Formule 1 in de toekomst

Gestart door Gerard, 15 oktober 2010 - 13:14:04

« vorige - volgende »

Welke GP zal in de toekomst verdwijnen

Belgie
10 (17.2%)
Duitsland
3 (5.2%)
Hongarije
6 (10.3%)
Spanje (Barcelona)
7 (12.1%)
Spanje (Valencia)
26 (44.8%)
Een andere GP, namelijk....
6 (10.3%)

Totaal aantal stemmen: 52

Jehoentelaar

In principe zijn de moderne circuits in onbegrijplijke oorden de circuits waar Bernie zijn contacten mee heeft. Niemand met een racehart denkt meteen aan India, Korea of Rusland om daar een GP te houden, behalve mensen die daarnaast de grote zakken geld belangrijk vinden. De klassieke circuits zullen eerder hopen dat Bernie 2.0 (om de opvolger maar zo te noemen) wat meer oog voor het sportieve gedeelte gaat krijgen.

Het slechtste wat kan gebeuren is dat CVB Capital dinges zelf ook afhaakt als het in hun optiek geen geschikte vervanger kan vinden. Dat is echter een scenario waar je na het lezen van deze zin eigenlijk geen rekening mee hoeft te houden.

Victor Monza 2008

Citaat van: robbert op 24 november 2012 - 10:51:04
Citaat van: Kootje op 24 november 2012 - 09:57:56
http://www.gppits.net/nieuws/mijn_vertrek_kan_f1_races_kosten/

Lijkt me toch echt sterk.
Tuurlijk heeft de man z'n connecties, maar ik kan me niet voorstellen dat er races van de kalender zullen verdwijnen omdat hij vertrekt.
In ieder geval niet onder het mom van: Jij weg? .... wij stappen ook op.

Wat uiteraard wel kan is dat diverse promotors er met de nieuwe onderhandelaar niet uit zullen komen, en daardoor van de kalender verdwijnen.
Maar die hernieuwde onderhandelingen zouden net zo goed kunnen stranden indien deze met Bernie gevoerd zouden worden, dus ......
Bernie maakt zich hier nu belkangrijker dan hij nog is, niemand is onvervangbaar.

En mocht het idd zover komen dat sommige promotors zich terugtrekken door zijn vertrek, dan zijn er nog genoeg die graag z'n plaats in zullen nemen.
Zolang er geen concrete namen vallen (bijv. Spa, Suzuka, Notre Dame) maak ik me geen zorgen om dit verhaal.

nu verdwijnen er ook races, door hem. Hij is de man die f1 stilletjes aan, uit europa wil halen. Hij doet het slim. Eerst wat races schrappen, en dan opeens geen meer
Bernie verkoopt zijn circus wereldwijd aan de meestbiedende, de europese GP's die verdwijnen hebben gewoon onvoldoende dollars om het evenement te behouden, als zelfs de Nurnburgring met financiële problemen kampt dan weet je het wel. De mooiste bochtencombinaties worden gecopiëerd en ergens in the middle of nowhere neergepoot, zolang zij betalen is dat ok voor Bernie. De teams die een groter deel van de koek willen, geen probleem voor Bernie, geeft Ferrari een groter deel van de koek en hun vereniging valt uit elkaar als een zandkasteel. Moest Machiavelli niet bestaan hebben dat had Bernie hem uitgevonden.

Figge

Volgens mij discussieren we wel vaker over het verdwijnen van een aantal GP's uit europa. Maar er komt nooit echt uit wat daar nu echt het probleem van is. Hoe erg is het als er in europa maar 5 races zijn, die deel uitmaken van een wereldkampioenschap?
Persoonlijk vind ik het allemaal niet zo'n drama. En wat betreft de periode na Bernie? Dat komt wel goed. Formule 1 is een zeer sterk merk.
Net zoals nu gaat het tenslotte om het grote publiek. En het grote publiek houdt zich echt niet bezig met alle politieke spelletjes. Dat is voor de onderhandelaars en F1 merkeigenaren. Dat is en blijft dus hetzelfde. Als het een meer eerlijke verdeling van de opbrengsten met zich mee brengt in de post Bernie periode, dan natuurlijk prima.

0634

Het drama is dat ik eens in de zoveel tijd naar een race wil. Hoe minder races in Europa, hoe minder ik die mogelijkheid heb. Bovendien is Europa de bakermat van de sport, hier hoort het thuis. Lege Aziatische tribunes houdt in dat je F1 bij de fans weg haalt en juist die fans maken de sport. Zonder fans is er geen F1.

Voor de teams is het een enorme kostenpost in tijden van kostenreductie.

Figge

Citaat van: Jeroen op 25 november 2012 - 09:03:57
Het drama is dat ik eens in de zoveel tijd naar een race wil. Hoe minder races in Europa, hoe minder ik die mogelijkheid heb. Bovendien is Europa de bakermat van de sport, hier hoort het thuis. Lege Aziatische tribunes houdt in dat je F1 bij de fans weg haalt en juist die fans maken de sport. Zonder fans is er geen F1.

Voor de teams is het een enorme kostenpost in tijden van kostenreductie.

Het klopt. Fans maken F1. Maar dan wel via media als TV en Internet. Helaas niet via entreekaartjes...
Gewetensvraagje... Ga je stoppen met F1 kijken om de reden dat er minder races in Europa zijn?

Enzo

Citaat van: Figge op 25 november 2012 - 09:17:35
Citaat van: Jeroen op 25 november 2012 - 09:03:57
Het drama is dat ik eens in de zoveel tijd naar een race wil. Hoe minder races in Europa, hoe minder ik die mogelijkheid heb. Bovendien is Europa de bakermat van de sport, hier hoort het thuis. Lege Aziatische tribunes houdt in dat je F1 bij de fans weg haalt en juist die fans maken de sport. Zonder fans is er geen F1.

Voor de teams is het een enorme kostenpost in tijden van kostenreductie.

Het klopt. Fans maken F1. Maar dan wel via media als TV en Internet. Helaas niet via entreekaartjes...
Gewetensvraagje... Ga je stoppen met F1 kijken om de reden dat er minder races in Europa zijn?

Nou, niet stoppen waarschijnlijk. Maar ik zou het wel jammer vinden en dus minder leuk.
Banen als Monaco, Silverstone, Spa en Monza moeten altijd op de kalender staan, ongeacht het financiële klimaat.

Figge

Citaat van: Enzo op 25 november 2012 - 09:23:47
Citaat van: Figge op 25 november 2012 - 09:17:35
Citaat van: Jeroen op 25 november 2012 - 09:03:57
Het drama is dat ik eens in de zoveel tijd naar een race wil. Hoe minder races in Europa, hoe minder ik die mogelijkheid heb. Bovendien is Europa de bakermat van de sport, hier hoort het thuis. Lege Aziatische tribunes houdt in dat je F1 bij de fans weg haalt en juist die fans maken de sport. Zonder fans is er geen F1.

Voor de teams is het een enorme kostenpost in tijden van kostenreductie.

Het klopt. Fans maken F1. Maar dan wel via media als TV en Internet. Helaas niet via entreekaartjes...
Gewetensvraagje... Ga je stoppen met F1 kijken om de reden dat er minder races in Europa zijn?

Nou, niet stoppen waarschijnlijk. Maar ik zou het wel jammer vinden en dus minder leuk.
Banen als Monaco, Silverstone, Spa en Monza moeten altijd op de kalender staan, ongeacht het financiële klimaat.

Exact!! Je stopt er niet mee. En ik durf het stiekem wel een klein beetje aan dat zelfs als een baan Monza van de kalender verdwijnt...
Je toch alle races blijft kijken... :) Geldt ook voor mij persoonljk overigens.


0634

Citaat van: Figge op 25 november 2012 - 09:17:35
Het klopt. Fans maken F1. Maar dan wel via media als TV en Internet. Helaas niet via entreekaartjes...

Jawel. Anders draaien racecircuits nog meer verlies.

Bovendien kijken fans doorgaans 19 van de 20 races thuis, maar de mogelijkheid om soms eens langs te gaan is wel degelijk een belangrijke factor voor de onderlinge band tussen de sport en de fan.

Wat denk jij bijvoorbeeld dat er gebeurt bijvoorbeeld met de populariteit (kijkcijfers, merchandising) van F1 in Engeland als er geen Britse GP meer zou zijn?

CitaatGewetensvraagje... Ga je stoppen met F1 kijken om de reden dat er minder races in Europa zijn?
Minder kijken niet direct, maar ik ga het wel degelijk weer een stukje minder leuk vinden. De historie die Europa heeft moet te allen tijden deel uit blijven maken van de toekomst van F1.

Figge

Als F1 in Engeland minder populair wordt?
Dan dreigt men gewoon met kappen van de GP in Engeland. Als dat gebeurt dan gebeurt het.
F1 zal natuurlijk altijd in europa blijven. Geen WK zonder races in europa, zo is het natuurlijk ook.
Maar even los van de globalisering...
Ik denk dat dit een golfbeweging is. En dat er over 10 jaar minder races buiten europa zullen zijn dan nu.
Turkije is niet voor niets een moeilijk verhaal. Hetzelfde geldt Korea...

0634

Citaat van: Figge op 25 november 2012 - 10:04:20
Als F1 in Engeland minder populair wordt?
Dan dreigt men gewoon met kappen van de GP in Engeland. Als dat gebeurt dan gebeurt het.

Andersom bedoel ik dus juist.

Wat gebeurt er als je de GP uit Engeland weg haalt? Jij zegt dat het geen snars uitmaakt, maar ik zeg dat dat grote gevolgen zal hebben voor de populariteit van F1 in Engeland.

Figge

Oh zo...
Mooie case...
Ik weet niet of het zo zal zijn dat er minder kijkers op de F1 zullen afstemmen.
Daarvoor denk ik serieus dat F1 een te sterk merk is.
Ik denk wel het verkopen van TV rechten aan decoder partijen een grotere schade aanricht dan
het hebben van een GP op een specifieke baan. Maar dat is een principe uitspraak.
Dat gezegd hebbende, denk ik dat niet dat banen als Silverstone, Monza en Monaco zullen verdwijnen.
Ik zou graag Spa ook in dit rijtje noemen, maar helaas denk ik niet dat dat reeel is.

Sabai

Citaat van: Jeroen op 25 november 2012 - 10:05:56
Citaat van: Figge op 25 november 2012 - 10:04:20
Als F1 in Engeland minder populair wordt?
Dan dreigt men gewoon met kappen van de GP in Engeland. Als dat gebeurt dan gebeurt het.

Andersom bedoel ik dus juist.

Wat gebeurt er als je de GP uit Engeland weg haalt? Jij zegt dat het geen snars uitmaakt, maar ik zeg dat dat grote gevolgen zal hebben voor de populariteit van F1 in Engeland.

Zijn er al cijfers bekend in GB betreft het weghalen van de F1 bij de BBC naar sky. Dit is een mooie graadmeter lijkt mij. Naar mijn idee kan F1 niet zonder GB de wortels zitten daar diep.

Victor Monza 2008

Citaat van: Figge op 25 november 2012 - 10:12:52
Oh zo...
Mooie case...
Ik weet niet of het zo zal zijn dat er minder kijkers op de F1 zullen afstemmen.
Daarvoor denk ik serieus dat F1 een te sterk merk is.
Ik denk wel het verkopen van TV rechten aan decoder partijen een grotere schade aanricht dan
het hebben van een GP op een specifieke baan. Maar dat is een principe uitspraak.
Dat gezegd hebbende, denk ik dat niet dat banen als Silverstone, Monza en Monaco zullen verdwijnen.
Ik zou graag Spa ook in dit rijtje noemen, maar helaas denk ik niet dat dat reeel is.
TV rechten achter de decoder tot daar aan toe, maar TV rechten voor commerciële omroepen. Hebben we in Vlaanderen gemerkt toen 4 de rechten had ipv vrt, te pas en te onpas wordt de uitzending onderbroken voor reclameblokken, dat is pas storend. Gelukkig zijn we goed bekabeld  zodat er nog voldoende alternatieven zijn. Het nadeel van de exotische bestemmingen is dat bepaalde GP's in prime vallen en ze die dan later op de avond geven, in Austin was het bijna van dattum op 4. Bij motoGP, minder populair maar zeker zo spannend, is het al zover.

Jehoentelaar

Ik vind het tijdstechnisch wel fijn als races 's avonds zijn, dat komt mij simpelweg beter uit. Maar F1 hoort in een x aantal landen ten alle tijden op de kalender te hebben staan, ongeacht wat er financieel aan de hand is. Blijkbaar is de invloed van Bernie zo groot dat teams hun mond niet open durven trekken over al die overzeese races, die bakken met geld kosten. Australië, Japan, Canada/USA en Brazilië is al heel wat. Het zou de sport een stuk goedkoper en toegankelijker maken om al die onzingebieden links te laten liggen en weer gewoon te gaan racen op Imola, ergens in Frankrijk, om de Europese GP in Duitsland te houden, en desnoods zetten we wat extra tribunes op de Red Bull Ring neer.

Als we dan toch naar wat overzeese gebieden gaan (ik klink nu echt als Lodewijk de zoveelste), maak er dan meteen wat extra races van. De gewenste twee extra races in de VS voor en na de GP in Montréal, bijvoorbeeld. En we beginnen het jaar met Interlagos/Austin of met Melbourne/Suzuka, en de andere combinatie aan het einde van de kalender.

Genoeg gefantaseerd voor vandaag. :D

Franky R.

Citaat van: Jehoentelaar op 25 november 2012 - 12:07:28
Ik vind het tijdstechnisch wel fijn als races 's avonds zijn, dat komt mij simpelweg beter uit. Maar F1 hoort in een x aantal landen ten alle tijden op de kalender te hebben staan, ongeacht wat er financieel aan de hand is. Blijkbaar is de invloed van Bernie zo groot dat teams hun mond niet open durven trekken over al die overzeese races, die bakken met geld kosten. Australië, Japan, Canada/USA en Brazilië is al heel wat. Het zou de sport een stuk goedkoper en toegankelijker maken om al die onzingebieden links te laten liggen en weer gewoon te gaan racen op Imola, ergens in Frankrijk, om de Europese GP in Duitsland te houden, en desnoods zetten we wat extra tribunes op de Red Bull Ring neer.

Als we dan toch naar wat overzeese gebieden gaan (ik klink nu echt als Lodewijk de zoveelste), maak er dan meteen wat extra races van. De gewenste twee extra races in de VS voor en na de GP in Montréal, bijvoorbeeld. En we beginnen het jaar met Interlagos/Austin of met Melbourne/Suzuka, en de andere combinatie aan het einde van de kalender.

Genoeg gefantaseerd voor vandaag. :D
Onzingebieden?
Men heeft het over een wereldkampioenschap, dus zou de F1 langs alle continenten moeten gaan, vind ik.


En de teams krijgen al die reiskosten vergoed, dus dat is het probleem niet...