Formule 1 in de toekomst

Gestart door Gerard, 15 oktober 2010 - 13:14:04

« vorige - volgende »

Welke GP zal in de toekomst verdwijnen

Belgie
10 (17.2%)
Duitsland
3 (5.2%)
Hongarije
6 (10.3%)
Spanje (Barcelona)
7 (12.1%)
Spanje (Valencia)
26 (44.8%)
Een andere GP, namelijk....
6 (10.3%)

Totaal aantal stemmen: 52

Kootje

Citaat van: Figge op 14 april 2014 - 11:47:10
Het is gewoon de wetenschap dat F1 niet sneller gaat dan het jaar ervoor. Het is gewoon niet sneller, dat is het. In 2004 waren de auto's op hun snelst. Das al 10 jaar geleden. Nu zijn er allerlei reglementaire regels die ervoor zorgen dat de prestaties opzich niet verbeteren.

Tsja ... dat ze niet harder gaan dan vorig jaar maakt voor mij geen verschil. Ieder jaar werd F1 sneller totdat er nieuwe regels kwamen, en dan was er weer verval. Vervolgens worden ze weer stapje voor stapje sneller en dat zal nu niet anders zijn.


CitaatZie je dat op TV? Nee, maar het feit dat je het weet, vind ik zelf ook niet leuk.

Dan verschillen wij daar heel erg sterk in. Het feit dat ik het weet boeit me namelijk totaal niet, het gaat mij erom wat ik zie. Van 'n op waarheid gebaseerde film weet ik ook dat niet alles waar is en vaak genoeg ook wat er niet waar aan is. Maar maakt dat de film minder leuk om naar te kijken? Nou ... nee, voor mij niet. Ik zie nu eenmaal wat ik zie, en ik zie niet dat ze langzamer gaan dan ze kunnen. Wat ik wel zie is strijd met de auto zelf, gevechten op de baan en tot nog toe mooie tot fantastische races.


CitaatQua banden ben ik het volgens mij als enige altijd wel met Enzo eens geweest. En nu met brandstof sparen daarboven op begrijp ik het ook volkomen. Het zou niet zo moeten zijn dat het endurance aspect in F1 te veel naar de voorgrond komt. Daar is WEC al voor. F1 is ultimate performance. Dus alle pijlen moeten gericht zijn op maximaal hard gaan. Niet op besparen.

Dat bandenverhaal wil ik niet eens meer op ingaan, daar heb ik genoeg over gezegd in het Pirelli topic. Het brandstofverhaal vind ik ook vreemd, vooral de limiet per rondje, maar ook hier geld het verhaal zoals hierboven. Qua endurance-aspect van dit brandstofverhaal ben ik het daarom slechts deels met je eens. Vroeger, toen alles nog beter was, had je dit namelijk ook al. Meermaals mensen de finish niet zien halen wegens brandstoftekort. De limiet van 100 kilo heb ik dan ook geen enkel probleem mee, de limiet van kilo/per seconde echter wel. Dat zou vrij moeten zijn imo.

Maar goed, de regels zijn er nu eenmaal en zijn voor iedereen gelijk. De wedstrijden worden er ook niet minder van, dus zo problematisch vind ik het nu ook weer niet. Want nogmaals, ik zie wat ik zie en dat zie ik niet. ::)

Enzo

Ik zie het wel overigens, en dan met name in de bochten. Ook de onboards zijn erg onverhullend, zeker als je het geluid van de moter erbij hoort.

Jehoentelaar

Citaat van: Enzo op 14 april 2014 - 00:03:39
Het gaat me veel meer om de essentie van het racen die ik steeds minder terug zie in de F1. Deze auto's kunnen bijvoorbeeld een stuk sneller in de race als er geen fuel limit op zat, of iig niet zo'n krappe als nu.
Wat is volgens jou de essentie van een sport, die sinds het eerste seizoen zoveel verschillende ontwikkelingen heeft doorgemaakt en perioden heeft gekend, dat je (wat mij betreft) nauwelijks meer kan spreken van één en dezelfde raceklasse? Er zijn in het verleden meer tijden geweest dat de banden een grote rol speelden, dat fuel saving cruciaal was, maar ook meerdere tijden dat dergelijke zaken een veel kleinere rol vervulden.

De Formule 1 is altijd in ontwikkeling en kent veel verschillende perioden, waarin andere dingen centraal hebben gestaan. 'De essentie van het racen' bestaat wat mij betreft zelfs helemaal niet, of het moet de klassieker "het snelst een vooraf afgesproken parcours afleggen" zijn. Maar dat doen ze zover ik weet nog altijd, in elke raceklasse.

Perton

Citaat van: Enzo op 13 april 2014 - 23:53:24
Daar slaat hij wel de spijker op de kop; weinig rijders mogen vrijuit spreken van hun sponsors. Ik denk zelfs dat de Vettel en Alonso flinke reprimandes hebben gekregen voor hun uitspraken. Dit zou tevens de reden kunnen zijn waarom de middenmoters en achterhoede coureurs zich onthouden van kritiek momenteel.
Zou kunnen, weten we niet, en ik ga niet gebaseerd op die aannames de discussie voeren. Puur naar de feiten kijkend valt het nog steeds mee hoeveel coureurs klagen. Als jij daar allerlei redenen voor weet, prima, ik ga daar niet in mee.

Enzo

#2269
Citaat van: Jehoentelaar op 14 april 2014 - 13:44:28
Citaat van: Enzo op 14 april 2014 - 00:03:39
Het gaat me veel meer om de essentie van het racen die ik steeds minder terug zie in de F1. Deze auto's kunnen bijvoorbeeld een stuk sneller in de race als er geen fuel limit op zat, of iig niet zo'n krappe als nu.
Wat is volgens jou de essentie van een sport, die sinds het eerste seizoen zoveel verschillende ontwikkelingen heeft doorgemaakt en perioden heeft gekend, dat je (wat mij betreft) nauwelijks meer kan spreken van één en dezelfde raceklasse? Er zijn in het verleden meer tijden geweest dat de banden een grote rol speelden, dat fuel saving cruciaal was, maar ook meerdere tijden dat dergelijke zaken een veel kleinere rol vervulden.

De Formule 1 is altijd in ontwikkeling en kent veel verschillende perioden, waarin andere dingen centraal hebben gestaan. 'De essentie van het racen' bestaat wat mij betreft zelfs helemaal niet, of het moet de klassieker "het snelst een vooraf afgesproken parcours afleggen" zijn. Maar dat doen ze zover ik weet nog altijd, in elke raceklasse.

Het punt is dat de nadruk nu teveel ligt op energiezuinig en bandensparen. Het gevolg is namelijk dat je langzamer moet rijden om uiteindelijk sneller de race af te werken. De motivator om een ultransnelle bolide te bouwen is daarmee een stuk minder en het verlegd de aandacht van snelheid naar endurance en efficientie.

Voor de coureurs is dit natuurlijk ook killing en ik denk dat elke GP2 coureur nu prima in zou kunnen stappen bij elk F1 team en dan goed mee kan komen. De echte helden die kneiterhard kunnen racen en ronde na ronde een quali lap eruit kunnen stampen, kunnen nu het verschil niet meer maken. (of veel minder iig)

Enzo

Citaat van: Perton op 14 april 2014 - 13:45:32
Citaat van: Enzo op 13 april 2014 - 23:53:24
Daar slaat hij wel de spijker op de kop; weinig rijders mogen vrijuit spreken van hun sponsors. Ik denk zelfs dat de Vettel en Alonso flinke reprimandes hebben gekregen voor hun uitspraken. Dit zou tevens de reden kunnen zijn waarom de middenmoters en achterhoede coureurs zich onthouden van kritiek momenteel.
Zou kunnen, weten we niet, en ik ga niet gebaseerd op die aannames de discussie voeren. Puur naar de feiten kijkend valt het nog steeds mee hoeveel coureurs klagen. Als jij daar allerlei redenen voor weet, prima, ik ga daar niet in mee.

Ok, maar dan mag je ook niet aannemen dat de coureurs die niks zeggen persé voorstander zijn van het nieuwe concept.
M.a.w. de meerderheid van de coureurs die zich hebben uitgesproken zijn tegen het nieuwe concept.

Franky R.

Citaat van: Perton op 14 april 2014 - 13:45:32
Citaat van: Enzo op 13 april 2014 - 23:53:24
Daar slaat hij wel de spijker op de kop; weinig rijders mogen vrijuit spreken van hun sponsors. Ik denk zelfs dat de Vettel en Alonso flinke reprimandes hebben gekregen voor hun uitspraken. Dit zou tevens de reden kunnen zijn waarom de middenmoters en achterhoede coureurs zich onthouden van kritiek momenteel.
Zou kunnen, weten we niet, en ik ga niet gebaseerd op die aannames de discussie voeren. Puur naar de feiten kijkend valt het nog steeds mee hoeveel coureurs klagen. Als jij daar allerlei redenen voor weet, prima, ik ga daar niet in mee.


Dat mag je gerust van uitgaan, hoor Perton! Ik lad in een Britse vakblad [Motorsport] een interview met Paul Tracy...Die is nogal grof in de mond en klaagde op een moment voortdurend over zijn Lola. Zo zei hij dat het team moest overstappen op Reynard wilde men winnen.


Daags erna moet Tracy op kantoor komen...clausule in het contract: 'geen negatieve praat over het team'...Bye bye contract met een waarde van 14 miljoen dollar... :-X

Perton

Citaat van: Enzo op 14 april 2014 - 14:00:57

Ok, maar dan mag je ook niet aannemen dat de coureurs die niks zeggen persé voorstander zijn van het nieuwe concept.
Maar dat doe ik ook niet he. We mogen er van uitgaan dat ze geen mening hebben. Dus inderdaad niet dat ze voorstander zijn, maar ook niet tegenstander. We mogen dan voorzichtig zeggen, maar uiteraard met een gigantische slag om de arm, dat het die groep verder weinig uitmaakt welke reglementen er zijn, zolang ze maar Formule 1 rijden.

CitaatM.a.w. de meerderheid van de coureurs die zich hebben uitgesproken zijn tegen het nieuwe concept.
Ja, maar de gene die zich positief uitspreken worden weggezet als marionetten, dus hoe serieus moet ik de klagers dan nemen? Zijn dat niet dan ook marionetten die de mening van hun team volgen? Je kan niet met twee maten meten, Enzo, omdat dat beter in je straatje past. Als we iedereen wegdenken die dezelfde mening als zijn bazen heeft, houden we alleen Pérez met een uitgesproken mening over. En Frijns als we testcoureurs gaan meetellen.

Franky, klopt, maar niet echt relevant verder, aangezien het hier niet om kritiek op teams gaat, maar op reglementen. En de voorbeelden die Enzo aanhaalt zijn, op één persoon na, stuk voor stuk mensen die de mening van hun team volgen.

Jehoentelaar

Citaat van: Enzo op 14 april 2014 - 13:59:20
Het punt is dat de nadruk nu teveel ligt op energiezuinig en bandensparen. Het gevolg is namelijk dat je langzamer moet rijden om uiteindelijk sneller de race af te werken. De motivator om een ultransnelle bolide te bouwen is daarmee een stuk minder en het verlegd de aandacht van snelheid naar endurance en efficientie.
En dat is dus precies wat ik bedoel met een nieuwe periode in de sport. Jij vindt dat een slechte ontwikkeling, ik vind er niks mis mee. Ik ben er zelfs een voorstander van, omdat op deze manier de Formule 1 weer een koploper in de autotechniek kan worden. Dat, gecombineerd met races die af en toe het niveau van Bahrein 2014 halen, maken van mij de Formule 1 tot een buitengewoon interessante raceklasse, zo niet de leukste van het moment.

CitaatVoor de coureurs is dit natuurlijk ook killing en ik denk dat elke GP2 coureur nu prima in zou kunnen stappen bij elk F1 team en dan goed mee kan komen. De echte helden die kneiterhard kunnen racen en ronde na ronde een quali lap eruit kunnen stampen, kunnen nu het verschil niet meer maken. (of veel minder iig)
Eh, of een coureur goed of minder goed kan meekomen heeft daar niks mee te maken. De GP2 is nog wel zo'n klasse waarin coureurs relatief gezien als een bezetene aan het stampen zijn (en wat ook regelmatig een ongewenste uitkomst heeft). Vanuit dat opzicht liggen de GP2 en Formule 1 nu verder uit elkaar dan in voorgaande seizoenen (en de FR3.5 en Formule 1 dus ook).

Franky R.

@Perton,


CitaatFranky, klopt, maar niet echt relevant verder, aangezien het hier niet om kritiek op teams gaat, maar op reglementen. En de voorbeelden die Enzo aanhaalt zijn, op één persoon na, stuk voor stuk mensen die de mening van hun team volgen.


De coureur volgt de mening van het team...gaat hij zijn eigen gang, dan is dat zowaar contractbreuk [op PR-gebied]... ;)
Of je moet Vettel heten, waarmee bijna alles wat je zegt met de mantel der liefde wordt toegedekt... :P
;) ;) ;)

Perton

Nee maar goed, dat geldt dan dus ook voor Vettel en Alonso. Daarom vind ik het een beetje raar van Enzo dat hij de positieve mensen wél wegzet als marionetten, maar de negatievelingen niet.

Enzo

Citaat van: Perton op 14 april 2014 - 14:53:29
Nee maar goed, dat geldt dan dus ook voor Vettel en Alonso. Daarom vind ik het een beetje raar van Enzo dat hij de positieve mensen wél wegzet als marionetten, maar de negatievelingen niet.

Ik zet inpirincipe alleen Rosberg weg als marionet en dat is naar aanleiding van zijn walgelijke toneelstukje op het podium van Maleisie en zijn interviews van de afgelopen weken.

Perton

#2277
En dat is de reden waarom ik verder vrij weinig aankan met jouw argumenten in deze discussie. Net de coureur die het meest positief is, is toevallig een marionet, maar de negatieve coureurs niet. Dan is voor mij de discussie vrij snel klaar.

Enzo

Citaat van: Perton op 14 april 2014 - 17:45:56
En dat is de reden waarom ik verder vrij weinig aankan met jouw argumenten in deze discussie. Net de coureur die het meest positief is, is toevallig een marionet, maar de negatieve coureurs niet. Dan is voor mij de discussie vrij snel klaar.

Je blijft echt teveel hangen op de marionet opmerking, dat is ook verder helemaal niet de kern van het gesprek.
Ik doel hiermee op Rosberg die zwaar overdreven naar de mond van de sponsoren praat, dat moet jij toch ook gezien hebben?

Maar net zo lekker laten we dat buiten beschouwing Perton, het voegt namelijk niks toe aan het gesprek. Het lijkt alsof je nu de achteruitgang neemt nu er tegengewicht wordt geboden aan je standpunt... ::)

Perton

Right... de massale tegenstand tegen de nieuwe reglementen is nog steeds niet aangetoond, dat het racen minder is geworden ook niet (da's namelijk volledig subjectief). Heeft vrij weinig met achteruitgang te maken. Maar als positieve argumenten worden weggewuifd met "die en die coureur is een marionet" of "mensen zien niet dat het racen minder is geworden", dan ben je gewoon vrij arrogant bezig en daar doe ik niet aan mee. Het is nog steeds maar een beperkt groepje dat zich tegen de reglementen uitspreekt, dat die groep het luidst is, wil niet zeggen dat die groep gelijk heeft. Of die groep bestaat uit 1%, 5% of 10% van de fans/teambazen/coureurs en alle anderen die bij de F1 zijn betrokken, weet ik niet, wel dat het een minderheid is.

Jij brengt jouw perceptie op hoe de sport in jouw ideale wereld zou moeten zijn als een waarheid waar de huidige reglementen aan moeten worden getoetst. En binnen dat kader wuif je argumenten weg die jou niet uitkomen en ga je vervolgens anderen beschuldigen van terugkrabbelen, omdat ze daar niet zoveel zin in hebben. Ik zei het in mijn eerste alinea al en doe dat nu weer, da's gewoon pure arrogantie.

Dus ik stop nu in dit topic, voel je maar blij als jij denkt dat het een achteruitgang is. Waar jij blij van wordt joh. Ik ga een avondje naar mijn vrienden toe. Later.