Formule 1 in de toekomst

Gestart door Gerard, 15 oktober 2010 - 13:14:04

« vorige - volgende »

Welke GP zal in de toekomst verdwijnen

Belgie
10 (17.2%)
Duitsland
3 (5.2%)
Hongarije
6 (10.3%)
Spanje (Barcelona)
7 (12.1%)
Spanje (Valencia)
26 (44.8%)
Een andere GP, namelijk....
6 (10.3%)

Totaal aantal stemmen: 52

Figge

De nieuwe formule is voor mij geen probleem. Geef de teams even om de snelheid van de verloren downforce terug te vinden en de auto's gaan sneller dan ze in de oude formule gaan. Ik vind het wel cool, een 1.6je met meer Nm's en een hogere topsnelheid dan in de oude formule.
Het geluid. Tsja even wennen, maar als tv kijker vind ik het geen probleem. Langs de baan zal het misschien minder cool zijn. Maar, ik ga ook elk jaar naar WEC op Spa. Mijn ervaring is dat de snelheid van bijvoorbeeld die stille Audi's enorm overkomt. En F1 zal vast meer kabaal maken dan de WEC diesels.
Hoe dan ook. Blijven hangen in een V8 tijdperk is ook niet goed. V8 is uiteindelijk misschien wel het oudste stukje techniek uit de F1. In principe was die echt wel aan vervanging toe.

Kootje

Vind de nieuwe formule tot nog toe ook prima, tenminste ... er is niets waar ik me aan stoor. Kan eigenlijk ook niet, omdat de regelwijzigingen imo maar bar weinig invloed hebben op de manier van racen. Of in ieder geval toch op hoe ik ernaar kijk. Anderen (Enzo bv) zullen dat wellicht anders ervaren. Enige puntjes van kritiek zijn:

A, Het fuel flow verhaal.
Hier zie ik het nut gewoon niet van in. Geef ieder team gewoon 100 liter en laat ze lekker zelf uitzoeken hoe ze deze verspillen. Dat dit omwille vd veiligheid gereguleerd wordt, gaat er bij mij gewoon niet in en haalt 'n eventueel extra tactisch aspect uit de vergelijking. Erg jammer voor de mensen die juist van dat tactische spelletje houden, gelukkig behoor ik niet tot die groep.
B, Het geluid.
Hoewel het volgens Bernie op het circuit zelf luid genoeg zou zijn, wat ik direct geloof aangezien het live altijd al flink veel harder klonk, vind ik het als tv kijker maar 'n monotone en slaapverwekkend gebrom. Echter is mijn verwachting dat ik hier na 'n paar races wel aan gewend ben, iets wat gestaafd word door het feit dat ik me tijdens de Maleisse GP al minder irriteerde aan het geluid. Daarbij komt dat ik ook klaagde over het geluid toen men vd turbo naar de V12 ging, vd V12 naar de V10 en vd V10 naar de V8. Ook daar was ik zo aan gewend en, in tegenstelling tot velen, heb ik sinds die gewenning nooit meer met weemoed terug geluisterd naar de klanken van vervlogen tijden.

Dus ... al met al heb ik eigenlijk geen enkel probleem met de nieuwe formule. Sterker nog ... hetgeen imo de meeste invloed heeft op het racen zelf ervaar ik juist als 100% positief. Het verlaagde downforceniveau maakt de F1 dan wel iets langzamer, maar zorgt er ook voor dat coureurs weer moeten vechten om hun auto onder controle te houden. Heerlijk om te zien hoe er, al dan niet expres,  weer gedrift wordt. Fantastisch zelfs.

Jehoentelaar

Mijn eerste impressie van de nieuwe formule is zeer positief, maar we zullen zien hoe de ontwikkeling verder gaat, met name hoe teams hun auto's verder ontwikkelen. Het is niet uit te sluiten dat de auto's qua uiterlijk voor 2015 weer meer eenheidsworst gaan worden (wat dat betreft lig ik er niet wakker van als de Mercedes het beste ontwerp zou worden dit seizoen). Dat gedoe met die fuel flow en zo zie ik als kinderziekten, die vanzelf worden opgelost.

Als er dan van bovenaf geen grote blunders worden gemaakt die seizoenen een andere kant op sturen (gok eens waar ik op doel), wordt het dit jaar sowieso een mooi seizoen en een prima opening van het nieuwe turbotijdperk.

Figge

Ik vind de fuelflow juist wel een interessante ontwikkeling. In principe bied het juist de mogelijkheid om efficienter te zijn met brandstof verbruik.
Het verbruik en is daarmee leidend en daarmee de hoeveelheid brandstof die tijdens de race wordt verbruikt. Daarmee kan een team op een gegeven moment zelfs met 10 kg minder brandstof van start gaan. Extreem voorbeeld natuurlijk, maar dat zou dat team een extreem voordeel geven. Sneller door zuiniger te zijn, omdat je minder gewicht meeneemt. Dat maakt F1 nu uniek tov elke andere klassen, waarbij men met "oude" techniek sneller is als je maar meer verbruikt. Voordat we daar de effecten van merken zijn we wel iets verder in de tijd. Maar voor motorleveranciers is dit voor de langere termijn alleen maar interessant. Mogelijk krijgen juist andere leveranciers hierdoor interesse om in te stappen. Volgend jaar komt Honda om deze reden al terug. Wie weet ook Toyota weer. Die hebben toch ook een reputatie hoog te houden met hybride techniek. 
   

Jehoentelaar

De komst van Honda is uiteraard een hele goede zaak, maar Toyota zie ik het niet doen. Die hebben het razend druk met Audi en Porsche bestrijden in het WEC, die andere klasse met de nodige jaarlijkse innovaties.

Figge

Ja dat is ook zo. WEC is ook een prachtige klasse. Maar goed, ik heb goede hoop dat er nog een fabrikant zal zijn die motoren wil gaan leveren.
Alleen motoren. Niet als compleet team. 

robbert

Aah leuk om eens allemaal positieve reacties te horen over de nieuwe regels  :)

Breaktest

Citaat van: Figge op 01 april 2014 - 11:29:16
Ik vind de fuelflow juist wel een interessante ontwikkeling. In principe bied het juist de mogelijkheid om efficienter te zijn met brandstof verbruik.
Het verbruik en is daarmee leidend en daarmee de hoeveelheid brandstof die tijdens de race wordt verbruikt. Daarmee kan een team op een gegeven moment zelfs met 10 kg minder brandstof van start gaan. Extreem voorbeeld natuurlijk, maar dat zou dat team een extreem voordeel geven. Sneller door zuiniger te zijn, omdat je minder gewicht meeneemt. Dat maakt F1 nu uniek tov elke andere klassen, waarbij men met "oude" techniek sneller is als je maar meer verbruikt. Voordat we daar de effecten van merken zijn we wel iets verder in de tijd. Maar voor motorleveranciers is dit voor de langere termijn alleen maar interessant. Mogelijk krijgen juist andere leveranciers hierdoor interesse om in te stappen. Volgend jaar komt Honda om deze reden al terug. Wie weet ook Toyota weer. Die hebben toch ook een reputatie hoog te houden met hybride techniek. 

Wat de nieuwe racestrategieën ook zullen zijn, het is ronduit belachelijk dat coureurs op een streng dieet moeten om aan gewichtsbesparing te doen. Dit is typisch zo'n FIA-maatregel waarvan de consequenties niet voldoende is doordacht, terwijl de oplossing zo simpel is. Doe aan het begin van het seizoen een gewichtsmeting, en geef de lichtste coureurs een paar strafkilo mee, te monteren op en rond het stoeltje zodat het zwaartepunt onveranderd blijft.

Figge

Dat vind ik dan weer belachelijk. Formule 1 draait niet om een solidariteitsbeginsel, maar om competitie tussen constructeurs en coureurs.
Ben je vanwege je fysieke bouw of gewicht niet geschikt voor F1? Dan heb je gewoon pech. F1 is in principe altijd een sport geweest voor kleine
lichte mannetjes. Het is strenge dieet hoort gewoon bij de competitie drang van een rijder. Ook kleine rijders doen aan die dieeten om zo licht mogelijk te zijn.

Breaktest

Het schijnt dat de budgetcap weer op tafel ligt. Jean Todt heeft zelfs een bedrag genoemd: 150 mln /jr. Naar verluidt is dat  10 mln onder het budget van Red Bull 2 jr geleden.
Dit klinkt als een waterig compromis, meer symboolpolitiek dan een poging het probleem echt bij de wortel aan te pakken. Ik heb niet de indruk dat dit veel zoden aan de dijk zet. Fijn, zullen ze bij Williams en Caterham denken, we mogen doorgroeien naar 150 mln. Dat helpt!
De FIA wekt de suggestie liever lager te zitten maar zegt niet het mandaat te hebben als er geen meerderheid van teams achter staat. Ook dat klinkt mij vreemd in de oren. Als je slechts de meerderheid nodig hebt, waarom neem je dan niet het bugdet van een middenmotor+1?

Wings

Budgetcap staat naar mijn weten sowieso nog ter discussie. Alleen dacht ik dat de bovengrens op 100 miljoen was vastgeslagen. Ik ben overigens ben ik wel een voorstander van de budgetcap.

Breaktest

Citaat van: Wings op 04 april 2014 - 18:09:03
Budgetcap staat naar mijn weten sowieso nog ter discussie. Alleen dacht ik dat de bovengrens op 100 miljoen was vastgeslagen. Ik ben overigens ben ik wel een voorstander van de budgetcap.
Het bedrag van 150 mln vond ik op
http://www.f1today.net/nl/nieuws/formule-1-op-weg-naar-budgetlimiet-van-150-miljoen-euro

Perton

150 miljoen heb ik ook al een paar keer voorbij zien gekomen, maar de discussies erover gaan nog door natuurlijk. Als het inderdaad dat bedrag wordt, dan denk ik: doe maar gewoon niet, heeft geen zin.

Breaktest

Citaat van: Perton op 04 april 2014 - 18:21:41
150 miljoen heb ik ook al een paar keer voorbij zien gekomen, maar de discussies erover gaan nog door natuurlijk. Als het inderdaad dat bedrag wordt, dan denk ik: doe maar gewoon niet, heeft geen zin.
Oh ja, dat wou ik nog zeggen: Red Bull 160 miljoen, dat is dus 1 euro per geruïneerd gebit.

Kootje

#2174
Budgetten in 2013 volgens TeamLiquid

Ferrari - €300 mln McLaren, Red Bull - €280 mln Mercedes - €210 mln Lotus - €150 mln Williams - €130 mln Force India - €90 mln Toro Rosso - €75 mln Sauber, Caterham - €70 mln Marussia - €50 mln

Dan heb je 'n gemiddelde van €155 mln per team en is het (bijna) 'n halvering vd budgetten vd top 3 teams. Ik zou dan toch zeggen dat de budgetcap van €150 mln 'n hele mooie is, maar ja ... dat ben ik. ;)