Formule 1 in de toekomst

Gestart door Gerard, 15 oktober 2010 - 13:14:04

« vorige - volgende »

Welke GP zal in de toekomst verdwijnen

Belgie
10 (17.2%)
Duitsland
3 (5.2%)
Hongarije
6 (10.3%)
Spanje (Barcelona)
7 (12.1%)
Spanje (Valencia)
26 (44.8%)
Een andere GP, namelijk....
6 (10.3%)

Totaal aantal stemmen: 52

SDG

Citaat van: Fabian op 08 maart 2013 - 14:47:34
Dat bijgevoegde stuk van Bahrein was er vorig jaar volgens mij al uit. Al weet ik dat niet zeker. Ik heb die race persoonlijk geboycot...

Dat extra stuk was er vorig jaar inderdaad al uit. Dat is enkel in 2010 gebruikt.

Fabian

Citaat van: SDG op 08 maart 2013 - 14:48:31
Citaat van: Fabian op 08 maart 2013 - 14:47:34
Dat bijgevoegde stuk van Bahrein was er vorig jaar volgens mij al uit. Al weet ik dat niet zeker. Ik heb die race persoonlijk geboycot...

Dat extra stuk was er vorig jaar inderdaad al uit. Dat is enkel in 2010 gebruikt.
Ja dat dacht ik al. Wist het niet zeker doordat ik de race vorig jaar boycotte....
Dat stuk had overigens ook geen enkele toegevoegde waarde.

Arthur

Die lus was bedoeld om de snelheid er uit te halen en het inhalen te bevorderen. Was ook een DRS-zone meen ik [LOL]  :D
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Kootje

Die lus had geen enkele bijbedoeling louter dan het verlengen van de baan. Als hij bedoeld was om de snelheid eruit te halen, dan had hij niet in 'n langzame sectie gelegen maar op één van de 4 rechte stukken die de baan kent.

Jehoentelaar

Met een sportscarrace was de lus wel een succes. Maar toen had de organisatie van de Grand Prix de klassieke fout gemaakt dat een leuke race in klasse A niets zegt over het spectakel in klasse B.

Arthur

@Kootje Ik grapte maar wat [zie inhalen bevorderend]

Bahrein is meer een zandbak voor gevorderden  ;D
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Jozef

Misschien daarom dat Massa zich er zo goed thuisvoelt, lekker in de zandbak spelen. :P

Fabian

Citaat van: Jozef op 09 maart 2013 - 03:16:14
Misschien daarom dat Massa zich er zo goed thuisvoelt, lekker in de zandbak spelen. :P
Denk dat Verstappen zich daar ook wel lekker zou voelen....


Franky R.



Jozef

Ik lees die uitspraken van Andy Cowell nu pas (ze zijn van 3 maanden geleden...) maar ik snap het niet zo goed. Hij spreekt van een hogere frequentie, maar dat gaat juist in tegen wat ik zou verwachten. Bij 18000 toeren doet één cilinder 18000/2/60=150 uitlaatslagen per seconde, er zitten gaan 4 cilinders naar een uitlaat dus uit een uitlaat komt een geluid met een frequentie van 4x150=600 Hz.

Met een V6 op 15000 toeren wordt dat 15000/2/60=125 uitlaatslagen per cilinder per seconde dus een geluid van 3x125=375 Hz uit de uitlaat. Een heel pak lager dus.

Dit is natuurlijk wel een heel ruwe schatting want de realiteit is veel complexer dan wat ik hier neerschrijf (heb net ook met een geluidsprogrammaatje een geluid van 600 Hz afgespeeld, en ik denk dat de V8 iets hoger klinkt dan dat, eerder rond de 700 Hz). Maar mijn schatting moet toch in de buurt liggen?

Ook Jonathan Noble van Autosport, die de Mercedes-motor in januari heeft gehoord, spreekt van een "deeper noise": http://www.autosport.com/news/report.php/id/105081

Door de turbo's is de druk in de cilinder wellicht hoger, maar het is me een raadsel waarom Andy Cowell van een hogere frequentie spreekt. Iemand? ???

Jozef

Oh wacht. Mijn sommetje blijkt best goed te kloppen (heb een stukje onboardgeluid van YouTube gehaald en het geluid geanalyseerd, komt een piekfrequentie van 573 Hz uit, dus erg dicht bij de 600 Hz waar ik op uitkwam). Maar de turbo's van volgend jaar zullen maar één uitlaat hebben. Dus dat zou best voor een hoger geluid kunnen zorgen, van 750 Hz dan.

Ik weet wel niet met zekerheid of je wel echt naar het aantal cilinders per uitlaat moet kijken om de frequentie te bepalen, maar het lijkt me wel logisch.

Franky R.

Citaat van: Jozef op 08 april 2013 - 22:21:50
Oh wacht. Mijn sommetje blijkt best goed te kloppen (heb een stukje onboardgeluid van YouTube gehaald en het geluid geanalyseerd, komt een piekfrequentie van 573 Hz uit, dus erg dicht bij de 600 Hz waar ik op uitkwam). Maar de turbo's van volgend jaar zullen maar één uitlaat hebben. Dus dat zou best voor een hoger geluid kunnen zorgen, van 750 Hz dan.

Ik weet wel niet met zekerheid of je wel echt naar het aantal cilinders per uitlaat moet kijken om de frequentie te bepalen, maar het lijkt me wel logisch.
Je geeft zelf al antwoord op je eigen vraag. Idd. omdat er vanaf 2014 maar 1 uitlaat is toegestaan.


En idd. waren die uitspraken van drie maanden geleden. Dat heeft ook op ons Frontpage gestaan, maar ook Bernie klaagt al meerdere maanden over het motorgeluid, dus ik snap niet zo goed wat je punt in deze is?

Jozef

#1394
Niet echt een punt, ik had gewoon verwacht dat het geluid lager zou worden omdat ik bovenstaand sommetje al een keer eerder had gemaakt. Maar dat was dus zonder rekening te houden met het feit dat alles volgend jaar door één uitlaat zal komen waardoor het geluid weer een octaaf omhoog gaat. ;)

Blijft het me wel een raadsel wat dat "deeper noise" is waar Jonathan Noble over schrijft. Hij is namelijk niet echt iemand die zomaar wat neerkwakt op een website...

En volgens mij zeurt Bernie al heel lang over het geluid, maar is er iemand die naar dat gezeur luistert? Voor mij is Bernie maar een "grumpy old man" die de turbo wil afkraken omdat blijkt dat de sport ook grote veranderingen kan doorvoeren zonder dat het idee van hem komt. Die turbo zal inderdaad vast anders klinken, maar of het mooi wordt of niet, daar kan het grote publiek toch niet over oordelen totdat de eerste beelden (met geluid) worden vrijgegeven. Dus het selecte clubje dat de motoren al wel heeft gehoord, kan maar roepen wat ze willen in de media. Weet jij veel of het dan ook echt waar is...