Dodelijk ongeval op Circuit Park Zandvoort

Gestart door Franky R., 29 juli 2010 - 20:23:25

« vorige - volgende »

Franky R.

Was een experience dag van Raceplanet (Bleekemolen) .
Het was i.i.g. geen coureur die in die Formule Ford heeft gezeten,  maar iemand die een dagje fun wilde hebben.
Helaas is dit onfortuinlijk afgelopen.

Het gerucht gaat dat de FF spontaan in brand vloog. Dit om dat bij zo'n oudere FF. De wagens die Bleekemolen inzet stammen namelijk uit eind 70er en begin 80er jaren, merendeels Crossle's.

Ik heb hier zelf ooit aan mogen sleutelen met een kennis die aan een pre-83 kampioenschap meedeed en 1 van de onderdelen die toen al regelmatig vervangen en/of iig gecheckt moesten worden, was de benzineleiding die vanuit de tank open en bloot naar de carburateur loopt.

Aangezien hier benzine doorheen loopt, hetgeen de binnenkant van de rubberen slang aantast, moeten deze brandstofleidingen (eigenlijk) regelmatig vervangen worden en / of i.i.g. ook op vastzitten gecontroleerd worden.
Ik ben bang dat dit niet of onvoldoende gebeurd is en het verklaart het e.e.a. betreffende dit ongeluk...De laatste keer dat ik met de auto's van Bleek reed, zat er al vliegroest op de schokdempers e.d.

Niet echt bijzonder, maar het zet mij nu wel aan het denken.... :-\

Ja, een heftige ongeluk terwijl die gast alleen maar een beetje wilde scheuren met een formule wagen. Ik wens de nabestaanden veel kracht om dit verlies te verwerken.

Gerard

Raar verhaal hoor...Als het zo gegaan is als je aangeeft Franky, is het erg kwalijk!!
Die auto's moeten sowiezo naegekeken worden als er een onervaren iemand in rijd en gereden heeft!!..

Erg triest :-\

gloudiesaurus

Heb een aantal jaar terug ook eens zo'n dag beleefd bij Bleekemolen, had toch wel het gevoel dat er goed naar die auto's gekeken is. Daarnaast was er goede begeleiding en mocht je niet op hoge snelheid rond rijden, alleen met 1 auto met begeleiders ervoor. Snap dan ook niet waarom die man zolang in de auto heeft gezeten? Ik bedoel als er toch begeleiding etc. bij is dan hebben ze zo iemand toch zo uit een Formule - wagen?
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Gerard

Citaat van: gloudiesaurus op 29 juli 2010 - 22:59:39
Heb een aantal jaar terug ook eens zo'n dag beleefd bij Bleekemolen, had toch wel het gevoel dat er goed naar die auto's gekeken is. Daarnaast was er goede begeleiding en mocht je niet op hoge snelheid rond rijden, alleen met 1 auto met begeleiders ervoor. Snap dan ook niet waarom die man zolang in de auto heeft gezeten? Ik bedoel als er toch begeleiding etc. bij is dan hebben ze zo iemand toch zo uit een Formule - wagen?

Dat is waar ja, maar misscihien kon de bestuurder volgauto niet bij de coureur omdat deze al hevig in brand stond?..

gloudiesaurus

Zou kunnen natuurlijk maar dan is allemaal wel erg snel gegaan...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Franky R.

#5
Citaat van: gloudiesaurus op 29 juli 2010 - 22:59:39
Heb een aantal jaar terug ook eens zo'n dag beleefd bij Bleekemolen, had toch wel het gevoel dat er goed naar die auto's gekeken is. Daarnaast was er goede begeleiding en mocht je niet op hoge snelheid rond rijden, alleen met 1 auto met begeleiders ervoor. Snap dan ook niet waarom die man zolang in de auto heeft gezeten? Ik bedoel als er toch begeleiding etc. bij is dan hebben ze zo iemand toch zo uit een Formule - wagen?

Klopt helemaal dat de tempo doorgaans zeer laag is, maar "Cowboys" hou je altijd...Van die etterbakken die even willen stunten voor mooie foto's of filmpjes... >:(

Maar deze 51-jarige deelnemer, werd plots geconfronteerd met een brand. Hij heeft de auto nog aan de kant kunnen zetten in de Slotemakersbocht, maar moet in die korte tijd al zwaargewond geraakt zijn. Mss. dat hij daardoor de gordels niet meer kon ontsluiten...Vergeet niet dat je geen brandwerende kleding meekrijgt, he!

VRESELIJK MAN! Om levend te verbranden in een race-auto! Dat zijn praktijken uit de jaren 60, 70 of zo...

BTW, het kan zijn dat toen jij reed ze bij 'Bleek' die wagens een extra opfrisbeurt gegeven hebben. Maar als ik de technische staat van de auto's vergeleek met die van de echte coureurs, dan was het niveau onvoldoende...Ik durf mijn jaarsalaris erop te zetten, dat men bij 'Bleek' dat bewuste rubberen leiding niet heeft vervangen!

Qua veiligheidsrisico wil ik ook melden, dat het in de pittstraat zelf ook onveilig was: toeschouwers staken regelmatig de pittstraat over om hun familielid die meedeed aan de overzijde op te zoeken, terwijl in diezelfde pittstraat telkens weer auto's doorreden met soms wel een snelheid van 70 km per uur of meer.

Omdat het hier onervaren "coureurs"  betrof, vond ik dit erg gevaarlijk en het verbaasde me dat de organisatie dit toeliet.. In het algemeen werden race auto's en publiek slecht van elkaar gescheiden. Ook dit vraagt om ongelukken.

gloudiesaurus

Dat van die pitsstraat klopt wel, dat was bij ons ook, al waren de snelheden bij ons niet zo hoog. Dat je geen overall of brandwerende kleding mee krijgt verbaasde mij ook. Ik zat gewoon met mijn spijkerbroek in die auto! Wij reden in een groepje van een man of 7 met allen een Formule Ford onder onze kont, voor de Fordjes reed een begeleider. We reden drie rondjes, eerst langzaam vervolgens steeds sneller. Je mocht van de de begeleider niet inhalen, echt hard werd er nooit gereden.

Enige waarbij we wel even hard gingen was het laatste half uurtje vrij rijden op het circuit met de privé-auto. Heb het 1 ronde vol gehouden en toen gestopt, je rijdt op een circuit namelijk onverzekerd, en er reden wel heel veel waaghazen rond. Een man in golfje kwam heel gevaarlijk dichtbij de achterkant van mijn auto.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

JimmySPA

Ik hoorde vandaag van iemand die het weer van een ander gehoord heeft die nog heeft staan helpen. Z'n hoofd schijnt vol met gesmolten plastic geweest te zijn. De auto moest uitgeslepen worden om de man eruit te halen. Hij zat in een hele bizarre verstijfde houding.
Wat hij ook zei is dat de man wat aan de bredere kant was waardoor hij er niet uit kon komen.

En idd wat je zegt Franky. Auto scheen net de pits uit te komen zijn geweest om vol te tanken. Vlottertje open, brandstof dat op de motor zeikt. En geloof mij dat gaat heel snel! Ik had het laatst met een motor die ff voor me in de brand vloog. Mwah echt mazzel gehad dat ik snel handelde...
Helaas mocht dit niet voor de coureur zijn. Z'n zoon scheen voor hem te rijden en dit als cadeau aan hem gegeven te hebben, zn vrouw zat in de pits. Bizar... Zal je maar gebeuren.

"Racing is Life, Everything Else is Just Waiting"

gloudiesaurus

Heb ook gehoord dat hij eruit gehaald moest worden. Ze zouden de auto op een truck hebben gezet en naar Beverwijk hebben gereden, hier kon de man pas uit de auto worden gehaald. Wat bizar als je vader achter je rijdt en zo om het leven komt....
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Franky R.

Citaat van: JimmySPA op 30 juli 2010 - 19:41:05
Ik hoorde vandaag van iemand die het weer van een ander gehoord heeft die nog heeft staan helpen. Z'n hoofd schijnt vol met gesmolten plastic geweest te zijn. De auto moest uitgeslepen worden om de man eruit te halen. Hij zat in een hele bizarre verstijfde houding.
Wat hij ook zei is dat de man wat aan de bredere kant was waardoor hij er niet uit kon komen.

En idd wat je zegt Franky. Auto scheen net de pits uit te komen zijn geweest om vol te tanken. Vlottertje open, brandstof dat op de motor zeikt. En geloof mij dat gaat heel snel! Ik had het laatst met een motor die ff voor me in de brand vloog. Mwah echt mazzel gehad dat ik snel handelde...
Helaas mocht dit niet voor de coureur zijn. Z'n zoon scheen voor hem te rijden en dit als cadeau aan hem gegeven te hebben, zn vrouw zat in de pits. Bizar... Zal je maar gebeuren.

Euhm,

Je bedoelt een overgelopen carburateur? Niet dat dat niet mogelijk is, maar dat zou dan wel HEEL slordig geweest zijn van Bleekemolen.
Maar bij een race-auto is het verzuipen (juiste term) niet echt een optie, aangezien je vaak flink gas geeft.
Of die man moet een schakelfout gemaakt hebben, waardoor de auto bijna stilviel.

Nee, ik hou het op een niet-vervangen rubberen slangetje van de tank naar carburateur.
CitaatHeb ook gehoord dat hij eruit gehaald moest worden. Ze zouden de auto op een truck hebben gezet en naar Beverwijk hebben gereden

Verschrikkelijk man!
Maar ik begreep dat ze die man uit de auto hebben moeten zagen, omdat hij best gezet (of dik) was. Vandaar dat hij niet zo snel uit die brandende auto kon komen. Geloof me, als je geen 'maatje schriel' bent kom je er niet zomaar uit, hoor! Laat staan als de auto in de fik staat...

JimmySPA

@ Franky Ik bedoel dat jouw verhaal klopt. Vlotter verhaal klopt nl niet want dan zou het de motor inlopen... Ik schreef iets te vlug.
Meestal wanneer een carb overloopt is hier een overloop uitgang voor naar de grond. Dus lijkt me idd sterk.
Hij zei idd dat er een slang los was en de benzine de motor op spoot.

"Racing is Life, Everything Else is Just Waiting"

gloudiesaurus



CitaatVerschrikkelijk man!
Maar ik begreep dat ze die man uit de auto hebben moeten zagen, omdat hij best gezet (of dik) was. Vandaar dat hij niet zo snel uit die brandende auto kon komen. Geloof me, als je geen 'maatje schriel' bent kom je er niet zomaar uit, hoor! Laat staan als de auto in de fik staat...


Tell me about it. Ik ben zelf bijna 2 meter lang en heb schoenmaat 47 en toen ik moest rijden kwam ik echt niet in die auto. Was zelfs even bang dat ik überhaupt niet kon rijden... Bij Bleekemolen grapten ze nog van "we gaan wel even op je schouders staan". Maar erin is 1, eruit is 2... dat gaat ook helemaal niet zo makkelijk.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is