Formule 1 in de toekomst

Gestart door Gerard, 15 oktober 2010 - 13:14:04

« vorige - volgende »

Welke GP zal in de toekomst verdwijnen

Belgie
10 (17.2%)
Duitsland
3 (5.2%)
Hongarije
6 (10.3%)
Spanje (Barcelona)
7 (12.1%)
Spanje (Valencia)
26 (44.8%)
Een andere GP, namelijk....
6 (10.3%)

Totaal aantal stemmen: 52

SDG

#1215
Citaat van: Jehoentelaar op 08 november 2012 - 22:38:05
Vind het wel een aardig circuit. Start/finish tot Adelaide Hairpin is sowieso leuk, daarna is het een beetje boel Mickey Mouse maar wel met enkele snelle bochten erin. En ach, Disneyland is om de hoek. 8)

Ik geef dan toch de voorkeur aan Paul Ricard. Maar misschien ben ik bevooroordeeld omdat ik de periode dat de Formule 1 daar kwam nog bewust meegemaakt heb? En daarmee bedoel ik uiteraard de volledige versie van het circuit, en niet dat korte, afgeknipte baantje waar men vanaf 1986 op reed, na het dodelijke ongeluk van Elio de Angelis.

Fabian

Hmm dat maakt niet uit denk ik SDG. Ik heb de periode op Magny Cours bewust mee gemaakt, maar ik hoop dat ze naar Paul Ricard gaan. Nieuw circuit voor mij dus vandaar...

Edwin90

Ik vond het jammer dat Magny Cours van de kalender is verdwenen. Altijd wel een leuke baan. Maar misschien ook omdat mijn grote held Schumacher daar veelvuldig de eerste positie bezette.   :)

Fabian

Citaat van: Edwin90 op 10 november 2012 - 12:40:58
Maar misschien ook omdat mijn grote held Schumacher daar veelvuldig de eerste positie bezette.   :)
Dat zal volgend jaar in ieder geval niet gebeuren mocht men terugkeren op Magny Cours!  ;)

robbert

Citaat van: Fabian op 10 november 2012 - 13:39:49
Citaat van: Edwin90 op 10 november 2012 - 12:40:58
Maar misschien ook omdat mijn grote held Schumacher daar veelvuldig de eerste positie bezette.   :)
Dat zal volgend jaar in ieder geval niet gebeuren mocht men terugkeren op Magny Cours!  ;)

haha ja dat is waar, maar wie weet is het de andere duitster, in de redbull die het nu voor elkaar krijgt

Fabian

Citaat van: robbert op 10 november 2012 - 13:47:45
Citaat van: Fabian op 10 november 2012 - 13:39:49
Citaat van: Edwin90 op 10 november 2012 - 12:40:58
Maar misschien ook omdat mijn grote held Schumacher daar veelvuldig de eerste positie bezette.   :)
Dat zal volgend jaar in ieder geval niet gebeuren mocht men terugkeren op Magny Cours!  ;)

haha ja dat is waar, maar wie weet is het de andere duitster, in de redbull die het nu voor elkaar krijgt
Ja vast wel... :-[

Edwin90

Citaat van: robbert op 10 november 2012 - 13:47:45
Citaat van: Fabian op 10 november 2012 - 13:39:49
Citaat van: Edwin90 op 10 november 2012 - 12:40:58
Maar misschien ook omdat mijn grote held Schumacher daar veelvuldig de eerste positie bezette.   :)
Dat zal volgend jaar in ieder geval niet gebeuren mocht men terugkeren op Magny Cours!  ;)

haha ja dat is waar, maar wie weet is het de andere duitster, in de redbull die het nu voor elkaar krijgt

Nouja, na het vertrek van Schumacher waren het een Fin en een Braziliaan in een Ferrari die het terecht brouwden. Ik zet dan ook mijn geld op een Spanjaard in dezelfde wagen  ;)

Fabian

Citaat van: Edwin90 op 10 november 2012 - 14:02:24
Citaat van: robbert op 10 november 2012 - 13:47:45
Citaat van: Fabian op 10 november 2012 - 13:39:49
Citaat van: Edwin90 op 10 november 2012 - 12:40:58
Maar misschien ook omdat mijn grote held Schumacher daar veelvuldig de eerste positie bezette.   :)
Dat zal volgend jaar in ieder geval niet gebeuren mocht men terugkeren op Magny Cours!  ;)

haha ja dat is waar, maar wie weet is het de andere duitster, in de redbull die het nu voor elkaar krijgt

Nouja, na het vertrek van Schumacher waren het een Fin en een Braziliaan in een Ferrari die het terecht brouwden. Ik zet dan ook mijn geld op een Spanjaard in dezelfde wagen  ;)
Ik zet mijn geld op een Indiër...

Edwin90

Citaat van: Fabian op 10 november 2012 - 14:04:04
Citaat van: Edwin90 op 10 november 2012 - 14:02:24
Citaat van: robbert op 10 november 2012 - 13:47:45
Citaat van: Fabian op 10 november 2012 - 13:39:49
Citaat van: Edwin90 op 10 november 2012 - 12:40:58
Maar misschien ook omdat mijn grote held Schumacher daar veelvuldig de eerste positie bezette.   :)
Dat zal volgend jaar in ieder geval niet gebeuren mocht men terugkeren op Magny Cours!  ;)

haha ja dat is waar, maar wie weet is het de andere duitster, in de redbull die het nu voor elkaar krijgt

Nouja, na het vertrek van Schumacher waren het een Fin en een Braziliaan in een Ferrari die het terecht brouwden. Ik zet dan ook mijn geld op een Spanjaard in dezelfde wagen  ;)
Ik zet mijn geld op een Indiër...

Ik ook...in de categorie cricket  ;)

Fabian

Citaat van: Edwin90 op 10 november 2012 - 14:18:50
Citaat van: Fabian op 10 november 2012 - 14:04:04
Citaat van: Edwin90 op 10 november 2012 - 14:02:24
Citaat van: robbert op 10 november 2012 - 13:47:45
Citaat van: Fabian op 10 november 2012 - 13:39:49
Citaat van: Edwin90 op 10 november 2012 - 12:40:58
Maar misschien ook omdat mijn grote held Schumacher daar veelvuldig de eerste positie bezette.   :)
Dat zal volgend jaar in ieder geval niet gebeuren mocht men terugkeren op Magny Cours!  ;)

haha ja dat is waar, maar wie weet is het de andere duitster, in de redbull die het nu voor elkaar krijgt

Nouja, na het vertrek van Schumacher waren het een Fin en een Braziliaan in een Ferrari die het terecht brouwden. Ik zet dan ook mijn geld op een Spanjaard in dezelfde wagen  ;)
Ik zet mijn geld op een Indiër...

Ik ook...in de categorie cricket  ;)
Da's altijd prijs!

robbert

Citaat van: Edwin90 op 10 november 2012 - 14:02:24
Citaat van: robbert op 10 november 2012 - 13:47:45
Citaat van: Fabian op 10 november 2012 - 13:39:49
Citaat van: Edwin90 op 10 november 2012 - 12:40:58
Maar misschien ook omdat mijn grote held Schumacher daar veelvuldig de eerste positie bezette.   :)
Dat zal volgend jaar in ieder geval niet gebeuren mocht men terugkeren op Magny Cours!  ;)

haha ja dat is waar, maar wie weet is het de andere duitster, in de redbull die het nu voor elkaar krijgt

Nouja, na het vertrek van Schumacher waren het een Fin en een Braziliaan in een Ferrari die het terecht brouwden. Ik zet dan ook mijn geld op een Spanjaard in dezelfde wagen  ;)

haha, ja dan moet eerst al die updates eens deftig werken. Anders kan het een redbull zijn ofwel inderdaad de indïer

Breaktest

F1 is van oudsher een Europees kampioenschap  - met aanvankelijk slechts een curieus uitstapje naar Indianapolis en nog wat later Argentinië. Zelfs tot diep in de jaren negentig kwam het aantal races buiten het oude continent zelden  boven de 33%. Voorts is het overgrote deel van de coureurs van Europese komaf, en ook de meeste kijkers. Dat is altijd zo geweest; niet voor niets worden aanvangstijden van sommige exotische GP's aangepast. De enige valse noot is dat er steeds minder op Europese bodem wordt geraced. Met dank aan de heer Ecclestone: als het aan hem ligt binnenkort nog maar vier keer per seizoen.

Dit heeft niets te maken met een zich verplaatsende belangstelling - de lege tribunes bij de laatste Indiase Grand Prix zeggen genoeg, maar met geld. Europese circuits betalen niet genoeg. Of eigenlijk ligt het iets genuanceerder: Europese circuits betalen juist te veel - niet voor niets balanceren de meesten op het randje van faillissement. Het echte probleem is dat Europese  parlementen steeds minder zin hebben om door middel van subsidies de portemonnee van de  miljardair te spekken, iets wat in minder democratisch georganiseerde landen aanmerkelijk soepeler verloopt. Het resultaat is dat Europa haar sportieve kroonjuwelen langzaam door de vingers ziet glippen.

Misschien is het tijd voor een tegenkracht. En mits goed georganiseerd zou die best succesvol kunnen zijn. In zekere zin is F1 namelijk een dinosaurus die maar voort hobbelt omdat niemand vertelt dat ie uit gestorven is. Het punt is dat niemand zit te wachten op scheelmakende miljoeneninvesteringen in windtunnels die eentiende seconde per rondje opleveren.

Misschien moeten we terug naar de basis: een betaalbaar, puur  op Europese leest geschoeid F1-achtig kamioenschap. Ik denk dat daar zeker behoefte aan is. Niet alleen onder afgeserveerde circuits en race-bezoekend publiek, maar ook onder vele publieke tv-zenders die de hoge F1-uitzendrechten meer dan zat zijn. Ingrediënten zijn er genoeg: geschikte circuits, willige coureurs  -wat dacht je van die F1 coureurs die er aan de voorkant (sowieso alle testjochies) en achterkant  (Sutil, Barrichello, Buemi) steeds weer af vallen - en de technologie om op veel goedkopere basis F1-achtige auto's te produceren.

Waar het aan ontbreekt is durf en visie. Men kan veel van de F1 leren, evenals van de halfbakken pogingen uit het verleden. Bijvoorbeeld de kracht van F1 is vooral continuiteit en consistentie. Misschien nog meer dan de belofte van spektakel (die er vaak niet is).

Figge

Ik denk dat het niet reeel is om zo'n F1 achtig kampioenschap naast het huidige F1 te hebben.
A1GP en SF zijn recente voorbeelden van dat het publiek blijkbaar niet warm loopt voor het idee dat er een nieuwe klasse is, maar dat dit niet the best of the best is.
Ik zou er wel voor opteren om een EK F1 te hebben, met 1 a 2 jaar auto's... op "klassieke circuits"...
Sleutel tot succes moet zijn dat het gratis toegankelijk blijft voor de fans... dus geen betaal TV of andere ongein... 

0634

@Breaktest: we hoeven niet voor iedere proefballon een nieuw topic aan te maken. Ik voeg deze wel weer samen maar gelieve er op te letten.

Jehoentelaar

Het is een andere klasse dan Formule 1, heet dus geen Formule 1, en zal daarom geen succes worden. Het overgrote deel van de autosportfans zijn F1-fans, dus een alternatief wordt per definitie niet zo groot als F1.

Een goed alternatief op Formule 1 bestaat er trouwens al. Onder de naam IZOD IndyCar Series wordt er in de VS, Canada en Brazilië op hoog niveau geraced.