Formule 1 in de toekomst

Gestart door Gerard, 15 oktober 2010 - 13:14:04

« vorige - volgende »

Welke GP zal in de toekomst verdwijnen

Belgie
10 (17.2%)
Duitsland
3 (5.2%)
Hongarije
6 (10.3%)
Spanje (Barcelona)
7 (12.1%)
Spanje (Valencia)
26 (44.8%)
Een andere GP, namelijk....
6 (10.3%)

Totaal aantal stemmen: 52

0634

#2325
Citaat van: Maikel0230 op 02 mei 2014 - 16:38:21
Hebben we dat de laatste 15 jaar al niet gedaan? Hoeveel van die ver weg van mijn bed races hebben we de laatste jaren er niet bijgekregen, de een al meer succesvoller dan de ander.
Nou 'we' doen dat niet, de F1 doet dat. Overal op het internet mopperen mensen als er weer een race bijkomt die verder dan 1000 kilometer vanaf Parijs plaats vindt.

Ik heb er overigens ook wel eens anders over gedacht, maar voortschrijdend inzicht in deze. In Europa zit ook niet iedere race vol, leiden vele circuits jaarlijks verlies en zijn er maar een handjevol circuits écht beter dan de nieuwere banen. We kunnen wel krampachtig vast houden aan races op de Hungaroring, Hockenheim of Barcelona, maar het zijn tamelijk inwisselbare races wat mij betreft.

Silverstone, Spa, een beetje Monaco, Suzuka en Interlagos zijn wat mij betreft de enige races die permanent op de kalender moeten staan. Montreal en Melbourne liefst wel, maar vind ik al minder spannend. De rest...? Boeit me weinig. En ook de bekendere circuits die momenteel niet op de kalender staan, hoeven er voor mij ook niet op. Er is niet één baan die ik mis.

Dus waarom zou ik me druk maken om een race in Azerbeidzjan? Ik vind het prima (op zich dan, wel even afwachten hoe die race eruit gaat zien natuurlijk).

CitaatNou als we de laatste toevoegingen bekijken waar er geen echte racecultuur heerst dan kunnen we toch wel enkele voorspellingen maken die niet echt positief zullen zijn.
Ach, Spanje gaf nooit geen drol om F1, tot Alonso ging winnen. Nu is het ineens een autosportland... is allemaal vergankelijk en zijn niet gegoten in beton. Het komt en het gaat, zeg maar. Bovendien, als er echt geen animo is, moet je er niet heen. Dan verdwijnt het wel weer, zoals Turkije. Maar zoiets moet je ook de tijd geven.

CitaatAls de F1 Europa meer en meer links gaat laten liggen dan moeten de teams langer en meer gaan reizen, dat betekent dus dat het personeel minder thuis bij de vrouw en kinders kan zijn, op een gegeven moment gaat ook daar een bommetje barsten niet? Die mensen hebben ook een limiet hé, loyaliteit aan een team en sport is een ding maar aan het einde van de dag zijn we allemaal ook maar mensen.

Jamaar, wie heeft het over Europa links laten liggen? Azerbeidzjan komt erbij. Misschien. We weten toch niet wat er weggaat? En bovendien, Europa laat toch niemand links liggen? Er zijn nog steeds een aanzienlijk aantal Europese races en ik denk niet dat die allemaal maar gaan verdwijnen. Ook hier heeft de F! simpelweg zakelijke belangen en commerciele belangen. Alleen dat al. Europa links laten liggen vind ik wat overtrokken, no offence.

Bovendien, reiskosten zijn één kant van de medaille. Maar je boort ook nieuwe markten aan. Met nieuwe sponsoren, nieuwe tv-rechten, en ze betalen ook nog flink om races te organiseren. Ik heb geen idee hoe het financieel uitpakt, maar alle plussen en minnen optellend denk ik niet dat Bernie landen aandoet waar de F1 op inlevert. Waarom denk je dat hij zo graag in de VS wil scoren? Onmetelijk veel geld. Waarom gaan we naar China? Omdat die over een aantal jaar de nummer 1 economie van de wereld is.

De wereld is veranderd, Europa is relatief minder interessant omdat veel andere landen komen opzetten economisch. Het is alleen maar logisch dat de F1 daar van wil profiteren.

SDG

Citaat van: Jeroen op 02 mei 2014 - 17:36:21
De wereld is veranderd, Europa is relatief minder interessant omdat veel andere landen komen opzetten economisch. Het is alleen maar logisch dat de F1 daar van wil profiteren.

Maar toch: het publiek zit nog steeds in Europa. Alle races, waar ook ter wereld, zijn afgestemd op een strategisch uitzenduur op de Europese tv-zenders. Waarom moest Australië een avondrace worden? Omdat de wedstrijd dan in Europa kan uitgezonden worden op een tijdstip waarop de mensen al wakker zijn. Waarom werd Singapore een nachtrace? Omdat het dan in Europa vlak na de middag is. Waarom werd Abu Dhabi een race bij valavond? Idem. Waarom worden races op het Amerikaanse continent rond de middag gestart? Omdat ze dan in Europa in prime time op de buis kunnen. De Formule 1 wil dan misschien weg uit Europa, maar ze kan haar Europese fans zo te zien toch niet gemakkelijk loslaten.

Perton

Citaat van: Maikel0230 op 02 mei 2014 - 17:04:41

Wat is dan van deze tijd Perton? Gigantische infrastructuren met grote uitloopstroken gevuld en mickey mouse secties?
Imola, Zandvoort en Magny-Cours zijn ook gewoon Mickey Mouse-circuits, dus je hele argument snap ik niet. En uitloopstroken hebben verder vrij weinig te maken met de lay-out zelf van een circuit. Loews wordt niet plotseling een bocht in de derde versnelling als daar uitloopstroken komen, Zandvoort wordt niet plotseling een spannende baan als daar uitloopstroken van asfalt komen en Austin wordt niet plotseling een saaie baan als we daar Donington-style gras neer gaan zetten. Bovendien is denk ik een van de leukere moderne circuits Singapore, waar we juist geen uitloopstroken hebben. Bovendien zeg ik ook nergens dat oude circuits niet van deze tijd zijn, want ik ben bijvoorbeeld juist erg content met de terugkeer van de A1 Ring.

Maar concreet antwoord op de vraag wat van deze tijd is, heb ik al aangegeven in mijn eerdere post: er moet een fundament liggen van raceliefhebers + de baan moet leuke races opleveren. Nuja, dat laatste is bij gloednieuwe circuits altijd afwachten, maar bij bestaande circuits kunnen we daar een redelijk nauwkeurige inschatting van maken.

Als aan deze twee voorwaarden wordt voldaan (+ veiligheid en faciliteiten natuurlijk, maar ik kijk nu even vanuit het oogpunt van de fans) dan is het circuit wat mij betreft van deze tijd, of het nou Monza, Silverstone, Spa, Imola, Addis Abeba, Bahrein, Buddh of wat dan ook is. Leuke races in een land waar niemand op de F1 zit te wachten? Vinden we raar. Overvolle tribunes maar ik val thuis voor de tv in slaap? Welke meerwaarde heeft dat dan voor mij?

robbert

Citaat van: SDG op 02 mei 2014 - 17:23:46
Citaat van: robbert op 02 mei 2014 - 13:48:41
ja wie kijkt er nu naar een f1 race om een sfeer te zien langs de baan. Dan moet men gewoon naar de f1 gaan kijken, dan heb je die sfeer, maar ja dan zal er klachten komen over het geluid van de f1 motor natuurlijk. Geef mij maar een race waar er veel strijd is, zoals in bahrain. Oei, maar daar zat er geen volk op de tribune... slechte race dus :D

Wat is er mooier dan een winnaar die in zijn uitloopronde door volle tribunes toegejuicht en bejubeld wordt? Monza zonder de traditionele massale bestorming van het circuit na afloop? Alonso die in Spanje wint voor een handjevol mensen langs het circuit? Vettel die zijn donuts draait voor een lege hoofdtribune? Een enthousiast publiek hoort gewoon bij een sportevenement. Of kunnen we straks misschien ook maar voetbalwedstrijden zonder publiek gaan organiseren, als het toch maar louter om de strijd op het veld of op de baan draait...

ja daar heb je wel gelijk in, maar wat is er nu belangrijkste voor de kijker thuis? De strijd op de baan, of de euforie in de ereronde? Er word nu al geklaagd van saaie races

SDG

Citaat van: robbert op 02 mei 2014 - 19:06:12
ja daar heb je wel gelijk in, maar wat is er nu belangrijkste voor de kijker thuis? De strijd op de baan, of de euforie in de ereronde? Er word nu al geklaagd van saaie races

En de één doet dat al een beetje meer dan de ander, he?...  ;)

Ik weet het, een binnenkoppertje...  ;D

0634

Citaat van: SDG op 02 mei 2014 - 18:56:49
Citaat van: Jeroen op 02 mei 2014 - 17:36:21
De wereld is veranderd, Europa is relatief minder interessant omdat veel andere landen komen opzetten economisch. Het is alleen maar logisch dat de F1 daar van wil profiteren.

Maar toch: het publiek zit nog steeds in Europa. Alle races, waar ook ter wereld, zijn afgestemd op een strategisch uitzenduur op de Europese tv-zenders. Waarom moest Australië een avondrace worden? Omdat de wedstrijd dan in Europa kan uitgezonden worden op een tijdstip waarop de mensen al wakker zijn. Waarom werd Singapore een nachtrace? Omdat het dan in Europa vlak na de middag is. Waarom werd Abu Dhabi een race bij valavond? Idem. Waarom worden races op het Amerikaanse continent rond de middag gestart? Omdat ze dan in Europa in prime time op de buis kunnen. De Formule 1 wil dan misschien weg uit Europa, maar ze kan haar Europese fans zo te zien toch niet gemakkelijk loslaten.

Nou, dat doen ze dan toch goed? Ik snap het punt niet eigenlijk...

0634

Overigens hebben we dit jaar 8 Europese races. Sotsji tel ik daar niet bij overigens.

Is toch een heel acceptabel aantal? 8 van de 20. Dan ben je toch echt Europees georiënteerd in mijn ogen.

En Azerbeidzjan... is dat ook niet half Europees eigenlijk? Waar hoorde dat nou ook al weer bij?

Perton

Geografisch gezien Azië. Maar om allerlei willekeurige door mensen bepaalde redenen bij Europa gerekend.

Ik zat vandaag in de auto ook aan dit topic te denken en ik denk dat 4 á 5 Amerikaanse races (da's inclusief Zuid-Amerika) een mooi aantal is, 2 á 3 in Afrika en het Midden-Oosten en 4 á 5 Oceanië/Azië, de rest Europa. Zit je in een kalender van 20 races in het slechtste geval 7 keer in Europa, in het beste geval 10 keer. Lijken mij mooie aantallen en die 8 van dit jaar (9 als je Sochi, ik prefereer de internationale schrijfwijze :P, meerekent) valt daar mooi in.

0634

Nou vooruit, jij bent aardrijkskundig gezien een ware wijsgeer, dus als jij Sotsji meerekent doe ik het ook.

Negen GPs in Europa dit jaar lijkt mij uitstekend. Helemaal niks mis mee. Vind het allemaal dan ook een klein beetje overdreven deze 'ophef'.

Perton

O ik zei niet per se dat ik Sochi meerekende, maar als men dat zou doen zouden het 9 Europese races zijn. Ik vind het Europa, maar er zijn ook argumenten pro-Azië. Maar zoals ik enkele weken terug al opmerkte: de grens tussen Azië en Europa is een van de meest discutabele dingen die er op deze wereld is. Het is ook verder niet iets waar ik mij dagelijks druk om maak, maar vanuit mijn studie (en dus vanuit mijn interessegebied) wil ik mensen daar wel op wijzen dat je in die regio heel moeilijk kunt zeggen of iets Europees of Aziatisch is, omdat er zoveel argumenten voor en tegen zijn.

0634

Nou vooruit: 8,5 race in Europa dan ;).

Jehoentelaar

Veel gezegd en geschreven hier over circuits en dergelijke. Moet zeggen dat ik Azerbeidzjan wel interessant vind om te kijken hoe de boel daar ontwikkelt. Niet alleen qua Formule 1 en overige autosport, maar ook het land an sich. Het heeft toch een bijzondere geschiedenis, en de huidige situatie is ook niet heel erg om over naar huis te appen. Er zijn nog altijd spanningen gaande met buurland Armenië (welke ik recentelijk een bezoek heb gebracht); de onderlinge grenzen zijn gesloten. En de welvaartsverschillen in het land zijn gigantisch.

Overigens noemen we die mensen daar Azeri. Maar die benaming is wel het enige wat de verschillende volkeren in het land gemeen hebben.


robbert

Ik niet, want echt veel actie is er niet te zien. Alé het eerste half uur tot uur toch niet

Figge

Daar gaat het niet om. In principe is dit zoals het op mij overkomt een publieksonvriendelijke maatregel. Gewoon 1,5 uur weghalen waar publiek moeite wil nemen en geld wil betalen om naar de circuits te komen. En waarom? Om zelf een minimale besparen te realiseren? Volgens mij kunnen juist die kleinere team een 3e rijder inzetten die daarvoor ook geld zou kunnen meenemen. Sauber doet t. FI heeft t regelmatig gedaan. Caterham ook. Ofwel, ik zie het nut van deze maatregel niet echt.