Formule 1 in de toekomst

Gestart door Gerard, 15 oktober 2010 - 13:14:04

« vorige - volgende »

Welke GP zal in de toekomst verdwijnen

Belgie
10 (17.2%)
Duitsland
3 (5.2%)
Hongarije
6 (10.3%)
Spanje (Barcelona)
7 (12.1%)
Spanje (Valencia)
26 (44.8%)
Een andere GP, namelijk....
6 (10.3%)

Totaal aantal stemmen: 52

Perton

Citaat van: Wings op 11 mei 2014 - 10:43:01
Kan toch niet zo zijn dat als je promoveert naar de hoofdklasse je het moet stellen met een auto die misschien nog wel langzamer is dan waar je al mee reed. Dat is inderdaad raar en zou niet moeten kunnen.
Waarom niet?
Ik zeg niet dat ik de mening die ik in deze post ga weergeven deel, maar tijden veranderen en dus sporten ook. Tenslotte hebben we geen twee punten meer bij voetbal, mag de keeper een terugspeelbal niet meer pakken, mag je niet buitenspel staan en bestaat er iets als een rode kaart. Ik zou niet weten waarom de F1 per se de snelste sport zou moeten zijn.

Uiteindelijk is de F1 een concept gebaseerd op de beste technologieën, niet op 'de snelste racesport zijn'. Dat is jarenlang hand in hand gegaan, en daarom heeft iedereen het idee gekregen dat het ook bij elkaar hoort, maar dat is in de basis helemaal niet zo. Het concept F1 is niet snelheid, het concept F1 is technologie.

Maikel0230

Ik snap wat je bedoelt Perton maar uiteindelijk heeft de sport zich wel altijd gemanifesteerd/geafficheerd als de koningsklasse die sneller was dan wat dan ook, daar mag je toch ook niet naastkijken.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Perton

Klopt, maar we moeten ons wel beseffen dat dat gebeurde in een tijd waarin men nog helemaal niet het idee had dat de wereld zou veranderen. Het is alsof we nu gaan zeggen dat internet het hoogst haalbare is en er over 50 jaar een systeem komt waarbij juist samen zijn en onder kaarslicht spelletjes spelen een hoger goed is. Dat zouden we ook niet zien aankomen en dus kan je het ons momenteel niet kwalijk nemen dat we het internet blijven promoten ;).

Daarom moet de FIA (en ook de teams als betrokken partijen) veel meer haar best doen voorlichting en uitleg te geven over waarom de sport is veranderd en waarom deze zo 'langzaam' is.

Wings

Citaat van: Perton op 11 mei 2014 - 11:00:17
Waarom niet?
Ik zeg niet dat ik de mening die ik in deze post ga weergeven deel, maar tijden veranderen en dus sporten ook. Tenslotte hebben we geen twee punten meer bij voetbal, mag de keeper een terugspeelbal niet meer pakken, mag je niet buitenspel staan en bestaat er iets als een rode kaart. Ik zou niet weten waarom de F1 per se de snelste sport zou moeten zijn.

Je hebt het nu over reglementaire wijzigingen oftewel vormveranderingen van de sport. Ik heb het over status en aanzien en hoe de Formule 1 zich afzet tegen haar leerscholen. Dat een sport met de tijd meegroeit en dat door andere inzichten het reglement wijzigt vind ik prima. Maar ik verwacht nog steeds dat Ajax in de regel instaat is SV lutjebroek te verslaan en dat de Formule 1 sneller is dan GP2. Nu trek ik niet de paniekkaart als dat even niet het geval is maar vind ik de kritiek wel begrijpelijk en de situatie bedenkelijk. De potentiële groei dit op korte termijn dicht te leggen zie ik niet doordat de techniek aan banden ligt en de rest daar omheen jaarlijks verandert. Ook in de toekomst zullen reglementswijzigingen worden doorgevoerd dus of ze echt veel sneller zullen worden waag ik te betwijfelen. Maar Perton, een serieuze vraag voor jou: wanneer vind je klaagzang wel gegrond? Wanneer is het klaar voor jou?   

CitaatUiteindelijk is de F1 een concept gebaseerd op de beste technologieën, niet op 'de snelste racesport zijn'. Dat is jarenlang hand in hand gegaan, en daarom heeft iedereen het idee gekregen dat het ook bij elkaar hoort, maar dat is in de basis helemaal niet zo. Het concept F1 is niet snelheid, het concept F1 is technologie.

Innovatie gaat hand in hand met snelheid als de essentie van de sport is wie zich het snelst van A naar B verplaatst. Snelheid zit er onlosmakelijk aan verbonden. Verder is Formule 1 de hoofdklasse en wordt terecht verwacht dat hun dan ook het snelste zijn in de categorie van bevinden. Ik vind het raar als je niet verwacht dat de hoofdklasse van het racen het eindstation is in snelheid net zo min als ik het raar zou vinden als je niet verwacht dat Ajax in de basis SV lutjebroek moet kunnen verslaan.

Breaktest

Citaat van: Jeroen op 11 mei 2014 - 09:09:15
Weer aan het azijn gezeten gisteravond?
nee, kip met patat. Moet je het recept?

FolkertE

Dat het halve veld van GP2 sneller is dan de langzaamste van de F1 vind ik nog niet eens zo heel erg nu. Het zijn de Marussia's en Caterhams die verslagen worden. Sutil is nog steeds een seconde sneller.
En als je dan denkt dat we aan het begin staan van nieuw tijdperk met motoren die erg ingewikkeld zijn en nog steeds in ontwikkeling zijn, vind ik het nog wel mee vallen. Als het volgend jaar niet merkbaar verbeterd en het jaar daarna ook niet, ok dan kan ik het begrijpen. Geef het nog wat tijd.

Sabai

Wat nu de pole tijd is was vorig jaar de racepace. Ben benieuwd wat de racepace vanmiddag word
Ik schat zo rond de 1:31, 00

0634

Citaat van: Breaktest op 11 mei 2014 - 11:54:46
Citaat van: Jeroen op 11 mei 2014 - 09:09:15
Weer aan het azijn gezeten gisteravond?
nee, kip met patat. Moet je het recept?

Naah, ik ben geen kookgigant, maar kip met patat lukt me nog wel ;).

Breaktest

Citaat van: Wings op 11 mei 2014 - 10:43:01

Langzaamste kwalificatietijd 2013: 01:25.070    
Snelste kwalificatietijd GP2           : 01:28.706

Daar zitten nog 3 seconden tussen.

Langzaamste kwalificatietijd 2013: 01:30.375       
Snelste kwalificatietijd GP2           : 01:29.293    

Volgens mij bedoel je 2014

Perton

Citaat van: Wings op 11 mei 2014 - 11:48:35
Maar Perton, een serieuze vraag voor jou: wanneer vind je klaagzang wel gegrond? Wanneer is het klaar voor jou?   
Misschien een makkelijk antwoord, maar ik ben niet degene die na hoeft te denken over de gevolgen van de reglementen. Ik ben gewoon een fan. Dus ik weet zo 1,2, 3 geen scenario te bedenken wat voor mij 'te ver' is. Ja, als Mercedes jarenlang blijft domineren, maar dat is niet de schuld van de reglementen an sich natuurlijk. En het lijkt mij voor zich spreken dat GP2, Formule 3, etc. zich in de komende jaren wanneer nieuwe auto's worden ontwikkeld zich ook aan de F1 zullen aanpassen en dan weer een langzamere klasse zullen zijn dan de Formule 1. Dat is nu even niet zo. Ik zit er niet zo mee.

Verder is het ook de vraag waar je de essentie legt van de sport. Want de eerste race ooit had natuurlijk niet de snelste deelnemer als winnaar, omdat het om meer dingen dan alleen snelheid ging. Ik vind wel dat je de snelste coureur met de overwinning moet belonen, maar niet dat de reglementen op zich de snelste auto's moeten opleveren.

Jozef

Citaat van: Perton op 11 mei 2014 - 09:30:21
Ik herinner me races van enkele jaren geleden waar er ook vergelijkingen met het GP2-veld werden gemaakt. Volgens mij toen de nieuwe teams net meededen. Dat is ook allemaal goed gekomen. Dat gaat nu ook wel gebeuren. Is het niet in 2015, dan wel in 2016. Ik blijf het een beetje jammer vinden dat mensen aan het complete begin van een cyclus al conclusies gaan trekken.

Dat zou een goed argument zijn, indien de tragere rondetijden ook een gevolg waren van de nieuwe technologie. Maar de topsnelheden bewijzen dat dat niet zo is. Het piekvermogen is misschien gedaald maar over de hele range van toerentallen genomen, zijn we erop vooruit gegaan wat vermogen betreft.

Nee, de rondetijden zijn omhoog gegaan vanwege de nieuwe aerodynamische restricties. En dat gaat zich in 2015 of 2016 niet zomaar oplossen. In de GP2 hebben ze op dit moment meer downforce dan in de F1. En dat is best wel een schande te noemen.

Perton

Joah dat is dan wel jammer maar goed ik ben zelf blij met minder aërodynamica dus ik maak me er verder niet zo druk over

Franky R.

Heren,


Het is van alle tijden dat er af en toe een F2, F3000 of GP2-auto sneller is dan een F1. Ik ben al bezig met een column erover... ;)

Perton

Even weer terug naar kostenrestrictie. Todt staat bekend om zijn stille beleid op de achtergrond, dat hij nooit echt uitspraken doet over de gang van zaken in de F1. Heel contrast met Mosley natuurlijk. Wat dat betreft vind ik het opvallend en misschien wel veelzeggend dat hij nu toch wel hard is over de voorstellen van de teams:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/113920

Figge

Todt heeft gelijk. Daarom vind ik bijvoorbeeld ook het schrappen van VT1 een onnozel idee. Publieksonvriendelijk ook.
De voorstellen om banden warmers weg te doen, is natuurlijk ook een lachertje.