Formule 1 in de toekomst

Gestart door Gerard, 15 oktober 2010 - 13:14:04

« vorige - volgende »

Welke GP zal in de toekomst verdwijnen

Belgie
10 (17.2%)
Duitsland
3 (5.2%)
Hongarije
6 (10.3%)
Spanje (Barcelona)
7 (12.1%)
Spanje (Valencia)
26 (44.8%)
Een andere GP, namelijk....
6 (10.3%)

Totaal aantal stemmen: 52

0634

Het eerste deel (over Prost en Mateschitz) ben ik met je eens, het tweede deel niet echt. Ook in voetbal zie je het onderscheidt in rijk en arm bijvoorbeeld. Sport is wat dat betreft gewoon niet altijd eerlijk.

Over Red Bull heb je gelijk: niet te zuipen, dat bocht :-[.

Breaktest

Begrijp het argument niet helemaal: erop wijzen dat elders ook scheefgroei is. Bij vrijwel iedere sport is een zekere  ongelijkheid te vinden, en het is aan de sport zelf om deze middels regulering binnen de perken te houden (denk aan gewichtsklassen bij boksen); zelfs binnen het professionele voetbal worden daartoe halfslachtige pogingen gedaan. Dat de tegenkrachten (vooralsnog?) te sterk zijn wil niet zeggen dat men ook het gelijk aan zijn kant heeft.

Om nog even een vergelijk met voetbal te maken: Ik kan niet  voor 100% uitsluiten dat Ajax de volgende wedstrijd tegen AC Milan wint. Ik kan wel met 100% zekerheid uitsluiten dat Marussia de volgende race wint. Des te meer je meer dit soort stellige voorspellingen kunt doen, des te lachwekkender de sport is.   

0634

Je vergelijk is niet fair. Je hebt het over een 1 op 1 wedstrijd tegenover een 1 op 24 wedstrijd. Dat maakt de kans bij aanvang al ongelijk ;).

Maar los daarvan, die scheefgroei is prima. Er zijn altijd topteams en mindere teams geweest. Sommige mindere teams worden topteams (Lotus) sommige topteams worden mindere teams (Williams). Geen enkel probleem mee, persoonlijk. Bestaat in iedere sport, hoort er bij.

Kootje

Correctie ..... bestaat in iedere teamsport. ;)

0634

Doe ik het ook voor ;).

Zo werkt het in de hele wereld: geld zorgt voor succes. Zou toch gek zijn als het in de sport anders zou zijn.

Kootje

Precies.

Het is niet eerlijk, maar ja .... zo is het leven nu eenmaal. Wil je eerlijke competitie, dan moet je naar individuele sporten gaan kijken. En zelfs dan heb je nog te maken met geld, zij het in mindere mate. Voorbeeld: Schaatsers hier in NL hebben meer kans op goud dan schaatsers uit Afrika/Zuid-Amerika. Dat heeft oa te maken met cultuurverschil, maar ook met beschikbare middelen/faciliteiten. Geld dus.

SDG

Citaat van: Breaktest op 09 november 2013 - 13:07:10
Begrijp het argument niet helemaal: erop wijzen dat elders ook scheefgroei is. Bij vrijwel iedere sport is een zekere  ongelijkheid te vinden, en het is aan de sport zelf om deze middels regulering binnen de perken te houden (denk aan gewichtsklassen bij boksen); zelfs binnen het professionele voetbal worden daartoe halfslachtige pogingen gedaan. Dat de tegenkrachten (vooralsnog?) te sterk zijn wil niet zeggen dat men ook het gelijk aan zijn kant heeft.

Om nog even een vergelijk met voetbal te maken: Ik kan niet  voor 100% uitsluiten dat Ajax de volgende wedstrijd tegen AC Milan wint. Ik kan wel met 100% zekerheid uitsluiten dat Marussia de volgende race wint. Des te meer je meer dit soort stellige voorspellingen kunt doen, des te lachwekkender de sport is.

Dat is dan ook het leuke aan klassen als bv. de DTM, waar dat soort voorspelbaarheid veel minder bestaat. Daar is het echt mogelijk dat een coureur die in één bepaalde wedstrijd helemaal achteraan bengelt de volgende wedstrijd ineens meedoet om de zege. Ook in de Indycars zie je dat vaak gebeuren, maar in de Formule 1 is zoiets helaas onmogelijk geworden.

Franky R.

@Jeroen & Breaktest,


Er is nog een verschil...In de F1 worden de teams op de kosten gejaagd. Een voorbeeld? Hoeveel motorconfiguraties hebben we wel niet gehad in de afgelopen 15 jaar?! 3000cc V10, 2.4L-V8 en dan straks weer een 1600cc turbomotor, die tot overmaat van ramp ook nog eens dúúrder is dan de V8?!


Sinds 2011 moeten de teams elk jaar een nieuw monocoque bouwen, ookal veranderden de regels omtrent afmetingen etc. niet. Kostenbesparing? Of het nodeloos, IMHO, verspillen van geld?


En dan ben ik nog niet eens begonnen over de moeilijkheden met KERS, F-duct, FRIC, passieve dit , passieve dat... ::)


Zoals Mateschitz het doet overkomen, lijkt het alsof de kleine teams geld wegsmijten, maar daar hebben die teams het geld niet voor... :P




Franky R.

Citaat van: SDG op 09 november 2013 - 16:18:57
Citaat van: Breaktest op 09 november 2013 - 13:07:10
Begrijp het argument niet helemaal: erop wijzen dat elders ook scheefgroei is. Bij vrijwel iedere sport is een zekere  ongelijkheid te vinden, en het is aan de sport zelf om deze middels regulering binnen de perken te houden (denk aan gewichtsklassen bij boksen); zelfs binnen het professionele voetbal worden daartoe halfslachtige pogingen gedaan. Dat de tegenkrachten (vooralsnog?) te sterk zijn wil niet zeggen dat men ook het gelijk aan zijn kant heeft.

Om nog even een vergelijk met voetbal te maken: Ik kan niet  voor 100% uitsluiten dat Ajax de volgende wedstrijd tegen AC Milan wint. Ik kan wel met 100% zekerheid uitsluiten dat Marussia de volgende race wint. Des te meer je meer dit soort stellige voorspellingen kunt doen, des te lachwekkender de sport is.

Dat is dan ook het leuke aan klassen als bv. de DTM, waar dat soort voorspelbaarheid veel minder bestaat. Daar is het echt mogelijk dat een coureur die in één bepaalde wedstrijd helemaal achteraan bengelt de volgende wedstrijd ineens meedoet om de zege. Ook in de Indycars zie je dat vaak gebeuren, maar in de Formule 1 is zoiets helaas onmogelijk geworden.


Dat mis ik idd. in de Formule 1 van tegenwoordig...Daarom vond ik de overwinning van Pastor vorig jaar ook zo leuk en verrassend. Denk aan de March van Cappeli, Panis in Monaco 1996... :)

0634

Vorig jaar hadden we nog 8 verschillende racewinnaars in 8 opeenvolgende races...

Franky R.

Citaat van: Jeroen op 09 november 2013 - 17:51:00
Vorig jaar hadden we nog 8 verschillende racewinnaars in 8 opeenvolgende races...


Ja! Dat was toch hartstikke leuk?!
Maar nee, de coureurs konden zogenaamd niet voluit rijden... ::) ...Dus andere banden en toen nog een keer andere banden, want Red Bull was niet tevreden. En dat zijn de woorden van Newey zelf, die meent dat Lotus en Ferrari 'mazzel' hadden in het begin van het seizoen...

0634

Dat is ook leuk, dat bedoelde ik ook :).

Sabai

Ja leuk de grote Pirelli loterij  :P

Franky R.

Nee, nu is het helemaal tof met die 'vinger' die gewoon wegrijdt. De GP van Dhabi was na tien rondjes [tien seconden volgens Fabian] alweer voorbij... :P

janke

Citaat van: Franky R. op 09 november 2013 - 18:28:55
Nee, nu is het helemaal tof met die 'vinger' die gewoon wegrijdt. De GP van Dhabi was na tien rondjes [tien seconden volgens Fabian] alweer voorbij... :P
Citaat van: SDG op 09 november 2013 - 16:18:57
Citaat van: Breaktest op 09 november 2013 - 13:07:10
Begrijp het argument niet helemaal: erop wijzen dat elders ook scheefgroei is. Bij vrijwel iedere sport is een zekere  ongelijkheid te vinden, en het is aan de sport zelf om deze middels regulering binnen de perken te houden (denk aan gewichtsklassen bij boksen); zelfs binnen het professionele voetbal worden daartoe halfslachtige pogingen gedaan. Dat de tegenkrachten (vooralsnog?) te sterk zijn wil niet zeggen dat men ook het gelijk aan zijn kant heeft.

Om nog even een vergelijk met voetbal te maken: Ik kan niet  voor 100% uitsluiten dat Ajax de volgende wedstrijd tegen AC Milan wint. Ik kan wel met 100% zekerheid uitsluiten dat Marussia de volgende race wint. Des te meer je meer dit soort stellige voorspellingen kunt doen, des te lachwekkender de sport is.

Dat is dan ook het leuke aan klassen als bv. de DTM, waar dat soort voorspelbaarheid veel minder bestaat. Daar is het echt mogelijk dat een coureur die in één bepaalde wedstrijd helemaal achteraan bengelt de volgende wedstrijd ineens meedoet om de zege. Ook in de Indycars zie je dat vaak gebeuren, maar in de Formule 1 is zoiets helaas onmogelijk geworden.

Citaat van: Sabai op 09 november 2013 - 18:20:28
Ja leuk de grote Pirelli loterij  :P
Citaat van: Sabai op 09 november 2013 - 18:20:28
Ja leuk de grote Pirelli loterij  :P

Wat heeft Pirelli in godsnaam daarmee te maken?
Some things are too important to be left in the past.