Formule 1 in de toekomst

Gestart door Gerard, 15 oktober 2010 - 13:14:04

« vorige - volgende »

Welke GP zal in de toekomst verdwijnen

Belgie
10 (17.2%)
Duitsland
3 (5.2%)
Hongarije
6 (10.3%)
Spanje (Barcelona)
7 (12.1%)
Spanje (Valencia)
26 (44.8%)
Een andere GP, namelijk....
6 (10.3%)

Totaal aantal stemmen: 52

Perton

Citaat van: M@rc op 05 maart 2014 - 22:20:15
Volgens mij ligt het eraan waar de hoofdstad ligt. Als de regel van het grootste deel telt is Turkije een Aziatisch land en zouden ze niet mee mogen doen met EK's, de EU, Eurosong, etc...
de hoofdstad ligt in Azië,  beste vriend..istanbul is niet de hoofdstad ;)

Jehoentelaar

Citaat van: M@rc op 05 maart 2014 - 22:20:15
Volgens mij ligt het eraan waar de hoofdstad ligt. Als de regel van het grootste deel telt is Turkije een Aziatisch land en zouden ze niet mee mogen doen met EK's, de EU, Eurosong, etc...
Wel of niet meedoen aan het Songfestival hangt er vanaf of een van de landelijke TV-stations is aangesloten bij EuroVision, geloof ik. Daar hebben geografische gegevens weinig mee te maken. In het verleden hebben enkele Noord-Afrikaanse landen ook hun opwachting gemaakt of geprobeerd te maken op het Songfestival.

Met het EK voetbal (en de WK-kwalificatie) ligt het eraan bij welke voetbalorganisatie de nationale voetbalbond is aangesloten. Die van Israël hoort bij de UEFA, evenals die van Kazachstan, maar het nabijer gelegen Tunesië heeft diens voetbalbond bij de CAF zitten.

Wat de Europese Unie betreft zijn er ook niet echt geografische regels, maar het schijnt wel zo te zijn dat je niet te dichtbij Rusland moet komen.

Of de korte versie van mijn post: er is niet één lijn te trekken waar de grenzen van werelddelen of continenten liggen. In ieder geval zijn bovengenoemde organisaties geen betrouwbare maatstaf.

Tuesday

Citaat van: Perton op 05 maart 2014 - 22:40:09
@tuesday: ik denk dat ik me verkeerd heb uitgedrukt. Uiteraard blijft spa qua sfeer, prestige, historie en alles altijd een geweldige baan. Echter de grote meerderheid van de coureurs (en dat verzin ik niet, ik heb jarenlang persberichten en previews doorgespit) geeft vaak.aan dat het spectaculaire er met de huidige auto's tegenwoordig wel af is. Dat is wat ik ermee bedoelde. Ik hoop dan ook dat de turbos hier weer verandering in gaan brengen.
ik weet hoe coureurs er over denken, maar de meesten noemen het nog steeds hun favoriete circuit. En van veel fans en volgers ook ;)

0634

Citaat van: M@rc op 05 maart 2014 - 22:20:15
Volgens mij ligt het eraan waar de hoofdstad ligt. Als de regel van het grootste deel telt is Turkije een Aziatisch land en zouden ze niet mee mogen doen met EK's, de EU, Eurosong, etc...
Waarom niet? Israel doet ook gewoon mee. Maccabi Tel Aviv speelt regelmatig CL.

Maikel0230

Citaat van: Jeroen op 05 maart 2014 - 23:22:24
Citaat van: M@rc op 05 maart 2014 - 22:20:15
Volgens mij ligt het eraan waar de hoofdstad ligt. Als de regel van het grootste deel telt is Turkije een Aziatisch land en zouden ze niet mee mogen doen met EK's, de EU, Eurosong, etc...
Waarom niet? Israel doet ook gewoon mee. Maccabi Tel Aviv speelt regelmatig CL.

Citaat van: Wikipedia IsraëlIsraël is, hoewel het in Azië ligt, gerechtigd tot deelname aan het Europese festival omdat de nationale omroep IBA lid is van de European Broadcasting Union. Hiervan zijn ook omroepen in enkele Arabische landen lid. Het feit dat Israël deelneemt aan het Eurovisiesongfestival is mede een reden waarom deze landen van deelname afzien.

Is een beetje belachelijk naar mijn mening, als je land nog voor een gedeelte echt in Europa ligt tot daaraan toe maar men zou dit in principe niet moeten toelaten. Maar goed we hadden het over Azerbeidzjan geloof ik.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

0634

Citaat van: Perton op 05 maart 2014 - 22:40:09
Over Azerbeidzjan: geografisch (en dan spreek ik als geografiestudent, dus geloof me hierin maar) ligt het natuurlijk niet in europa. Echt geografisch bedoel ik dan, niet de arbitraire grenzen die door mensen zijn bepaald. Er zijn zelfs mensen die stellen dat europa überhaupt geen continent zou moeten zijn omdat het eigenlijk net als india een groot schiereiland van Azië is, maar das een andere discussie. Cultureel, volgens mij is het van al die lanfen in de regio het meest westers georiënteerd, maar dat maakt het nog niet per se europees.

Hoe dan ook, dat hele gebied is gewoon superdiscutabel waar het bij zou moeten horen en zelfs de slimme acadecimi uit mijn wereldje zijn er niet over uit, dus ik verwacht ook niet dat wij er uit zullen komen.

Dus dat land hoort eigenlijk bij geen enkel continent... Of eigenlijk bij twee. Dat is toch ook apart.

Breaktest

Citaat van: robbert op 05 maart 2014 - 17:45:51
Citaat van: Breaktest op 05 maart 2014 - 14:02:27
Als volgend jaar Azerbeidzjan wordt toegevoegd (ten koste van België of Spanje) kunnen we niet langer zeggen dat het zwaartepunt van het F1 seizoen in Europa ligt. In dat geval  is het 8 om 8 tussen Europa en Azië.
Voor een wereldkampioenschap misschien een evenwichtiger verdeling, maar ik kan toch niet helpen het als een teloorgang te zien. Dat de meeste rijders, teams en fans uit Europa afkomstig zijn, doet er steeds minder toe. F1 gaat met zijn lelijke neus daar waar het grote geld gaat.
Ik denk dat als logische consequentie hiervan op termijn ook het aantal Europese rijders terug gebracht zal worden. 

En daarom, ik roep het eigenlijk al jaren, mij mag er van mij wel weer een puur Europees kampioenschap opgericht worden. Misschien niet zo high tech maar wel met een Europees hart en ziel. Laten we zeggen, een soort open wheel Nascar competitie.

waar heb je dat gelezen, dat dat ten koste van belgie of spanje zal zijn????
Nergens. Maar de ervaring leert dat het bijna altijd een Europese GP is die wordt afgevoerd, en van België is  al jaren bekend dat het bungelt. Maar goed, het kan net zo goed Silverstone of de Hungaroring zijn.

Perton

@Jeroen: Tsja, is ook apart. Maar dat heeft er mee te maken dat we sinds vroeger tijden wat arbitrairer omgaan met grenzen ipv puur geografisch. Als ik Cyprus zeg, roept iedereen Europa, maar kijk eens waar het ligt ten opzichte van Turkije. Dat is gewoon puur Azië (geografisch gezien). En als we Azerbeidzjan als Europa gaan beschouwen (wat niet zo heel gek is, als je de Kaspische Zee als natuurlijke geografische grens zou beschouwen) waarom is Klein-Azië (het Aziatische Turkije dus) dan geen Europa? Ligt veel meer naar het westen. Europa is heel gecompliceerd en het is niet voor niets dat ik momenteel een vak heb dat puur over de geografie (en planologie overigens) van Europa gaat. Vandaar al mijn parate kennis, het is de afgelopen weken namelijk genoeg voorbij gekomen :P

Zoals ik al in een eerdere post aangaf: geografisch gezien is Europa simpelweg een schiereiland van het veel grotere Azië. Dat wij er nou toevallig een apart continent van hebben gemaakt is leuk, maar maakt het aangeven van die grenzen verrekte moeilijk.

0634

Citaat van: Breaktest op 05 maart 2014 - 23:32:34
Citaat van: robbert op 05 maart 2014 - 17:45:51
Citaat van: Breaktest op 05 maart 2014 - 14:02:27
Als volgend jaar Azerbeidzjan wordt toegevoegd (ten koste van België of Spanje) kunnen we niet langer zeggen dat het zwaartepunt van het F1 seizoen in Europa ligt. In dat geval  is het 8 om 8 tussen Europa en Azië.
Voor een wereldkampioenschap misschien een evenwichtiger verdeling, maar ik kan toch niet helpen het als een teloorgang te zien. Dat de meeste rijders, teams en fans uit Europa afkomstig zijn, doet er steeds minder toe. F1 gaat met zijn lelijke neus daar waar het grote geld gaat.
Ik denk dat als logische consequentie hiervan op termijn ook het aantal Europese rijders terug gebracht zal worden. 

En daarom, ik roep het eigenlijk al jaren, mij mag er van mij wel weer een puur Europees kampioenschap opgericht worden. Misschien niet zo high tech maar wel met een Europees hart en ziel. Laten we zeggen, een soort open wheel Nascar competitie.

waar heb je dat gelezen, dat dat ten koste van belgie of spanje zal zijn????
Nergens. Maar de ervaring leert dat het bijna altijd een Europese GP is die wordt afgevoerd, en van België is  al jaren bekend dat het bungelt. Maar goed, het kan net zo goed Silverstone of de Hungaroring zijn.
Of eender welke race dan ook. Laten we gewoon eens afwachten, voordat er conclusies getrokken worden over Spa dat wel zal verdwijnen.

0634

Citaat van: Perton op 05 maart 2014 - 23:39:09
@Jeroen: Tsja, is ook apart. Maar dat heeft er mee te maken dat we sinds vroeger tijden wat arbitrairer omgaan met grenzen ipv puur geografisch. Als ik Cyprus zeg, roept iedereen Europa, maar kijk eens waar het ligt ten opzichte van Turkije. Dat is gewoon puur Azië (geografisch gezien). En als we Azerbeidzjan als Europa gaan beschouwen (wat niet zo heel gek is, als je de Kaspische Zee als natuurlijke geografische grens zou beschouwen) waarom is Klein-Azië (het Aziatische Turkije dus) dan geen Europa? Ligt veel meer naar het westen. Europa is heel gecompliceerd en het is niet voor niets dat ik momenteel een vak heb dat puur over de geografie (en planologie overigens) van Europa gaat. Vandaar al mijn parate kennis, het is de afgelopen weken namelijk genoeg voorbij gekomen :P

Zoals ik al in een eerdere post aangaf: geografisch gezien is Europa simpelweg een schiereiland van het veel grotere Azië. Dat wij er nou toevallig een apart continent van hebben gemaakt is leuk, maar maakt het aangeven van die grenzen verrekte moeilijk.

Maar geografie is niet de enige scheiding tussen Azie en Europa. Op vele andere vlakken zie ik grote verschillen die aparte continenten rechtvaardigen. En als je het van daaruit bekijkt, zie ik wat Azerbeidzjan betreft meer raakvlakken met Europa dan met Azie.

Maikel0230

#2065
Silverstone? Over het lijk van de hele F1 industrie in Engeland!

Er hoeft helemaal geen Europese GP meer te sneuvelen. Het is de vraag hoeveel GP's Bernie wil in 2015 en daaropvolgend 2016

Op dit moment heeft hij er 21 in 2015 gepland, waaronder India en New Jersey waarvan ik het vermoeden heb dat het voor die game over is. Dus blijven er nog 19 over, neem daar in 2016 nog eens Azerbeidzjan bij en je hebt er al 20. Mooi rond en op de limiet die de teams zelf nog net aankunnen.

Ik zie Azerbeidzjan als een Aziatisch land omdat de cultuur er dichter bij het islamitische aanleunt. Het maakt eigenlijk ook niet uit. Het is de zoveelste oliestaat die Bernie meent te moeten veroveren op de kap van de F1.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Breaktest

Citaat van: Perton op 05 maart 2014 - 23:39:09
@Jeroen: Tsja, is ook apart. Maar dat heeft er mee te maken dat we sinds vroeger tijden wat arbitrairer omgaan met grenzen ipv puur geografisch. Als ik Cyprus zeg, roept iedereen Europa, maar kijk eens waar het ligt ten opzichte van Turkije. Dat is gewoon puur Azië (geografisch gezien). En als we Azerbeidzjan als Europa gaan beschouwen (wat niet zo heel gek is, als je de Kaspische Zee als natuurlijke geografische grens zou beschouwen) waarom is Klein-Azië (het Aziatische Turkije dus) dan geen Europa? Ligt veel meer naar het westen. Europa is heel gecompliceerd en het is niet voor niets dat ik momenteel een vak heb dat puur over de geografie (en planologie overigens) van Europa gaat. Vandaar al mijn parate kennis, het is de afgelopen weken namelijk genoeg voorbij gekomen :P

Zoals ik al in een eerdere post aangaf: geografisch gezien is Europa simpelweg een schiereiland van het veel grotere Azië. Dat wij er nou toevallig een apart continent van hebben gemaakt is leuk, maar maakt het aangeven van die grenzen verrekte moeilijk.
Ik vind dat hier echt spijkers op laag water word gezocht. Het gaat er niet om waar de grens van zuid-oost Europa ligt. We hebben het over de Formule 1 in historisch en cultureel opzicht. En dan tel ik Azerbeidzjan echt niet mee. Het punt dat ik wil maken, en dat is puur mijn persoonlijke mening,  is dat naar mate een GP verder weg wordt georganiseerd en minder historie heeft, ik me er minder bij betrokken voel. En ik verbeeld me dat dit gevoel niet alleen bij mij leeft.

0634

Maar niemand zegt vooralsnog dat deze race ipv een Europese race komt, behalve jij. Wat Maikel hierboven zegt lijkt mij logischer: gewoon een race erbij, niet in plaats van.

Perton

Citaat van: Jeroen op 05 maart 2014 - 23:43:25
Maar geografie is niet de enige scheiding tussen Azie en Europa. Op vele andere vlakken zie ik grote verschillen die aparte continenten rechtvaardigen. En als je het van daaruit bekijkt, zie ik wat Azerbeidzjan betreft meer raakvlakken met Europa dan met Azie.

En jij hebt nu in drie zinnen samengevat waarom de mensen die er jarenlang voor hebben geleerd er al decennialang over discussiëren wat nu de grenzen zouden zijn. :) Dat jij het Europa vindt, is leuk, maar net zo arbitrair als dat wanneer ik stel dat het Azië zou moeten zijn.

Is de Balkan dan ook Europa? Cultureel gezien namelijk compleet anders dan West-Europa (al is dat de laatste jaren natuurlijk wel wat anders geworden, maar van origine eigenlijk een heel andere wereld). Geografisch natuurlijk volkomen Europa. Dit is overigens geen vraag die ik stel om de discussie aan te gaan, dit is oprecht een levende relevante vraag in de academische discussie over Europa.

Maikel0230

Citaat van: Jeroen op 05 maart 2014 - 23:49:01
Maar niemand zegt vooralsnog dat deze race ipv een Europese race komt, behalve jij. Wat Maikel hierboven zegt lijkt mij logischer: gewoon een race erbij, niet in plaats van.

Exactly, trouwens heeft Spa een geldig contract tot 2016. Spa gaat ook gewoon niet verdwijnen denk ik, het is te diep geworteld in de geschiedenis en de vaste waarden van de F1 dat Bernie geen andere keus heeft dan het behouden. Het kan dat het voor een of twee jaar van de kalender verdwijnt maar uiteindelijk komt het gewoon terug.

Spa heeft de F1 nodig en vice versa.

Ik ben het trouwens niet volledig eens dat Spa tegenwoordig gewoon een baan is als een andere. De baan heeft zich denk ik wel al genoeg bewezen dat er keihard kan geracet worden, het gevecht voor P1 is nu eenmaal al jaren een dooie boel geworden. Eau Rouge is nu flat, ja ok, so what, je blijft blind een heuvel oprijden met een waanzinnige snelheid. Een sensatie die geen enkele Tilkedrome kan aanbieden.

Maar goed ik ga niet blind zijn voor de ontwikkelingen van de F1, Spa is een ouderwets circuit met snelle bochten, iets wat de FIA niet graag heeft, kijk maar naar het circuit in Sochi met de tientallen 90° bochten die er aanwezig zijn. Het is die filosofie die banen zoals Valencia, Abu Dhabi, Yeongam en zelfs favoriet van mij Singapore heeft voortgebracht, zelfs Spa en Hockenheim vielen ten prooi en dat gedachtegoed. Zie de bus stop chicane die een doorn is in het oog van menig fan.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25