Formule 1 in de toekomst

Gestart door Gerard, 15 oktober 2010 - 13:14:04

« vorige - volgende »

Welke GP zal in de toekomst verdwijnen

Belgie
10 (17.2%)
Duitsland
3 (5.2%)
Hongarije
6 (10.3%)
Spanje (Barcelona)
7 (12.1%)
Spanje (Valencia)
26 (44.8%)
Een andere GP, namelijk....
6 (10.3%)

Totaal aantal stemmen: 52

Wallie

De race van dit jaar zie ik ook zomaar niet doorgaan, niet omdat ze het spul niet op de rit hebben daar.

Maar om het politieke deel door bijvoorbeeld de nieuwe wetjes van de heer Poetin bijvoorbeeld: http://nos.nl/op3/artikel/644580-vloeken-in-rusland-verboden.html

Dit kan alleen maar meer escaleren denk ik, plus het hele gebeuren in Oekraine.
Maar ja als er een statement moet worden gemaakt geeft de F1 vaak niet thuis.
Nobody wins, unless everybody wins - bruce springsteen

Perton

F1/FIA mógen dat ook niet, omdat ze politiek onafhankelijk moeten zijn. FOM mag dat wel, maar die wil geld.

Als de teams echt zo begaan waren met de omstandigheden daar, zouden ze de race wel boycotten, maar die geven inderdaad niet thuis.

Edwin90

Formule 1 teams zijn voor zover ik weet ook gewoon verplicht om deel te nemen aan een weekend? Volgens mij staat er zelfs een boete op als ze niet komen opdagen.
Dit was één van de redenen waarom er in Amerika 2005 alleen een opwarmronde gereden werd door de Michelin teams. Zo hadden ze officieel deel genomen aan het evenement.

Kootje

Citaat van: Edwin90 op 07 mei 2014 - 09:49:31
Formule 1 teams zijn voor zover ik weet ook gewoon verplicht om deel te nemen aan een weekend? Volgens mij staat er zelfs een boete op als ze niet komen opdagen.
Dit was één van de redenen waarom er in Amerika 2005 alleen een opwarmronde gereden werd door de Michelin teams. Zo hadden ze officieel deel genomen aan het evenement.

Klopt, alleen de organisatoren, de FIA en Bernie kunnen de stekker eruit trekken. De organisatoren zullen dat niet snel doen nadat ze er vele miljarden ingestoken hebben. De FIA kan dit alleen als de veiligheid in het geding is zoals 'n paar jaar terug in Bahrein en van Bernie hoef je het niet te verwachten want dat kost hem niet alleen inkomsten maar ook nog eens geld.

Perton

Citaat van: Edwin90 op 07 mei 2014 - 09:49:31
Formule 1 teams zijn voor zover ik weet ook gewoon verplicht om deel te nemen aan een weekend? Volgens mij staat er zelfs een boete op als ze niet komen opdagen.
Succes met boetes innen als het land waar de teams zijn gevestigd een boycot voor Rusland heeft uitgevaardigd. Dan gaat dat onderzoek dat de EC momenteel aan het uitvoeren is echt een probleem voor de FIA worden.

Dat is het probleem. De teams zijn te bang voor Bernie en de FIA, terwijl dat helemaal niet nodig zou zijn indien ze als één blok zouden opereren. Maar dat kunnen ze niet, bewijzen ze elke keer maar weer.

Kootje

#2360
Misschien zijn ze idd bang, maar dat staat los van het feit dat ze verplicht zijn deel te nemen aan iedere GP. Daar staan niet alleen torenhoge boetes op zoals alleen de FIA kan uitdelen*, maar het kan zelfs uitsluiting van het kampioenschap tot gevolg hebben. Dat houd dan weer in dat men A) het prijzengeld misloopt, B) sponsoren opstappen, en C) men zich het jaar erop opnieuw in zal moeten schrijven en het daarbij behorende startgeld van naar ik meen zo'n 50 mln moet betalen. De teams zouden dus wel gek zijn als ze eigenhandig 'n race gaan boycotten. Tenzij alle teams hier overeenstemming over zouden kunnen bereiken en één gezamenlijk front vormen, maar hoe vaak is dat al gebeurd in het verleden? Daarvoor zijn de eigenbelangen te groot, gaat nooit gebeuren.





EU, VS ed ook, maar is bij wijze van spreken he ;)

SDG

De laatste keer dat er teams effectief een race boycotten was in 1985, bij de GP van Zuid-Afrika. Renault, Ligier en Lola/Haas namen toen niet deel aan het GP-weekend. Die teams waren echter wel afkomstig uit twee landen (Frankrijk, VS) die een handelsembargo tegen Zuid-Afrika afgekondigd hadden omwille van de Apartheid.

Perton

Citaat van: Kootje op 07 mei 2014 - 10:28:47
Tenzij alle teams hier overeenstemming over zouden kunnen bereiken en één gezamenlijk front vormen, maar hoe vaak is dat al gebeurd in het verleden? Daarvoor zijn de eigenbelangen te groot, gaat nooit gebeuren.
Dat is toch precies wat ik zeg?

Kootje

Als je alleen dat zinnetje eruit pikt wel ja.

Perton

Het is niet alleen dat zinnetje. Zodra de teams één blok vormen, zal geen boete worden uitgedeeld. Net als met de tender van nieuwe teams, toen koos de FIA ook eieren voor haar geld en plaatste ze alle bestaande teams op de entry list ook al hadden ze zich massaal niet aangemeld voor het nieuwe seizoen.

En dat zal dus ook zijn met een Rusland-boycot. Hoeveel angst er ook is voor boetes, die boetes worden irrelevant als teams een blok vormen. Hun angst is daarmee onterecht. Maar een blok vormen kunnen ze niet, dus gaan ze inderdaad niet eigenhandig opereren.

0634

Citaat van: Edwin90 op 07 mei 2014 - 09:49:31
Formule 1 teams zijn voor zover ik weet ook gewoon verplicht om deel te nemen aan een weekend? Volgens mij staat er zelfs een boete op als ze niet komen opdagen.
Dit was één van de redenen waarom er in Amerika 2005 alleen een opwarmronde gereden werd door de Michelin teams. Zo hadden ze officieel deel genomen aan het evenement.

Absoluut. Eén van de eerste dingen die Bernie verplicht stelde nadat hij de macht verkreeg na de FISA/FOCA oorlog. Daarvoor sloegen teams de dure overzeese GP's vaak over, waarna circuitbazen en tv-stations uiteraard furieus waren.

0634

Citaat van: Perton op 07 mei 2014 - 10:18:08
Citaat van: Edwin90 op 07 mei 2014 - 09:49:31
Formule 1 teams zijn voor zover ik weet ook gewoon verplicht om deel te nemen aan een weekend? Volgens mij staat er zelfs een boete op als ze niet komen opdagen.
Succes met boetes innen als het land waar de teams zijn gevestigd een boycot voor Rusland heeft uitgevaardigd. Dan gaat dat onderzoek dat de EC momenteel aan het uitvoeren is echt een probleem voor de FIA worden.

Dat is het probleem. De teams zijn te bang voor Bernie en de FIA, terwijl dat helemaal niet nodig zou zijn indien ze als één blok zouden opereren. Maar dat kunnen ze niet, bewijzen ze elke keer maar weer.

Maar er is geen boycot.

gloudiesaurus

Interessant tweetje van Olav Mol:
CitaatLotus baas Lopez wil meer gelijkheid in F1. Redbull en Ferrari kregen 100 mio van FOM voor 2013.Lotus 40 mio en Caterham 6 mio. zit wat in!

De verschillen zijn groot  :)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Sabai

Citaat van: gloudiesaurus op 07 mei 2014 - 21:42:30
Interessant tweetje van Olav Mol:
CitaatLotus baas Lopez wil meer gelijkheid in F1. Redbull en Ferrari kregen 100 mio van FOM voor 2013.Lotus 40 mio en Caterham 6 mio. zit wat in!

De verschillen zijn groot  :)

Als ze dat nou eens wat eerlijker zouden gaan verdelen dan zouden de budget besparingen ook minder nodig zijn.

gloudiesaurus

Precies. Geef alle teams een basis fee en dan nog wat op basis van punten.
Dan zijn al die besparingen ook niet zo hard meer nodig.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is