Formule 1 in de toekomst

Gestart door Gerard, 15 oktober 2010 - 13:14:04

« vorige - volgende »

Welke GP zal in de toekomst verdwijnen

Belgie
10 (17.2%)
Duitsland
3 (5.2%)
Hongarije
6 (10.3%)
Spanje (Barcelona)
7 (12.1%)
Spanje (Valencia)
26 (44.8%)
Een andere GP, namelijk....
6 (10.3%)

Totaal aantal stemmen: 52

_Makke_

Citaat van: Jeroen op 23 juni 2011 - 18:29:49
Verder maakt McLaren geen F1-motoren, dus ik zie die relevantie niet zo.

Als ik me niet vergis maakte McLaren, na de bekendmaking van de split met Mercedes, bekend dat ze met het gedacht speelden om zelf motoren te gaan bouwen.

0634

Citaat van: Makke op 23 juni 2011 - 19:02:44
Citaat van: Jeroen op 23 juni 2011 - 18:29:49
Verder maakt McLaren geen F1-motoren, dus ik zie die relevantie niet zo.

Als ik me niet vergis maakte McLaren, na de bekendmaking van de split met Mercedes, bekend dat ze met het gedacht speelden om zelf motoren te gaan bouwen.
Doen ze niet.

Citaathursday 23 June at 18:01 : Jun.23 (GMM) Martin Whitmarsh has played down the likelihood that McLaren might build its own engine for the new V6 rules in 2014.

The British team's F1 chief said in March that McLaren is "ruling nothing out", after the Woking based outfit produced its own 3.8 litre twin-turbo V8 for its new MP4-12C production sports car.

But asked if the V6 rules agreed by the F1 Commission on Wednesday are tempting to McLaren, Whitmarsh told reporters: "No, there's isn't.

"Formula one is an incredibly powerful marketing opportunity, but the cost is such that you need to amortise that over millions of cars per annum. Not thousands," he said on Thursday.

"McLaren's maximum planned output, certainly for the foreseeable future, is no greater than 4,500 units per year. So it really doesn't make sense to use a marketing tool like formula one for the engine."
http://www.onestopstrategy.com/dailyf1news/nieuw/article/14688-McLaren+not+tempted+to+build+own+F1+engine.html

com

Ok foutje van mij Mclaren maakt geen motoren maar naar mijn weten ook geen auto's met 4 cilinders, maar dat terzijde.
Het geluid van de motor is maar net waar je van houd ik heb een fragment gevonden van een F1 turbo en een F1 V12 , welke kies je??

http://www.youtube.com/watch?v=VHiVtjXomdk&playnext=1&list=PL0DD6977C8AC8B994

of



En groen daar kunnen we idd niet omheen maar is op veel manieren mogelijk.

0634

Oh, dan kies ik ook voor V12's, daar heb je gelijk in :). Maar V12's zijn natuurlijk allang ingehaald. Destijds niet doordat ze verboden werden maar omdat V10's sneller waren.

En tov het geluid dat huidige F1's maken vind ik de turbo's van toen juist weer een stuk mooier klinken. Al kan ieder daar anders over denken.

JimmySPA

Citaat van: Kootje op 22 juni 2011 - 20:18:08
Citaat van: JimmySPA op 22 juni 2011 - 19:56:11
Je bedoelt lijn 4 cilinder turbo. Als het v4 zou zijn dan mag de FIA echt inpakken :P

V6 zou nog wel oke zijn, ja bij een v12 is dit mega laf maja dat was vroegah...
Maar 1.6 dat is bizar klein he, dan krijg je super kleine zuigertjes. :o
Ook goed.
Ik dacht dat V voor cilinders stond ,blijbaar niet.
Zal 't aanpassen.

Maar wat is dan het verschil ??
Het blijven toch 4 cilinders ??

V staat voor de hoek van de cilinders. Bij een F1 (en menig ander v8) is dit 90 graden.


Zie je de V vorm? nou is dit een motor met een klassiek princiepe, onderliggende nokkenas stoterstangen etc. Its a Corvette ;)


Hier een viercilinder van een 944. In een lijn dus, de cilinders liggen achter elkaar geplaatst.

Normaal gesproken staat de V voor een het aantal kleppen (valves in het engels) 32 kleppen voor een Formule 1, 4 per cilinder.

En er bestaan idd V4 motoren. Ford maakte ze voor Europa en Saab reed hier dacht ik ook mee. Deze hadden kunstoftandwielen op de distributie dus liepen wel vaak kapot. :P Voor de rest zou ik niet weten welke auto dit nog gebruikt(e), in de motorfietsen daarentegen wel...


"Racing is Life, Everything Else is Just Waiting"

Kootje

Citaat van: JimmySPA op 23 juni 2011 - 19:52:10
V staat voor de hoek van de cilinders. Bij een F1 (en menig ander v8) is dit 90 graden.


Zie je de V vorm? nou is dit een motor met een klassiek princiepe, onderliggende nokkenas stoterstangen etc. Its a Corvette ;)


Hier een viercilinder van een 944. In een lijn dus, de cilinders liggen achter elkaar geplaatst.
Al was ik hier ondertussen zelf al achtergekomen ,toch bedankt voor de uitleg.
Maar ik bedoelde eigenlijk het verschil in prestatie.
maw: Of ze nu in 'n V staan of op lijn ,het blijft toch 'n 4-cilinder ???

Citaat
Normaal gesproken staat de V voor een het aantal kleppen (valves in het engels) 32 kleppen voor een Formule 1, 4 per cilinder.
Staat de V er dan niet juist achter ??  ::)

V12 = 12-cilinder (blijkbaar in V vorm)
12V = 12-klepper

Dat is tenminste zoals ik het altijd begreep ??  ??? :-\

0634

#441
Citaat van: Kootje op 23 juni 2011 - 20:09:15
Al was ik hier ondertussen zelf al achtergekomen ,toch bedankt voor de uitleg.
Maar ik bedoelde eigenlijk het verschil in prestatie.
maw: Of ze nu in 'n V staan of op lijn ,het blijft toch 'n 4-cilinder ???

Motoren in V-vorm nemen minder ruimte in, wat in een F1-wagen wel handig is.

CitaatStaat de V er dan niet juist achter ??  ::)

V12 = 12-cilinder (blijkbaar in V vorm)
12V = 12-klepper

Dat is tenminste zoals ik het altijd begreep ??  ??? :-\

Yes.

robbert

^men is het nu eens over de soort motor in de toekomst. Ze kunnen nu wellicht beginnen aan de onderhandelingen met bbc om de f1 daar te houden

Kootje

Citaat van: robbert op 24 juni 2011 - 07:14:47
^men is het nu eens over de soort motor in de toekomst. Ze kunnen nu wellicht beginnen aan de onderhandelingen met bbc om de f1 daar te houden
Is dat niet Bernie's pakkie an ??

En we weten allemaal hoe Bernie is.
Het hardste schreeuwen dat de BBC de rechten moet houden ,maar ze uiteindelijk gewoon verkopen aan de hoogste bieder.

robbert

voila dat denk ik ook. Hopelijk is dat itv

Franky R.

CitaatMotoren in V-vorm nemen minder ruimte in, wat in een F1-wagen wel handig is


Hmm? Een V-motor pikt anders aardig wat breedte in...Een lijn-motor is dan toch beter, qua ruimte.


Is dat niet Bernie's pakkie an ??
Citaat
Idd. is alles wat met promotie, reclame en naamsbekendheid te maken heeft Bernie's job. Maar die oude grijze duif blijft maar lullen over Todt, de coureurs en de F1-teams die 'niets' zouden doen om de F1 te promoten.


Tja, als je tienduizenden euro's vraagt om de temas gebruik te laten maken van logo's en beelden, dan wordt het een moeilijke zaak, he ouwe @#$#@$%!!!
>:(

0634

Citaat van: Franky R. op 24 juni 2011 - 13:08:42

Hmm? Een V-motor pikt anders aardig wat breedte in...Een lijn-motor is dan toch beter, qua ruimte.

Ff nagekeken want een groot techneut ben ik niet, maar het grote voordeel is toch echt de ruimte, http://nl.wikipedia.org/wiki/V-motor

JimmySPA

Een lijn motor is lang en lomp. V motor is meer een pakketje en kan je makkelijker plaatsen ivm de balans van een auto. Voordeel is dat je met een V8 meer power heb dan een lijn 6 terwijl de oppervlakte van de motor niet gek veel groter is. Een boxer (porsche en subaru) is nog idealer hiervoor. De motor ligt plat, dus lage massa en een ideale wegligging.

Ja dat v verhaal heb je goed Kootje

"Racing is Life, Everything Else is Just Waiting"

Jozef

Citaat van: com op 23 juni 2011 - 17:41:35
Over de toekomst  van Formule 1.

Wat ik als een feit zie is dat de regel veranderingen F1 leuk en onvoorspelbaar maakt, dit doordat het altijd de teams stimuleert er zo slim mogelijk mee om te gaan.( alleen als als ze iets te slim zijn veranderen we snel de regeltjes midden in het seizoen >:( )
Wat ik ook als een feit zie is dat niet alle veranderingen zo super zijn en deze vaak alweer snel verdwenen zijn neem bv 2005 geen banden wisselen.
Zo vind ik persoonlijk het nieuwe motor reglement helemaal niks, want waar draait de F1 nou om. Voor mij snelle auto's en vette motoren. Net als voor de meeste teams geld ook dat F1 marketing is, wat heeft Ferrari en Mclaren nou aan een 4 of 6 cilinder motor?.
En als het erom gaat zoals ze zeggen om het benzine verbruik omlaag te brengen en er een groenere sport van te maken vind ik bullshit.
Hoe zit het dan met al die prive vliegtuigen van de heren. Als er daar een paar minder van vliegen per jaar ben je al een stuk verder met groen zijn.

Ik zelf hoop daarom ook dat als die motor er komt hij snel weer vertrokken is, en we terug gaan naar de V10 of V12, wat een geluid was dat, en die kunnen met wat restricties en kers ook ( groen zijn )  :P

Als de maatschappij verandert, moet de F1 ook veranderen. In een maatschappij waarin twee waarden meer en meer belang krijgen (namelijk zuinig zijn met geld en sparen van het milieu) kan de F1 dus niet anders dan zichzelf schikken naar deze waarden.

Deze discussie is in de F1 al in 2008 begonnen (remember de Bridgestone-banden met groene strepen). Het voorstel om in 2013 naar turbo's te gaan, stemt ook al uit augustus 2008 (in feite kwam Max Mosley hier volgens mij al in 2006 mee, maar dat weet ik niet zeker). Het is typerend voor de F1 dat het drie jaar moet duren voordat er eindelijk een akkoord bereikt wordt (waarvan de uitvoering bijgevolg een jaar uitgesteld moest worden).

Wat je niet moet vergeten, is dat de F1 eigenlijk altijd een testbank is geweest voor technologieën die het uiteindelijk tot alledaagse toepassingen op personenwagens hebben geschopt (denk aan crashstructuren, tractiecontrole, ...). In dat opzicht is een turbomotor, liefst ook met directe injectie (wat geloof ik wel het plan is), een buitenkans voor de formule 1. Want deze motoren leveren hetzelfde vermogen voor veel minder brandstof.

En dat is precies wat de hedendaagse maatschappij wil: niets inleveren, maar toch zuiniger zijn. De F1 kan hier dus opnieuw zijn rol gaan innemen van ontwikkelingsplatform voor technologie die jouw en mijn auto "beter" maken.

Jozef

Citaat van: Jeroen op 24 juni 2011 - 17:55:26
Citaat van: Franky R. op 24 juni 2011 - 13:08:42

Hmm? Een V-motor pikt anders aardig wat breedte in...Een lijn-motor is dan toch beter, qua ruimte.

Ff nagekeken want een groot techneut ben ik niet, maar het grote voordeel is toch echt de ruimte, http://nl.wikipedia.org/wiki/V-motor

Inderdaad, een V-motor is wel breder dan een lijnmotor, maar is ook maar ongeveer half zo lang en bovendien een stuk lager, dus voor sportwagens zijn V-motoren een stuk voordeliger qua packaging.

4-cilindermotoren zoals in personenauto's of motoren zie je wel vaker in lijn al heb je ze ook wel soms in V. Sommige bussen en vrachtwagens hebben ook 6 cilinders in lijn.