Formule 1 in de toekomst

Gestart door Gerard, 15 oktober 2010 - 13:14:04

« vorige - volgende »

Welke GP zal in de toekomst verdwijnen

Belgie
10 (17.2%)
Duitsland
3 (5.2%)
Hongarije
6 (10.3%)
Spanje (Barcelona)
7 (12.1%)
Spanje (Valencia)
26 (44.8%)
Een andere GP, namelijk....
6 (10.3%)

Totaal aantal stemmen: 52

Matthijs

Citaat van: Jeroen op 24 november 2013 - 21:59:03
Van alleen harde banden krijg je geen betere races.
Dat denk ik ook niet inderdaad. Maar het is wel opvallend dat er meer close racing is als er weinig grip is (op een droge baan).

robbert

Citaat van: Matthijs op 25 november 2013 - 08:51:46
Citaat van: Jeroen op 24 november 2013 - 21:59:03
Van alleen harde banden krijg je geen betere races.
Dat denk ik ook niet inderdaad. Maar het is wel opvallend dat er meer close racing is als er weinig grip is (op een droge baan).

en van wat heb je opeens weinig grip? Juist van banden die slijten

Matthijs

Citaat van: robbert op 25 november 2013 - 11:34:48
Citaat van: Matthijs op 25 november 2013 - 08:51:46
Citaat van: Jeroen op 24 november 2013 - 21:59:03
Van alleen harde banden krijg je geen betere races.
Dat denk ik ook niet inderdaad. Maar het is wel opvallend dat er meer close racing is als er weinig grip is (op een droge baan).

en van wat heb je opeens weinig grip? Juist van banden die slijten
Ja ik weet dat jij daarvoor pleit, maar ik bedoel wat anders. Banden die slijten geven steeds minder grip, waardoor iedereen voorzichtig rijdt. Met banden die überhaupt weinig grip geven, maar ook weinig slijten kun je gewoon knallen, gooien en smijten. Ik weet niet of dit de oplossing is, maar het is wel opvallend dat er veel meer actie is op droge banen waar om wat voor reden geen dikke laag rubber ligt (Austin 2012, Interlagos 2013).

Buxoq

Citaat van: Matthijs op 25 november 2013 - 11:52:06
Citaat van: robbert op 25 november 2013 - 11:34:48
Citaat van: Matthijs op 25 november 2013 - 08:51:46
Citaat van: Jeroen op 24 november 2013 - 21:59:03
Van alleen harde banden krijg je geen betere races.
Dat denk ik ook niet inderdaad. Maar het is wel opvallend dat er meer close racing is als er weinig grip is (op een droge baan).

en van wat heb je opeens weinig grip? Juist van banden die slijten
Ja ik weet dat jij daarvoor pleit, maar ik bedoel wat anders. Banden die slijten geven steeds minder grip, waardoor iedereen voorzichtig rijdt. Met banden die überhaupt weinig grip geven, maar ook weinig slijten kun je gewoon knallen, gooien en smijten. Ik weet niet of dit de oplossing is, maar het is wel opvallend dat er veel meer actie is op droge banen waar om wat voor reden geen dikke laag rubber ligt (Austin 2012, Interlagos 2013).

Ik vind dit eigenlijk wel een goed idee. Gewoon banden die zowat niet slijten maar weinig grip hebben. Dit zorgt ervoor dat de coureurs weer echt moeten aftasten en dus ook gewoon weer over de limiet gaan soms wat ook weer voor meer actie zorgt. Alleen ik heb gehoord dat de wagens volgend jaar zo weinig grip hebben dat het lijkt of je in de regen rijd dus ik weet niet of het dan zo'n goed idee is om banden te maken die te snel slijten en vervolgens ook nog eens weinig grip hebben.

Arthur

Citaat van: Jeroen op 23 november 2013 - 22:04:29
Ja, wel eens eigenlijk, met beide heren boven me. F1 zou wellicht een voortrekkersrol moeten nemen in deze.

Tja, maar is het niet zo dat ieder idee wordt afgeserveerd als het de competitie teveel zou afbreken? Kijk naar de dubbele diffuser en de blown diffuser en dat soort vindingen. F1 wordt te veel gereguleerd om echt een voortrekkersrol te kunnen zijn.
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

0634

Naja, Mosley was er een groot fan van he, van een groenere F1. Hoe Todt erover denkt weet ik niet.

Arthur

Citaat van: Jeroen op 27 november 2013 - 22:02:38
Naja, Mosley was er een groot fan van he, van een groenere F1. Hoe Todt erover denkt weet ik niet.

Bij Caterham zijn ze dan op de goede weg ;D
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Jozef

Citaat van: Perton op 28 november 2013 - 21:50:42Iets anders, over komend seizoen: http://www.omnicorse.it/magazine/32932/clamoroso-le-nuove-f1-piu-lente-di-10-secondi-nel-2014 Ik spreek geen Italiaans, maar het is blijkbaar goed mogelijk dat de auto's volgend jaar 10 seconden langzamer zijn. Lijkt me niet helemaal de bedoeling.

Er staat dat er in het begin van het seizoen een grote achteruitgang in snelheid zal zijn, omdat de teams de ontwikkeling dan nog niet zo ver zullen hebben als wat de FIA heeft geschat met de nieuwe regels. In de loop van het seizoen zouden de prestaties dan snel vooruit moeten gaan.

Er staat dat de aerodynamische downforce bij 250 km/u zal dalen van 1700 kg naar 1200 kg, wat een verlies van 6 seconden per ronde betekent. Ik weet niet waar deze schattingen op gebaseerd zijn, dat staat niet in het artikel. Er staat wel een opsomming van de regelwijzigingen (smallere voorvleugels, dus minder downforce en meer turbulenties door de voorwielen; lagere onderkant van de neus dus minder effectieve diffusers; geen beam wing meer). Achtervleugelelementen moeten kleiner, hierdoor zal overigens DRS ook minder effectief worden.

Verder staat er dat de blown diffuser verdwijnt, dat er meer koeling nodig zal zijn door de turbo's en de hybride systemen (wat uiteraard slecht is voor de aerodynamische efficiëntie), en dat er mogelijk een verlies van 100 pk in vermogen zal zijn, omdat de motoren in hun kinderschoenen staan en er slechts vijf per seizoen gebruikt mogen worden. Deze 100 pk zou ook 1 seconde per ronde kosten.

Daar komen dan nog de nieuwe Pirelli's bij, die volgens dit artikel minder grip zullen hebben dan de banden die Pirelli voor de GP2 levert. Al bij al stellen ze dus dat het ze niet zal verbazen als de tijden bij de eerste wintertests zo'n 10 seconden langzamer zullen zijn.

Kootje

Is toch mooi? Kunnen we nog langer van de races genieten. :D

Matthijs

Citaat van: Jozef op 28 november 2013 - 23:29:23Daar komen dan nog de nieuwe Pirelli's bij, die volgens dit artikel minder grip zullen hebben dan de banden die Pirelli voor de GP2 levert. Al bij al stellen ze dus dat het ze niet zal verbazen als de tijden bij de eerste wintertests zo'n 10 seconden langzamer zullen zijn.
Dan wordt GP2 sneller dan formule 1!

Ik denk overigens dat het wel mee zal vallen. Drie, hooguit vier seconden denk ik. Maakt mij niet uit, als de races maar boeiend zijn!

robbert

alé ik weet al wat de kritiek voor volgend seizoen zal zijn. Ipv saai, zal de races traag zijn, en dat zal dan ook weer niet goed zijn

Figge

Hahahaha dat risico lopen we idd. Ik vraag mij hoeveel sneller of langzamer de wagens zijn met de afname van de effectiviteit van de aerodynamica.

Perton

Twee pitstops mogelijk verplicht in 2014. Jammer, erg jammer.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/111657

En dan denk je dat het niet erger kan, komt er dit: "Furthermore, drivers will not be allowed to use the 'prime' specification of tyres for more than 50 per cent of the race distance, while the 'option' compound will not be allowed to be used for more than 30 per cent of the race distance."

Ik neem aan dat het wat ongelukkig is opgeschreven, want het kan geïnterpreteerd worden alsof je 20% van de race überhaupt geen banden mag gebruiken... maar dit is toch verschrikkelijk, dat je gewoon niet zelf je strategie mag bepalen. In ronde 1 binnenkomen, options lozen, primes ondergooien en maar zien hoe lang die het volhouden, en dan weer options tegen het einde van de race zou dus in theorie niet meer mogen. Ik snap best dat ze de invloed van de banden willen verminderen, maar zoals ik wel vaker heb gezegd: ik heb liever dat ze de reglementen zo inrichten (en banden zo ontwerpen) dat het wél mogelijk is verschillende strategieën te voeren.

Breaktest

Sauber en Marussia verkennen de mogelijkheid om te fuseren. Nog even en we zijn weer terug bij af, net als 2009 en 2005 toen er ook maar 20 wagens op de grid stonden. Wat mij betreft is 26 het ideale startveld, maar dat zal wel nooit meer gehaald worden, ben ik bang. 

Figge

Dat hele geneuzel van verplicht 2 compounds gebruiken is mij uit principe al een doorn in het oog.
Gewoon 1 compound klaar. Dat geeft verschillende mogelijkheden. Dit is echt belachelijk.