Formule 1 in de toekomst

Gestart door Gerard, 15 oktober 2010 - 13:14:04

« vorige - volgende »

Welke GP zal in de toekomst verdwijnen

Belgie
10 (17.2%)
Duitsland
3 (5.2%)
Hongarije
6 (10.3%)
Spanje (Barcelona)
7 (12.1%)
Spanje (Valencia)
26 (44.8%)
Een andere GP, namelijk....
6 (10.3%)

Totaal aantal stemmen: 52


Enzo

CitaatCoureurs mogen niet meer de racelijn innemen nadat zij van deze lijn zijn afgeweken om een positie te verdedigen
http://www.gppits.net/nieuws/regelwijzigingen_formule_1_voor_2012/

Eigenlijk krijgt deze wijziging veel te weinig aandacht, dit kan wel eens grote gevolgen hebben voor het verloop van de races in 2012.
Stel, de coureur neemt een verdedigende positie aan, maar mag dus niet terug naar de racelijn tot de bocht oid? Wanneer mag je terug naar de racelijn? Anders snij de bocht helemaal verkeerd aan waardoor je veel langzamer moet gaan en langer op het vuil blijft.... Het gevolg zal zijn dat er sowieso niet verdedigd zal worden en dus in principe de snelste auto altijd wint. Het einde van verdedigen in de F1, iets wat er tot nu toe gewoon bij hoorde en sommige coureurs tot een kunst hebben verheven.

Ik denk dat we hierdoor (mits nageleeft) saaiere races gaan krijgen, wat jullie?

Kootje

alles zal afhangen van het moment waarop ze weer terug naar de racelijn mogen

is dit in de bocht, dan veranderd er weinig - zo doen de meesten het nu al
mag het pas na de bocht, dan loop je 'n vergroot risico dat je op accelaratie voorbij gegaan wordt - dat lijkt me toch niet de bedoeling

robbert

alé de fia is weer supergoed bezig. Leren die mannen het dan nooit. zo'n onnozele regel. niet meer op de ideala rijlijn rijden. Als er daar geen grip is, dan gaan we veel schuivers krijgen waardoor wellicht ook veel aanrijdingen, en zo kan de fia weer zwaaien met hun onnodige straffen, zoals bij hamilton

0634

Citaat van: Enzo op 13 december 2011 - 17:01:22
CitaatCoureurs mogen niet meer de racelijn innemen nadat zij van deze lijn zijn afgeweken om een positie te verdedigen
http://www.gppits.net/nieuws/regelwijzigingen_formule_1_voor_2012/

Eigenlijk krijgt deze wijziging veel te weinig aandacht, dit kan wel eens grote gevolgen hebben voor het verloop van de races in 2012.
Stel, de coureur neemt een verdedigende positie aan, maar mag dus niet terug naar de racelijn tot de bocht oid? Wanneer mag je terug naar de racelijn? Anders snij de bocht helemaal verkeerd aan waardoor je veel langzamer moet gaan en langer op het vuil blijft.... Het gevolg zal zijn dat er sowieso niet verdedigd zal worden en dus in principe de snelste auto altijd wint. Het einde van verdedigen in de F1, iets wat er tot nu toe gewoon bij hoorde en sommige coureurs tot een kunst hebben verheven.

Ik denk dat we hierdoor (mits nageleeft) saaiere races gaan krijgen, wat jullie?
Ik vind het sowieso flauwekul. Gewoon normaal racen, niet de rare restricties.

Enzo

Andrew Davies heeft er een stukje aan gewijd, hier een paar quotes die het goed verwoorden. Kan me wel vinden in zijn visie, hopelijk pakt het niet zo uit.

CitaatIn 2012, drivers will not be allowed to move back onto the racing line after having moved off it to defend their position.

We haven't had a huge amount of detail or clarification on this one but it has a massive implication for all the front-runners. Basically it seems not only like the end of blocking but the end of defending, too. If drivers go off line to defend their position, presumably they can't get back onto the racing line until beyond the approaching corner. So if they're blocking on the inside, they have to stay on the inside, right up until the apex of the corner.

Take the last race, the Brazilian GP. This would mean that running down from Turn 3 towards Lake Descent, Turn 4, if drivers switched to the inside (as many did) they couldn't take the corner from the normal outside line, they would have to carry on straight and come at it from an impossibly tight angle and lose a ton of time running wide on the exit.

Drivers wouldn't do this, they'd not only lose time on the car that was overtaking them they'd get a lot of dust on the tyres and lose time to whoever up was coming up behind. It seems to be a rule that will make drivers stay entirely on the racing line.

Thus epic defences, such as Lewis Hamilton vs Mark Webber in Korea would be a thing of the past. It would also mean that tactics like Michael Schumacher's blocking of Lewis Hamilton at Monza couldn't happen either. The strategy that grand prix drivers have been using for the last forty years has been banished in the stroke of one sporting regulation.

This makes F1 less like a sport, less a contest of skill and hands more of the initiative to the telemetrists in the teams. With KERS and DRS and various fuel mixes available via the steering wheel, the teams can work out for the drivers where they can manufacture a speed advantage over the car in front and as soon as they can, they'll be past.

That's an over-simplification of the process, but the duel of nerve that we saw in Hamilton vs Webber and Schumi vs Hamilton in 2011 will be a thing of history. The car in front will become more like an annoyingly speedy backmarker than anything else. Which is a shame because good defending has always been a skill in F1.

Unless I've read it completely wrong, the only kind of defending that can happen now is approaching very tight, slow corners where cars steaming up tight on the inside can sit on the apex and delay any advantage of the overtaking car on the outside. Thus the run from Mirabeau down to the Lowe's Hairpin at Monaco will still be fine to block on the inside because you can't get two cars round it.

It is probably going to embroil the stewards in a few more contentious decisions next year, particularly over the interpretation of where defending cars are allowed to rejoin the racing line. They've got to rejoin sooner or later! Will it indeed be the apex? Could it be one car width away from the turn-in towards the apex...?

Franky R.

CitaatWe haven't had a huge amount of detail or clarification on this one but it has a massive implication for all the front-runners. Basically it seems not only like the end of blocking but the end of defending, too. If drivers go off line to defend their position, presumably they can't get back onto the racing line until beyond the approaching corner. So if they're blocking on the inside, they have to stay on the inside, right up until the apex of the corner.


Ik zie geen probleem, hoor!


Dat rijders de binnenkant van een bocht afschermen tot aan de apex, dat wordt nu toch ook gedaan? Dat de voorste rijder weer teruggaat naar de racelijn, dat is het risico wat HIJ neemt.
Immers kan de achtervolgende coureur inmiddels naast hem rijden?


Deze regel is zeker ingegeven door de strijd tussen Schumi en Hamilton te Monza 2011.


Ik vond het wel vermakelijk, totdat Schumi Hamilton het gras op drukte. Daar had men iets tegen kunnen doen...maar nee, ze komen met een soort bevestiging dat je maar 1 keer van je lijn of mag.


Ik vind het idd. onzin, net zoals Hamilton werd berispt voor weaven op Maleisië (tegen Petrov?)!!! Wat wil de FIA dan? Dat de voorste auto als een korfballer stug links of rechts op de baan moeten rijden?!


Jeezzz... ::)

Jozef

Als je naar de binnenkant gaat voor de bocht, en dan bij de bocht komt, dan komt de racelijn naar jou toe. Logischerwijs moet het zo zijn dat je IN de bocht weer op de racelijn mag rijden.

Wat niet meer mag, is VOOR de bocht weer naar de racelijn gaan.

Ik vind het een logische regelwijziging. Als je kiest om een verdedigende lijn te nemen, moet je die ook aanhouden tot aan de bocht. Anders wordt het risico op aanrijdingen te groot (en afgelopen seizoen hebben we wel degelijk een aantal aanrijdingen gehad doordat een verdedigende coureur al voor de bocht terug naar de racelijn ging en zo de vleugel van zijn achterligger afbrak).

0634

Ik vind het dus echt grote onzin. Zo regisseer je de duels. Echt verschrikkelijk zonde. Afschuwelijk zelfs. Laat die jongens toch gewoon knokken, en dan is er eens een botsing, nou en, het is autoracen! Vreselijk dit soort verkrachting van de racerij.

robbert


Jozef

Citaat van: Jeroen op 14 december 2011 - 06:46:13
Ik vind het dus echt grote onzin. Zo regisseer je de duels. Echt verschrikkelijk zonde. Afschuwelijk zelfs. Laat die jongens toch gewoon knokken, en dan is er eens een botsing, nou en, het is autoracen! Vreselijk dit soort verkrachting van de racerij.

Grote woorden als je nog niet 1 race gezien hebt waarin deze regels van kracht zijn.

Wizard

Tsja, jij vind het logisch terwijl jij ook niet 1 race hebt gezien waarin deze regels van kracht zijn dus kan je 'verwijt' jegens Jeroen niet plaatsen. Verder ben ik het eens met Jeroen. Een rijder is dadelijk meer bezig met zich af te vragen of het wel rechtmatig is dan dat er geracet wordt. Plus, dat betekent dat ieder incidentje wederom onder de loep komt te liggen en men de regels erop los vuurt. Ik ga dus mee in de woorden van Jeroen dat de FIA de jongens moet laten racen. En als het eens misgaat, jammer dan. Of een incident beoordeelt moet worden en straffen nodig zijn mogen ze wat mij betreft bij teambazen neerleggen. Geen aanklacht, geen veroordeling. Alleen als een actie écht niet door de beugel kan. Maar stop met het racen continue aan banden te leggen en kunstmatige ingrepen te verzinnen om datzelfde racen weer te genereren.

Enzo

Sterker nog, ik verwacht dat ze het verdedigen laten voor wat het is. Het kost teveel tijd en je krijgt veel teveel vuil op de banden, daarnaast is je apex-speeed naar de haaien. In een langzamere auto een goed resultaat halen zal erg moeilijk worden, nagenoeg onmogelijk. Aldus mijn analyse.

Jozef

Citaat van: Wizard op 14 december 2011 - 15:39:12
Tsja, jij vind het logisch terwijl jij ook niet 1 race hebt gezien waarin deze regels van kracht zijn dus kan je 'verwijt' jegens Jeroen niet plaatsen.

Ha nee?

"ik vind het logisch"
vs.
"ik vind het grote onzin, verschrikkelijk zonde, afschuwelijk, verkrachting van de racerij"

Inderdaad, ik heb echt wel even boude uitspraken gedaan als Jeroen dus ik zou beter m'n bek houden!


;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Wizard

Beide een mening gebaseerd op verwachting. Dus dat slecht acteerwerk met die smiley's had je je kunnen besparen.