Formule 1 in de toekomst

Gestart door Gerard, 15 oktober 2010 - 13:14:04

« vorige - volgende »

Welke GP zal in de toekomst verdwijnen

Belgie
10 (17.2%)
Duitsland
3 (5.2%)
Hongarije
6 (10.3%)
Spanje (Barcelona)
7 (12.1%)
Spanje (Valencia)
26 (44.8%)
Een andere GP, namelijk....
6 (10.3%)

Totaal aantal stemmen: 52

0634

#2010
Citaat van: janke op 16 februari 2014 - 19:53:13
Citaat van: Perton op 16 februari 2014 - 19:49:38
Citaat van: janke op 16 februari 2014 - 18:29:00
Er was een tijd dat coureurs binnen kwamen zonder een betalende sponsor.

Wanneer was dat dan?

Toen was jij blijkbaar nog niet geboren. ;) Grote wereldkampioenen hadden geen Marlboro en weet ik wat voor een sponsoring nodig. Die deden het op kwaliteit.

Werkelijk? Dus jij vindt Lauda geen groot kampioen?

Perton

Los daarvan noemde Janke in zijn hele post in dat andere topic Van der Garde. Dus ik snap niet zo goed waarom het nu plotselinge over kampioenen gaat, terwijl het in eerste instantie om coureurs an sich ging.

Dit was de gehele quote:
CitaatGaan we indexeren zit de F1 uiteraard in zwaar weer. Er was een tijd dat coureurs binnen kwamen zonder een betalende sponsor. Nu moet een vd Garde al betalen om deel te nemen in een team waarvoor hij zelfs niet rijdt. Lachen en nog eens lachen.

Dus blijft mijn vraag staan: wanneer was die tijd dat de Formule 1 louter uit coureurs bestond die er op basis van hun talent in zaten? En nu niet weer over kampioenen beginnen, want dat deed je in je originele post ook niet.

Kootje

Zelfs in de vooroorlogse jaren brachten coureurs al geld mee. Niet in de vorm van sponsoring, maar wel in de zin dat zij zelf 'n auto kochten en 'n monteur inhuurden. Autosport was nu eenmaal voor de rijken en is dat min of meer nog steeds. Toegegeven ... sinds het begin van het officiële WK F1 in de jaren '50 werd talent steeds belangrijker, maar daarnaast had je nog steeds de betalende coureurs.  Zelfs grote, meervoudig kampioenen als Lauda en Schumacher hebben zich de F1 ingekocht. Het begrip pay-driver is weliswaar niet van alle tijden, maar de pay[driver zelf wel. Echter ben ik het wel met Janke eens dat het zorgwekkende vormen aanneemt als zelfs teams als McLaren, Lotus en Sauber zich (al dan niet noodgedwongen) in laten met pay-drivers.

Perton

Vind ik ook, maar dat was dan ook niet waar ik op reageerde ;)

Kootje

Citaat van: Perton op 16 februari 2014 - 23:39:01
Vind ik ook, maar dat was dan ook niet waar ik op reageerde ;)

Ik probeerde je ook niet tegen te spreken, slechts aan te vullen.  :-*

;D ;D ;D

Perton


janke

Citaat van: Kootje op 16 februari 2014 - 23:32:23
Zelfs in de vooroorlogse jaren brachten coureurs al geld mee. Niet in de vorm van sponsoring, maar wel in de zin dat zij zelf 'n auto kochten en 'n monteur inhuurden. Autosport was nu eenmaal voor de rijken en is dat min of meer nog steeds. Toegegeven ... sinds het begin van het officiële WK F1 in de jaren '50 werd talent steeds belangrijker, maar daarnaast had je nog steeds de betalende coureurs.  Zelfs grote, meervoudig kampioenen als Lauda en Schumacher hebben zich de F1 ingekocht. Het begrip pay-driver is weliswaar niet van alle tijden, maar de pay[driver zelf wel. Echter ben ik het wel met Janke eens dat het zorgwekkende vormen aanneemt als zelfs teams als McLaren, Lotus en Sauber zich (al dan niet noodgedwongen) in laten met pay-drivers.

Over Lauda, hij zat volgens mij dik in de schulden om later een groot coureur te worden. Heeft Schumacher wat betaald? Een paar voorbeelden. Paydrivers waren er toen ook ja. En die bleven betalen voor hun raceseizoen, en daarna. En daar kwamen grote coureurs uit voort. De paydriver van tegenwoordig is dan (en nogmaals) goed voor zijn centen. Zijn kwaliteiten zien we daarna wel. Niet goed, wegwezen. Moet ja al betalen voor een reserve en nog eens een testcoureur om in die handel te blijven zitten? Zie vd Garde? Ikzelf zou eens goed nadenken. Zou ik werkelijk wel de kwaliteiten hebben, zou ik werkelijk in een topteam terechtkomen? En als elk nieuw talent zo zou denken, dan komen de teams weer, en niet andersom. Maar de kwaliteiten van Paydrivers is wel hard achteruit gegaan vind ik. Maar wat teams zal het een zorg zijn. Vandaar dat ik zeg dat de F1 in zwaar weer zit. Over de reglementen maar niet te beginnen.
Some things are too important to be left in the past.

0634

#2017
Zwaar weer betekend voor mij dat het vijf voor twaalf is. Dat als er niks gebeurt, het spoedig om zal donderen. En ik zou niet weten waarom dat zou gaan gebeuren.

Er zijn m.i. drie paydrivers die niet in F1 thuishoren. That's it. Je kan zeggen: dat is drie teveel, maar heel bijzonder is het ook weer niet. Al mag het van mij een toefje minder.

Maar feitelijk heeft de F1 altijd gedraaid om een plukje van 7,8 toprijders en een middenveld daarachter, die allemaal F1 waardig zijn. Dan nog een paar twijfelaars. Het is nu niet heel veel anders.

0634

CitaatOlav Mol ‏@Olav_Mol  11 min.
Gene Haas zal deze week zijn plannen om in 2015 een f1 team in te schrijven bij de FIA presenteren

Ik ben erg benieuwd hoe serieus we dit allemaal moeten nemen.

Kootje

Ik denk heel serieus.
Niet omdat Mol het tweet hoor, maar wel omdat Gene Haas de intenties 'n Amerikaans F1 team te starten al eerder uitsprak.

0634

Ja, oké, maar zo kan ik er nog een paar opnoemen, Kootje. Niet dat ik zeg dat dit niks gaat worden hoor, ik heb gewoon geen flauw idee.

Kootje

Citaat van: Jeroen op 24 februari 2014 - 10:16:58
Ja, oké, maar zo kan ik er nog een paar opnoemen, Kootje. Niet dat ik zeg dat dit niks gaat worden hoor, ik heb gewoon geen flauw idee.

Als je het op die manier bedoeld dan weet ik 't ook niet.
Ten eerste zal de FIA hun plannen überhaupt goed moeten keuren, en dan nog is het de vraag of ze ook mee kunnen komen.
De financiele middelen zullen ze best hebben, maar of ze ook de juiste mensen en partners kunnen vinden blijft de vraag.
We hebben wat dat betreft vaak genoeg gezien dat nieuwkomers het niet per definitie lang vol houden, laat staan presteren.

Breaktest

Citaat van: janke op 18 februari 2014 - 20:51:39
Citaat van: Kootje op 16 februari 2014 - 23:32:23
Zelfs in de vooroorlogse jaren brachten coureurs al geld mee. Niet in de vorm van sponsoring, maar wel in de zin dat zij zelf 'n auto kochten en 'n monteur inhuurden. Autosport was nu eenmaal voor de rijken en is dat min of meer nog steeds. Toegegeven ... sinds het begin van het officiële WK F1 in de jaren '50 werd talent steeds belangrijker, maar daarnaast had je nog steeds de betalende coureurs.  Zelfs grote, meervoudig kampioenen als Lauda en Schumacher hebben zich de F1 ingekocht. Het begrip pay-driver is weliswaar niet van alle tijden, maar de pay[driver zelf wel. Echter ben ik het wel met Janke eens dat het zorgwekkende vormen aanneemt als zelfs teams als McLaren, Lotus en Sauber zich (al dan niet noodgedwongen) in laten met pay-drivers.

Over Lauda, hij zat volgens mij dik in de schulden om later een groot coureur te worden. Heeft Schumacher wat betaald? Een paar voorbeelden. Paydrivers waren er toen ook ja. En die bleven betalen voor hun raceseizoen, en daarna. En daar kwamen grote coureurs uit voort. De paydriver van tegenwoordig is dan (en nogmaals) goed voor zijn centen. Zijn kwaliteiten zien we daarna wel. Niet goed, wegwezen. Moet ja al betalen voor een reserve en nog eens een testcoureur om in die handel te blijven zitten? Zie vd Garde? Ikzelf zou eens goed nadenken. Zou ik werkelijk wel de kwaliteiten hebben, zou ik werkelijk in een topteam terechtkomen? En als elk nieuw talent zo zou denken, dan komen de teams weer, en niet andersom. Maar de kwaliteiten van Paydrivers is wel hard achteruit gegaan vind ik. Maar wat teams zal het een zorg zijn. Vandaar dat ik zeg dat de F1 in zwaar weer zit. Over de reglementen maar niet te beginnen.
Tja, dat eeuwige paydrivers verhaal... Het klopt dat het van alle tijden is, maar er zijn wel nuanceverschillen tussen toen en nu. In de loop van jaren 70 werd het begrip paydriver pas een begrip, hoewel ik denk dat midden jaren 70 nog steeds slechts een kwart binnenkwam door zich in te kopen, en het grootste deel omdat ze connecties hadden of gewoon gevraagd werden. James Hunt had bijvoorbeeld ook geen cent te makken, en veel jongens van de 'lost generation 'zoals Francois Cevert, Roger Williamson en de minder bekende Tony Brise werd gevraagd om hun talent. Die verhouding ligt nu wel anders. Ik denk dat van de afgelopen 10 jaar alleen Hamilton dat genoegen smaakte.
Op de tweede plaats waren de inkoopbedragen niet zo hoog (ook niet in relatieve zin). Bovendien kon je je inkopen per race. Bv Frank Williams liet rustig 10 coureurs per seizoen aantreden.  Of je kon voor een miljoen dollar een March kopen en alle Europese races rijden.  Kocht je je in bij een team, en je deed het goed, dan was het bedrag meestal eenmalig, en dus niet zoals nu waarin teams continu Rupsje Nooitgenoeg spelen. In de jaren 90 werd echter een nieuwe standaard gezet door coureurs als Pedro Diniz en Ricardo Rosset. Sindsdien werden zelfs testzitjes verhandelbaar en is F1 het rijk van miljonairszoontjes geworden.

Maikel0230

Ik heb alle relevante berichten over Marussia afgesplitst en verplaatst naar een apart topic dat dan weer is verplaatst naar F1 geschiedenis, gelieve daar de discussie verder te zetten.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Gonzalo

Er zou een grote prijs van Azerbaijan gereden worden vanaf 2015, er wordt ook achter de schermen gepraat om een terugkeer van de grote prijs op Long Beach te bewerkstelligen :D