Formule 1 in de toekomst

Gestart door Gerard, 15 oktober 2010 - 13:14:04

« vorige - volgende »

Welke GP zal in de toekomst verdwijnen

Belgie
10 (17.2%)
Duitsland
3 (5.2%)
Hongarije
6 (10.3%)
Spanje (Barcelona)
7 (12.1%)
Spanje (Valencia)
26 (44.8%)
Een andere GP, namelijk....
6 (10.3%)

Totaal aantal stemmen: 52

Kootje

Citaat van: Keijmel op 06 december 2013 - 21:35:29
Zeker. En hij moet nu door de reglementswijzigingen bij nul beginnen.
Een bestaande auto doorontwikkelen zit er niet in dit keer...  ;)

precies
dat maakt het allemaal net iets lastiger
nu is het ook weer niet zo dat hij nog nooit 'n auto vanaf scratch ontworpen heeft, dus ....
maar de kans op 'n mislukking is iig groter dan bij 'n doorontwikkeling
daarbij is het nog maar de vraag hoe goed de turbo van  renault/infinity volgend jaar is
ook die kan natuurlijk roet in het eten gooien
ik kan het iig alleen maar hopen, want ben sowieso 'n beetje Red Bull/Vettel moe

Maikel0230

Citaat van: SDG op 06 december 2013 - 21:41:10
Citaat van: Maikel0230 op 06 december 2013 - 21:38:20
Niet honderd procent waar, Newey ontwierp voor 2003 de MP4/18, doch waren er veel problemen tijdens de test, crashes en oververhitting door de te kleine side pods. McLaren reed daarom in 2003 met de MP4/17D, een ontwikkelde versie van de oude auto. Het team nam de toen werkloze ontwerper van Arrows binnen en bleef dat jaar verder werken aan de 18 en lanceerde hem in 2004 als de MP4/19, dus eigenlijk is ie toch van plaats gekomen.

McLaren noemde het de "debugged version of the McLaren MP4-18." maar veel goeds heeft het hen niet gebracht in 2004

Toch nog een overwinning voor Räikkönen in Spa; dat zat er dit jaar zelfs gewoon in de verste verte niet in.

2013 is dan ook een zwaar dieptepunt, maar ook toen in 2004 werd McLaren vijfde in het WCC

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Kootje

Citaat van: Maikel0230 op 06 december 2013 - 21:38:20
Niet honderd procent waar, Newey ontwierp voor 2003 de MP4/18, doch waren er veel problemen tijdens de test, crashes en oververhitting door de te kleine side pods. McLaren reed daarom in 2003 met de MP4/17D, een ontwikkelde versie van de oude auto. Het team nam de toen werkloze ontwerper van Arrows binnen en bleef dat jaar verder werken aan de 18 en lanceerde hem in 2004 als de MP4/19, dus eigenlijk is ie toch van plaats gekomen.

McLaren noemde het de "debugged version of the McLaren MP4-18." maar veel goeds heeft het hen niet gebracht in 2004 dus bewijs dat ook Newey zich kan vergissen.

Oke .... dat wist ik niet, ik dacht dat de 2004 auto weer 'n nieuw ontwerp was. Anderzijds bewijzen de resultaten uit 2004 nog maar eens dat ook Newey de plank weleens misslaat. Niet alleen was de originele 2003 versie ruk, maar ook de verbeterde 2004 versie had het niet.

3phasE

Yep, als je de verhalen moet geloven is de Mercedes krachtbron een stuk krachtiger dan die van Renault.
Hoe het ook is, ik ben net als jij een beetje Redbull moe.
Ik hoop een beetje op een strijd tussen Ferrari en Mercedes in 2014 :)
The future is electric!

Perton

Newey heeft natuurlijk ook in 2009 de plank misgeslagen door niet op een dubbele diffuser te komen terwijl hij toch het aërodynamische genie is én ross brawn de concurrentie in 2008 nog had gewaarschuwd dat er iets niet klopte in de reglementen.

Of plank misgeslagen... red bull was dat jaar natuurlijk wel in een klap een topteam dus newey heeft uiteraard een dijk van een auto ontworpen voor dat jaar, maar het toont wel aan dat andere mensen hem qua vindingrijkheid nog wel eens de baas kunnen zijn.

Maikel0230

Dan zie je wel vaker, het is ook een feit dat van de onderstaande voorbeelden het net hij was die elke product beter deed werken op zijn bestaand ontwerp. F-duct kopieerde hij zonder probleem, de EBD van Lotus bleek zelfs de slechtste te zijn, het ding vloog gewoon in de fik. De passieve DRS heeft hij ook geprobeerd maar zoals gewoonlijk zijn zijn auto's krap gemaakt en zoiets implementeeren zou de auto breder maken en de aerodynamica in de war sturen. FRIC zie ik volgend jaar wel de standaard worden.

-2010 F-duct ---> McLaren
-2011 Blown Diffusor ---> Lotus
-2012 Passieve DRS ---> Mercedes
-2012 FRIC ---> Mercedes

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Wings

Citaat van: Keijmel op 06 december 2013 - 21:49:26
Yep, als je de verhalen moet geloven is de Mercedes krachtbron een stuk krachtiger dan die van Renault.

Ik vraag me af waar deze informatie geboren is en waarop gebaseerd. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat ieder team waardes heeft vrijgegeven en dat een motor in gelijke omstandigheden [denk aan de brandstofbeperking] 100PK meer kan leveren. Ik sluit het niet uit, begrijp me niet verkeerd, maar ben wel sceptisch met betrekking tot het opgegeven meer-vermogen van de Mercedeskrachtbron.

Buxoq

Citaat van: Perton op 06 december 2013 - 22:16:46
Newey heeft natuurlijk ook in 2009 de plank misgeslagen door niet op een dubbele diffuser te komen terwijl hij toch het aërodynamische genie is én ross brawn de concurrentie in 2008 nog had gewaarschuwd dat er iets niet klopte in de reglementen.

Of plank misgeslagen... red bull was dat jaar natuurlijk wel in een klap een topteam dus newey heeft uiteraard een dijk van een auto ontworpen voor dat jaar, maar het toont wel aan dat andere mensen hem qua vindingrijkheid nog wel eens de baas kunnen zijn.
Newey heeft toen destijds in 2009 wel de basis gelegd voor het latere succes door naar pull-rod achterwielophanging over te stappen. Alleen was die ophanging in vooral in 2009 en ook een beetje in 2010 toch een nadeel omdat, een hij de dubbele diffuser allebei de jaren niet optimaal kon intergrenen

Citaat van: Maikel0230 op 06 december 2013 - 22:30:30
Dan zie je wel vaker, het is ook een feit dat van de onderstaande voorbeelden het net hij was die elke product beter deed werken op zijn bestaand ontwerp. F-duct kopieerde hij zonder probleem, de EBD van Lotus bleek zelfs de slechtste te zijn, het ding vloog gewoon in de fik. De passieve DRS heeft hij ook geprobeerd maar zoals gewoonlijk zijn zijn auto's krap gemaakt en zoiets implementeeren zou de auto breder maken en de aerodynamica in de war sturen. FRIC zie ik volgend jaar wel de standaard worden.

-2010 F-duct ---> McLaren
-2011 Blown Diffusor ---> Lotus
-2012 Passieve DRS ---> Mercedes
-2012 FRIC ---> Mercedes
Renault experimenteerde in 1983 al met een EBD en Newey zelf is er ook al mee bezig geweest bij March en later ook bij McLaren probeerde hij het. In het turbo tijdperk konden teams het goed werkend krijgen. Alleen toen de turbo's verdwenen ging dat niet meer.
Het probleem dat Newey bij March en McLaren had was dat de EBD niet constant werkte. In 2010 met de RB6 hebben ze dit in samenwerking met Renault voor het eerst werkend gekregen en in 2011 geperfectioneerd. Het nadeel van de EBD was wel dat ze wat pk miste en meer brandstof verbruikte.

Als je naar de geschiedenis kijkt dan is Newey in sommige gevallen net Apple. Ze kijken terug in de tijd zien iets dat interessant is en verbeteren het en net als bij Apple lijkt dat te werken.

0634

Citaat van: Wings op 06 december 2013 - 22:51:14
Citaat van: Keijmel op 06 december 2013 - 21:49:26
Yep, als je de verhalen moet geloven is de Mercedes krachtbron een stuk krachtiger dan die van Renault.

Ik vraag me af waar deze informatie geboren is en waarop gebaseerd. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat ieder team waardes heeft vrijgegeven en dat een motor in gelijke omstandigheden [denk aan de brandstofbeperking] 100PK meer kan leveren. Ik sluit het niet uit, begrijp me niet verkeerd, maar ben wel sceptisch met betrekking tot het opgegeven meer-vermogen van de Mercedeskrachtbron.

Eens. Die verhalen hoor ik al een half jaar. Maar mochten de motoren destijds al helemaal gereed zijn, dan nog zullen alle fabrikanten vast niet alle specs openbaar hebben gemaakt.

3phasE

Waar dergelijke geruchten (dat de Mercedes motoren 100pk meer zouden hebben) vandaan komen weet volgens mij niemand, Wings.
Volgens mij is het wel zo dat het vaak bij insiders vandaan komt (die dat dan om de één of andere reden naar buiten lekken).
Vaak blijken dergelijke geruchten uiteindelijk toch waar tenslotte  :)
The future is electric!

0634

Ze zitten er ook vaak genoeg naast. Geruchten zeg niet alles.

3phasE

En zoals al eerder gezegd; een beetje motorvermogen meer of minder is niet doorslaggevend.
Zaken als aerodynamica en mechanische grip zijn veel bepalender voor snelle rondetijden.
En wat te denken van het 'nieuwe' hybride-systeem (KERS 150pk ipv 80pk)?
The future is electric!

0634

Ook waar. 2014 blijft voorlopig één groot vraagteken. En dat is wel zo leuk :).

Perton

Citaat van: Jeroen op 07 december 2013 - 10:35:34
Ze zitten er ook vaak genoeg naast. Geruchten zeg niet alles.
Nee, maar behoorlijk hardnekkige geruchten blijken toch altijd wel een kern van waarheid te bevatten, en zo'n gerucht is dat van Mercedes wel. Misschien niet de 100pk, maar wel dat ze de sterkste motor zullen hebben. Maar zoals Keijmel ook stelt, motorvermogen is niet alles. Dus als Martin Whitmarsh dan zegt dat hij verwacht dat Mercedes volgend jaar het sterkste team zal zijn, neem ik dat met een korreltje zout.

Jehoentelaar

F1Technical heeft ook een duit in het zakje gedaan door het verhaal uit te leggen. Niks nieuws onder de zon, maar hun (?) illustraties vond ik wel aardig. Dit is min of meer de middenweg tussen het filmpje en het Duitse artikel die hier eerder voorbij zijn gekomen.





Artikel: http://www.f1technical.net/features/19020