Exit BMW Sauber

Gestart door Tim C, 29 juli 2009 - 01:06:28

« vorige - volgende »

F_A_Diaz

Citaat van: Ferrari 2009 op 29 juli 2009 - 12:55:09
Citaat van: Beco op 29 juli 2009 - 12:11:45
Dat de Russen van Midland en de Hollanders van Spyker de F1 hebben verlaten heeft weinig te maken met willen lijkt me.
Als je het financiële plaatje niet meer rondkrijgt heb je weinig keuze.
En wat is de reden bij BMW? Het financiële. Dus, het verschil tussen de constructeurs en de anderen is momenteel? Niets...

Een onafhankelijk team heeft een veel grotere band met F1 dan een autofabrikant. Een autofabrikant wordt geleid door een stel mannen in pakken die ergens in een vergaderzaal een besluit nemen dat puur gebaseerd is op een kosten/baten analyse en komt er een nieuw bestuur (wat regelmatig gebeurt) dan kan alles ineens anders zijn. Bovendien moet er gewonnen worden op korte termijn. En er kan er nu eenmaal maar 1 winnen per jaar. Ik zie Toyota ook nog wel gaan als de crisis aanhoudt.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

Folkert

Citaat van: F_A_Diaz op 29 juli 2009 - 13:49:06
Citaat van: Ferrari 2009 op 29 juli 2009 - 12:55:09
Citaat van: Beco op 29 juli 2009 - 12:11:45
Dat de Russen van Midland en de Hollanders van Spyker de F1 hebben verlaten heeft weinig te maken met willen lijkt me.
Als je het financiële plaatje niet meer rondkrijgt heb je weinig keuze.
En wat is de reden bij BMW? Het financiële. Dus, het verschil tussen de constructeurs en de anderen is momenteel? Niets...

Een onafhankelijk team heeft een veel grotere band met F1 dan een autofabrikant. Een autofabrikant wordt geleid door een stel mannen in pakken die ergens in een vergaderzaal een besluit nemen dat puur gebaseerd is op een kosten/baten analyse en komt er een nieuw bestuur (wat regelmatig gebeurt) dan kan alles ineens anders zijn. Bovendien moet er gewonnen worden op korte termijn. En er kan er nu eenmaal maar 1 winnen per jaar. Ik zie Toyota ook nog wel gaan als de crisis aanhoudt.
Zodra het een priveteer ook te veel geld kost zonder resultaten zullen ze ook weg gaan. Ik denk dat BMW ook liever niet wil, maar gezien wat het hun nu opbrengt zouden ze wel moeten. Net zoals een privateer.Je hebt wel gelijk dat de input vaak net iets anders is, maar ook een privateer heeft een bepaalde insteek om zijn avontuur te beginnen. En zodra hij dat niet haald of meer kan halen zal hij ook overwegen te stoppen. Zeker als eht geld kost.
Trotse vader van Rosalie(L)

flupke3

En waarom stopt  een team als willams niet die toch ook verlies maakt.
Voor een autofabrikant zijn de verwachtingen misschien hoger omdat
ze met de f1 prestaties reclame moeten maken om hun autos te promoten
en verkopen maar iemand als Frank williams is toch ook geen gemakkelijke
en geld zal bij hem ook wel de overheersende factor zijn of niet?

Enzo

Er is toch wel een duidelijk verschil tussen een privéteam zoals Williams en een autofabrikant zoals BMW.
In beide gevallen zal er eerder geld op toegelegd moeten worden, verdienen doen ze allemaal niet denk ik. (indirect wel in verkoop van je product)
Vandaar ook al dat sponsor werk.... ;)

Fabrikanten willen hun produkt verkopen en maken reclame hiervoor middels de F1.

"Kijk eens, Red Bull geeft Vettel vleugels" of "King Fisher vliegt over de baan..." of "Mijn straatauto's zijn de beste want wij winnen ook in de F1".
Een team zoals Williams is echt een authentiek raceteam, ze proberen verder geen product te verkopen, ze zullen het dan ook echt van sponsoren moeten hebben en hun eigen vermogen is normaal gesproken minder dan bij de fabrikanten. Ik verwacht derhalve dus ook niet snel een kampioenschapsoverwinning van dit soort teams. Tenzij er bijzondere omstandigheden zijn zoals regelwijzigingen en/ of verdere standaardisering van de f1 door de regelgeving van de FIA.

In het geval van BMW is het puur een afweging geweest tussen hoeveel investeren we in dit f1 team en hoe staan we er bedrijfseconomisch voor. Prognoses over hoe de auto markt zich in de toekomst zal gaan gedragen en hoe rendabel en effectief is onze marketing. F1 is een dure vorm van reclame maken die maar voor weinige is weggelegd.
Ik denk overigens dat alle teams het financieel moeilijk hebben op dit moment.... ;)

gloudiesaurus

ja maar Williams hoeft niet te verantwoorden aan aandeelhouders of personeel dat in fabrieken auto's in elkaar schroeft...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Ferrari 2010

Citaat van: flupke3 op 29 juli 2009 - 17:56:26
En waarom stopt  een team als willams niet die toch ook verlies maakt.
Voor een autofabrikant zijn de verwachtingen misschien hoger omdat
ze met de f1 prestaties reclame moeten maken om hun autos te promoten
en verkopen maar iemand als Frank williams is toch ook geen gemakkelijke
en geld zal bij hem ook wel de overheersende factor zijn of niet?
BMW, Toyota en Honda rijden al zoveel jaren met een verlies, waarschijnlijk de andere constructeurs ook. Als je jouw redenering doortrekt, zouden ze al lang gestopt zijn. Nu stoppen ze omdat het niet langer houdbaar is. Als het voor Williams, Red Bull of Vijay Mallya stoppen of verzuipen is, zullen zij even goed stoppen. Ik zie geen verschil.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Jasper

Een autofabrikant mag verlies lijden aan een F1-team, want dat betaalt zich terug in betere verkoopcijfers. Maar wanneer de verkoopcijfers over het algemeen al laag liggen en een F1-team dus in absolute cijfers ook minder geld binnenbrengt, komt er een punt waar je netto toch verlies maakt aan de F1, en BMW is nu blijkbaar op dat punt gekomen.

RadioActiveMan

Teams als Williams en Force India Moeten leven van de F1 via sponsors merchandising en andere zaken, niet van auto's verkopen. Vind je een sponsor die heel veel geld op tafel wil leggen en daarbij een gratis fabrieksmotor kom je al een heel eind.
De voornaamste geldschieter van de autocontructeurs zijn ze zelf en als ze geen auto's meer verkopen valt het grootste deel van hun budget weg. Daarbij komt dat ze zich moeten verantwoorden aan hun werknemers in de fabrieken die zich natuurlijk vragen gaan stellen wanneer er 1000den ontslagen vallen terwijl het management lustig 400 miljoen euro blijft uitgeven in de F1.
De situatie is dus helemaal anders dan voor privéteams, daar werkt namelijk iedere werknemer voor de F1 en leeft iedereen van de F1.

gloudiesaurus

Die grote autofabrikanten evalueren steeds... en tsjah als je dan 1 jaar niet presteert is het snel einde project. Ik bedoel BMW Sauber werd toch een beetje om de oren gereden door Renault, Mercedes, Toyota, en al die anderen... Eigenlijk is het jammer dat er nu juist verval optreedt bij BMW Sauber.. als ze nu nog steeds in de opwaartse lijn zaten dan waren ze nu niet gestopt denk ik.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

KVDracer

Na BMW zal Renault binnenkort ook wel de F1 de rug toekeren. Er zijn al een paar keer signalen geweest. En hun laatste 2 seizoenen zijn ook niet zo denderend geweest.

Enzo

Renault lijdt miljardenverlies
Uitgegevenop nu.nl: 30 juli 2009 10:32
Laatst gewijzigd: 30 juli 2009 10:32

PARIJS - De Franse autoproducent Renault is door de economische recessie diep in de rode cijfers terechtgekomen.

"Het concern leed een nettoverlies over de eerste helft van het jaar van 2,71 miljard euro vergeleken met een winst van 1,58 miljard in dezelfde periode een jaar eerder. Dat heeft de op een na grootste autoproducent in Frankrijk donderdag bekendgemaakt.
De omzet van de producent van modellen als de Clio, Laguna en de Megane, kelderde met bijna een kwart tot 15,99 miljard euro, conform de verwachting van analisten.
Het verlies is echter een stuk groter dan verwacht. Renault heeft, net zoals andere automakers, dit jaar fabrieken tijdelijk gesloten in een poging de overtollige voorraden onverkochte auto's weg te werken."


Na het bekend maken van bovenstaand nieuws, ben ik inderdaad niet verbaasd als Renault het Concorde verdrag niet tekend!! :-\

RadioActiveMan

Het is zoals al geopperd werd in het "Is de FIA goed bezig?" topic hier.
Als het eropaankomt hebben de constructeurs in de F1 en hun teamamanagers niks te zeggen.
De Mario Theissen's, Flavio Briatore's onder ons mogen nog zo hard van de toren blazen, als ze op het hoogste verdiep de stekker eruit trekken is hun woord niets meer waard.
Hoe hard ze beide ook tegen een budgetplafond waren, het klinkt nu wel alsof hun bazen er heel anders over dachten. Een plafond had BMW misschien wel in de F1 kunnen houden.
Ze hebben zichzelf in dat geval wel heel lelijk in de voet geschoten. De waarde van de FOTA is hierbij ook weer heel duidelijk geworden. Wat op dat niveau beslist wordt gebeurt blijkbaar niet in samenspraak met de grote bonzen van de merken. Gemaakte afspraken binnen de FOTA betekenen dan ook niets voor mr. Renault of mr. BMW.

Next in line, Renault zoals al gezegd. Toyota heeft zich al trouw beloofd aan de F1, maar wat is dat waard nattuurlijk?

F_A_Diaz

Je krijgt nu het domino effect wat bij de intrede van de autofabrikanten al voorspeld is. Er zullen er nog wel 1 of 2 fabrikanten volgen verwacht ik.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

Jasper

Citaat van: Beco op 30 juli 2009 - 11:50:57
Het is zoals al geopperd werd in het "Is de FIA goed bezig?" topic hier.
Als het eropaankomt hebben de constructeurs in de F1 en hun teamamanagers niks te zeggen.
De Mario Theissen's, Flavio Briatore's onder ons mogen nog zo hard van de toren blazen, als ze op het hoogste verdiep de stekker eruit trekken is hun woord niets meer waard.
Hoe hard ze beide ook tegen een budgetplafond waren, het klinkt nu wel alsof hun bazen er heel anders over dachten. Een plafond had BMW misschien wel in de F1 kunnen houden.
Ze hebben zichzelf in dat geval wel heel lelijk in de voet geschoten. De waarde van de FOTA is hierbij ook weer heel duidelijk geworden. Wat op dat niveau beslist wordt gebeurt blijkbaar niet in samenspraak met de grote bonzen van de merken. Gemaakte afspraken binnen de FOTA betekenen dan ook niets voor mr. Renault of mr. BMW.

ACEA heeft zich in juni achter de FOTA geschaard, dus in principe hebben de teams wel de steun van hun respectievelijke moederbedrijven.

RadioActiveMan

Wist ik niet en dat verbaasd me, aangezien Renault CEO Carlos Ghosn president is van ACEA en héélemaal geen F1-fan.