Main Menu

Moto GP

Gestart door 0634, 07 oktober 2010 - 20:45:10

« vorige - volgende »

SDG

In Frankrijk blijft de MotoGP de komende jaren itt andere landen wel op Eurosport te zien (voor de geïnteresseerden, Eurosport FR is ook in België te ontvangen):

http://www.motogp.com/en/news/2014/Eurosport+France+and+Dorna+Sports+announce+threeyear+contract+extension

SDG

Citaat van: gloudiesaurus op 27 april 2014 - 23:22:57
Heb de race vandaag niet gezien. Kwam deze week nog wel een interesant stukje tegen over de kijkcijfers van MotoGP:

Citaat
Dramatische daling kijkcijfers MotoGP uitzendingen

In Nederland zijn we het inmiddels al gewend dat de MotoGP wedstrijden alleen nog live via betaal TV te zien zijn maar sinds kort moet ook de rest van Europa er aan geloven en de eerste resultaten zijn teleurstellend, de kijkcijfers zijn namelijk dramatisch gekelderd.

Er is het afgelopen jaar nogal wat veranderd met betrekking tot de uitzendingen van het MotoGP wereldkampioenschap. Zo zijn de Grand Prix weekenden niet of nauwelijks meer te zien op vertrouwde en publieke zenders zoals de BBC, het Engelse Eurosport of het Italiaanse Mediaset. De MotoGP liefhebbers moeten nu betalen en kunnen hun favoriete sport uitsluitend nog volgen achter de decoder van onder andere BT Sport (Engeland), Sky Italia en Movistar TV en dat niet iedereen daar blij mee is, is inmiddels overduidelijk.

In Engeland werd de eerste Grand Prix van het seizoen in Qatar door slechts 230.000 kijkers bekeken, dat is een marktaandeel van 0,9%. Een jaar eerder keken nog 2.220.000 kijkers via de BBC naar de openingsrace van het MotoGP wereldkampioenschap, een marktaandeel van 6,9%. Elke maandag na de Grand Prix weekenden zend de Engelse zender ITV4 een samenvatting uit, deze uitzending was met 603.000 kijkers zelfs beter bekeken dan de uitzending van BT Sport.

In Italië en Spanje zijn vergelijkbare cijfers te zien. Zo keken in Italië 833.000 kijkers op prime time naar de MotoGP in Texas terwijl er een jaar daarvoor nog 3.420.000 kijkers aan de buis gekluisterd zaten, een marktaandeel van 13,50% tegenover dit jaar 3.04%. Er keken in Italië voor het eerst zelfs meer mensen naar het WK Superbike dan naar de MotoGP.

Er wordt door Dorna van alles gedaan om de show interessanter te maken voor de kijkers maar heeft dat wel nut als de kijkcijfers voor de 'MotoGP show' zo dramatisch kelderen nu de races niet meer via publieke zenders worden uitgezonden?

Niets nieuws en ergens wel te verwachten. De kijkcijfers van Sky voor de Formule 1 zijn ook altijd ver onder de verwachtingen gebleven. In Australië is de MotoGP overigens ook voor een deel achter de decoder gegaan - enkel de hoofdrace is nog op het openbare net te zien - en volgend jaar moeten de V8Supercars er ook aan geloven. Net zoals bij de F1 op de BBC zal enkel nog een deel van de races live op het openbare net uitgezonden worden, de rest gaat in samenvatting.

SDG

Citaat van: Sphinx op 28 april 2014 - 08:24:12
CitaatEr wordt door Dorna van alles gedaan om de show interessanter te maken voor de kijkers

Er wordt door Dorna van alles gedaan om de show geld op te laten leveren zul je bedoelen. Toen de MotoGP bij Eurosport in het pakket was was het marktaandeel veel groter, de kijkcijfers beter en het commentaar heel deskundig. Dat was nu betaal-tv dat zijn geld waard was (zoals dat nu de Superbikes zijn). Maar toen kreeg Dorna een beetje grootheidswaanzin en besloot het Europees geregelde contract om te zetten naar een contract per land. En DAAR ging het mis. In Engeland was BBC wel bereid dik te betalen, in Duitsland Sport1 DLD ook, maar voor de rest kochten ze alleen de MotoGP races en de veel leukere 125cc en Moto2 lieten ze zitten en zo ging het helaas ook in veel andere landen. Toen ben ik direct afgehaakt en op streams overgestapt. En in plaats dat Dorna inziet dat Eurosport zo slecht nog niet was, blijven ze ijzerenheinig volhouden met hun tv-strategie, durfden zelfs nog MEER geld te vragen. Gewoon om nog meer mensen naar de videopass te krijgen , tv interesseert ze eigenlijk totaal niet


Het biedt de die hard fans die alles willen zien hoe dan ook toch een mogelijkheid om alles te volgen. En daarmee onderscheidt Dorna zich van de FOM, die juist de omgekeerde denkpiste hanteren: tv is het enige wat hen interesseert; digitale media gaan vooralsnog totaal aan hen voorbij. Waarmee je als fan totaal afhankelijk bent van waarvoor de omroepen in jouw eigen land betaald hebben. In België wordt zo bijvoorbeeld geen enkel beeld van de vrije trainingen van de F1 uitgezonden. Geen enkel. En over de GP2 of GP3 wil ik het zelfs helemaal niet hebben. Zelfs nu er een Belg kans maakt op de GP2-titel, gaat in België niemand de races te zien krijgen.

Franky R.

Kortom, betaaltelevisie kost meer dan dat het oplevert... ::)

gloudiesaurus

Citaat van: Franky R. op 28 april 2014 - 20:17:36
Kortom, betaaltelevisie kost meer dan dat het oplevert... ::)

Op de langere termijn wel denk ik. Je zult zien dat op de langere termijn bij weinig kijkers ook sponsoren etc. gaan afhaken.
Jammer dat MotoGP in Nederland niet meer leeft  >:(
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Franky R.

Citaat van: gloudiesaurus op 28 april 2014 - 22:26:36
Citaat van: Franky R. op 28 april 2014 - 20:17:36
Kortom, betaaltelevisie kost meer dan dat het oplevert... ::)

Op de langere termijn wel denk ik. Je zult zien dat op de langere termijn bij weinig kijkers ook sponsoren etc. gaan afhaken.
Jammer dat MotoGP in Nederland niet meer leeft  >:(


Daar jeb je gelijk in. Ik kijk vroeger bijna altijd en kende veel namen...tegenwoordig is het in mijn ogen een zooitje en herken ik maar weinigen. Wist niet eens dat Melandri tegenwoordig SBK rijdt...Dat bedoel ik nou.

SDG

Citaat van: Franky R. op 28 april 2014 - 22:31:47
Daar jeb je gelijk in. Ik kijk vroeger bijna altijd en kende veel namen...tegenwoordig is het in mijn ogen een zooitje en herken ik maar weinigen. Wist niet eens dat Melandri tegenwoordig SBK rijdt...Dat bedoel ik nou.

Dat wist ik wel. En dat voor iemand die de SBK niet eens volgt, haha!  8)

0634

Hoppa. Gaat Marquez allemaal veel te makkelijk af. Geen reet aan zo.

Perton

Ha, ik had de keuze, een stream pakken in afwachting van WTCC of niet kijken. Maar ik heb dus weer niks gemist?

gloudiesaurus

Nee, 1e ronde was leuk daarna een optocht  :)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

0634

Klopt. Een bijna volle ronde plezier gehad vanmiddag. Daarna een paar keer gegaapt, vaatwasser in gaan ruimen, wat getwitterd en aan mijn ballen gekrabt. En uiteindelijk won Marquez weer met gemak.

Kootje

Citaat van: Jeroen op 04 mei 2014 - 15:26:02
Klopt. Een bijna volle ronde plezier gehad vanmiddag. Daarna een paar keer gegaapt, vaatwasser in gaan ruimen, wat getwitterd en aan mijn ballen gekrabt. En uiteindelijk won Marquez weer met gemak.

Idd. :(

SDG

Tja, het is echt wel een fenomeen dit jaar he? Hij lijkt echt wel vertrokken om een Vetteltje te doen...

gloudiesaurus

Jep lijkt er wel op... als hij zo doorgaat wordt het een saai MotoGP-jaar.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

SDG

Citaat van: gloudiesaurus op 04 mei 2014 - 19:27:55
Jep lijkt er wel op... als hij zo doorgaat wordt het een saai MotoGP-jaar.

Het zal voorlopig van de strijd om de ereplaatsen moeten komen, vrees ik. Gelukkig hielden Rossi en Pedrosa de spanning er nog wat in tot op het einde en was er ook nog een mooi duel tussen Dovizioso, Bautista en Espargaro. Hopelijk kan de Formule 1 volgende week wél soelaas bieden, al heb ik er daar op dit moment ook een hard hoofd in...