Formule 1 in de toekomst

Gestart door Gerard, 15 oktober 2010 - 13:14:04

« vorige - volgende »

Welke GP zal in de toekomst verdwijnen

Belgie
10 (17.2%)
Duitsland
3 (5.2%)
Hongarije
6 (10.3%)
Spanje (Barcelona)
7 (12.1%)
Spanje (Valencia)
26 (44.8%)
Een andere GP, namelijk....
6 (10.3%)

Totaal aantal stemmen: 52

Figge

Laten we het er ophouden dat er bij de fia best intelligentie mensen werken, die waarschijnlijk minder risico zagen bij de teams die ze obv de beschikbare informatie wel toe lieten. Vanaf de zijlijn roepen is erg makkelijk. Een team als prodrive afwijzen geeft mij aan dat daar een reden voor is. Daar zullen ze bij Stefan GP ook aanleiding voor hebben gehad.

Kootje

Nieuwe teams werden verplicht met Cosworth motoren te rijden. Zowel Prodrive als Stefan GP waren dat niet van plan, en dat is de enige reden dat zij toendertijd geweigerd zijn. Facilitair en financieel gezien hadden zij hun zaken veel beter op orde als de uiteindelijk toegelaten teams die wel akkoord gingen met Cosworth.

Perton

Citaat van: Figge op 08 april 2014 - 18:07:38
Laten we het er ophouden dat er bij de fia best intelligentie mensen werken, die waarschijnlijk minder risico zagen bij de teams die ze obv de beschikbare informatie wel toe lieten. Vanaf de zijlijn roepen is erg makkelijk. Een team als prodrive afwijzen geeft mij aan dat daar een reden voor is. Daar zullen ze bij Stefan GP ook aanleiding voor hebben gehad.
Max Mosley met al zijn politieke spelletjes? Neuh, ik geloof best dat teams met Cosworth-motoren voorrang kregen. Het hele idee was immers een budgetcap + goedkope klantenmotoren voor armere teams. Laat je teams toe die best Mercedes of Ferrari kunnen betalen, dan laat je zien dat die maatregel onnodig was.

Sorry, maar ik geloof in deze toch eerder de verhalen die de rondte gaan dan de aanname dat ze bij de FIA wel competent waren. Want als ze écht competent waren geweest, hadden ze ook kunnen zeggen: ok we hebben 14 kandidaten (of hoeveel het er waren), maar er is slechts één (Manor) die daadwerkelijk financieel alles op orde heeft, dus we laten maar één team toe ipv drie.

Perton

http://www.gpupdate.net/en/f1-news/215468/

http://www.formula1blog.com/f1-news/usf1-windsor-disappointed-with-sauberqadbak-disparity/

While Windsor has played down the situation of a forced engine supply in the past, this was the first time he has mentioned his disappointment with the prospect of not being able to choose an engine supply freely. The assumption is that USF1 was also forced to use Cosworth or face the possibility of not having a grid slot for 2010.

Dus....

Figge

Citaat van: Perton op 08 april 2014 - 18:14:43
Citaat van: Figge op 08 april 2014 - 18:07:38
Laten we het er ophouden dat er bij de fia best intelligentie mensen werken, die waarschijnlijk minder risico zagen bij de teams die ze obv de beschikbare informatie wel toe lieten. Vanaf de zijlijn roepen is erg makkelijk. Een team als prodrive afwijzen geeft mij aan dat daar een reden voor is. Daar zullen ze bij Stefan GP ook aanleiding voor hebben gehad.
Max Mosley met al zijn politieke spelletjes? Neuh, ik geloof best dat teams met Cosworth-motoren voorrang kregen. Het hele idee was immers een budgetcap + goedkope klantenmotoren voor armere teams. Laat je teams toe die best Mercedes of Ferrari kunnen betalen, dan laat je zien dat die maatregel onnodig was.

Sorry, maar ik geloof in deze toch eerder de verhalen die de rondte gaan dan de aanname dat ze bij de FIA wel competent waren. Want als ze écht competent waren geweest, hadden ze ook kunnen zeggen: ok we hebben 14 kandidaten (of hoeveel het er waren), maar er is slechts één (Manor) die daadwerkelijk financieel alles op orde heeft, dus we laten maar één team toe ipv drie.

Das logisch toch. Caterham is er ook nog steeds.
Maar hoe dan ook. Ook als men met duurdere motoren had kunnen rijden, dan was het risico nog groter. Plus dat die teams ook waarschijnlijk garanties van moeten afgeven aan de motor leveranciers. Het is vast niet allemaal zo simpel als in de media vermeld

Perton

Caterham was niet één van de drie teams die aanvankelijk was toegelaten, dus Caterham is irrelevant. Misschien hadden al die andere projecten de handdoek toen al in de ring gegooid.

Maikel0230

Dit is wat Wikipedia over die ganse historie te vertellen heeft

CitaatIn 2009, Formula One's governing body, the FIA, opened applications for new teams to join the 2010 grid. Applications from fifteen new teams were received, with three (Campos Meta (later to be renamed Hispania Racing), Manor Grand Prix (later to be renamed Virgin Racing) and Team USF1) being selected in July 2009 to join the existing ten teams for 2010. Stefan GP was one of the unsuccessful applicants.

The Formula One community was first made aware of Stefanović's ambitions after he filed a complaint with the European Commission, of a similar nature to one submitted by N.Technology.[5][6] Stefanović claimed that the entry selection process had been biased in favour of teams who had nominated to run the Cosworth engines that were being introduced for 2010. He claimed that the FIA had not simply shown bias against non-Cosworth teams, but also against teams which would be classified as manufacturers, citing that new teams Virgin Racing, Campos and USF1 had planned to outsource the design of their chassis to other firms and design studios, whereas Stefan Grand Prix had the support of Serbian company AMCO, and thus could build its own cars independently. This bias, he claimed, was supported by Prodrive's failure to make the grid; like Stefan, Prodrive would have the facilities to build its own chassis.[1] Stefanović also had the support of Mike Coughlan, the disgraced McLaren engineer. The team has released photographs showing Coughlan in its offices.[7]

In November 2009, Toyota officially backed out of the championship, following a manufacturer exodus led by Honda and BMW.[8] Despite initial plans not to sell the team on, Stefanović acquired the rights to use the team's chassis, gearbox and the 2010 spec engine. It also employed several former Toyota team members, then out of work after being made redundant by Toyota.[9] With the vacancy left by Toyota, the FIA moved to fill the thirteenth and final grid position, which was contested between Stefanović and Peter Sauber, after BMW sold the team back to him. Sauber was eventually accepted to the grid.[10] Stefanović was later reported as pursuing a 2010 grid position despite the thirteenth grid position having been awarded to Sauber.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Maikel0230

Om terug te komen op de toestand van Marussia

Ik schreef enkele weken terug dit

http://www.gppits.net/nieuws/marussia_en_zoran_stefanovich/

Lijkt erop dat het al even aan de gang is daar bij Marussia motors.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Franky R.

Citaat van: Kootje op 08 april 2014 - 18:10:00
Nieuwe teams werden verplicht met Cosworth motoren te rijden. Zowel Prodrive als Stefan GP waren dat niet van plan, en dat is de enige reden dat zij toendertijd geweigerd zijn. Facilitair en financieel gezien hadden zij hun zaken veel beter op orde als de uiteindelijk toegelaten teams die wel akkoord gingen met Cosworth.


Enige nuance...Prodrive wilde een chassis van McLaren Mercedes afnemen. En daar was de FIA het niet mee eens. Maar verder zou met name Prodrive haar financiële zaakjes idd. beter op order hebben. Maar of dat ook zo was met een zelfgebouwde auto?

janke

Citaat van: Franky R. op 08 april 2014 - 21:45:08
Citaat van: Kootje op 08 april 2014 - 18:10:00
Nieuwe teams werden verplicht met Cosworth motoren te rijden. Zowel Prodrive als Stefan GP waren dat niet van plan, en dat is de enige reden dat zij toendertijd geweigerd zijn. Facilitair en financieel gezien hadden zij hun zaken veel beter op orde als de uiteindelijk toegelaten teams die wel akkoord gingen met Cosworth.


Enige nuance...Prodrive wilde een chassis van McLaren Mercedes afnemen. En daar was de FIA het niet mee eens. Maar verder zou met name Prodrive haar financiële zaakjes idd. beter op order hebben. Maar of dat ook zo was met een zelfgebouwde auto?

Ik kan ze natuurlijk niet in de knip kijken, maar Richards is natuurlijk wel een begrip en kenner in/van de autosport. Al jaren. Kolles kan ik met mijn beste weten niet serieus nemen voor een F1 project. Nee, alles wat hij in zijn hand kreeg?? Maargoed, Marussia misschien nokke? Is aanvulling wel oke. Maar veldvulling blijf je houden. Hoe meer veldvulling, hoe minder F1 serieus wordt genomen. HRT-tjes, RIAL'S enz dat hebben we wel gehad.
Some things are too important to be left in the past.

0634

Ja, maar ja Janke, die teams horen er ook bij. Die zijn er altijd geweest en zullen er vast nog wel even blijven.

Kootje

Je kunt het trouwens ook anders bekijken. Hoe meer achterhoedeteams er zijn, hoe leuker het daar gaat worden.

Jehoentelaar

Veldvullers zijn m.i. juist de teams die voor potentiële F1-teams de trigger kunnen zijn om ook aan te sluiten bij de sport. Met alleen maar peperdure grote teams wordt dat gat vanzelf onoverbrugbaar. Teams die nu worden geroemd om hun doorzettingsvermogen ondanks beperkte mogelijkheden (Williams, Sauber) zijn ook ooit klein begonnen.

Aanvulling: op dit moment laten Caterham en Marussia zien dat het gat al tamelijk onoverbrugbaar is als je geen groot bedrijf achter je hebt. Op nul beginnen is in deze tijden haast ondoenlijk.

janke

Citaat van: Jeroen op 08 april 2014 - 22:49:35
Ja, maar ja Janke, die teams horen er ook bij. Die zijn er altijd geweest en zullen er vast nog wel even blijven.

Als het zo doorgaat dan wordt F1 surrogaat. Maar we zitten in anno 2014 en niet tig jaren geleden. Dromers en loosers zit de F1 niet op te wachten. Maar dat vind ik.
Some things are too important to be left in the past.

0634

Citaat van: janke op 08 april 2014 - 23:15:07
Citaat van: Jeroen op 08 april 2014 - 22:49:35
Ja, maar ja Janke, die teams horen er ook bij. Die zijn er altijd geweest en zullen er vast nog wel even blijven.

Als het zo doorgaat dan wordt F1 surrogaat. Maar we zitten in anno 2014 en niet tig jaren geleden. Dromers en loosers zit de F1 niet op te wachten. Maar dat vind ik.

Zaten we toen ook niet op te wachten. Toch waren ze er. Persoonlijk zit ik overigens ook helemaal niet te wachten op Marussia en Max Chilton of Caterham met zijn Ericssen, maar ze zijn er wel en zijn er ook altijd geweest. Ze mogen van mij morgen thuisblijven. Veldvulling is een begrip omdat het nou eenmaal ook echt bestaat. Bovendien moet ik soms ook wel weer glimlachen als ik terugdenk aan Rial, Simtek of Pacific.