Formule 1 in de toekomst

Gestart door Gerard, 15 oktober 2010 - 13:14:04

« vorige - volgende »

Welke GP zal in de toekomst verdwijnen

Belgie
10 (17.2%)
Duitsland
3 (5.2%)
Hongarije
6 (10.3%)
Spanje (Barcelona)
7 (12.1%)
Spanje (Valencia)
26 (44.8%)
Een andere GP, namelijk....
6 (10.3%)

Totaal aantal stemmen: 52

Buxoq

Het klinkt misschien gek, maar ik  mis eigenlijk wel races zoals die op Imola in 2005 en 2006. Ronde na ronde probeerden Schumacher en Alonso elkaar toen voorbij te komen de een in 2005 was Schumacher het roofdier en in 2006 Alonso. Man wat heb ik toen genoten. Racen is niet alleen inhalen het is ook rijden op de limit en een goed staaltje verdedigen. Natuurlijk materiaal sparen zal altijd een onderdeel blijven van de sport en brandstof sparen waarschijnlijk ook. Ik ben alleen van mening dat de banden nu veel te hard slijten pushen zit er niet meer in, want val je van de cliff dan ben je secondes per rondje langzamer. Ik zie persoonlijk liever gebeuren dat je een aantal ronde vol kunt pushen en dat daarna de prestatie afneemt met bijv. een seconde. Je kunt dan in principe alle ronden blijven pushen alleen zul je op het eind ondanks dat wat langzamer zijn of je doet het wat rustiger aan en je loopt later tegen die slijtage aan. Die cliff die we nu hebben wil ik niet meer hebben. Persoonlijk liever constant pushen of ongeveer wat ik hierboven schrijf. Ik merk nu dat het een aardig lapje tekst is geworden, maar ik wou gewoon even laten weten hoe ik hier over denk.

Jehoentelaar

Het probleem met de voorbeelden die je noemt zit 'm denk ik vooral in het compleet bezopen gebruik van DRS, wat alle gevechten doodt voor ze goed en wel tot leven zijn gekomen.

Sabai

Citaat van: Jehoentelaar op 04 december 2013 - 22:33:34
Ik begin zo stilletjes aan de jaren van voor 2009 wel te missen. Jullie?

Ik  mis ze al sinds 2009  ;D

Perton

Citaat van: Buxoq op 05 december 2013 - 15:28:30
Het klinkt misschien gek, maar ik  mis eigenlijk wel races zoals die op Imola in 2005 en 2006. Ronde na ronde probeerden Schumacher en Alonso elkaar toen voorbij te komen de een in 2005 was Schumacher het roofdier en in 2006 Alonso. Man wat heb ik toen genoten.
Ik niet. Dat heeft niets te maken met Schumacher, Alonso of de auto's van destijds, maar Imola was nou niet bepaald een inhaalcircuit. Zodra die gevechten begonnen, wist je gewoon dat het ook in die volgorde zou eindigen. Dat hoeft natuurlijk niet per se erg te zijn, want je kan inderdaad genieten van hoe ze alles gaven, maar sport-technisch gezien (als in: inhalen) was het eigenlijk een non-gevecht. Dat is tegenwoordig wel anders. Goed, de huidige DRS-oplossing is verre van ideaal, maar er kán tenminste daadwerkelijk worden ingehaald. Voor de rest ben ik het natuurlijk met je eens, liever dat men wat meer kan pushen dan dat men nu profiteert van cliffs van de voorganger. Maar goed, ik heb het al vaker gezegd, uit DRS kan veel meer worden gehaald, als het maar even goed onderzocht wordt door de FIA, en dat lijkt niet echt te gebeuren.

Verder vind ik de auto's van tegenwoordig wel mooi, alleen de neus niet zo van de zijkant. En dat getrapte ding natuurlijk.


Wow, een jeugdig persoon als vindt moderne dingen beter dan vroeger. Ik zie Fietser al als een soort Repelsteeltje rondspringen hoe hij toch iets kan zeggen om mijn generatie af te gaan zeiken.

Buxoq

Citaat van: Perton op 05 december 2013 - 16:39:40
Citaat van: Buxoq op 05 december 2013 - 15:28:30
Het klinkt misschien gek, maar ik  mis eigenlijk wel races zoals die op Imola in 2005 en 2006. Ronde na ronde probeerden Schumacher en Alonso elkaar toen voorbij te komen de een in 2005 was Schumacher het roofdier en in 2006 Alonso. Man wat heb ik toen genoten.
Ik niet. Dat heeft niets te maken met Schumacher, Alonso of de auto's van destijds, maar Imola was nou niet bepaald een inhaalcircuit. Zodra die gevechten begonnen, wist je gewoon dat het ook in die volgorde zou eindigen. Dat hoeft natuurlijk niet per se erg te zijn, want je kan inderdaad genieten van hoe ze alles gaven, maar sport-technisch gezien (als in: inhalen) was het eigenlijk een non-gevecht. Dat is tegenwoordig wel anders. Goed, de huidige DRS-oplossing is verre van ideaal, maar er kán tenminste daadwerkelijk worden ingehaald. Voor de rest ben ik het natuurlijk met je eens, liever dat men wat meer kan pushen dan dat men nu profiteert van cliffs van de voorganger. Maar goed, ik heb het al vaker gezegd, uit DRS kan veel meer worden gehaald, als het maar even goed onderzocht wordt door de FIA, en dat lijkt niet echt te gebeuren.

Verder vind ik de auto's van tegenwoordig wel mooi, alleen de neus niet zo van de zijkant. En dat getrapte ding natuurlijk.


Wow, een jeugdig persoon als vindt moderne dingen beter dan vroeger. Ik zie Fietser al als een soort Repelsteeltje rondspringen hoe hij toch iets kan zeggen om mijn generatie af te gaan zeiken.

Ik ben er mee eens dat Imola niet echt een inhaal circuit is, maar het blijft mooi om ze alles te zien geven, want het bleef een feit een foutje en het kan goed afgelopen zijn. Ik wil hier mee aangeven inhalen is niet alles. De races de afgelopen jaren gaven soms best verassingen qua winnaars. Waar ik me aan erger nu ik er nu over na denk is dat zoals je zei die gevechten toen in Imola misschien non-gevechten waren heb ik nu vaak zat het zelfde gevoel. Als de banden er compleet aan zijn en/of de DRS werkt dat weekend te goed dat weet je meestal eigenlijk al wat er gaat gebeuren terwijl je toen in Imola tenminste nog wist dat ze probeerden op de limit te rijden.

robbert

Citaat van: Fietser op 05 december 2013 - 13:20:02
Ja, de F1 is erg lelijk geworden. In het vorige decennium zag het er veel beter uit. Nee, toch niet, want in de negentiger jaren was het pas echt gaaf. Of toch eigenlijk de tachtiger jaren, met die ruige turbo-monsters? Of misschien toch de seventies met die stoere vleugels en nog zonder grond-effect. Nee, want dan reis ik veel liever terug naar mijn tijd: de sixties met die elegante, lage bolides zonder vleugels - toen er nog lekker veel doden vielen. Alhoewel, die ruige tractoren uit de vijftiger jaren waren misschien nog wel het mooist: stoere kerels die nog echt op de bok zaten. En voor de oorlog was natuurlijk alles veel eerlijker. Afijn, alles was beter dan nu. En dus kankeren we er vrolijk op los. Over de nieuwe reglementen, de laatste technische aanpassingen, de vormgeving van de nieuwste bolides, over het geluid, over Ecclestone, Tilke, de geldschieters, de saaie races, de dominantie van team A of rijder B, het gebrek aan regen en de commentatorstemmen, over het feit dat talent niet geld maar dat alles om geld draait. Ach, ach, ach. We balen van alles en nog wat en tegelijkertijd volgen we alle ins en outs van de huidige F1. En we tellen af naar zondag 16 maart in Melbourne. Heerlijk!

daar zit toch wel iets in.  De jeugd die nu kijkt is nooit tevreden...  Er werd zelfs al geklaagd over het geluid van de toekomstige f1 motoren, maar niemand had ze gehoord. Nu ferrari een film op het net heeft gegooid, dan valt het geluid nog goed mee. Dat is dus het grootste bewijs dat men eerst iets moet afwachten vooraleer ze kritiek geven....

Perton

Citaat van: Buxoq op 05 december 2013 - 17:39:15
Ik ben er mee eens dat Imola niet echt een inhaal circuit is, maar het blijft mooi om ze alles te zien geven, want het bleef een feit een foutje en het kan goed afgelopen zijn.
Ben ik volledig met je eens, maar laten we eerlijk zijn, zo vaak maakten de toppers vooraan ook geen fouten. Dat is iets als in de huidige Formule 1 hopen op een geplofte motor. Het gebeurt af en toe, maar je kan er niet echt vanuit gaan dat het realistisch is.

Een balans tussen het oude systeem (op de limiet rijden) en het huidige systeem (daadwerkelijk kunnen inhalen) zou natuurlijk het allermooiste zijn. En daar zijn twee opties voor: goed slijtende banden (maar de consequenties daarvan hebben we de afgelopen drie jaar meegemaakt), of die hele aerodynamica lozen. Ik weet mijn keuze wel ;)

Sabai

Als ik zo de nieuwe regels voor 2014 bekijk vind ik dat de aerodynamische onderdelen flink versoberd zijn. Zo is de voorkant lager, voorvleugel word smaller.De achterkant is compleet anders.Geen geblazen diffuser meer.Ik denk dat mechanisme grip een belanrijke rol gaat spelen.


Jehoentelaar

Citaat van: Sabai op 05 december 2013 - 19:06:21
Als ik zo de nieuwe regels voor 2014 bekijk vind ik dat de aerodynamische onderdelen flink versoberd zijn. Zo is de voorkant lager, voorvleugel word smaller.De achterkant is compleet anders.Geen geblazen diffuser meer.Ik denk dat mechanisme grip een belanrijke rol gaat spelen.
Ik heb er geen verstand van (en heb me er ook niet heel erg in verdiept), maar dat klinkt op zich wel goed. Al blijven die voorspelde neuzen wel jammerlijk.


Buxoq

Citaat van: Perton op 05 december 2013 - 18:24:47
Een balans tussen het oude systeem (op de limiet rijden) en het huidige systeem (daadwerkelijk kunnen inhalen) zou natuurlijk het allermooiste zijn. En daar zijn twee opties voor: goed slijtende banden (maar de consequenties daarvan hebben we de afgelopen drie jaar meegemaakt), of die hele aerodynamica lozen. Ik weet mijn keuze wel ;)
Dat zou zeker de mooiste oplossing zijn. Sommigen mensen stellen voor om het ground effect weer in te voeren en dan nog minder downforce. Alleen het ground effect kan best ingewikkeld worden om het eerlijk en redelijk in de regels te zetten voor de teams. Wat ook nog kan is het idee van de fan car de Brabham BT46 je geeft iedereen gewoon een ventilator die ze op de auto mogen plaatsen en dat de ventilator dan voor iedereen een bepaalde kracht heeft als je verder dan verplicht dat de ruimte die er voor zorgt dat de auto meer grip heeft iedereen dezelfde grootte heeft zou het misschien best kunnen werken. Blijft alleen het feit over dat de ventilator ook voor lucht stromen zorgt dus of dat gaat werken zoals ik hier nu schrijf is dan ook  maar af wachten. Op die Brabham werkte het uitstekend, maar ik verwacht niet dat ze het op zo'n manier terug willen hebben. Ze konden namelijk zo hard door de bochten dat de coureur zelf de limit werd in plaats van de auto.

SDG

Citaat van: Jehoentelaar op 05 december 2013 - 19:19:43
Ik heb er geen verstand van (en heb me er ook niet heel erg in verdiept), maar dat klinkt op zich wel goed. Al blijven die voorspelde neuzen wel jammerlijk.

Vroeger waren er uiteraard ook wel auto's die tot wenkbrauwengefrons leidden toen ze voor het eerst het daglicht zagen - ik denk aan de March met het dienblad op de neus uit 1971, de Eifelland uit 1972 met die 'periscoop' vlak voor de neus van de coureur, de Ensign uit 1979, de Williams uit 2004 met die walrusneus... Het verschil met nu is echter dat het toen éénmalige ontwerpen van afzonderlijke constructeurs waren, omdat het technische reglement nog voldoende vrijheid tot experiment bood. En indien een ontwerp op de baan tegenviel, verdween het na een tijdje weer met stille trom. Met het huidige keurslijf waarin de Formule 1 zit worden de ontwerpers echter willens nillens in een bepaalde, zo goed als uniforme richting gedwongen. En als die richting dan tot een lelijke auto leidt, dan zie je dat ontwerp bij zowat het hele deelnemersveld terugkeren - zie bv. de getrapte neuzen - in plaats van dat het tot één team beperkt blijft, en vaak is het nu ook een trend die verschillende seizoenen lang aanhoudt.

Jehoentelaar

Precies hoe ik er over denk. Bovendien zou het in eerdere jaren - ik heb die vrij excentrieke jaren '70 etc. niet meegemaakt - ook wel weer wat hebben als er opeens zo'n gek geval meedoet. Van mij mag er best een met een apenneus rondrijden, maar alsjeblieft niet allemaal.

Perton

Daarom kon ik die walrusneus van Williams ook zo mooi waarderen. Het ding zag er niet uit, maar het was eens iets compleet anders.

0634

Citaat van: Matthijs op 05 december 2013 - 14:19:52
Ik ben het wel eens met Fietser dat 'de jeugd van tegenwoordig' gewend is geraakt aan 'instant gratification' en daardoor veel sneller verveeld raakt. En dat dit ook de Formule 1 treft en dat men het te snel 'saai' vindt. Maar wat mij betreft heeft Fietser inmiddels zijn punt gemaakt en dat hoeft mijns inziens niet steeds herhaald te worden.

Ik vind het aardig van je, en ik weet niet of je het naar mij toe bedoelde (omdat ik je onder mij postte) maar ik ben allerminst nog jeugd te noemen.