstof? Het gaat nergens over. Ik blijf erbij dat je de R&D in F1 moet limiteren. Dan is een budget van 400 mio niet meer nodig.

Franky R.

Citaat van: Jozef op 12 mei 2014 - 17:38:13
Citaat van: Franky R. op 12 mei 2014 - 13:19:43
Heren,

Het is van alle tijden dat er af en toe een F2, F3000 of GP2-auto sneller is dan een F1. Ik ben al bezig met een column erover... ;)

Het gaat niet over af en toe 1 GP2-auto die sneller is dan 1 F1-auto. Het gaat hier over het halve veld. Dat is volgens mij toch nooit eerder vertoond. Zou kunnen liggen aan de conservatieve bandenkeuze van Pirelli, maar dat is geen excuus.


Overdrijf je niet met je reactie? Het is niet zo dat een GP2-auto in een Formule 1 race in de punten zou kunnen rijden. En je negeert de geschiedenis, aangaande achterhoedeteams in de F1 die langzamer waren dan de F2, F3000 of GP2...


Ik ben bijna klaar met een column erover waarin ik mijn standpunten uiteenzet...

Franky R.

Citaat van: Figge op 13 mei 2014 - 11:32:48


Hij gaat natuurlijk over de context, kosten bandenwarmers vs totaalbudget a 400.000.000
De bandenwarmers weg doen slaat als kosten besparing natuurlijk nergens op. Net als VT 1 schrappen. Wat zijn de kosten die je bespaart? Een set banden en wat brandstof? Het gaat nergens over. Ik blijf erbij dat je de R&D in F1 moet limiteren. Dan is een budget van 400 mio niet meer nodig.


Dat is waar, maar Ferrari, Red Bull en Mercedes houden hun poot stijf...wat nu?

Franky R.

Citaat van: Jozef op 12 mei 2014 - 17:38:13
Citaat van: Franky R. op 12 mei 2014 - 13:19:43
Heren,

Het is van alle tijden dat er af en toe een F2, F3000 of GP2-auto sneller is dan een F1. Ik ben al bezig met een column erover... ;)

Het gaat niet over af en toe 1 GP2-auto die sneller is dan 1 F1-auto. Het gaat hier over het halve veld. Dat is volgens mij toch nooit eerder vertoond. Zou kunnen liggen aan de conservatieve bandenkeuze van Pirelli, maar dat is geen excuus.


http://www.gppits.net/magazine/column_is_de_formule_1_te_langzaam/


Ik hoor graag je mening nav mijn column... ;)

Gerard

De column ziet er goed uit!
Wat ik van het onderwerp vind?
Ik wist niet dat het al sinds jaar en dag is dat GP2/F2/Formule3000 bijna net zo snel is als F1
ik dacht dat er toch nog wel een seconde of 5/rondje tussenzat

Anyway..
Het is iets wat tussen de oren zit van de rijders
Rijders willen het ultieme, de hoogste tak van sport bereiken, de F1.
Maar waarop is dat gebaseerd??
Snelheid? status?  Geld? glitter en glamour?

Ik denk dat rijders op een gegeven moment genoegen nemen met GP2 zitjes

Ze zijn bijna  net zo snel, rijzen het halve seizoen mee met de F1, en het kost ook nog eens de helft....

Perton

Maar de vraag is: wat is het ultieme? Want voor technologie, het is een cliché, moet je misschien beter enduranceracen gaan doen. Wil je snelheid en pk's: zoals Joe Saward al schreef, het staat Vettel volledig vrij om dragsterraces te gaan rijden. Het zal dus een combinatie van factoren zijn, en daarom roep ik ook: snelheid is slechts een van die (vele?) factoren, en dat dat nu even wat minder is, is jammer, maar geen ramp.


Figge

Column zit mooi in elkaar Franky.
Het probleem zit em voor de afgelopen pak, em beet 15 jaar, in het feit dat nieuwe regelgeving er hoofdzakelijk op is gericht om onder bepaalde argumenten (groener, veiliger) de sport met zn tijd mee te laten gaan. Het gevolg van die veranderingen is doorgaans dat nieuwe reglement tragere auto's oplevert dan in de vorige versie van het reglement. En ja, dan kan het gebeuren dat de top uit een product als GP2 ineens met de achterhoede van de F1 meekan. De vraag is of dat erg is.
Persoonlijk maakt het mij niet zoveel uit. Als ik regelgever was zou ik het anders aanpakken en de status als snelste raceklasse beter beschermen. Maar goed, de beste stuurlui staan aan wal zeg maar.

Persoonlijk denk ik dat F1 volgend jaar een klap sneller zal zijn als dit jaar. Het reglement is nog weinig ontgonnen terrein.
Rijders zullen ook altijd F1 willen rijden. Waarom? Omdat er in F1 meer komt kijken dan alleen snel rijden. Het is een lifestyle. Een verslaving.
Je behoort tot de elite van alleen de allerbesten. En je weet dat je daar in andere klassen als GP2 niet tegen rijdt. Daar hebt je maar 2 of 3 tegenstanders van niveau.
De kampioenen leven in de echte paddock. Daar wil je deel vanuit maken. Daar wil je kampioen worden. Niet tussen hoofdzakelijk goedbedoelende amateurs die F1 coureurtje spelen tijdens gaten in de planning van de echte coureurs die dan nog lekker aan het uitslapen zijn of aan hun mircobiologische lunch zitten.