Formule 1 in de toekomst

Gestart door Gerard, 15 oktober 2010 - 13:14:04

« vorige - volgende »

Welke GP zal in de toekomst verdwijnen

Belgie
10 (17.2%)
Duitsland
3 (5.2%)
Hongarije
6 (10.3%)
Spanje (Barcelona)
7 (12.1%)
Spanje (Valencia)
26 (44.8%)
Een andere GP, namelijk....
6 (10.3%)

Totaal aantal stemmen: 52

Breaktest

Citaat van: Kootje op 04 april 2014 - 18:32:28
Budgetten in 2013 volgens TeamLiquid

Ferrari - €300 mln McLaren, Red Bull - €280 mln Mercedes - €210 mln Lotus - €150 mln Williams - €130 mln Force India - €90 mln Toro Rosso - €75 mln Sauber, Caterham - €70 mln Marussia - €50 mln

Dan heb je 'n gemiddelde van €155 mln per team en is het (bijna) 'n halvering vd budgetten vd top 5 teams. Ik zou dan toch zeggen dat de budgetcap van €150 mln 'n hele mooie is, maar ja ... dat ben ik. ;)
Christian Sylt (Forbes) Team Liquid moeten maar eens met elkaar praten, want zo kan dat natuurlijk niet langer...

Sabai

Citaat van: Kootje op 04 april 2014 - 18:32:28
Budgetten in 2013 volgens TeamLiquid

Ferrari - €300 mln McLaren, Red Bull - €280 mln Mercedes - €210 mln Lotus - €150 mln Williams - €130 mln Force India - €90 mln Toro Rosso - €75 mln Sauber, Caterham - €70 mln Marussia - €50 mln

Dan heb je 'n gemiddelde van €155 mln per team en is het (bijna) 'n halvering vd budgetten vd top 5 teams. Ik zou dan toch zeggen dat de budgetcap van €150 mln 'n hele mooie is, maar ja ... dat ben ik. ;)

vind ik ook een mooi begin.

Perton

We weten dat Lotus dat bedrag van 2013 absoluut niet meer haalt, dus dan zijn er maar vier teams die boven de 150 miljoen zitten. Dan blijft 150 miljoen dus gewoon een heel moeilijk te behalen bedrag voor andere teams die serieus mee willen doen. En gemiddelden zeggen me niet zoveel. Als Red Bull jaarlijks 600 miljoen zou uitgeven, Ferrari 500 miljoen en alle andere teams 10 miljoen (heel extreem gezegd) kan je het gemiddelde hiervan wel pakken, maar dan weten we alsnog dat dat geen realistisch bedrag is.

Ik zou dan eerder naar de mediaan willen kijken, die zou met deze cijfers op de 130 miljoen zitten (wat toch alweer 20 miljoen scheelt) en als je uit zou gaan van de budgetten die de teams nu daadwerkelijk hebben (dus met een minder fortuinlijk Lotus) denk ik dat het misschien zelfs nog iets lager zou zijn. Het punt dat ik wil maken is: gemiddelde bedragen zijn wat mij betreft niet per se waar naar moet worden gekeken. Want dat gemiddelde wordt redelijk geflatteerd omdat een team als Ferrari al het dubbele daarvan heeft.

Het hele idee van een budgetcap is dat elk team kan overleven. En met 150 miljoen of mijn gekozen 130 miljoen redt je dat alsnog niet. Tuurlijk, objectief gezien zijn het prima bedragen, maar het doel van de budgetcap zit em natuurlijk vooral in het helpen van de teams die onder dat gemiddelde zitten, en die worden met zulke relatief hoge bedragen alsnog niet geholpen.

Waarmee ik ook niet wil zeggen dat we naar de 50 miljoen van Marussia moeten gaan, de budgetcap moet wat mij betreft ook zeker een bedrag zijn waar mindere teams misschien moeite mee hebben. Maar het moet ook een realistisch bedrag zijn waarvoor elk team dat een goede PR-afdeling heeft Formule 1 kan rijden. En dat is 150 miljoen in mijn ogen niet.

Kootje

Ten eerste noemde ik het gemiddelde omdat daar in 'n eerdere post min of meer om gevraagd werd. Het gemiddelde benaderd namelijk het budget vd middenmoter +1 ;)  Ook het door jou geprefereerde mediaan komt daarmee overeen, dus die vind ik ook goed. al heb ik geen idee hoe je daar aan gekomen bent, maar dat terzijde. :P

Ten tweede is 'n budgetcap imo niet bedoeld om de verhoudingen tussen de teams gelijk te trekken, of om teams te laten overleven zoals jij stelt, maar slechts om de enorme verschillen te verkleinen. Het wordt voor het kleinste jongetje vd klas iets simpeler om tegen de grootsten op te boksen als het verschil €100 mln pj bedraagt ipv €250 mln nietwaar?


Perton

#2179
Citaat van: Kootje op 04 april 2014 - 18:49:46
Ten eerste noemde ik het gemiddelde omdat daar in 'n eerdere post min of meer om gevraagd werd. Het gemiddelde benaderd namelijk het budget vd middenmoter +1 ;)  Ook het door jou geprefereerde mediaan komt daarmee overeen, dus die vind ik ook goed. al heb ik geen idee hoe je daar aan gekomen bent, maar dat terzijde. :P
Heel simpel: alle bedragen onder elkaar gezet en dan het middelste van die bedragen, da's de mediaan. Gewoon het middelste getal. Jantje is 10 jaar, Pietje 11 jaar, en Henkie 34 jaar. Gemiddelde is dan euh reken zelf maar uit, mediaan de 11. Hier was dat 130 miljoen.

CitaatTen tweede is 'n budgetcap imo niet bedoeld om de verhoudingen tussen de teams gelijk te trekken, of om teams te laten overleven zoals jij stelt, maar slechts om de enorme verschillen te verkleinen. Het wordt voor het kleinste jongetje vd klas iets simpeler om tegen de grootsten op te boksen als het verschil €100 mln pj bedraagt ipv €250 mln nietwaar?
Uiteraard is dat makkelijker en speelt het ook zeker een belangrijke rol, maar als teams niet de laatste jaren in de financiële problemen zaten of veel fabrieksteams verdwenen omdat het te duur werd, zou er ook niet over een budgetcap worden gesproken. Dan was het gewoon: ja je hebt minder geld, pech voor jou. Dus dat de sport voor sommige teams te duur is, speelt volgens mij wel degelijk mee.

Ik moet nu weg, ik zal vanavond wel even kijken of ik het persbericht van de FIA kan terugvinden of daar iets van argumentatie instaat over waarom er een budgetcap moet komen.

-edit- ben nu moe, herinner me er morgen nog maar even aan, als ik het na de kwalificatie nog niet heb gedaan.

Perton

Hmm kan het niet vinden door de belachelijke zoekfunctie op de FIA-site.

Kootje

Ook niet belangrijk verder. ;)

Perton

Over toekomst gesproken, om het weer even over het gewicht te hebben (ging er in Bahrein-topic al over, maar lijkt me nuttiger om het daar over het raceweekend zelf te blijven hebben, al gaat het nu inmiddels over Vettel zijn wendbaarheid :P)

http://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/308940/vergne-in-het-ziekenhuis-opgenomen-door-extreem-dieet/

Ik begin het nu toch wel vrij zieke vormen aan te nemen. Dat Hamilton een keer met kerst aan de shake zat terwijl zijn familie lekker zat te schransen is nog tot daar aan toe, dat McLaren een nieuwe sponsor weigerde om een extra logo op de overall gewicht opleverde.. vooruit, maar coureurs die in ziekenhuizen worden opgenomen (los van het verhaal dat iemand al in Maleisië is flauwgevallen), dat gaat mij eigenlijk toch te ver.

Jehoentelaar

Dit begint inderdaad gevaarlijke vormen aan te nemen. Maar in de Formule 1 is eensgezindheid een zeldzaamheid, dus ik denk dat het eerst echt fout moet gaan voordat er dingen worden veranderd.

Edwin90

Te belachelijk voor woorden dat dit gebeurt. De FIA en de teams dienen hier gewoon direct wat aan te doen. Vooral de FIA met hun schijnheilige safety campagnes. Uitgedroogde of uitgemergelde coureurs laten rondrijden, dat is lekker veilig. Slecht voor de sport dit. Erg jammer allemaal.


3phasE

Het lichaamsgewicht/lengte van de coureur is altijd al een punt geweest waar teams rekening mee hielden.
Neem Webber de afgelopen jaren, maar ook bijvoorbeeld Justin Wilson die nauwelijks in de bolide paste.
Teams zullen nu meer dan ooit kijken naar lengte/lichaamsgewicht.
Misschien net als in de paardesport; alleen nog maar kleine mannetjes zoals Massa van maximaal 55kg....
The future is electric!

Kootje

Citaat van: Edwin90 op 06 april 2014 - 15:10:05
Te belachelijk voor woorden dat dit gebeurt. De FIA en de teams dienen hier gewoon direct wat aan te doen. Vooral de FIA met hun schijnheilige safety campagnes. Uitgedroogde of uitgemergelde coureurs laten rondrijden, dat is lekker veilig. Slecht voor de sport dit. Erg jammer allemaal.

Ik vind het iets te makkelijk om de schuld bij de teams en de oplossing bij de FIA te leggen, terwijl de coureurs het zichzelf aandoen.

Franky R.

Citaat van: Kootje op 06 april 2014 - 16:29:34
Citaat van: Edwin90 op 06 april 2014 - 15:10:05
Te belachelijk voor woorden dat dit gebeurt. De FIA en de teams dienen hier gewoon direct wat aan te doen. Vooral de FIA met hun schijnheilige safety campagnes. Uitgedroogde of uitgemergelde coureurs laten rondrijden, dat is lekker veilig. Slecht voor de sport dit. Erg jammer allemaal.

Ik vind het iets te makkelijk om de schuld bij de teams en de oplossing bij de FIA te leggen, terwijl de coureurs het zichzelf aandoen.


Niet mee eens, want als bijv. Sutil niet zou afvallen, dan zou het team het wel aan hem vragen! Of men zou hem niet meer contracteren...En dan?