Formule 1 in de toekomst

Gestart door Gerard, 15 oktober 2010 - 13:14:04

« vorige - volgende »

Welke GP zal in de toekomst verdwijnen

Belgie
10 (17.2%)
Duitsland
3 (5.2%)
Hongarije
6 (10.3%)
Spanje (Barcelona)
7 (12.1%)
Spanje (Valencia)
26 (44.8%)
Een andere GP, namelijk....
6 (10.3%)

Totaal aantal stemmen: 52

SDG

Citaat van: Kootje op 02 mei 2014 - 12:25:37
Citaat van: Breaktest op 02 mei 2014 - 12:14:21
Citaat van: Jeroen op 01 mei 2014 - 22:12:35
Van mij mogen ze in Azerbeidzjan racen hoor. Zal mij een worst zijn.
Met van die prachtige lege tribunes, zoals in Bahrein en zelfs Shanghai. Kun je te minste zien welke kleur de stoeltjes zijn.

Wat kunnen mij die lege stoeltjes nu boeien. Ik kijk voor hetgeen er op de baan en in de pits gebeurd, alles daarbuiten zal me 'n worst zijn. Nog ff en we gaan terug verlangen naar Valencia omdat het daar zo gezellig was langs de baan. ::)

Toeschouwers op de tribunes dragen voor mij wezenlijk bij tot de algehele sfeer van de wedstrijd. Kun je je bv. de races in Monza voorstellen zonder dat de tribunes helemaal vol zitten met in rood uitgedoste tifosi? In de GT-kampioenschappen heb je zo bv. wedstrijden waar er in de pits en in de VIP-area meer volk rondloopt dan dat er betalende toeschouwers op de tribunes zitten. Bij de openingsmanche van het WEC in Silverstone zag het er naast de baan zo ook maar leeg en doods uit.

0634

Citaat van: Breaktest op 02 mei 2014 - 12:14:21
Citaat van: Jeroen op 01 mei 2014 - 22:12:35
Van mij mogen ze in Azerbeidzjan racen hoor. Zal mij een worst zijn.
Met van die prachtige lege tribunes, zoals in Bahrein en zelfs Shanghai. Kun je te minste zien welke kleur de stoeltjes zijn.

Ja? Kom je vaak in Azerbeidzjan waardoor je dit soort info hebt?

Of heeft Fietser, zoals Perton ook al zegt, een prima punt? Zeg t maar.

0634

#2312
Ik word sowieso een beetje moe van dat soort reacties. Ik ben ook voor Spa en Silverstone en zo, maar er zijn hooguit 4-6 circuits die van mij eigenlijk niet van de kalender afmogen, de rest interesseert me geen reet. Het is niet zo dat banen als Barcelona, Hongarije, Imola, Valencia, Magny Cours, Paul Ricard, Hockenhein, Nurburgring, Estoril of god weet welk Europees circuit nog meer, zoveel toevoegt aan de kalender. Zijn matige tot redelijke, maar vooral ook, inwisselbare banen. We moeten dat beeld van 'alles in Europa en Zuid Amerika is goed en alles daarbuiten is volkomen ruk' ook eens loslaten.

Bovendien de opmerking 'er komt geen hond kijken', moet eerst nog maar eens afgewacht worden, want wij weten geen hol van de gemiddelde Azerbeidzjanier. Ik weet niet eens of het Azebeidzjanier is en of ik het goed schrijf en het interesseert me ook geen malle moer.

Als de race goed is, zit ik op het puntje van mijn stoel en races kunnen net zo goed goed zijn op nieuwe banen als op Spa (waar de laatste jaren niet bepaald geweldige races zijn verreden).

Laatste punt: banen als Spa, Hock en Nurnburgring leiden al jaren zware verliezen. Melbourne geloof ik ook. Op een bepaald moment houdt het op ook he. Historie, nostalgie en de nagedachtenis aan vage beelden van Jim Clark die in zijn Lotus door Eau Rouge glijdt is niet voldoende om de rekeningen te betalen.

Je moet er ook een beetje realistisch tegenaan kijken. Op de ideale kalender staat ook Zandvoort hoog genoteerd, maar het is compleet ireeel om te geloven dat dat ook maar enigszins mogelijk is. Zal nevernooit meer gaan gebeuren. Dat is de realiteit. ALs ze in Azerbeidjzan een lollig baantje uitrollen, vind ik het verder prima.

gloudiesaurus

Nou ik heb een tijd terug al een stuk geschreven over Azerbeidzjan.

Het is heel raar land (voormalige Sovjet-staat) die dankzij de olie steenrijk is.
Er is een soort dictator en de bevolking heeft niet veel vrijheid.

Het evenement in Baku van 2 jaar terug was een succes en er kwamen toen 45.000 mensen kijken.
Vergeet niet dat het een stadsrace was, dan vind ik 45.000 mensen nog meevallen  ;)

Maar het is nu eenmaal zo dat Bernie gaat waar het geld is...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Perton

Vergeet niet dat het een GT-race is, waar minder mensen op af komen dan F1. Dus ik vind 45.000 best wel veel. Maar zoals ik al zei: ik zou graag willen weten hoeveel mensen er nou echt in 2013 waren om te verklaren of er echt zoveel geïnteresseerden in het racen zijn, of omdat er zoveel waren vanwege de nieuwigheid.

gloudiesaurus

Volgens mij is het evenement in 2013 helemaal niet doorgegaan  :D
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Perton

#2316
Jawel. Seizoensfinale FIA GT, en dit jaar seizoensfinale Blancpain Sprint Series (de opvolger van FIA GT).

-edit- aanvulling: dat het in 2013 (en dit jaar) deel uitmaakt(e) van een kampioenschap maakt het niet plotseling een ander evenement natuurlijk. De Macau Grand Prix of Masters of F3 veranderen immers ook niet zodra de races plotseling meetellen voor het FIA F3-kampioenschap.

robbert

Citaat van: Kootje op 02 mei 2014 - 12:25:37
Citaat van: Breaktest op 02 mei 2014 - 12:14:21
Citaat van: Jeroen op 01 mei 2014 - 22:12:35
Van mij mogen ze in Azerbeidzjan racen hoor. Zal mij een worst zijn.
Met van die prachtige lege tribunes, zoals in Bahrein en zelfs Shanghai. Kun je te minste zien welke kleur de stoeltjes zijn.

Wat kunnen mij die lege stoeltjes nu boeien. Ik kijk voor hetgeen er op de baan en in de pits gebeurd, alles daarbuiten zal me 'n worst zijn. Nog ff en we gaan terug verlangen naar Valencia omdat het daar zo gezellig was langs de baan. ::)

ja wie kijkt er nu naar een f1 race om een sfeer te zien langs de baan. Dan moet men gewoon naar de f1 gaan kijken, dan heb je die sfeer, maar ja dan zal er klachten komen over het geluid van de f1 motor natuurlijk. Geef mij maar een race waar er veel strijd is, zoals in bahrain. Oei, maar daar zat er geen volk op de tribune... slechte race dus :D

Fietser

Bij dit onderwerp moeten we ook niet vergeten dat F1 vooral een beeldschermsport geworden is. Ik heb er geen onderzoek naar gedaan, maar het zou me niet verbazen dat 99% van de volgers zelden of nooit een circuit bezoekt. Je zou je daarom - ietwat recalcitrant - kunnen afvragen of een nieuw te bouwen circuit nog wel tribunes en andere dure faciliteiten nodig heeft. Voor het geluid hoeft het niet... 
Ben het met veel anderen (hierboven) eens dat het vooral gaat om wat er op of vlak naast het asfalt gebeurt. F1 is daarmee m.i. een echt pixelevenement geworden, net zoals oceaanraces en para-sporten (mondiale sporten waar toeschouwers nauwelijks een rol spelen) en eigenlijk ook alles op Olympiades, zelfs floretschermen en curling. Dankzij de camera kan dat dus echt mondiaal, als het moet ook op Antarctica. Het beeldscherm zal sowieso ons 'beeld' bepalen, niet de blik vanaf een tribune. Jammer voor de romantici onder ons, maar in onze wereld is/wordt meer genoten van Playstation dan dat de buurt uitloopt om je zelfgebouwde zeepkist te bewonderen. Maar misschien maak ik wel iets te grote sprongen richting toekomst. Sorry.

Perton

Citaat van: Fietser op 02 mei 2014 - 14:50:26
Bij dit onderwerp moeten we ook niet vergeten dat F1 vooral een beeldschermsport geworden is. Ik heb er geen onderzoek naar gedaan, maar het zou me niet verbazen dat 99% van de volgers zelden of nooit een circuit bezoekt. Je zou je daarom - ietwat recalcitrant - kunnen afvragen of een nieuw te bouwen circuit nog wel tribunes en andere dure faciliteiten nodig heeft. Voor het geluid hoeft het niet... 
Mwoah, dan wordt races organiseren helemáál onbetaalbaar voor de Europese circuits. Die moeten hun investeringen toch nog ergens, al is het maar deels, kunnen terugverdienen. Ik denk niet dat de regeringen van Melbourne, Spa, etc. hun bijdrage willen blijven doen als de race zelf ook niet deels kostendekkend is. Dan breng je de sport echt alleen maar naar de speelvelden van rijke mannetjes en dat lijkt mij niet wenselijk.

Zeg maar, je plan kan werken, maar dan moet er wel iets gebeuren aan hoe de races momenteel worden georganiseerd.

Maikel0230

Citaat van: Jeroen op 02 mei 2014 - 12:47:27
Ik word sowieso een beetje moe van dat soort reacties. Ik ben ook voor Spa en Silverstone en zo, maar er zijn hooguit 4-6 circuits die van mij eigenlijk niet van de kalender afmogen, de rest interesseert me geen reet. Het is niet zo dat banen als Barcelona, Hongarije, Imola, Valencia, Magny Cours, Paul Ricard, Hockenhein, Nurburgring, Estoril of god weet welk Europees circuit nog meer, zoveel toevoegt aan de kalender. Zijn matige tot redelijke, maar vooral ook, inwisselbare banen. We moeten dat beeld van 'alles in Europa en Zuid Amerika is goed en alles daarbuiten is volkomen ruk' ook eens loslaten.

Hebben we dat de laatste 15 jaar al niet gedaan? Hoeveel van die ver weg van mijn bed races hebben we de laatste jaren er niet bijgekregen, de een al meer succesvoller dan de ander.

CitaatBovendien de opmerking 'er komt geen hond kijken', moet eerst nog maar eens afgewacht worden, want wij weten geen hol van de gemiddelde Azerbeidzjanier. Ik weet niet eens of het Azebeidzjanier is en of ik het goed schrijf en het interesseert me ook geen malle moer.

Nou als we de laatste toevoegingen bekijken waar er geen echte racecultuur heerst dan kunnen we toch wel enkele voorspellingen maken die niet echt positief zullen zijn. Toch ben ik niet blind, het kan best zijn dat de race toch wat volk gaat lokken, Singapore en Abu Dhabi hebben geen racecultuur en toch zakt er heel wat volk af naar deze circuits. Abu Dhabi omdat het een oliestaat is met veel connecties over gans de wereld en Singapore omdat het een voormalige Britse Kolonie die goed bereikbaar is vanuit het V.K. en de goedkopere tickets die veel Japanners en Chinezen lokt.

CitaatAls de race goed is, zit ik op het puntje van mijn stoel en races kunnen net zo goed goed zijn op nieuwe banen als op Spa (waar de laatste jaren niet bepaald geweldige races zijn verreden).

Kan ik geen argument tegenin brengen als ik eerlijk ben

CitaatLaatste punt: banen als Spa, Hock en Nurnburgring leiden al jaren zware verliezen. Melbourne geloof ik ook. Op een bepaald moment houdt het op ook he. Historie, nostalgie en de nagedachtenis aan vage beelden van Jim Clark die in zijn Lotus door Eau Rouge glijdt is niet voldoende om de rekeningen te betalen.

Dit is inderdaad een sombere vaststelling en de hoge ticketprijzen de dag van vandaag helpen het aantal bezoekers niet. Toch denk ik niet dat het ooit zo ver zal komen dat ze volledig van de kalender zullen verdwijnen. FOM weet goed genoeg dat de F1 Spa nodig heeft en Spa de F1, als de Waalse regering haar hoofd eens uit haar Socialistische kont haalde en zorgde voor wat staatssteun zou het al een hele boost zijn voor de Grand Prix automobile de Belgique

CitaatJe moet er ook een beetje realistisch tegenaan kijken. Op de ideale kalender staat ook Zandvoort hoog genoteerd, maar het is compleet ireeel om te geloven dat dat ook maar enigszins mogelijk is. Zal nevernooit meer gaan gebeuren. Dat is de realiteit. ALs ze in Azerbeidjzan een lollig baantje uitrollen, vind ik het verder prima.

Bekijk het eens van deze kant, kan goed zijn dat ik verkeerd redeneer dus verbeter me dan ook.

Als de F1 Europa meer en meer links gaat laten liggen dan moeten de teams langer en meer gaan reizen, dat betekent dus dat het personeel minder thuis bij de vrouw en kinders kan zijn, op een gegeven moment gaat ook daar een bommetje barsten niet? Die mensen hebben ook een limiet hé, loyaliteit aan een team en sport is een ding maar aan het einde van de dag zijn we allemaal ook maar mensen.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Maikel0230


Nog een puntje dat me dwarszit, we zijn al twee jaar aan het wachten op die vertoning daar in New Jersey waar we ondertussen allemaal wel van weten dat het niet gaat gebeuren. Als ik dan zie hoe circuits zoals Imola en Magny Cours keihard gewerkt hebben om hun FIA status terug naar 1 te krijgen, F1 status dus. Imola heef zelfs de hele pits die versleten was vervangen om Bernie terug happy te krijgen en nog is de F1 er neit terug.



Noem me een naieve en bittere conservatieve lul als het aankomt op de kalender maar ik vindt echt dat we Europa moeten blijven promoten als het mekka van de F1, ik zeg niet dat we 75% van het seizoen hier moeten rijden maar een beetje enthousiasme voor de Europese motorsport mag toch.

Als ik eerlijk ben interesseren races in een of andere zandbakiestan zonder sfeer en publiek mij geen reet. Maar goed dat is niet meer 'realistisch'.

Ik wou initeel gewoon op Jeroen reageren maar heb het toch maar in twee delen gehouden ;)

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Perton

Ik zie alleen het nut niet om twee races in Italië te houden. Imola is sinds de massale chicaneverkrachtingen na alle ongelukken ook niks meer aan, alhoewel dat met DRS enzo natuurlijk anders kan zijn. Ik snap nog steeds niet waarom men jaren terug enthousiast werd van het rondenlange 'gevecht' tussen Schumacher en Hakkinen. Het was geen gevecht, want inhalen was onmogelijk en die twee gasten gingen echt geen fouten maken. De race had 500 ronden langer kunnen duren en de uitslag was niet veranderd.

Maar de waardering voor Imola is er eentje puur gebaseerd op een historie die niet meer relevant is. Net als dat een Formule 1-race in Zandvoort een nog saaier spektakel zou worden dan de FA1-races van afgelopen weekend, geldt dat ook voor Imola. Ik heb de sentimenten voor die baan (Imola bedoel ik, maar als ik even mijn chauvinistische bril afzet ook Zandvoort) eerlijk gezegd nooit gesnapt.

Ik ben het met je eens dat je Europa niet moet verloochenen, maar ook hier geldt: de race moet qua fans wel aanslaan (nu zit dat met Imola natuurlijk wel goed), maar het circuit moet ook bij deze tijd passen, en eerlijk gezegd, dat geldt voor bijna geen enkel Europees circuit dat ik de afgelopen jaren de revue heb zien passeren. Hungaroring willen we allemaal vanaf (ik niet, maar veel mensen wel), maar Imola, Zandvoort, Magny-Cours en Silverstone worden om een of andere vereerd, terwijl zeker op die eerste twee de optochten nog erger zouden zijn dan op de Hungaroring.

Maikel0230

Citaat van: Perton op 02 mei 2014 - 16:52:01
Ik zie alleen het nut niet om twee races in Italië te houden. Imola is sinds de massale chicaneverkrachtingen na alle ongelukken ook niks meer aan, alhoewel dat met DRS enzo natuurlijk anders kan zijn. Ik snap nog steeds niet waarom men jaren terug enthousiast werd van het rondenlange 'gevecht' tussen Schumacher en Hakkinen. Het was geen gevecht, want inhalen was onmogelijk en die twee gasten gingen echt geen fouten maken. De race had 500 ronden langer kunnen duren en de uitslag was niet veranderd.

Maar de waardering voor Imola is er eentje puur gebaseerd op een historie die niet meer relevant is. Net als dat een Formule 1-race in Zandvoort een nog saaier spektakel zou worden dan de FA1-races van afgelopen weekend, geldt dat ook voor Imola. Ik heb de sentimenten voor die baan (Imola bedoel ik, maar als ik even mijn chauvinistische bril afzet ook Zandvoort) eerlijk gezegd nooit gesnapt.

Ik ben het met je eens dat je Europa niet moet verloochenen, maar ook hier geldt: de race moet qua fans wel aanslaan (nu zit dat met Imola natuurlijk wel goed), maar het circuit moet ook bij deze tijd passen, en eerlijk gezegd, dat geldt voor bijna geen enkel Europees circuit dat ik de afgelopen jaren de revue heb zien passeren. Hungaroring willen we allemaal vanaf (ik niet, maar veel mensen wel), maar Imola, Zandvoort, Magny-Cours en Silverstone worden om een of andere vereerd, terwijl zeker op die eerste twee de optochten nog erger zouden zijn dan op de Hungaroring.

Wat is dan van deze tijd Perton? Gigantische infrastructuren met grote uitloopstroken gevuld en mickey mouse secties?

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

SDG

Citaat van: robbert op 02 mei 2014 - 13:48:41
ja wie kijkt er nu naar een f1 race om een sfeer te zien langs de baan. Dan moet men gewoon naar de f1 gaan kijken, dan heb je die sfeer, maar ja dan zal er klachten komen over het geluid van de f1 motor natuurlijk. Geef mij maar een race waar er veel strijd is, zoals in bahrain. Oei, maar daar zat er geen volk op de tribune... slechte race dus :D

Wat is er mooier dan een winnaar die in zijn uitloopronde door volle tribunes toegejuicht en bejubeld wordt? Monza zonder de traditionele massale bestorming van het circuit na afloop? Alonso die in Spanje wint voor een handjevol mensen langs het circuit? Vettel die zijn donuts draait voor een lege hoofdtribune? Een enthousiast publiek hoort gewoon bij een sportevenement. Of kunnen we straks misschien ook maar voetbalwedstrijden zonder publiek gaan organiseren, als het toch maar louter om de strijd op het veld of op de baan draait...