Formule 1 in de toekomst

Gestart door Gerard, 15 oktober 2010 - 13:14:04

« vorige - volgende »

Welke GP zal in de toekomst verdwijnen

Belgie
10 (17.2%)
Duitsland
3 (5.2%)
Hongarije
6 (10.3%)
Spanje (Barcelona)
7 (12.1%)
Spanje (Valencia)
26 (44.8%)
Een andere GP, namelijk....
6 (10.3%)

Totaal aantal stemmen: 52

Perton

Weet iemand de bezoekersaantallen van de GT-races daar? Want als dat wel oké is, ga ik niet moeilijk doen over de komst van deze race. Ik vraag me allen af hoe ze tussen nu en 2016 nog een circuit uit de grond willen stampen, aangezien de circuits die gebruikt zijn voor de GT-races schijnbaar niet echt geschikt zijn voor F1.

Dat het de GP van Europa wordt genoemd doet mij vermoeden dat het om een eenmalig iets gaat. Naja lekker laten doen, misschien wordt het leuk, misschien ook niet. Zal mij boeien waar ze racen, als de races maar leuk zijn.

Fabian

Azerbeidzjan. Op naar Kazachstan, Turkmenistan en Albanië. Welk land is next?

FolkertE

Citaat van: Fabian op 01 mei 2014 - 21:53:26
Azerbeidzjan. Op naar Kazachstan, Turkmenistan en Albanië. Welk land is next?
Westeros?
Middle Earth?
Narnia?

Of we kunnen nog verder?
Omicron percia 8.
Denk aan de publiciteit die Bernie hier mee krijgt.
Gandalf tegen Vettel en Hamilton
of
Potter tegen Alonso.

Sorry, ik laat me weer gaan, maar als ik sommige onzin dingen hoor waar het naar toe gaat met de F1, krijg ik toch dit soort neigingen.

0634

Van mij mogen ze in Azerbeidzjan racen hoor. Zal mij een worst zijn.

Fietser

Er is, zoals te verwachten is, nogal wat kritiek op een F1 race in Azerbeidzjan. Mogelijk als gevolg van xenofobie of conservatisme, meer waarschijnlijk een combi van die twee. Om die reden zien hele volksstammen (Hunnen, Angelsaksen, Bataven, Romeinen, Franken, Galliërs) het liefst tot het einde der tijden GP's op Silverstone, Monza, Francorchamps of in de straten van Monaco. Maar inmiddels hebben veel spannende F1-races op 'nieuwe locaties' bewezen dat (West-)Europa lang niet meer centraal staat. Dat is niet goed, dat is niet slecht. Het is zoals het is!
Dus wat mij betreft: op naar Azerbeidzjan, Vanuatu en Addis Abeba en hopelijk eens een Sri Lankaanse wereldkampioen. En dan ook nog wat minder British based teams en het wordt nog 'ns een heus wereldkampioenschap.
En o ja, dat bespottelijk 'GP van Europa' graag van de kalender.

0634

Nou ja, ik ben vóór Monza, Spa en Silverstone en dergelijke. Een aantal banen met herkenbaarheid, en historie, vol met idolate F1-fanaten. Geweldige banen, complexen. Die horen erbij. Maar daarbuiten is het prima als er van tijd tot tijd verversing plaats vindt en er met regelmaat nieuwe landen en circuits opgeduikeld worden. Ik zie er inderdaad ook geen enkel probleem in. Bovendien, waarom zouden we bij voorbaat iets afschieten waarvan we niet eens weten hoe het eruit gaat zien? Wat voor baan komt daar?

Matthijs

Ik vind het prima dat de F1 nieuwe landen aandoet, mits daar in die landen behoefte aan is. in Europa was er eerst passie voor autoracen, pas daarna een F1-grand prix. In landen als India en Zuid-Korea probeert de FIA (of Ecclestone) het om te draaien: dus eerst een GP, pas daarna passie. Maar dat blijkt slecht te werken, zie de lege tribunes en de financiële problemen in deze landen.

En daarom ben ik sceptisch over een race in Azerbeidzjan. Wat voor racecultuur hebben ze daar? Of wordt het net zo'n flop als in India?

Perton

#2302
Citaat van: Fietser op 02 mei 2014 - 10:10:28
Er is, zoals te verwachten is, nogal wat kritiek op een F1 race in Azerbeidzjan. Mogelijk als gevolg van xenofobie of conservatisme, meer waarschijnlijk een combi van die twee. Om die reden zien hele volksstammen (Hunnen, Angelsaksen, Bataven, Romeinen, Franken, Galliërs) het liefst tot het einde der tijden GP's op Silverstone, Monza, Francorchamps of in de straten van Monaco. Maar inmiddels hebben veel spannende F1-races op 'nieuwe locaties' bewezen dat (West-)Europa lang niet meer centraal staat. Dat is niet goed, dat is niet slecht. Het is zoals het is!
Dus wat mij betreft: op naar Azerbeidzjan, Vanuatu en Addis Abeba en hopelijk eens een Sri Lankaanse wereldkampioen. En dan ook nog wat minder British based teams en het wordt nog 'ns een heus wereldkampioenschap.
En o ja, dat bespottelijk 'GP van Europa' graag van de kalender.
Nuja we moeten ook niet naar buiten Europa gaan puur omdat het we "een wereldkampioenschap" willen. Als er drie honden en een verdwaalde zwerver op de tribune zitten, dan hoort zo'n race ook niet op de kalender (uiteraard ook niet als die in Europa zou plaatsvinden). Je moet als organisatie gaan zitten waar de autosport leeft. Puur naar Addis Abeba gaan "om maar een Afrikaanse race te hebben" (ik weet dat jij dat niet zegt, maar die redenatie zouden de mensen in de F1 kunnen hebben ;))) zou ik een even treurige redenatie vinden als het vast blijven houden aan Europa zoals sommige doen.

En hoe weet je of autosport ergens leeft? Door er eerst kleinere evenementen te organiseren, zoals de GT-races in Baku. Je moet ook niet zomaar ergens een circuit plempen onder het mom van een wereldkampioenschap. Daarom vroeg ik ook niet voor niets wat voor bezoekersaantallen de GT-races voortbrachten.

Het wereldkampioenschap moet wel zin hebben. En laten we eerlijk zijn, als de Formule 1 (hypothetisch gezien) alleen populair zou zijn in Europa en Azië (en niet in Afrika, Noord- en Zuid-Amerika en Oceanië) is het natuurlijk ook gewoon een wereldkampioenschap. Tenslotte heeft honkbal ook een wereldkampioenschap, terwijl het maar op twee continenten écht een grote sport is, met nog een paar landjes in Europa waar het ook een beetje leeft en een Venezolaanse enclave. Maar de kern van de sport ligt maar op twee continenten, en dan ook nog behoorlijk geconcentreerd in bepaalde regio's van die continenten. Ik zou niet weten waarom dat in de Formule 1 anders zou moeten zijn. Een wereldkampioenschap houdt niet in "op elk continent even veel races", een wereldkampioenschap houdt in dat je gaat zitten waar de sport leeft en als dat over meerdere continenten verspreid is, dan heb je een wereldkampioenschap, ook als dat grotendeels maar over twee of drie continenten is. Dat doodmakende argument van "het is een wereldkampioenschap DUS moeten er meer verspreid over ALLE continenten" word ik altijd een beetje kriegelig van. Dat is niet hoe globalisering werkt.


Voor de rest ben ik het volledig met je eens dat de verwachte kritiek op Azerbaidzjan nergens op slaat (tenslotte heeft nog niemand van de klagers antwoord kunnen geven op mijn eerdere vraag, en het is altijd een beetje jammer als mensen klagen, maar vervolgens geen antwoord kunnen/wensen te geven op vragen van anderen, maar goed), maar je moet ook niet te ver doorslaan in het 'wereldkampioenschap'-verhaal ;)

SDG

Dat is ook een beetje wat ik tegen races in staatjes als Bahrein, Abu Dhabi, Qatar en zo heb. De sport is daar eerder een speeltje voor een beperkte elite, terwijl de gewone bevolking er geen zak omgeeft en zich zelfs veelal niet eens een toegangskaartje kan veroorloven; de sport 'leeft' er helemaal niet zoals in bv. Europese landen of Japan. Dat vertaalt zich dan steevast in schaars bevolkte tribunes.

Perton

#2304
Dat is inderdaad wat ik bedoel. Bouw een nieuw circuit (houd bij het bouwen rekening met uitbreiding naar Graad A-faciliteiten), hou er wat touring car-races, zet het voor mijn part op de WEC-kalender, verzin maar wat, en als dat een paar jaar lang redelijke bezoekersaantallen oplevert (uitverkocht hoeft niet, lijkt me dat Monza bij F1 immers ook drukker zal zijn dan bij WTCC), ga er dan een Formule 1-race houden.

Dan ben je efficiënt bezig met een wereldkampioenschap. Probleem is alleen natuurlijk dat landen NU een Formule 1-race als prestigeprojectje willen en er onder het mom van geld en "het is nou eenmaal een wereldkampioenschap" in landen wordt geracet waar de sport eigenlijk niet zoveel heeft te zoeken. En dan zit je met compleet nutteloze circuits als Istanbul, Buddh en dat ding in Korea waar ik de naam alweer van ben vergeten, zoveel indruk heeft het gemaakt.

Gelukkig hebben ze in Azerbaidzjan de juiste tactiek wel goed toegepast en ik zie op Wikipedia dat er 42.000 bezoekers waren in 2012. Dat is een heel mooi aantal vind ik. Hoeveel het er in 2013 waren, weet ik niet. Dus lastig te zeggen of die aantallen van 2012 er waren vanwege de nieuwigheid of omdat autosport wel degelijk een succes kan worden in het land. Maar ik kan vooralsnog nul argumenten tegen een race in Azerbaidzjan verzinnen, met de beschikbare informatie die ik heb.

Breaktest

Citaat van: Jeroen op 01 mei 2014 - 22:12:35
Van mij mogen ze in Azerbeidzjan racen hoor. Zal mij een worst zijn.
Met van die prachtige lege tribunes, zoals in Bahrein en zelfs Shanghai. Kun je te minste zien welke kleur de stoeltjes zijn.

robbert

Citaat van: Breaktest op 02 mei 2014 - 12:14:21
Citaat van: Jeroen op 01 mei 2014 - 22:12:35
Van mij mogen ze in Azerbeidzjan racen hoor. Zal mij een worst zijn.
Met van die prachtige lege tribunes, zoals in Bahrein en zelfs Shanghai. Kun je te minste zien welke kleur de stoeltjes zijn.

dag heeft toch ook iets ;D

Perton

Ja, jullie hebben informatie over de bezoekersaantallen van 2013, of lullen jullie maar wat stereotyperend in de rondte en heeft Fietser eigenlijk toch best wel een goed punt gemaakt in zijn tweede zin?

Kootje

Citaat van: Breaktest op 02 mei 2014 - 12:14:21
Citaat van: Jeroen op 01 mei 2014 - 22:12:35
Van mij mogen ze in Azerbeidzjan racen hoor. Zal mij een worst zijn.
Met van die prachtige lege tribunes, zoals in Bahrein en zelfs Shanghai. Kun je te minste zien welke kleur de stoeltjes zijn.

Wat kunnen mij die lege stoeltjes nu boeien. Ik kijk voor hetgeen er op de baan en in de pits gebeurd, alles daarbuiten zal me 'n worst zijn. Nog ff en we gaan terug verlangen naar Valencia omdat het daar zo gezellig was langs de baan. ::)

Perton

Enige wat ik zelf van 2013 heb kunnen vinden tot nu toe is een verwachting van 50.000+, een stijging dus ten opzichte van 2012. Maar zoals ik zei: dit was een verwachting, uit augustus, en van de organisatie zelf. Dus niet betrouwbaar, maar wel enige wat ik tot nu toe heb weten te vinden.