Formule 1 in de toekomst

Gestart door Gerard, 15 oktober 2010 - 13:14:04

« vorige - volgende »

Welke GP zal in de toekomst verdwijnen

Belgie
10 (17.2%)
Duitsland
3 (5.2%)
Hongarije
6 (10.3%)
Spanje (Barcelona)
7 (12.1%)
Spanje (Valencia)
26 (44.8%)
Een andere GP, namelijk....
6 (10.3%)

Totaal aantal stemmen: 52

Enzo

Citaat van: monaco2011 op 04 december 2011 - 00:40:15
Citaat van: Jeroen op 02 december 2011 - 22:02:16
Mja ach, de economie van de wereld verplaatst zich, dus de F1 ook. Logisch. De basis van F1 zal altijd wel in Europa blijven met de historie, de grootste aanhang en de teams die hier allemaal vandaan komen. Zal allemaal zo'n vaart niet lopen.

De andere kant, als je zoals Spa, jaarlijks rode cijfers hebt, dan houdt het ooit natuurlijk gewoon een keertje op. Of wij dat nou leuk vinden of niet. Je kan niet bij blijven leggen.
Azie: 4,164,252,000 inwoners
Europa: 738,199,000 inwoners

Niet dat het iets zegt, maar t zal menigeen verbazen.. in azië wonen gewoon 6x zoveel mensen...

qua economie is het niet zozeer een verplaatsing, maar vooral een uitbreiding en dat geldt dan vooral voor China. Ik weet niet of het veranderen van de kalender daar heel veel mee te maken heeft. Zal zeker wel enige invloed hebben, maar ik zie niet echt een heel duidelijk verband.

Je ziet geen verband tussen de verschuiving van de F1 en het het huidige economische klimaat?

De grote goed betalende sponsoren zijn in Europa schaars aan het worden, daarnaast zal de komende jaren de gemiddelde Europese portemonnee ook flink slinken, terwijl in Zuid- Amerika, een aantal Arabische landen en delen van Azië het overgestelde aan de orde is.

We kunnen vasthouden aan de Europese traditie, maar circuits gaan over de kop, tribunes raken niet vol en constructeurs die de F1 als promotiemiddel gebruiken zijn meer gebaat bij een race in een land waar de toekomst van hun product ligt. Met het bovenstaande in ogenschouw genomen, vind ik het een logische verschuiving.

Niels_

Citaat van: Enzo op 04 december 2011 - 00:48:07
Citaat van: Ńiels op 04 december 2011 - 00:01:11
Ik zal anders nog wat moeilijker doen door ook mijn sign aan te passen... :P

Tikkie pompeus, maar wel mooi.
Maak je deze zelf? :)
Ik heb die zelf gevonden op een fansite van Massa. ;D Maar ik probeer dat soort dingen te leren dus ik hoop het ooit wel te kunnen. Misschien kan ik hem best iets verkleinen, hij is nogal groot tegenover de rest. :P

monaco2011

Citaat van: Enzo op 04 december 2011 - 01:00:25
Citaat van: monaco2011 op 04 december 2011 - 00:40:15
Citaat van: Jeroen op 02 december 2011 - 22:02:16
Mja ach, de economie van de wereld verplaatst zich, dus de F1 ook. Logisch. De basis van F1 zal altijd wel in Europa blijven met de historie, de grootste aanhang en de teams die hier allemaal vandaan komen. Zal allemaal zo'n vaart niet lopen.

De andere kant, als je zoals Spa, jaarlijks rode cijfers hebt, dan houdt het ooit natuurlijk gewoon een keertje op. Of wij dat nou leuk vinden of niet. Je kan niet bij blijven leggen.
Azie: 4,164,252,000 inwoners
Europa: 738,199,000 inwoners

Niet dat het iets zegt, maar t zal menigeen verbazen.. in azië wonen gewoon 6x zoveel mensen...

qua economie is het niet zozeer een verplaatsing, maar vooral een uitbreiding en dat geldt dan vooral voor China. Ik weet niet of het veranderen van de kalender daar heel veel mee te maken heeft. Zal zeker wel enige invloed hebben, maar ik zie niet echt een heel duidelijk verband.

Je ziet geen verband tussen de verschuiving van de F1 en het het huidige economische klimaat?

De grote goed betalende sponsoren zijn in Europa schaars aan het worden, daarnaast zal de komende jaren de gemiddelde Europese portemonnee ook flink slinken, terwijl in Zuid- Amerika, een aantal Arabische landen en delen van Azië het overgestelde aan de orde is.

We kunnen vasthouden aan de Europese traditie, maar circuits gaan over de kop, tribunes raken niet vol en constructeurs die de F1 als promotiemiddel gebruiken zijn meer gebaat bij een race in een land waar de toekomst van hun product ligt. Met het bovenstaande in ogenschouw genomen, vind ik het een logische verschuiving.
mooie theorie, maar of het waar is?? ik zie nog vooral borden van europese sponsors hangen. Japan zit al veel langer in de F1, Singapore (met Singtel) is een europese kolonie in Azië. India en Zuid Korea staan inmiddels ook al weer ter discussie. Dat tribunes niet vol raken heeft niks met verschuiven vd economie te maken. Kijk maar eens hoeveel mensen er in China op de tribunes zitten. De gemiddelde europese portemonnee zal niet veel slinken hoor en ook al zal dat het geval zijn, Europa en VS zijn nog steeds by far de meest welvarende werelddelen. Ik zeg niet dat ik de verschuiving niet logisch vind, ik zie alleen niet direct een verband met de wereldeconomie. Ik snap best dat er in Bahrein een paar rijke sheiks zitten die wel een paar centen voor de F1 overhebben, maar dat heeft meer met globalisering te maken dan met economie. Abu Dhabi is misschien wel een goed voorbeeld, maar volgens mij is dat inmiddels ook meer een europees project.

Enzo

#723
Ik zie het als een langzaam maar onvermijdelijk proces en ja wij zijn samen met Amerika het meest welvarend. Maar de prognose verteld ons dat dit gaat veranderen. Je merkt nu al met de Europese circuits die hun financiering niet rond kunnen krijgen, Jan met de Pet (wij dus) merken dit veel later. Datzelfde fenomeen zie je bij de opkomende economieën, eerst zullen de grote bedrijven meer te besteden hebben en later Jan met de Pet.

Dat neemt niet weg dat dit een globale crisis is en dat we allemaal onze strategie moeten aanpassen. Zo ook de Formule1, ik heb hier nog te weinig van gezien van Ecclestone. Hij blijft astronomische bedragen vragen voor een race en houdt de boel een beetje in een wurggreep. Spa bijvoorbeeld, zou nooit mogen verdwijnen, desnoods kom je de circuitbazen iets tegemoet. Maar nee, BE houdt voet bij stuk ongeacht de historische waarde of de waardering voor het circuit. Hij benaderd het echt puur zakelijk en lijkt hiermee een stukje Formule1 erfgoed in gevaar te brengen.

monaco2011

Citaat van: Enzo op 04 december 2011 - 03:26:33
Ik zie het als een langzaam maar onvermijdelijk proces en ja wij zijn samen met Amerika het meest welvarend. Maar de prognose verteld ons dat dit gaat veranderen. Je merkt nu al met de Europese circuits die hun financiering niet rond kunnen krijgen, Jan met de Pet (wij dus) merken dit veel later. Datzelfde fenomeen zie je bij de opkomende economieën, eerst zullen de grote bedrijven meer te besteden hebben en later Jan met de Pet.

Dat neemt niet weg dat dit een globale crisis is en dat we allemaal onze strategie moeten aanpassen. Zo ook de Formule1, ik heb hier nog te weinig van gezien van Ecclestone. Hij blijft astronomische bedragen vragen voor een race en houdt de boel een beetje in een wurggreep. Spa bijvoorbeeld, zou nooit mogen verdwijnen, desnoods kom je de circuitbazen iets tegemoet. Maar nee, BE houdt voet bij stuk ongeacht de historische waarde of de waardering voor het circuit. Hij benaderd het echt puur zakelijk en lijkt hiermee een stukje Formule1 erfgoed in gevaar te brengen.
ja, ok, hier in europa zijn de grand-prix afhankelijk van de bezoekers, dat heeft op zich weinig met de economie te maken. Ik snap wel dat het allemaal om geld draait, maar voor zover ik kan inschatten heeft dat weinig met de macro-economie te maken, in Europa is geld zat. China en VS zijn de grootste economien ter wereld en hebben momenteel samen 1 GP, dat zegt al genoeg toch??

0634

#725
Slecht voorbeeld hoor. Dat er in Amerika nu geen race is heeft er natuurlijk niets mee te maken, weet je best. De hele Amerika verhaal ligt heel lastig, F1 leeft daar gewoon niet. China is qua wereldeconomie ontzettend in opkomst en is niet meer van een aanstaande nummer 1 positie af te houden. Sinds die opkomst hebben ze dus ook een GP. Door die economische verschuiving dus. China is een bewijs van die theorie. India ook.

Je stelt dat de gemiddelde Europese portemonnee niet zal slinken. Ik weet niet precies waar jij woont, maar die is al geslonken en zal nog verder slinken. Denk jij nou werkelijk dat bijna failliete landen dat niet op hun bewoners gaan verhalen? Lees jij niet dat het in NL bijvoorbeeld ook volgend jaar weer duurder wordt? Natuurlijk is het moeilijk voor Spa om de tribunes te vullen, het kost voor een jong gezin een godsvermogen als Pa er met zijn zoon naartoe wilt. Het is bijna niet meer op te brengen. Er zijn meer een meer werkelozen, de koopkracht neemt af, de schulden van de bevolking nemen jaarlijks grotere vormen aan, en jij beweert dat GP-bezoek niets met de economische crisis te maken heeft? Ik heb ook een zoontje, en een behoorlijke baan, mijn zoontje wil ook graag mee naar Spa, maar we hebben het nog niet gedaan. Kost honderden euro's, alles bij elkaar. Dat zijn extraatjes die gezinnen niet zomaar meer op kunnen brengen.

De economie is niet de enige reden, dat ben ik met je eens hoor, maar de huidige crisis is voor Bernie natuurlijk een prima reden om om zich heen te kijken. In Europa zit momenteel gewoon veel minder geld tov de andere landen dan vroeger.

Sabai

Citaat van: Jeroen op 04 december 2011 - 09:39:34
Slecht voorbeeld hoor. Dat er in Amerika nu geen race is heeft er natuurlijk niets mee te maken, weet je best. De hele Amerika verhaal ligt heel lastig, F1 leeft daar gewoon niet. China is qua wereldeconomie ontzettend in opkomst en is niet meer van een aanstaande nummer 1 positie af te houden. Sinds die opkomst hebben ze dus ook een GP. Door die economische verschuiving dus. China is een bewijs van die theorie. India ook.

Je stelt dat de gemiddelde Europese portemonnee niet zal slinken. Ik weet niet precies waar jij woont, maar die is al geslonken en zal nog verder slinken. Denk jij nou werkelijk dat bijna failliete landen dat niet op hun bewoners gaan verhalen? Lees jij niet dat het in NL bijvoorbeeld ook volgend jaar weer duurder wordt? Natuurlijk is het moeilijk voor Spa om de tribunes te vullen, het kost voor een jong gezin een godsvermogen als Pa er met zijn zoon naartoe wilt. Het is bijna niet meer op te brengen. Er zijn meer een meer werkelozen, de koopkracht neemt af, de schulden van de bevolking nemen jaarlijks grotere vormen aan, en jij beweert dat GP-bezoek niets met de economische crisis te maken heeft? Ik heb ook een zoontje, en een behoorlijke baan, mijn zoontje wil ook graag mee naar Spa, maar we hebben het nog niet gedaan. Kost honderden euro's, alles bij elkaar. Dat zijn extraatjes die gezinnen niet zomaar meer op kunnen brengen.

De economie is niet de enige reden, dat ben ik met je eens hoor, maar de huidige crisis is voor Bernie natuurlijk een prima reden om om zich heen te kijken. In Europa zit momenteel gewoon veel minder geld tov de andere landen dan vroeger.

Kijk bv naar Spanje die hebben een werkeloosheid van 22% dan is het toch moeilijk te verantwoorden om dan wel twee GPS te hebben. Ik vind ook dat bernie het allemaal te zakelijk bekijkt met z'n bedragen,transport kosten rijsen de pan uit als je teveel buiten Europa gaat.Wat het allemaal nog duurder maakt. En volgens mij word F1 in landen als singapour China India enz... meer als een marketing tool gezien dan een liefhebberij

0634

#727
Zeker. Formule 1 is een statussymbool. De opperste uiting van kapitalisme of een welvarende economie.

monaco2011

Citaat van: Jeroen op 04 december 2011 - 09:39:34
Slecht voorbeeld hoor. Dat er in Amerika nu geen race is heeft er natuurlijk niets mee te maken, weet je best. De hele Amerika verhaal ligt heel lastig, F1 leeft daar gewoon niet. China is qua wereldeconomie ontzettend in opkomst en is niet meer van een aanstaande nummer 1 positie af te houden. Sinds die opkomst hebben ze dus ook een GP. Door die economische verschuiving dus. China is een bewijs van die theorie. India ook.

Je stelt dat de gemiddelde Europese portemonnee niet zal slinken. Ik weet niet precies waar jij woont, maar die is al geslonken en zal nog verder slinken. Denk jij nou werkelijk dat bijna failliete landen dat niet op hun bewoners gaan verhalen? Lees jij niet dat het in NL bijvoorbeeld ook volgend jaar weer duurder wordt? Natuurlijk is het moeilijk voor Spa om de tribunes te vullen, het kost voor een jong gezin een godsvermogen als Pa er met zijn zoon naartoe wilt. Het is bijna niet meer op te brengen. Er zijn meer een meer werkelozen, de koopkracht neemt af, de schulden van de bevolking nemen jaarlijks grotere vormen aan, en jij beweert dat GP-bezoek niets met de economische crisis te maken heeft? Ik heb ook een zoontje, en een behoorlijke baan, mijn zoontje wil ook graag mee naar Spa, maar we hebben het nog niet gedaan. Kost honderden euro's, alles bij elkaar. Dat zijn extraatjes die gezinnen niet zomaar meer op kunnen brengen.

De economie is niet de enige reden, dat ben ik met je eens hoor, maar de huidige crisis is voor Bernie natuurlijk een prima reden om om zich heen te kijken. In Europa zit momenteel gewoon veel minder geld tov de andere landen dan vroeger.
Helemaal geen slecht voorbeeld, de 4 grootste economiën ter wereld hebben niet meer dan 1 GP, net zoveel als belgië, hongarije of Monaco. Geld is in europa het probleem niet, dat is er echt wel. Ook in India, Zuid-Korea en China hebben de GP's het moeilijk. Tuurlijk speelt geld een rol, maar in principe kan vrijwel elk land/stad de F1 wel betalen, mits ze het willen en de mensen er warm voor lopen. Ik denk dat het meer met globalisering te maken heeft dan persé met de economie. Azië is een stuk toegankelijker geworden.

Kootje

Zou het niet gewoon zo zijn dat ze in Azië, Het midden Oosten en Amerika wel bereid zijn $.40 mln te betalen aan Bernie, terwijl wij in Europa daar niet toe bereid zijn.

Ik geloof iig niet dat de verschuiving van de economie de oorzaak is.
De fans zitten namelijk nog steeds in Europa, het geld dat Bernie verlangt echter niet.
Dat geld is er in de eerder genoemde streken wel, maar daar zijn geen fans.
Het heeft dan ook geen enkele zin voor 'n Europese multinational om 'n GP aldaar te sponsoren omdat daar de markt zou liggen.
Als er geen F1 fans zijn in bv China, dan bereik je dmv sponsoring je doelgroep toch niet.

Franky R.

Citaat van: Enzo op 04 december 2011 - 03:26:33
Maar nee, BE houdt voet bij stuk ongeacht de historische waarde of de waardering voor het circuit. Hij benaderd het echt puur zakelijk en lijkt hiermee een stukje Formule1 erfgoed in gevaar te brengen.


Dat heb je goed opgemerkt, dus laat aub niemand roepen dat Bernie "nog altijd van de F1 houdt"


CitaatDe fans zitten namelijk nog steeds in Europa, het geld dat Bernie verlangt echter niet.[/size]Dat geld is er in de eerder genoemde streken wel, maar daar zijn geen fans



Economieën komen op en gaan weer neer. Dan vraag je je af wat Bernie gaat doen, als er geen geld meer te halen valt in Azië.


Korea heeft nu al betalingsproblemen en van China wordt gezegd dat de boel daar straks op springen gaat. Dus ik geloof gewoon niet dat het geld echt in Azië zit...




0634

Citaat van: monaco2011 op 04 december 2011 - 15:47:32

Helemaal geen slecht voorbeeld, de 4 grootste economiën ter wereld hebben niet meer dan 1 GP, net zoveel als belgië, hongarije of Monaco.
Tuurlijk is het wel een slecht voorbeeld. Dat heb ik net met argumenten uitgelegd. Als jij dan nogmaals alleen naar aantallen kijkt, zonder de redenen erachter, prima, maar het blijft een slecht voorbeeld.

0634

Citaat van: Franky R. op 04 december 2011 - 20:13:58

Economieën komen op en gaan weer neer. Dan vraag je je af wat Bernie gaat doen, als er geen geld meer te halen valt in Azië.


Korea heeft nu al betalingsproblemen en van China wordt gezegd dat de boel daar straks op springen gaat. Dus ik geloof gewoon niet dat het geld echt in Azië zit...

Dan gaat de F1 daar gewoon weer weg. Daarom geloof ik ook niet wat Bernie zegt, dat Europa een gepasseerd station is. Europa is de thuisbasis van de sport en zal dat blijven, ook als het geld even wat minder is. In landen als China of india is dat gewoon anders.

0634

Citaat van: Kootje op 04 december 2011 - 15:56:01
Ik geloof iig niet dat de verschuiving van de economie de oorzaak is.
De fans zitten namelijk nog steeds in Europa, het geld dat Bernie verlangt echter niet.
Dat geld is er in de eerder genoemde streken wel, maar daar zijn geen fans.
Het heeft dan ook geen enkele zin voor 'n Europese multinational om 'n GP aldaar te sponsoren omdat daar de markt zou liggen.
Als er geen F1 fans zijn in bv China, dan bereik je dmv sponsoring je doelgroep toch niet.
Een aangezien we nu in die streken rijden, komt dat toch gewoon door het geld. Dat is wat ik bedoel.

monaco2011

Citaat van: Jeroen op 04 december 2011 - 20:44:26
Citaat van: Kootje op 04 december 2011 - 15:56:01
Ik geloof iig niet dat de verschuiving van de economie de oorzaak is.
De fans zitten namelijk nog steeds in Europa, het geld dat Bernie verlangt echter niet.
Dat geld is er in de eerder genoemde streken wel, maar daar zijn geen fans.
Het heeft dan ook geen enkele zin voor 'n Europese multinational om 'n GP aldaar te sponsoren omdat daar de markt zou liggen.
Als er geen F1 fans zijn in bv China, dan bereik je dmv sponsoring je doelgroep toch niet.
Een aangezien we nu in die streken rijden, komt dat toch gewoon door het geld. Dat is wat ik bedoel.
tuurlijk speelt geld een rol, maar dat hoeft niet perse met de macro-economie te maken te hebben, ik zie iig niet een duidelijk verband daar in. Het hele organiseren van de F1 kalender werkt tegenwoordig anders, Bernie speelt gewoon iedereen tegen elkaar uit en kiest voor de hoogste bieders. Daardoor moet er in europa ook meer betaald worden en hier moet men dat gewoon terugverdienen met de kaartverkoop en dat valt niet mee. Overal hebben de organisatie's het moeilijk