Formule 1 in de toekomst

Gestart door Gerard, 15 oktober 2010 - 13:14:04

« vorige - volgende »

Welke GP zal in de toekomst verdwijnen

Belgie
10 (17.2%)
Duitsland
3 (5.2%)
Hongarije
6 (10.3%)
Spanje (Barcelona)
7 (12.1%)
Spanje (Valencia)
26 (44.8%)
Een andere GP, namelijk....
6 (10.3%)

Totaal aantal stemmen: 52

Kootje

Citaat van: robbert op 24 november 2013 - 10:34:20
mm, one-lap kwalificatiesysteem mis ik zeker niet. Was oersaai om te kijken naar een wagen die maar 1 rondetijd neerzet. Nu is dit kwalificatiesysteem beter. Er is altijd actie

Met het one-lap systeem was er ook altijd actie, dat is dus 'n non-argument, er was namelijk altijd 'n auto op de baan. ;)
Persoonlijk vond ik dat wel prettig ook, lekker overzichtelijk en het zorgde door de veranderende omstandigheden of persoonlijke fouten ook nog weleens voor leuke verrassingen in de startopstelling. Ik was iig fan en vind het jammer dat het afgeschaft is. Het huidige systeem is ook prima hoor, maar toch vond ik het one-lap systeem leuker.


Citaat van: robbert op 24 november 2013 - 11:16:35
nee een uur kwalificatie zou ik ook niet willen zien. Dan zit iedereen weer een half uur te wachten. Met het huidige systeem is iedereen verplicht om zo snel mogelijk de baan op te gaan, om een goeie positie te hebben

Dat was idd het grootste nadeel van het oude systeem waarbij iedereen 'n uur lang vrij kon rijden zolang zij de 12 rondes maar niet overschreden. De eerste 30 tyot 40 minuten gebeurde er niks waarna iedereen tegelijk naar buiten knalde. Daardoor zijn ze toen ook aan het experimenteren geslagen, terwijl de oplossing zo simpel was. Verdeel het uur over 4 periodes van 15 minuten en verplicht eenieder tot het doen van een 3-lap run in iedere periode. Maar ja .... ik heb niet gestudeerd, dus ik zal het wel weer te simpel zien. ::)

Breaktest

Citaat van: Jeroen op 24 november 2013 - 09:13:25
Citaat van: Breaktest op 24 november 2013 - 00:09:53
Citaat van: Jeroen op 23 november 2013 - 21:10:28
Ik zag het graag, handgeschakelde bakken, maar het is passé.
Sorry hoor, maar dit is echt bullsh*t. Ik zou niet weten waarom iets dat zo essentieel is voor het 'ambacht' van de coureur passé zou kunnen zijn. Het is enkel een kwestie van welke richting je met de F1 op wilt. Weet je wat? Laten we de omgekeerde gedachterichting eens doortrekken en de half-automatische versnellingsbakken vervangen door volledig automatische. Half-automatische zijn immers niet meer van deze tijd. "Dat moet je niet meer willen" En wel ja, laten we het gelijk goed doen, een echte Google F1, de zelfsturende auto. Pas dan zijn we goed bezig en helemaal weer bij de tijd.
PS, turbo's waren ook passé.

Turbo's? Is dat essentieel anders voor coureurs dan? Maakt geen flikker uit hoor. Al geef je ze een V!2 maakt voor hen niet uit hoor.

De reden waarom handgeschakelde bakken passé zijn, heb ik hierboven uitgelegd. Als je daarmee aankomt zetten moet je dat over de hele linie weer in gaan voeren. Vanaf lagere raceklassen moeten rijders weer gewend raken aan zelf schakelen. Aan handen van het stuur halen, aan verkeerd terugschakelen en achterstevoren staan. Zelfs in de tijd dat ze het gewend waren gingen ze met regelmaat in de spin omdat ze in de verkeerde versnelling terecht kwamen, Je kan gewoon niet volgend jaar ineens pookjes in de wagens zetten, dat gaat echt gruwelijk mis.

Daarom: dat tijdperk is echt passé. Het is misschien wel de meest ingrijpende verandering in het formuleracen dat je terug wilt draaien. Daar zouden enorme consequenties aanzitten. De rijders werden al bleek rond de neus toen ze tractiecontrole af wilde schaffen, en dat zat maar een paar jaar op de wagens en is veel minder heftig. Kun je nagaan.

Los nog van het feit dat het gewoon een ouderwetse techniek is. Je kan ook stuurbekrachtiging eraf halen en je kan ook alle elctronica eruit halen en ze naar Montjuich sturen. Maar het mooie aan F1 is ook dat het zich ontwikkeld naar voren toe, niet naar achteren. Ik heb nog nooit een F1 auto gezien die leek op een personenauto. Dat was in de vijftiger jaren al niet zo. Dat argument van je niet kunnen identificeren zie ik ook totaal niet. Geldt misschien voor sportscars, maar niet voor openwielracers.
Natuurlijk hebben turbo's weinig met coureurschap te maken; ik noem dit om aan te geven dat zaken die eens passé waren het volgende moment weer hot kunnen zijn. Het heeft ook niets ontwikkeling naar achteren te maken; aan de lopende band worden nieuwe technieken toegepast en afgeschaft. Mijn punt is dat ik graag de stuurmanskunst weer een grotere plaats zou geven in het geheel. Je ziet rijders tegenwoordig nog maar heel weinig stuurfouten maken, en dat vind ik geen goede ontwikkeling. Vanuit het oogpunt van het team heel begrijpelijk, vanuit het oogpunt van de sport als geheel tamelijk funest. F1 zou de hoogste moeilijkheidsgraad van stuurmanskunst moeten zijn, maar dat is het niet, dat kan iedere F1 coureur je vertellen. Het is zelfs zo makkelijk dat ie een flink deel van zijn aandacht kan besteden aan de auto optimaal in balans houden bij veranderende omstandigheden, als een boordwerktuigkundige. Nou, boeiend. Effectief ja, maar het heeft weinig met de geest van het coureurschap te maken. Ik vind dat de Chiltons moeten afvallen, niet omdat zij een slechtere wagen hebben of aan slechter wagenmanagement doen, maar gewoon omdat zij niet kunnen sturen. En om dit verschil tussen coureurs beter boven water te krijgen moeten de je auto's gelijker maken en het rijden an sich moeilijker. Zichtbaar moeilijker, aantoonbaar moeilijker. Maar ik lees hier vooral bespottelijke chargeringen, koudwatervrees en andere niet onderbouwde tegenargumenten, en bovenal nul alternatieven.  Onbedoeld geef je zelfs een extra argument in handen.  Als we even het idee accepteren dat F1 de hoogste raceklasse is (natuurlijk kunnen we ook daar filosofisch over doen, maar da's een andere discussie), zou je juist van die groep een extra vaardigheid mogen vragen die in andere klassen niet aan de orde is.
Natuurlijk zie ik herinvoering van de handgeschakelde bak ook niet zo snel gebeuren, maar niet om de redenen die hier worden genoemd (maar meer omdat het korte-termijn denken en eigenbelang in F1 de boventoon voert). Ja, het zal aanpassing vergen, en ja, het zal een ander type coureur opleveren, maar ga mij niet vertellen dat zij niet bestaan.

Sabai

Wat ik het grootste nadeel van het one lap systeem vond is dat coureurs niet de kans kregen om in gelijke omstandigheden hun rondje te rijden. Als de baan eerst droog was en het ging regenen dan was de laatste coureurs zwaar benadeeld. Vind huidige systeem het beste.

Perton

One lap kwalificatie ben ik eigenlijk nooit van onder de indruk geweest. Het idee dat coureurs fouten maken, viel in mijn herinnering in de praktijk behoorlijk mee, en als het al gebeurde, was het niet bij de toppers.

Ik vind een systeem met afvallen zoals we nu hebben eigenlijk wel ideaal. Enige wat ik graag zou willen zien, is dat het wordt afgeschaft dat je (voor Q3-coureurs) met dezelfde banden moet starten als waarop je je hebt gekwalificeerd. Je zou eventueel van Q3 nog een echte shootout kunnen maken waar iedereen één voor één zijn rondje rijdt, maar dat hoeft van mij niet per se. Ik vind het wel mooi dat je echt moet timen wat het beste moment is om te gaan. Het nadeel van de oude, oude kwalificatie (uur lang) was het feit dat er gewoon 50 minuten lang niks gebeurde. Om nu weer een uur te kwalificeren, is niet haalbaar, omdat motoren en versnellingsbakken zo lang mee moeten, dus in de praktijk zal zelfs een uur kwalificeren met onbeperkt aantal ronden weer net als destijds worden en daar zit ik niet op te wachten.

Citaat van: Kootje op 24 november 2013 - 08:55:30
Dat handgeschakelde bakken passé zijn vind ik ook onzin, maar ach ... missen doe ik ze ook weer niet. Wat ik wel mis is dit:

1, mechanische ipv aerodynamische grip
2, onbetrouwbaarheid van versnellingsbakken en motoren omdat deze gemaakt zijn slechts 300+ km ipv meerdere races mee te gaan
3, grindbakken ipv asfaltuitloopstroken
4, vrijheid in bandenkeuze ipv verplicht beide compounds te gebruiken
5, het one-lap qualifying systeem
6, elkaar onbestraft kunnen toucheren/wheelbangen tijdens gevechten (uiteraard moet bewust iemand uit de race rossen wel bestraft worden)
7, teambazen als Briatore, Jordan en Stoddardt
8, is een andere racewinnaar/wereldkampioen dan Sebje Vettel
9, bandenoorlog

en zo kan ik nog wel ff door gaan ben ik bang. ;)

1) Eens
2) Eenz, zodra F1 wat meer op de kosten is gericht dan nu
3) Niet per se eens. Ik las tijdje terug een interview met een circuitontwerper (zeg maar de andere grote man naast Tilke, ben zijn naam even kwijt). En hij zei dat er een techniek ontwikkeld is waarbij je de eerste vier meter buiten de baan van een bepaald materiaal maakt (zou best gewoon iets simpels als beton geweest zijn kunnen zijn) en de rest asfalt zoals we nu kennen. Een fout wordt met dat systeem alsnog keihard afgestraft, maar het asfalt zorgt er vervolgens nog wel voor dat het veilig is. Hij vond het onbegrijpelijk dat de FIA dit niet meer deed. Ik zou dan ook niet per se grindbakken terug willen zien, maar wel dat de FIA een werkgroep aanstelt om een oplossing te vinden die veilig is én fouten afstraft.
4) Helemaaaaal mee eens
5) Niet mee eens, maar dat zal je met mijn voorgaande verhaaltje wel hebben begrepen
6) Eens in de zin: laat coureurs inderdaad maar gewoon racen en pak de echt zware of achterlijke vergrijpen aan.
7) Maakt me niet zo uit
8) Haha, helemaal eens
9) Interesseert me niet zo. Als je dan weer een Bridgestone hebt die zich enkel en alleen op Ferrari richt, terwijl de concurrent haar aandacht wel over meerdere teams verspreidt... In theorie zou ik een oorlog inderdaad terug willen, net als jij, maar in de praktijk weet ik niet of ik het aan zou durven.

Citaat van: SDG op 24 november 2013 - 09:23:13
KERS mag wat mij betreft blijven in de F1. DRS daarentegen mag wat mij betreft, en ik ben wellicht niet de enige, meteen afgeschaft worden. Het heeft zijn doel compleet voorbijgeschoten. Het inhalen onder DRS is gewoon kunstmatig en heeft weinig te maken met stuurmanskunst. Het snelheidsverschil met de voorop liggende wagen is zodanig groot dat er doorgaans van een eerlijk duel geen sprake is. In wedstrijden met twee DRS-zones na elkaar zie je dan bv. ook dat de coureur die in zone 1 ingehaald wordt in zone 2 zijn plaatsje onmiddellijk weer kan terugpakken. Nee, afvoeren die hap. Of op zijn minst het gebruik ervan beperken, zoals met de 'push to passes' in de Indycars. Daar mag je die hulpmiddelen slechts een beperkt aantal keren gebruiken in de race, waardoor er tenminste een bijkomend strategisch element aan vastzit.
DRS ben ik op zich niet tegen, het moet alleen niet te makkelijk worden. Ik herinner me een race in het eerste jaar van DRS, ik geloof dat het Brazilië was en het ging tussen Alonso en Button (volgens mij was Button de achtervolger). Dankzij DRS kon Button telkens net wat lekkerder dichterbij komen, tot Alonso een foutje maakte en toen kon hij hem door DRS voorbij. Zó hoort DRS voor mij te zijn, een hulpstuk bij het inhalen. Tegenwoordig met twee DRS-zones per circuit heeft het zijn glans verloren van wat het had kunnen of moeten zijn. DRS an sich ben ik wel een voorstander van, maar zoals het nu is (een inhaalknop, i.p.v. een inhaalhulpstuk) ben ik er ook geen voorstander van.

Een oplossing zou inderdaad kunnen om het slechts een paar keer te gebruiken. Dan moet je alsnog op eigen kracht (of met KERS dan) zorgen dat je dichtbij genoeg komt en alleen bij het echte inhaalmoment kan je DRS gebruiken. Geen gekke gedachte.

LucvanDijk

Citaat van: Gerard op 20 november 2013 - 15:44:58
Geen F1 race in Zuid Korea in 2014.... Dus nnaast India "verliezen" we ook deze.... :P

Bron; http://www.nu.nl/sport/3633835/geen-grand-prix-zuid-korea-in-2014.html



Wat erg nou toch...

0634

Als Abu Dhabi nu maar niet ook wegvalt... :-[ ;) ;)

LucvanDijk

Citaat van: Jeroen op 24 november 2013 - 19:00:47
Als Abu Dhabi nu maar niet ook wegvalt... :-[ ;) ;)
Altijd maar de oude circuits die verdwijnen. Al die historie.

0634

Nou. Als ze Monza nou eens aanpakten. Of Spa, Silverstone.

LucvanDijk

Citaat van: Jeroen op 24 november 2013 - 19:08:13
Nou. Als ze Monza nou eens aanpakten. Of Spa, Silverstone.
Inderdaad. Al die waardeloze Europese circuits, waar het helemaal niet leeft en nooit wat gebeurt. Dat ze die eens van de kalender afhalen. Geen Zuid-Korea in 2014. Ik slaap slecht vannacht, hoor.

0634

Tja, na Valencia heb ik al een week geen oog dicht gedaan. Na wat therapie en een bezoek aan Jomanda ging het langzaam weer wat beter. Maar ik mis dat industriegebied nog steeds.

LucvanDijk

Citaat van: Jeroen op 24 november 2013 - 19:20:23
Tja, na Valencia heb ik al een week geen oog dicht gedaan. Na wat therapie en een bezoek aan Jomanda ging het langzaam weer wat beter. Maar ik mis dat industriegebied nog steeds.


Matthijs

Na Austin 2012 en Brazilië lijkt er wel een trend zichtbaar: weinig mechanische grip zorgt voor meer close racing. Misschien iets voor de toekomst: onslijtbare harde banden ipv banden die van ellende uit elkaar vallen.

0634

Van alleen harde banden krijg je geen betere races.

robbert

Citaat van: Edwin90 op 24 november 2013 - 11:17:02
Dat one lap lap systeem vond ik zeker niet slecht. Kijk de pole rondjes uit 2005 maar eens terug. Dat is gewoon pure porno.

Het hoeft geen uur te zijn. Laat het eerste half uur gewoon de helft afvallen in een sessie alla q1 en de tweede helft de rest een superpole rijden.

aahja, da zou nog goed zijn, zo de laatste 10 die dan overschieten rijden dan 1 getimede ronde