Opel Antwerpen moet zijn deuren sluiten!

Gestart door RadioActiveMan, 21 januari 2010 - 12:16:36

« vorige - volgende »

RadioActiveMan

Daarmee valt het doek over bijna 85 jaar General Motors in Antwerpen.
Het was al jaren aangekondigd dat de fabriek in 2010 zou sluiten, maar dat maakt de klap er niet minder om.
Gevolg:
- 2600 rechtstreekse werknemers zonder job.
- geschat nog eens 5000 werklozen bij toeleveranciers, schoonmaakbedrijven, etc...

Dank u vakbonden, Angela Merkel en de GM-top.

Ferrari 2010

Ik heb daar maar één ding op te zeggen: eindelijk. Een site van een bedrijf die duurder uitkomt dan andere sites, is de eerste die moet verdwijnen als er afgeslankt moet worden. GM is een bedrijf en moet de economisch beste keuzes maken. En dat komt misschien vrij cru over, maar het is simpelweg zo.
Wie na jarenlange onzekerheid over de toekomst er nog niet weg was, moet nu niet gaan klagen. Had ik daar gewerkt, was ik al héél lang op zoek geweest naar een andere job.

Niettegenstaande is dit uiteraard een lastige situatie voor alle rechtstreeks en onrechtstreeks betrokkenen.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

RadioActiveMan

Citaat van: Schumi 2009 op 21 januari 2010 - 13:00:01
Ik heb daar maar één ding op te zeggen: eindelijk. Een site van een bedrijf die duurder uitkomt dan andere sites, is de eerste die moet verdwijnen als er afgeslankt moet worden. GM is een bedrijf en moet de economisch beste keuzes maken. En dat komt misschien vrij cru over, maar het is simpelweg zo.
Wie na jarenlange onzekerheid over de toekomst er nog niet weg was, moet nu niet gaan klagen. Had ik daar gewerkt, was ik al héél lang op zoek geweest naar een andere job.

Dat een bedrijf op basis van kost economische keuzes maakt is te begrijpen. Dat men in het buitenland vervolgens gaat verkondigen dat die keuze helemaal niet met loonkost en dergelijken te maken heeft is dan weer niet te begrijpen. Ik stel enkel vast dat landen als Duitsland, VK en Spanje helemaal niet of weinig getroffen worden. Ik ga er dan ook vanuit dat deze keuze politiek geïnspireert is.
Veel van de opelarbeiders zijn onegschoold en hebben een gezin, in die omstandigheden is het niet simpel zomaar even een andere job te zoeken. Waar kan je als 48 of 55jarige ongeschoolde nog terecht? Ik ken meerdere mensen die werken of werkten bij Opel, ook mijn eigen vader is daar bij. Hij kon bij de massale afvloeiing indertijd kiezen brugpensioen of blijven. Mijn vader voelde en voelt zich na 36jaar opel nog altijd niet klaar om langs de kant te gaan staan, maar een andere job vinden is een andere zaak. Zeker omdat het maar voor een dikke 4 jaar is.

Ferrari 2010

Als het politiek geïnspireerd is, dan is het ontzettend fout van GM. Maar eerlijk gezegd geloof ik niet dat het politiek geïnspireerd is. Wat voor baat heeft GM daarbij? Uiteindelijk draait het enkel om geld. Als je overheidsgeld als een politieke inspiratie ziet, dan is dat voor mij nog steeds een economische beslissing.
Dat andere landen niet getroffen worden kan je ook verklaren door dat bijvoorbeeld de fabriek van Antwerpen de hoogste kosten heeft om door te gaan. België wordt hard getroffen ja, maar er staat dan ook maar 1 GM fabriek, als je ze treft, tref je ze hard. Ik ken de staat van de fabrieken niet, maar uiteindelijk draait alles om geld. GM zal wel die beslissing hebben gemaakt die op lange termijn het voordeligst is.

Oudere werknemers geraken inderdaad maar moeilijk weer aan het werk. Werk is er echter altijd. Ok, vaak onder het (salaris-)niveau dat men zoekt, maar zo is de arbeidsmarkt nu eenmaal. Ik heb inderdaad makkelijk praten, als iemand die langs geen kanten betrokken is. Maar vooruitkijken en niet té kieskeurig zijn lijkt me de boodschap. Er zijn zoveel knelpuntberoepen. Vele mensen die niet werken, werken gewoon niet omdat ze zich te goed voelen voor een bepaalde job. Met die mensen heb ik dan ook geen medelijden. Hoe dan ook, ik wens ze allemaal het beste toe en hopelijk nog een mooie premie...
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.