Formule 1 in de toekomst

Gestart door Gerard, 15 oktober 2010 - 13:14:04

« vorige - volgende »

Welke GP zal in de toekomst verdwijnen

Belgie
10 (17.2%)
Duitsland
3 (5.2%)
Hongarije
6 (10.3%)
Spanje (Barcelona)
7 (12.1%)
Spanje (Valencia)
26 (44.8%)
Een andere GP, namelijk....
6 (10.3%)

Totaal aantal stemmen: 52

0634

En zelfs toen bliezen ze regelmatig een turbo op...


SDG

Citaat van: Jeroen op 04 december 2010 - 09:28:13
http://www.f1pits.net/nieuws/max_mosley_maakt_zich_grote_zorgen/

Mad Max heeft natuurlijk wel een goed punt. Zeker ook over de kalender. Teveel races, zeker op saaie banen als Valencia, Singapore en Abu Dhabi die er recent allemaal zijn bijgekomen, zijn niet bepaald stimulerend voor de kijkcijfers.

Beter kwaliteit dan kwantiteit. Ik zie veel liever 16 min of meer goede races dan dat er nog 4 optochten bijkomen. Uiteindelijk wordt de sport daar niet beter van. En al die banen waar de kalender door uitgebreidt moet worden zijn nou niet bepaald verheffend.

Misschien dat ook de F1 in de toekomst meer aan een roterend systeem van landen en circuits die aangedaan worden moet beginnen denken, zoals bij verschillende andere kampioenschappen het geval is (GT1, WTCC, Superleague...)? Enkele 'essentiële' circuits - ik denk bv. aan Monaco, Spa, Monza, Silverstone, Suzuka... - die nog jaarlijks op de kalender staan en de rest volgens een alternerend systeem om de twee jaar of zo.

0634

ik vrees dat het armlastige Spa als een van de eersten moet gaan roteren om te overleven.

Enzo

Citaat van: Jeroen op 11 december 2010 - 08:53:17
ik vrees dat het armlastige Spa als een van de eersten moet gaan roteren om te overleven.

Daar lijkt het wel op ja, zou echt super jammer zijn... :-\
Spa is koning! 8)

Kootje

Wat ze als eerste moeten schrappen ,is de GP van Europa.
Niet eens zozeer Valencia (die ook) maar gewoon in het algemeen.
Heb het altijd al belachelijk gevonden dat één land twee GP's mag organiseren.

Het zou jammer zijn als SPA inderdaad de roulatie in gaat.
Maar als dat nodig is om ze op de kalender te houden ,than so be it !!!
Beter om het jaar naar de Ardennen dan helemaal niet.

Overigens ben ik wel voorstander van het roulatie idee.
Zeg zo'n 30 circuits die tezamen zo'n 20 races per jaar moeten afwerken.
Ik noem 5 vaste banen ;Monaco ,Monza ,Silverstone ,Spa en Melbourne Park.
En dan dus 25 die rouleren over 15 races.
Kunnen bijvoorbeeld de A1-ring en Estoril ook weer terug op de kalender.

Franky R.

Citaat van: Kootje op 10 december 2010 - 19:55:17
Goed nieuws !!!
De turbo's keren terug.  :)

http://www.f1pits.net/nieuws/vanaf_2013_weer_turbo_in_de_f1/

Als die dingen nou weer 1000 vuurspuwende peekaas leverden, OK! Maar dat wordt het dus niet... :-\

0634

Maar het is wel een uitstekende beslissing van de FIA. De wereld gaat nou eenmaal de kant op van het energiezuinige. De F! moet daar in mee om het levensvatbaar te houden. De 13 teams hebben maar 4 motorfabrikanten en Renault was natuurlijk niet zeker voor de toekomst.

Fabrikanten zijn heel erg bezig om hun straatmodellen groener te krijgen dus dit kan gunstig uitwerken. Renault was ook één van de voorvechters van de nieuwe turbo's. Die zullen nu dus langer blijven. Hopelijk zijn er nog een paar die in willen gaan stappen de komende jaren door dze switch.

F1 kan het zich niet veroorloven om niet aan die groene trent mee te doen. Daarom is dit een heldere visie van de FIA. Zowel de maatregelen voor de kostenreductie als die voor het energiebesparen is slim van ze.

Alleen van de inhaalmogelijkheden van de FIA, zoals dat bewegende vleugeltje, ben ik nog niet overtuigd. Geen idee of dat gaat werken eigenlijk. Lijkt mij een beetje een raar regeltje. Maar we zullen zien.

gloudiesaurus

Die voorvleugels mogen nu toch ook al bewegen? Merkt iemand er wat van... ik niet..

En die turbo, op zich een goed idee. Maar 4 races per seizoen, dat gaat weer ten koste van vrije trainingen etc. Ik weet ook niet zeker of dit wel de oplossing is, ik bedoel de TV-kijker ziet hier niet op te wachten. Die wil gewoon mooie races zien en geen coureurs die motoren sparen ;)

En KERS, tsjah het was er vorig jaar al. Het kan werken, maar ook weer niet. Ik bedoel Spa-Francorchamps vorig jaar was een stuk minder spannend. Elk keer keer als Fisico bij de latere winnaar Kimi Raikkonen in de buurt kwam drukte Kimi op de KERS-knop. En is het niet te duur en niet al wat achterhaalt? Allemaal vragen waar ze bij de FIA hopelijk wel goed over nagedacht hebben.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

0634

Dat die motoren zolang mee moeten doen is gewoon een goede regel. Dat is een enorme kostenreductie. Die regels heb je nodig om de sport in deze tijden te laten overleven.

Bovendien denk ik niet dat een race minder leuk om te zien wordt als een motor langer mee moet gaan. Dat interesseert de gemiddelde kijker toch helemaal niks? Die wil gewoon actie zien.


JimmySPA

Citaat van: Jeroen op 12 december 2010 - 10:56:30
Dat die motoren zolang mee moeten doen is gewoon een goede regel. Dat is een enorme kostenreductie. Die regels heb je nodig om de sport in deze tijden te laten overleven.


Wat denk je dat het kost om het hele blok zo sterk te maken... En nu weer een compleet nieuw blok te ontwikkelen, met een stuk meer accessoires erop??? In 10 jaar tijd zijn er 3 compleet verschillende motoren geproduceerd. Eerst de mega V10, toen een V8 met elektro aandrijving en nu een lijn 4 met turbo en evt elektro aandrijving...

"Racing is Life, Everything Else is Just Waiting"

KVDracer

Citaat van: JimmySPA op 12 december 2010 - 12:56:46
Citaat van: Jeroen op 12 december 2010 - 10:56:30
Dat die motoren zolang mee moeten doen is gewoon een goede regel. Dat is een enorme kostenreductie. Die regels heb je nodig om de sport in deze tijden te laten overleven.


Wat denk je dat het kost om het hele blok zo sterk te maken... En nu weer een compleet nieuw blok te ontwikkelen, met een stuk meer accessoires erop??? In 10 jaar tijd zijn er 3 compleet verschillende motoren geproduceerd. Eerst de mega V10, toen een V8 met elektro aandrijving en nu een lijn 4 met turbo en evt elektro aandrijving...

Het zal wel geld kosten om het blok zo sterk te maken. Maar eind jaren '90 ging een motor amper één race mee en reden ze nog eens met speciale kwali motoren; Dit was een stuk duurder.

0634

Citaat van: JimmySPA op 12 december 2010 - 12:56:46
Citaat van: Jeroen op 12 december 2010 - 10:56:30
Dat die motoren zolang mee moeten doen is gewoon een goede regel. Dat is een enorme kostenreductie. Die regels heb je nodig om de sport in deze tijden te laten overleven.


Wat denk je dat het kost om het hele blok zo sterk te maken... En nu weer een compleet nieuw blok te ontwikkelen, met een stuk meer accessoires erop??? In 10 jaar tijd zijn er 3 compleet verschillende motoren geproduceerd. Eerst de mega V10, toen een V8 met elektro aandrijving en nu een lijn 4 met turbo en evt elektro aandrijving...
De ontwikkeling kost nu geld. Dat is zeker. Maar ze moeten er steeds langer meedoen, plus het is energiezuiniger, wat een besparing op moet leveren. Bovendien kan je hiermee fabrikanten veel meer interesseren voor F1.

Maar ik doelde met die kostenreductie meer op de maatregelen van de afgelopen jaren, niet zozeer op de komende turbo's. Die beslissing is niet om kosten te besparen genomen.

Franky R.

Hm, die 1.6 motor kan toch over meerdere klassen verspreidt worden?
F1, WRC, WTCC en mss. F2?

Kootje

Citaat van: Franky R. op 12 december 2010 - 21:08:45
Hm, die 1.6 motor kan toch over meerdere klassen verspreidt worden?
F1, WRC, WTCC en mss. F2?
Als dat de achterliggende gedachte is ,dan is het zeker kosten besparend.
Dan heb je de ontwikkelingskosten er zo uit.