Formule 1 in de toekomst

Gestart door Gerard, 15 oktober 2010 - 13:14:04

« vorige - volgende »

Welke GP zal in de toekomst verdwijnen

Belgie
10 (17.2%)
Duitsland
3 (5.2%)
Hongarije
6 (10.3%)
Spanje (Barcelona)
7 (12.1%)
Spanje (Valencia)
26 (44.8%)
Een andere GP, namelijk....
6 (10.3%)

Totaal aantal stemmen: 52

Sabai

Citaat van: Keijmel op 06 december 2013 - 13:52:30
Op gebied van aerodynamica valt veel meer winst te boeken dan met wat extra motorvermogen, Kootje.
Goed voorbeeld is de Redbull die met de Renault krachtbron niet over de meeste pk's beschikte maar toch jaren achtereen kon domineren....

Doordat de motor minder pk had was hij ook zuiniger.  Waardoor ze minder brandstof hoefde te tanken wat ook een groot voordeel was.

3phasE

Het is toch geen geheim dat de Renault motoren over minder pk's beschikten dan de Ferrari en Mercedes krachtbronnen, Matthijs?  :D
The future is electric!

Kootje

Citaat van: Keijmel op 06 december 2013 - 13:52:30
Op gebied van aerodynamica valt veel meer winst te boeken dan met wat extra motorvermogen, Kootje.
Goed voorbeeld is de Redbull die met de Renault krachtbron niet over de meeste pk's beschikte maar toch jaren achtereen kon domineren....

Waarom zeg je dit tegen mij? Heb ik ergens het tegendeel beweerd ofzo? Kan me niet herinneren iets in die strekking gezegd te hebben eigenlijk.


robbert

Citaat van: Kootje op 06 december 2013 - 15:46:10
Citaat van: Keijmel op 06 december 2013 - 13:52:30
Op gebied van aerodynamica valt veel meer winst te boeken dan met wat extra motorvermogen, Kootje.
Goed voorbeeld is de Redbull die met de Renault krachtbron niet over de meeste pk's beschikte maar toch jaren achtereen kon domineren....

Waarom zeg je dit tegen mij? Heb ik ergens het tegendeel beweerd ofzo? Kan me niet herinneren iets in die strekking gezegd te hebben eigenlijk.
oei... ::)

Kootje

Nee .... zeker geen oei. Ben niet boos ofzo, maar vraag me alleen af wat ik dan gezegd heb hierover. Kan me namelijk niet voor de geest halen hier ooit iets over gezegd te hebben, noch kan ik dit terug vinden.

Matthijs

Citaat van: Keijmel op 06 december 2013 - 14:05:32
Het is toch geen geheim dat de Renault motoren over minder pk's beschikten dan de Ferrari en Mercedes krachtbronnen, Matthijs?  :D
Bij mij wel hoor

Perton

Ik weet niet of je het je nog herinnert (ik herinnerde het me niet, kwam er via Google terecht toen ik op Renault zocht), maar een paar jaar geleden mocht Renault enkele onderdelen van de motor aanpassen ondanks de engine freeze, met het oog op de betrouwbaarheid. Boze en minder boze tongen beweerden dat het met die betrouwbaarheid wel meeviel, maar dat het een sneaky manier was om de motor te verbeteren.

In hoeverre de Renault beter is geworden (en ik denk dat het voor zich spreekt dat wanneer je de betrouwbaarheid verbetert, je waarschijnlijk ook iets harder kan pushen vanwege de mindere zorgen en de prestaties daardoor effectief beter zijn geworden), weet ik niet, want ik heb er geen verstand van. Maar dat de Renault in eerste instantie de zwakkere van de motoren was, is geen heel groot geheim.

http://www.jamesallenonf1.com/2009/11/analysis-of-f1-engine-performance-in-2009/

Dit is uit 2009, maar van de (nu nog actieve) motoren, werd de Renault wel als de zwakste gezien. Hier een discussie die over bovenstaande gaat: http://www.f1technical.net/forum/viewtopic.php?f=4&t=15563

Franky R.

Citaat van: Perton op 06 december 2013 - 17:02:38
Ik weet niet of je het je nog herinnert (ik herinnerde het me niet, kwam er via Google terecht toen ik op Renault zocht), maar een paar jaar geleden mocht Renault enkele onderdelen van de motor aanpassen ondanks de engine freeze, met het oog op de betrouwbaarheid. Boze en minder boze tongen beweerden dat het met die betrouwbaarheid wel meeviel, maar dat het een sneaky manier was om de motor te verbeteren.

In hoeverre de Renault beter is geworden (en ik denk dat het voor zich spreekt dat wanneer je de betrouwbaarheid verbetert, je waarschijnlijk ook iets harder kan pushen vanwege de mindere zorgen en de prestaties daardoor effectief beter zijn geworden), weet ik niet, want ik heb er geen verstand van. Maar dat de Renault in eerste instantie de zwakkere van de motoren was, is geen heel groot geheim.

http://www.jamesallenonf1.com/2009/11/analysis-of-f1-engine-performance-in-2009/

Dit is uit 2009, maar van de (nu nog actieve) motoren, werd de Renault wel als de zwakste gezien. Hier een discussie die over bovenstaande gaat: http://www.f1technical.net/forum/viewtopic.php?f=4&t=15563


Ja, dat is geheel logisch! Als je motor betrouwbaarder is kun je meer pushen! Denkfoutje van de FIA...Zoals altijd... :P

Maikel0230


#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

3phasE

Al met al wel benieuwd of Adrian Newey weer in staat zal zijn om een competitieve auto te bouwen voor Redbull.
De man is natuurlijk wel gewoon een genie...
The future is electric!

Maikel0230

Ja maar ook hij bouwde wel eens een slechte mindere wagen.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Kootje

zelfs 'n slechte

weet niet meer precies welk jaar, maar hij ontwierp ooit 'n mclaren die zo slecht bleek dat er geen meter mee geracet is
dus ja .... ook Newey slaat de plank weleens mis

3phasE

Zeker. En hij moet nu door de reglementswijzigingen bij nul beginnen.
Een bestaande auto doorontwikkelen zit er niet in dit keer...  ;)
The future is electric!

Maikel0230

#1918
Niet honderd procent waar, Newey ontwierp voor 2003 de MP4/18, doch waren er veel problemen tijdens de test, crashes en oververhitting door de te kleine side pods. McLaren reed daarom in 2003 met de MP4/17D, een ontwikkelde versie van de oude auto. Het team nam de toen werkloze ontwerper van Arrows binnen en bleef dat jaar verder werken aan de 18 en lanceerde hem in 2004 als de MP4/19, dus eigenlijk is ie toch van plaats gekomen.

McLaren noemde het de "debugged version of the McLaren MP4-18." maar veel goeds heeft het hen niet gebracht in 2004 dus bewijs dat ook Newey zich kan vergissen.

Kijk Newey is duidelijk een van de beter ontwerpers maar ik krijg soms het gevoel dat de andere nu worden neergezet als minderwaardig, geloof me vrij dat ook dat genieën in hun eigen recht zijn. Dan kijk naar Allison die vrij creatief uit de hoek komt of James Key die met weinig budget toch goed auto's kan bouwen. Newey heeft zelf toegegeven dat de Sauber van vorig jaar de inovatiefste auto van ze allemaal was puur omdat hij pas na een gans seizoen ongeveer begreep hoe het werkte.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

SDG

Citaat van: Maikel0230 op 06 december 2013 - 21:38:20
Niet honderd procent waar, Newey ontwierp voor 2003 de MP4/18, doch waren er veel problemen tijdens de test, crashes en oververhitting door de te kleine side pods. McLaren reed daarom in 2003 met de MP4/17D, een ontwikkelde versie van de oude auto. Het team nam de toen werkloze ontwerper van Arrows binnen en bleef dat jaar verder werken aan de 18 en lanceerde hem in 2004 als de MP4/19, dus eigenlijk is ie toch van plaats gekomen.

McLaren noemde het de "debugged version of the McLaren MP4-18." maar veel goeds heeft het hen niet gebracht in 2004

Toch nog een overwinning voor Räikkönen in Spa; dat zat er dit jaar zelfs gewoon in de verste verte niet in.