Formule 1 in de toekomst

Gestart door Gerard, 15 oktober 2010 - 13:14:04

« vorige - volgende »

Welke GP zal in de toekomst verdwijnen

Belgie
10 (17.2%)
Duitsland
3 (5.2%)
Hongarije
6 (10.3%)
Spanje (Barcelona)
7 (12.1%)
Spanje (Valencia)
26 (44.8%)
Een andere GP, namelijk....
6 (10.3%)

Totaal aantal stemmen: 52

Jozef

Als hij zichzelf 25% zou toe-eigenen zou hij ook meer geld hebben dan een mens kan uitgeven en zou hij nog steeds de grootste verdiener zijn in de wereld. Voor de teams, de échte drijvende kracht achter de F1, zou het echter heel wat betekenen. Maar nee, daar is Bernie te hebzuchtig voor, stel je voor dat hij op dit moment maar een kapitaal van 1500 miljoen dollar zou hebben he!

Franky R.

Citaat van: Jeroen op 25 maart 2012 - 15:25:37
Citaat van: Jozef op 25 maart 2012 - 15:20:35
Aan de wiet gezeten Jeroen? :P
Ja, maar niet recent. Natuurlijk mag hij wel eens wat snijden in zijn eigen gage hoor, ben ik het mee eens, maar deze man heeft weliswaar een fortuin verdient en ik ben het ook niet eens met alles wat hij doet (zie de exit uit Europa enzo), maar dit is ook de man die de sport gewoon gemaakt heeft tot wat hij nu is. By far, wat mij betreft de belangrijkste vent die sport ooit heeft gekend. Daarom heb ik niet zoveel problemen met zijn kapitaal. En ja, ik snap ook dat hij eerste de grote drie pleased.


Jij hebt mijn artikel duidelijk niet gelezen... :P


;)

0634

#842
Jawel, maar ik mag mijn eigen mening vormen. ;)

Ik ben het met heel erg veel dingen die hij doet niet eens, maar ik ga ook weer niet mee in het Bernie-bashen. Deze man heeft na de FISA-FOCA oorlog de sport op een hoger plan getild en dat mogen best kanttekeningen bij geplaatst worden, en zijn monopoli-positie buit hij wel erg uit, maar nogmaals: hij heeft de sport hervormd, zag de commerciele mogelijkheden en heeft die uitgebuit. Daarh eeft hij zichzelf mee verrijkt maar ook de sport waar ik zo van hou opnieuw op de kaart gezet.

Ik vrees overigens ook voor een machtsvacuum mocht hij wegvallen.

Enzo

Bernie heeft zeker een grote positieve rol gepeeld in de F1.
Alhoewel ik de kritiek ook wel weer kan begrijpen, zeker nu met de crisis en alles.
Er is duidelijk behoeft aan een herstructurering van het financiele gebouw, ze zullen wel moeten uiteindelijk.


Franky R.

Citaat van: Jeroen op 25 maart 2012 - 21:36:31
Jawel, maar ik mag mijn eigen mening vormen. ;)

Ik ben het met heel erg veel dingen die hij doet niet eens, maar ik ga ook weer niet mee in het Bernie-bashen. Deze man heeft na de FISA-FOCA oorlog de sport op een hoger plan getild en dat mogen best kanttekeningen bij geplaatst worden, en zijn monopoli-positie buit hij wel erg uit, maar nogmaals: hij heeft de sport hervormd, zag de commerciele mogelijkheden en heeft die uitgebuit. Daarh eeft hij zichzelf mee verrijkt maar ook de sport waar ik zo van hou opnieuw op de kaart gezet.

Ik vrees overigens ook voor een machtsvacuum mocht hij wegvallen.


Natuurlijk mag je je eigen mening vormen. Graag zelfs, maar Bernie deed het niet alleen, daar doel ik op.


En ja, als die grijze duif wegvalt hebben we idd. een fiks probleem...maar juist Bernie kan het niets schelen. Dat versterkt mijn zienswijze dat het hem slechts om de poen gaat.


Het gepraat over 'de sport naar grotere hoogte tillen' komt mij dan een beetje naïef over. Sorry als ik je, per ongeluk, daarmee beledigd. Dat is niet mijn bedoeling, slechts mijn argumentatie...

0634

Daar beledig je mij niet mee hoor. Maar het is wel gewoon waar. Natuurlijk niet hij alleen, maar op commercieel vlak begreep hij als enige dat het gepruttel van de jaren 70 niet meer kon. Neem alleen al het feit dat hij ervoor zorgde dat ieder team gewoon aan iedere race deel moest nemen, daarvoor sloegen teams de dure overzeese races vaak over. Hij verplichtte de deelname zodat circuitbazen en TV stations blij werden en dus meer moesten betalen. Tal van dat soort dingen pakte hij aan, waardoor het geld binnenstroomde en iedereen profiteerde daarvan. Ook de sport zelf. Commercieel gezien tilde hij de sport naar een hoger plan, daarvoor was het veel meer een paar teams die afspraken om met elkaar ergens te gaan racen, meer was het niet. Misschien had iemand anders het wel opgepakt als hij het niet had gedaan maar zoals het is gelopen is hij de meest invloedrijke persoon ooit in de geschiedenis van de F1 geweest.

En ja, los daarvan doet hij ook veel fout, dat zal ik niet ontkennen.

Kootje

Niemand zal ook ontkennen dat hij van grote waarde is geweest voor de ontwikkeling van de sport.
Maar je kunt 't ook overdrijven.
Zoals je zelf al zegt was er vanzelf iemand anders opgestaan.

Maar goed, daar gaat 't helemaal niet om.
Het gaat erom dat hij de laatste jaren té commercieel bezig is, waardoor hij juist de sport wer kapot maakt.
Neem de FISA-FOCA oorlog.
Die heeft hij perfect opgelost door de teams tot elkaar te brengen.
De laatste jaren is hij dit echter teniet aan het doen door ze uiteen te drijven.
Denk daarbij aan de bijna afscheiding 'n paar jaar terug, en ook nu weer met z'n nieuwe concorde verdrag stuurt hij daar op aan.
Wellicht niet zo bedoeld, maar toch.

Nee, die ouwe wordt tegenwoordig verblind door dollars en heerst als 'n ware dictator over de F1.
En dat moet je gewoonweg niet willen, dus weg met die man.

Jozef

Citaat van: Jeroen op 25 maart 2012 - 21:36:31
Jawel, maar ik mag mijn eigen mening vormen. ;)

Ik ben het met heel erg veel dingen die hij doet niet eens, maar ik ga ook weer niet mee in het Bernie-bashen. Deze man heeft na de FISA-FOCA oorlog de sport op een hoger plan getild en dat mogen best kanttekeningen bij geplaatst worden, en zijn monopoli-positie buit hij wel erg uit, maar nogmaals: hij heeft de sport hervormd, zag de commerciele mogelijkheden en heeft die uitgebuit. Daarh eeft hij zichzelf mee verrijkt maar ook de sport waar ik zo van hou opnieuw op de kaart gezet.

Ik vrees overigens ook voor een machtsvacuum mocht hij wegvallen.

Oh dat weet ik allemaal wel. Hij heeft inderdaad de sport groot gemaakt en is de belangrijkste figuur ooit in de F1-wereld. Ik zeg ook niet dat hij zich niet mag verrijken, maar zoals ik al aangaf: met de helft van wat hij nu heeft, zou hij nog steeds bij de rijksten der aarde horen dus hij moet niet zo vrekkig zijn. Door zijn huidige beleid zijn tv-stations niet meer geïnteresseerd in de F1, gaan circuits kopje onder aan het organiseren van een F1-race en zijn de teams boos omdat ze te weinig geld krijgen terwijl zij het zijn die elke twee weken de show opvoeren.

Hij heeft de F1 groot gemaakt maar als je kind is opgegroeid, moet je het laten vliegen...

0634

#848
Citaat van: Kootje op 26 maart 2012 - 10:24:26
Niemand zal ook ontkennen dat hij van grote waarde is geweest voor de ontwikkeling van de sport.
Maar je kunt 't ook overdrijven.
Zoals je zelf al zegt was er vanzelf iemand anders opgestaan.

Ja, maar hoe het dan was gegaan weet niemand. We weten alleen hoe het wél is gegaan.

CitaatMaar goed, daar gaat 't helemaal niet om.
Het gaat erom dat hij de laatste jaren té commercieel bezig is, waardoor hij juist de sport wer kapot maakt.
Neem de FISA-FOCA oorlog.
Die heeft hij perfect opgelost door de teams tot elkaar te brengen.
De laatste jaren is hij dit echter teniet aan het doen door ze uiteen te drijven.
Denk daarbij aan de bijna afscheiding 'n paar jaar terug, en ook nu weer met z'n nieuwe concorde verdrag stuurt hij daar op aan.
Wellicht niet zo bedoeld, maar toch.
Hoezo gaat de sport kapot dan? Waar zijn die cijfers die uitwijzen dat het slecht gaat met de sport?

En de teams uiteen drijven? Tja, natuurlijk. Die teams hebben ook allemaal maar één belang en dat is hun eigen belang. Hij probeert de sport op het huidige niveau te continueren door een nieuwe Concorde te regelen. Dat hij dan de drie grote teams het belangrijkst vindt, tja, dat is ook gewoon zo. Veel teams zijn inwisselbaar en die grote teams niet. Ik vind dat niet zo gek.

Niet dat Merc geen punt heeft, dat zou best kunnen, ik ken de voorwaarden niet en die zullen vast niet allemaal even gunstig zijn voor Merc en sommige anderen. Maar als het verleden iets uitwijst is het wel dat die grote fabrikanten allemaal geen raceteams pur sang zijn en eens in de zoveel tijd de sport weer vaarwel zeggen en zich terugtrekken, al dan niet definitief. Om het nog maar niet te hebben over de Caterhams en de Marussias van deze wereld die vaker van eigenaar veranderen als ik van onderbroek.

Dus daar hoef je je hoofd ook niet meteen voor te buigen. Juist Ferrari, McLaren en in mindere mate Red Bull (die moeten dat nog maar bewijzen) zijn stabiele factoren die er in zitten voor de sport en om te racen. Niet voor vage commerciele belangen zoals het verhogen van straatauto verkoop.

Nogmaals: ik heb ook zat kritiek op Bernie hoor, maar laten we nou ook niet doen als of hij er een of andere teringzooi van heeft gemaakt. Het gaat de sport nog altijd goed. En dat komt echt niet door al die fabrikantjes die komen en gaan.

Kootje

Hij maakt de sport kapot omdat hij commerciele en eigen belangen boven de sportieve belangen stelt.
Als gevolg kunnen steeds minder echte circuits het opbrengen races te organiseren, waardoor we naar landen als Abu Dhabi en Bahrein uit moeten wijken.  (commercieel gunstig - sportief waardeloos)
Daarnaast kunnen steeds minder zenders het betalen om de uitzendrechten te kopen, waardoor het steeds lastiger wordt dit terug te verdienen. (RTL barst niet zomaar van de reclames)

Ook teams kunnen steeds moeilijker het hoofd boven water houden, en dit zal er niet beter op worden wanneer bij 'n volgend concorde verdrag de verdeling van de inkomsten wederom zéér oneerlijk verloopt. (wat er wel dik inzit gezien de nu al uitgelekte info omtrend bevoordeling van de "grote" 3)
Hierdoor komt wederom 'n afscheiding, of het opstappen van voor de F1 interressante teams als Williams en Mercedes 'n stap dichterbij. Ook dat kan ik niet als goed voor de sport bestempelen.

Nee, het wordt echt tijd dat hij vervangen wordt, zijn dictatuur heeft lang genoeg geduurd wat mij betreft.
Want hoezeer hij dan ook de lauweren verdiend inzake het mondialiseren van de sport, wordt het echt tijd om op diezelfde lauweren te gaan rusten.

Franky R.

Het gekke is dat Bernie voortdurend roept dat Europa passé is, maar hij wil de overzeese races wel aanpassen aan de Europese tv-kijkers... ::) ::) ::)


Is dat jullie niet opgevallen?

Enzo

Dat is wel logisch in mijn ogen. De kijkers zitten voornamelijk is Westen en het geld voornamelijk in het Oosten... ;)

Figge

Even los van waar er allemaal wel of niet geraced wordt, heeft Bernie natuurlijk F1 gemaakt tot wat het nu is.
Je moet het natuurlijk ook in context en tijdgeest bekijken. In de tijd dat Bernie de "macht" greep was de wereld stukken "groter" dan nu. F1 was toen vooral een westers feestje. De wereld is veranderd en nu is het zo dat ook nieuwe regio's in de wereld interesse krijgen in F1. In deze nwe F1 landen staat F1 echter voor nagenoeg onbereikbare prestige. Die landen hebben vaak ook nog geen autosport geschiedenis en amper circuits. Deze ontwikkeling heeft natuurlijk tijd nodig. Voor het hypermoderne imago van F1 worden er dus haast onbereikbaar veel eisen gesteld aan de circuit's. Om die reden worden er overal Tilke approved by Bernie circuits aangelegd. Circuits die net als F1, technisch toonaangevend zijn. Racen over de gehele wereld is ook nodig voor beeld van een écht wereldkampioenschap. Doe je dit niet... en laat je F1 vooral in Europa opereren, dan zal de afzetmarkt zich vanzelf verkleinen en F1 een EK worden ipv een WK. Dan zal F1 ook zijn imago van "het hoogst haalbare" in de autosport op het spel zetten. In deze context vind ik de globalisering van F1 een prima ontwikkeling en doet Bernie ook goede zaken voor de sport. Het imago dat het Bernie alleen om geld gaat vind ik dan ook niet logisch... Gewoon een kwestie van vraag een aanbod. Organisatoren/Circuits sluiten met hun volle verstand een contract met Bernie, als zij denken dat ze een rendabele business case hebben. Dat dit vaak niet zo blijkt te zijn is natuurlijk niet Bernie's probleem... Geloof me... Als Circuits/Organisatoren massaal minder kunnen/willen betalen voor F1.. ofwel de vraag neemt af, dan gaat Berie daar echt wel mee akkoord.
Bernie laat volgens mij kansen liggen op het gebied van "productontwikkeling" van F1. Voor het grote publiek kan F1 natuurlijk interactiever gemaakt worden. Wat betreft dit soort ontwikkelingen zou Bernie er goed aan doen om bevoorbeeld eens met John de Mol te bellen.

Figge

Vanaf 2014 kan t WK er dus ongeveer zo uitzien:

Europa: 7 GP's
Monaco
Italie
Duitsland (Nur en Hock)
Spanje (Val en Bar)
Hongarije
Engeland
Bel/Fra (Spa/Paul R)

Azie 5 GP's
Japan
Maleisie
Singapore
India
Rusland (ligt uiteindelijk vooral in Azie)

Midden Oosten 2 GP's
Bahrein??
Abu Dhabi

Australie 1 GP

Noord Amerika 3 GP's
Canada
VS (Austin)
VS (New Jersey)

Zuid Amerika 2 GP's
Brazilie
Argentinie (serieuze gesprekken)

Bernie zou ook met Zuid Afrika in gesprek zijn...
GP van Europa zo mooi kunnen rouleren op Estoril en Jerez ofzo...

Ik zou t wel een mooi idee vinden om sommige races meer prestige mee te geven.
Zoiets als met de Grand Slams in het tennis.
Deze races kunnen dan een punt voor Pole en snelste race ronde generen bij de coureurs.
Snelste Pitstop een extra punt bij de constructeurs, dit is een kans voor de kleinere teams.
Daarnaast niet de eerste 10 punten, maar de eerste 12...

Ofzo...


Kootje

Je bent Oekraïne vergeten.
En ook zijn er nog gesprekken gaande met Mexico en Thailand.