Formule 1 in de toekomst

Gestart door Gerard, 15 oktober 2010 - 13:14:04

« vorige - volgende »

Welke GP zal in de toekomst verdwijnen

Belgie
10 (17.2%)
Duitsland
3 (5.2%)
Hongarije
6 (10.3%)
Spanje (Barcelona)
7 (12.1%)
Spanje (Valencia)
26 (44.8%)
Een andere GP, namelijk....
6 (10.3%)

Totaal aantal stemmen: 52

Perton

Gaat er deze week weer ergens een rechtszaak van Bernie van start ofzo? Ik wacht namelijk nog altijd op de Grands Prix in Rome, Londen, New York, Griekenland en Mexico... En in dit rijtje vergeet ik er ongetwijfeld nog een paar. Dus ik acht de kans op een Grand Prix in Baku (lijkt me tenminste toch dat ze em daar zouden gaan houden) op de korte termijn zo ongeveer 0 als Bernie degene is die als eerste over de plannen begint.

Long Beach is wat dat betreft een ambitieuzer idee, maar ook dat moet ik nog zien. Het spreekt voor zich dat Bernie een tweede Amerikaanse race wil, en als New Jersey niet doorgaat, dan is Long Beach een goede vervanger. Texas ligt centraal, dus er moet gewoon nog eentje bij aan de oost- of westkust (liefst allebei, marketingtechnisch gezien). Dan zal het Bernie om het even zijn of het de west- of oostkust is, al is dat laatste met het oog op Europese prime time-races natuurlijk wel vele malen interessanter.

Breaktest

Als volgend jaar Azerbeidzjan wordt toegevoegd (ten koste van België of Spanje) kunnen we niet langer zeggen dat het zwaartepunt van het F1 seizoen in Europa ligt. In dat geval  is het 8 om 8 tussen Europa en Azië.
Voor een wereldkampioenschap misschien een evenwichtiger verdeling, maar ik kan toch niet helpen het als een teloorgang te zien. Dat de meeste rijders, teams en fans uit Europa afkomstig zijn, doet er steeds minder toe. F1 gaat met zijn lelijke neus daar waar het grote geld gaat.
Ik denk dat als logische consequentie hiervan op termijn ook het aantal Europese rijders terug gebracht zal worden. 

En daarom, ik roep het eigenlijk al jaren, mij mag er van mij wel weer een puur Europees kampioenschap opgericht worden. Misschien niet zo high tech maar wel met een Europees hart en ziel. Laten we zeggen, een soort open wheel Nascar competitie.

Franky R.

Citaat van: Breaktest op 05 maart 2014 - 14:02:27
Als volgend jaar Azerbeidzjan wordt toegevoegd (ten koste van België of Spanje) kunnen we niet langer zeggen dat het zwaartepunt van het F1 seizoen in Europa ligt. In dat geval  is het 8 om 8 tussen Europa en Azië.
Voor een wereldkampioenschap misschien een evenwichtiger verdeling, maar ik kan toch niet helpen het als een teloorgang te zien. Dat de meeste rijders, teams en fans uit Europa afkomstig zijn, doet er steeds minder toe. F1 gaat met zijn lelijke neus daar waar het grote geld gaat.
Ik denk dat als logische consequentie hiervan op termijn ook het aantal Europese rijders terug gebracht zal worden. 

En daarom, ik roep het eigenlijk al jaren, mij mag er van mij wel weer een puur Europees kampioenschap opgericht worden. Misschien niet zo high tech maar wel met een Europees hart en ziel. Laten we zeggen, een soort open wheel Nascar competitie.


Mss. net als de oude 'Race Of Champions'. F1-races met recentere GP-auto's?

Breaktest

Wel, als het startveld groot genoeg is en rijders van enige naam heeft die bereid zijn tot het gaatje te gaan, en er is een goede promotie en coverage, waarom niet? Als je die domme moterhomes, jumbo's en ontwikkelingskosten wegstreept wordt het nog betaalbaar ook. 

Perton

Allemaal leuk en aardig zo'n Europees kampioenschap, maar het grote geld zal nog altijd in het wereldkampioenschap zitten, net als de roem, prestige en al het andere. Dus alle topcoureurs zitten dan gewoon in het wereldkampioenschap en alle talenten zullen in de GP2, FR3.5 etc. zitten. In feite creëer je niets anders dan een nieuwe Superleague, met als verschil dat de auto's nog wat krachtiger zijn. Daarbij zal zo'n Europees kampioenschap nooit op de echt mooie circuits rijden, want uiteindelijk blijven de echt toffe Europese circuits wel gewoon in het WK F1, hoe angstig iedereen doet (en nee, Spa behoort tegenwoordig helaas niet meer tot de echt toffe circuits, dat hebben de coureurs zelf ook meerdere malen aangegeven) en Bernie gaat natuurlijk in de contracten afdwingen dat ze geen races mogen organiseren van het Europese kampioenschap.

Dus dan heb je een kampioenschap met Assen, Valencia, Brno, Brands Hatch, Oschersleben, Imola en verzin er nog twee. Op een of twee na eigenlijk ook geen circuits waar je nou echt warm van wordt, en dat is nou juist de essentie van de hele klacht van het verdwijnen uit Europa.  Dus op papier allemaal heel mooi zo'n Europees kampioenschap, maar in de realiteit compleet haalbaar. Of je moet ergens in de luwte willen zitten, maar de essentie lijkt me juist dat het populair moet worden. En dat gaat echt niet lukken.

robbert

Citaat van: Breaktest op 05 maart 2014 - 14:02:27
Als volgend jaar Azerbeidzjan wordt toegevoegd (ten koste van België of Spanje) kunnen we niet langer zeggen dat het zwaartepunt van het F1 seizoen in Europa ligt. In dat geval  is het 8 om 8 tussen Europa en Azië.
Voor een wereldkampioenschap misschien een evenwichtiger verdeling, maar ik kan toch niet helpen het als een teloorgang te zien. Dat de meeste rijders, teams en fans uit Europa afkomstig zijn, doet er steeds minder toe. F1 gaat met zijn lelijke neus daar waar het grote geld gaat.
Ik denk dat als logische consequentie hiervan op termijn ook het aantal Europese rijders terug gebracht zal worden. 

En daarom, ik roep het eigenlijk al jaren, mij mag er van mij wel weer een puur Europees kampioenschap opgericht worden. Misschien niet zo high tech maar wel met een Europees hart en ziel. Laten we zeggen, een soort open wheel Nascar competitie.

waar heb je dat gelezen, dat dat ten koste van belgie of spanje zal zijn????

Tuesday

Citaat van: Breaktest op 05 maart 2014 - 14:02:27
Als volgend jaar Azerbeidzjan wordt toegevoegd (ten koste van België of Spanje) kunnen we niet langer zeggen dat het zwaartepunt van het F1 seizoen in Europa ligt. In dat geval  is het 8 om 8 tussen Europa en Azië.
Voor een wereldkampioenschap misschien een evenwichtiger verdeling, maar ik kan toch niet helpen het als een teloorgang te zien. Dat de meeste rijders, teams en fans uit Europa afkomstig zijn, doet er steeds minder toe. F1 gaat met zijn lelijke neus daar waar het grote geld gaat.
Ik denk dat als logische consequentie hiervan op termijn ook het aantal Europese rijders terug gebracht zal worden. 

En daarom, ik roep het eigenlijk al jaren, mij mag er van mij wel weer een puur Europees kampioenschap opgericht worden. Misschien niet zo high tech maar wel met een Europees hart en ziel. Laten we zeggen, een soort open wheel Nascar competitie.
Afgelopen jaar wat het al 8 voor Azië om 7 voor Europa. Dit jaar is het met de toevoeging van Oostenrijk  8 voor Europa en 6 voor Azië, dus wat dat betreft gaat het weer de goede kant op. Sochi is trouwens ook Europa, dus dan zou het in theorie 9-6 zijn.

0634

Niet dat het echt boeit, maar Azerbeidzjan ligt voor het grootste deel toch gewoon in Europa? Het land markeert de grens toch zon beetje?

Tuesday

Citaat van: Perton op 05 maart 2014 - 17:37:20
Allemaal leuk en aardig zo'n Europees kampioenschap, maar het grote geld zal nog altijd in het wereldkampioenschap zitten, net als de roem, prestige en al het andere. Dus alle topcoureurs zitten dan gewoon in het wereldkampioenschap en alle talenten zullen in de GP2, FR3.5 etc. zitten. In feite creëer je niets anders dan een nieuwe Superleague, met als verschil dat de auto's nog wat krachtiger zijn. Daarbij zal zo'n Europees kampioenschap nooit op de echt mooie circuits rijden, want uiteindelijk blijven de echt toffe Europese circuits wel gewoon in het WK F1, hoe angstig iedereen doet (en nee, Spa behoort tegenwoordig helaas niet meer tot de echt toffe circuits, dat hebben de coureurs zelf ook meerdere malen aangegeven) en Bernie gaat natuurlijk in de contracten afdwingen dat ze geen races mogen organiseren van het Europese kampioenschap.

Dus dan heb je een kampioenschap met Assen, Valencia, Brno, Brands Hatch, Oschersleben, Imola en verzin er nog twee. Op een of twee na eigenlijk ook geen circuits waar je nou echt warm van wordt, en dat is nou juist de essentie van de hele klacht van het verdwijnen uit Europa.  Dus op papier allemaal heel mooi zo'n Europees kampioenschap, maar in de realiteit compleet haalbaar. Of je moet ergens in de luwte willen zitten, maar de essentie lijkt me juist dat het populair moet worden. En dat gaat echt niet lukken.
welk circuit in Europa is nog wel tof dan?? lijkt met dat Spa toch nog steeds onomstreden op 1 staat als het om Europa gaat.

Jehoentelaar

Dat roept volk en vaderland altijd, maar de uitdaging is er volgens de coureurs allang uit en de races zijn doorgaans ook niet heel bijzonder. Ja, als het regent, maar dan is het in Bahrein ook leuk.

Jehoentelaar

Citaat van: Jeroen op 05 maart 2014 - 18:14:27
Niet dat het echt boeit, maar Azerbeidzjan ligt voor het grootste deel toch gewoon in Europa? Het land markeert de grens toch zon beetje?
Over die grens bestaan een heleboel definities, maar cultureel gezien is het wel gewoon Aziatisch.

0634

Citaat van: Jehoentelaar op 05 maart 2014 - 18:30:30
Dat roept volk en vaderland altijd, maar de uitdaging is er volgens de coureurs allang uit en de races zijn doorgaans ook niet heel bijzonder. Ja, als het regent, maar dan is het in Bahrein ook leuk.
Monza, Monaco, Barcelona en Silverstone zijn ook niet altijd leuk. Heel Europa maar afschaffen dan? ;)

Ik vind Spa nog altijd geweldig. De hele setting, de bochtencombi's, de historie, het feit dat ik er vaak geweest ben, alles. En rijders zeuren niet zo op Spa hoor. De meesten komen er volgens mij nog altijd graag.

robbert

Citaat van: Tuesday op 05 maart 2014 - 18:16:38
Citaat van: Perton op 05 maart 2014 - 17:37:20
Allemaal leuk en aardig zo'n Europees kampioenschap, maar het grote geld zal nog altijd in het wereldkampioenschap zitten, net als de roem, prestige en al het andere. Dus alle topcoureurs zitten dan gewoon in het wereldkampioenschap en alle talenten zullen in de GP2, FR3.5 etc. zitten. In feite creëer je niets anders dan een nieuwe Superleague, met als verschil dat de auto's nog wat krachtiger zijn. Daarbij zal zo'n Europees kampioenschap nooit op de echt mooie circuits rijden, want uiteindelijk blijven de echt toffe Europese circuits wel gewoon in het WK F1, hoe angstig iedereen doet (en nee, Spa behoort tegenwoordig helaas niet meer tot de echt toffe circuits, dat hebben de coureurs zelf ook meerdere malen aangegeven) en Bernie gaat natuurlijk in de contracten afdwingen dat ze geen races mogen organiseren van het Europese kampioenschap.

Dus dan heb je een kampioenschap met Assen, Valencia, Brno, Brands Hatch, Oschersleben, Imola en verzin er nog twee. Op een of twee na eigenlijk ook geen circuits waar je nou echt warm van wordt, en dat is nou juist de essentie van de hele klacht van het verdwijnen uit Europa.  Dus op papier allemaal heel mooi zo'n Europees kampioenschap, maar in de realiteit compleet haalbaar. Of je moet ergens in de luwte willen zitten, maar de essentie lijkt me juist dat het populair moet worden. En dat gaat echt niet lukken.
welk circuit in Europa is nog wel tof dan?? lijkt met dat Spa toch nog steeds onomstreden op 1 staat als het om Europa gaat.

ja we hebben idd een mooi circuit, maar we hebben al saaie races gehad ook é. Zoals in 2013 zelfs

0634

Citaat van: Jehoentelaar op 05 maart 2014 - 18:30:57
Citaat van: Jeroen op 05 maart 2014 - 18:14:27
Niet dat het echt boeit, maar Azerbeidzjan ligt voor het grootste deel toch gewoon in Europa? Het land markeert de grens toch zon beetje?
Over die grens bestaan een heleboel definities, maar cultureel gezien is het wel gewoon Aziatisch.
Niet echt. Juist cultureel gezien houdt het het midden tussen Islamitisch en Europees.

Maar los daarvan: waar hoort het officieel nou eigenlijk bij?

SDG

Dat worden weer halflege tribunes daar in Bakoe. Valencia had tenminste nog het voordeel dat je er een leuke vakantie aan de Spaanse Costa aan kon plakken, maar wie gaat er speciaal naar Azerbeidzjan trekken om Formule 1 te gaan kijken? Temeer daar ook Sotsji - relatief gezien - in de onmiddellijke buurt ligt.