Main Menu

Moto GP

Gestart door 0634, 07 oktober 2010 - 20:45:10

« vorige - volgende »

Sphinx

En deze wedstrijd illustreert nu perfect waarom ik de opstapklassen al jaren beter te pruimen vind dan de Koningsklasse zelf. Ik had een beetje de hoop dat de Evo-bikes van Dovi en Espargaro wat meer vooraan mee konden doen en voor Dovi geldt dat in ieder geval voor de eerste ronden, maar daarna komt de rest op stoom en is er geen houden meer aan.

In de moto3 pakte de Italiaan Romano Fenati de tweede zege op rij. Vooraf dacht Niklas Ajo nog dat er een grote groep naar de finish zou rijden en dat kwam ongeveer uit. Jack Miller vertrok goed van pole en kreeg een groep met o.a. Nico Antonelli, Fenati, diens teamgenoot Francesco Bagnana, de twee Calvo rijders Isaac Vinales en Jakub Kornfeil mee, later sloten ook Alex en Alex (Marques en Rins) daar nog bij aan en Efren Vasquez, die van Racing Team Germany een uitzondelijk snelle machine meekreeg, want hij noteerde bij de speedtrap bijna 216km/h. Alle positiewisselingen bijhouden gaat niet zo makkelijk in een kort stuk tekst, maar Vasquez wist zich naar de top3 te werken en aan te sluiten bij Rins en Fenati, terwijl Marques, Miller en Vinales een beetje los moesten laten. Het geharrewar duurde tot de laatste bocht, waar Rins een alles of niets poging waagde om Fenati te pakken, maar zo wijd ging dat hij daar niet in slaagde. Fenati won de race, Vasquez bleef op de streep Rins met 3 duizendsten voor  :blink: Voor de Benelux was het niet zo'n goede race. Scott Deroue en Bryan Schouten zaten zo rond plaats 25 en 26, Livio Loi reed iets hoger rond, maar kwam niet verder dan 19 voor hij van zijn motor viel. Ook Deroue viel uit na een val. Schouten wordt uiteindelijk 23e.



Het dreigt teamsgewijs een heel goed seizoen te worden voor Marc Vanderstraeten en zijn Marc VDS team. Mika Kallio won namelijk de Moto2 race in Spanje. De Fin vertrok uitstekend van pole en kon langzaam maar zeker weglopen bij de rest. Dominic Aegerter joeg zowat de hele race op hem, maar hij kon niet dichter komen dan 1.9 sec. en verloor tegen het eind nog een paar tienden, zodat de achterstand aan de finish 2.4sec. was. Luis Salom had van drie een behoorlijk slechte start en zag tijdens de race achtereenvolgens Tom Lüthi, Jonas Folger, Esteve Rabat. Luthi viel na een fout weer wat terug, maar Salom kon niet bij de top5 aanklampen en reed eenzaam naar de zesde plaats. Folger liet een goede wedstrijd noteren op de Interwetten machine en wist de derde plaats te pakken. Dit kwam vooral dankzij de terreinwinst die hij in de eerste fase pakte een buffer van 2 tellen op te bouwen naar Rabat (die zich na een mindere start vanaf acht naar voren moest knokken) en Vinales. Xavier Simeon had een prima start van 12, wist op te klimmen naar acht, maar hij verloor in het middendeel wat terrein, tot hij op het eind nog wat over bleek te hebben en weer opklom naar zeven. Goed gedaan!



In de MotoGp tenslotte pakte Marc Marquez al zijn vierde overwinning op rij. Hij verloor nog wel een plaats bij de start aan Dovizioso, maar een paar bochten later had hij dat al weer rechtgezet en kwam met Rossi in gevecht voor de leiding. Drie rondes lang wisselden de Spanjaard en de Italiaan van plaats, maar uiteindelijk kon Marquez weglopen en reed zich al snel twee tellen los. Lorenzo en Pedrosa sloten aan bij Rossi, maar konden er voorlopig nog niet langs. Later in de race glipte Pedrosa langs Lorenzo, toen die de aansluiting met Rossi dreigde te verliezen. Lorenzo liet daarna helemaal lopen en kwam als vierde over de meet. Marquez was inmiddels meer dan vijf tellen weggelopen en haalde onbedreigd zijn vierde zegen binnen. Pedrosa reed in de laatste ronden nog wel naar Rossi toe, maar kwam er niet voorbij, waardoor de Italiaan 2e eindigde en Pedrosa zelf 3e werd. Achter Lorenzo was wat meer strijd te vinden in een groep met Dovizioso, Alex Espargaro en Alvaro Bautista. Door het gekrakeel sloten ook Bradley Smith en Pol Espargaro aan. Net als in de moto3 leverde een alles of niets poging van A.Espargaro wel ooh's en aah's op, maar geen resultaat. Dovi sloeg zijn aanval af en werd vijfde, A.Espargaro verloor nóg een plaats aan Bautista en bleef de Monster Yamaha's nét voor.

There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Edwin90

Moto2 was ook een zaadrace vond ik. Moto3 heb ik nog het meest van genoten.

Sphinx

En opnieuw leverde de Moto3 de beste race afgelopen weekend. Efren Vasquez had op Le Mans de pole gereden voor Jack Miller en Alex Rins, maar het was Miller die de beste start had. Een ronde later had Vasquez de ronde terug en wéér een ronde later was Rins de leider, en zo wisselde het treintje zich steeds af als een wielerpeloton. Rins leek even weg te lopen, maar een paar rondjes voor het einde haalde Vasquez hem in. Ook Miller en Isaac Vinales sloten aan, een tweede groep met John McPhee, Alex Marquez, Enea Bastianini en Francesco Bagnana wist door het gekrakeel in de laatste ronde nog heel dichtbij te komen. Een woest manoeuvre van Vasquez besliste de race, want hij dook zonder te remmen voor Miller de bocht in, kon de lijn niet houden en werd buiten de baan gedrukt. Miller bleef op snelheid en had daarmee nét genoeg over op Rins en Vinales, 9 duizendsten was het verschil. Bagnana werd best of the rest op vier, voor Marquez en Vasquez. Scott Deroue had helaas een slechte race, na een probleem met zijn dashboard moest hij kort de pits in en kwam als 25 en laatste aan. Bryan Schouten vertrok van de laatste rij (30e), maar wist constante tijden neer te zette en gestaag op te klimmen naar 19. Daar kwam hij Livio Loi tegen die na een slechte start weer opklom en de twee leverden buiten de punten een leuk duel af, waarbij ook Luca Grünwald nog mee kwam doen. Schouten werd uiteindelijk 19e, Loi 20e. In de stand klimt Miller naar 104pt, Romano Fenati viel uit en blijft op 74pt en heeft Vasquez (72pt) en Rins (71pt) nu in zijn nek hijgen



Marc VDS gaat door met het domineren van de Moto2, maar anders dan bv Mercedes (F1), Citroen (WTCC), VW (WRC) of Honda (MotoGP) moet er voor gewerkt worden. Op lemans ging de pole naar Jonas Folger die er maar één bocht van kon genieten, want toen ging hij wijd. Hij bleef in ieder geval overeind, in tegenstelling tot Xavier Simeon, die al na één bocht mocht inpakken toen hij ten val kwam :cursing: Ook hier kwamen we met een soort superwielerkoers te zitten met een kopgroep van drie (Mika Kallio, Simone Corsi en Maverick Vinales) die werd gevolgd door een tweede groep van drie (Folger, Luis Salom en Esteve Rabat). Apart ook dat a la het wielrennen de eenzame AGR rijder (Folger) al het kopwerk deed en Rabat (Marc VDS) en Salom (Pons HP) niet overnamen, terwijl voor hen de 'kopmannen' weg waren. Toen Kallio echter Corsi passeerde en wegliep, ging Rabat achtervolgen en klom naar de derde plaats, terwijl Vinales terugwoei naar Salom en Folger. Kallio hield op de streep een tel over op Corsi, Rabat werd derde. In de stand staan Rabat (99pt) en Kallio (92pt) al een straatlengte voor op de rest, vooral omdat de nummers 3 tm 7 allen één keer puntloos bleven. Vinales is nu derde met 62pt, Dominik Aegerter 4e met 58pt.



De rampage van Marc Marquez blijft maar doorgaan, al liep het dit keer iets anders dan verwacht. Marquez vertrok van pole, maar zag al vlug Andrea Dovizioso en Stefan Bradl langskomen. Toen Jorge Lorenzo Marquez ook uitremde ging de regerend WK wijd en viel terug naar plaats 10. Waar een playstation-race volgde, want iedere ronde wist Marquez wel een of twee man te verschalken met een veel hogere bochtensnelheid, alsof hij alleen gas losliet terwijl de rest op de rem ging staan. Ik heb al eens geroepen Dani Pedrosa moedeloos zou kunnen worden van alweer een dominerende teamgenoot, maar volgens mij trekt hij zich gewoon de haren uit het hoofd nu. Aldus door het verkeer slalommend kwam Marquez aansluiten bij Valentino Rossi en reed 1,5 sec van hem weg, met 5 op 5 als resultaat. Rossi werd 2e, Alvaro Bautista en Pol Espargaro zetten allebei een goede wedstrijd neer en werden 3e en 4e, nog voor Pedrosa en Lorenzo. Dovi viel na zijn kanonstart binnen een aantal rondes weer terug naar 8, waarschijnlijk omdat zijn zachtere banden het nét niet lang genoeg volhielden. Achter de highscore van Marquez (125pt) staat Pedrosa 2e met 83pt en Rossi 3e met 81pt. Dovi is nu vierde met 53pt.

There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

NielsD

Iemand die net gekeken heeft? Het gevecht tussen Marquez en Lorenzo was echt fantastisch zeg, beetje Hamilton-Rosberg battle in Bahrein! Gaaf hoor..
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

0634

Yup ik (maar dat wist je al ;)). Eindelijk weer eens strijd vooraan.

Kootje

Citaat van: NielsD op 01 juni 2014 - 15:43:59
Iemand die net gekeken heeft? Het gevecht tussen Marquez en Lorenzo was echt fantastisch zeg, beetje Hamilton-Rosberg battle in Bahrein! Gaaf hoor..

Ik ook en zoals al vaker dit seizoen was het best saai. Tenminste ... tot die laatste 7 rondjes, die waren episch. Enige nadeel was de uitkomst van het gevecht, maar toch ... was in een klap weer wakker.

Perton

Ik heb het niet gezien, zoals ik al vaker heb aangegeven: de grote Spaanse show ben ik een beetje klaar mee, maar het was blijkbaar een spannend gevecht. Misschien dat ik de komende race wel even mee ga pakken dan. Assen ga ik sowieso wel even kijken.

NielsD

Slecht gefilmd, maar zo heb je er een beetje een beeld bij Perton.

Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

SDG

De regen valt momenteel met bakken neer boven Assen; start van de Moto2 is uitgesteld.

Kootje

Citaat van: SDG op 28 juni 2014 - 12:13:21
De regen valt momenteel met bakken neer boven Assen; start van de Moto2 is uitgesteld.

Ben ik ff blij dat ik er dit jaar geen geld voor had. Zit lekker droog thuis. ;D

gloudiesaurus

Iwema 12e in de Moto3. Netjes, jammer dat hij niet kon aanhaken bij de 1e groep.

De MotoGP was wat saai vond ik. Die pitstops waren leuk maar Marques is gewoon te snel...
Hij maakte er na afloop nog wel een leuke show van.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

SDG

Citaat van: gloudiesaurus op 28 juni 2014 - 15:43:33
Iwema 12e in de Moto3. Netjes, jammer dat hij niet kon aanhaken bij de 1e groep.

De MotoGP was wat saai vond ik. Die pitstops waren leuk maar Marques is gewoon te snel...
Hij maakte er na afloop nog wel een leuke show van.

Marquez mag dit jaar dan wel al alles gewonnen hebben, niettemin was het grootste deel van de races die we dit jaar al gehad hebben best genietbaar. Vooral Mugello en Barcelona waren echte topraces, en ook Qatar en Argentinië waren bijzonder spannend en spectaculair. Dit compenseert toch echt wel de dominantie van Marquez, vind ik.

gloudiesaurus

Klopt, het is ook zeker niet saai.
Maar hij is wel steeds de snelste  ;)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

NielsD

Citaat van: Kootje op 28 juni 2014 - 12:25:39
Citaat van: SDG op 28 juni 2014 - 12:13:21
De regen valt momenteel met bakken neer boven Assen; start van de Moto2 is uitgesteld.

Ben ik ff blij dat ik er dit jaar geen geld voor had. Zit lekker droog thuis. ;D

Met een grote paraplu en wat vuilniszakken bleef ik heerlijk droog.

Echt te bizar hoeveel herrie die motoren nog produceren, had ik niet verwacht. Was de eerste dat ik een MotoGP-wedstrijd bij heb gewoond. Voor de rest vond ik de sfeer op het circuit echt top! Meer dan de Nurburgring had met de Formule 1 vorig jaar.

Moet wel zeggen dat die Moto2-race mij iets te lang duurde, was daar op een gegeven moment wel klaar mee.
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

SDG

Citaat van: NielsD op 30 juni 2014 - 11:46:49
Met een grote paraplu en wat vuilniszakken bleef ik heerlijk droog.

Echt te bizar hoeveel herrie die motoren nog produceren, had ik niet verwacht. Was de eerste dat ik een MotoGP-wedstrijd bij heb gewoond. Voor de rest vond ik de sfeer op het circuit echt top! Meer dan de Nurburgring had met de Formule 1 vorig jaar.

Moet wel zeggen dat die Moto2-race mij iets te lang duurde, was daar op een gegeven moment wel klaar mee.

Is ook de reden waarom ik al een paar jaar de MotoGP verkies om zelf te gaan kijken ipv de Formule 1. Afgezien van Losail (Qatar) komt de MotoGP haast hoofdzakelijk op echte racecircuits met traditie, geschiedenis en sfeer op de tribunes en langs de baan, en niet op van die sfeerloze racetempels als Bahrein of Abu Dhabi of peperdure exclusieve locaties als Monaco of Singapore. MotoGP is doorgaans ook een stuk betaalbaarder voor de gewone toeschouwer. Een weekendticketje Barcelona op de hoofdtribune bv. is vergeleken met de F1 op dezelfde plaats werkelijk een koopje.