Diskwalificatie Renault

Gestart door lemans24uur, 27 juli 2009 - 14:17:23

« vorige - volgende »

F_A_Diaz

Citaat van: Jasper op 27 juli 2009 - 21:10:36
Hoe vaak nog: het gaat hier om nalatigheid. Niet om technische mankementen of ongelukjes die kunnen gebeuren.

Blijkbaar willen sommigen dat niet inzien.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

F_A_Diaz

Citaat van: Ferrari 2009 op 27 juli 2009 - 18:29:20
Citaat van: TurboBoost op 27 juli 2009 - 18:24:52
Straf terecht maar veel te zwaar. Nu worden de rijders ook gestraft en die hebben er niks mee te maken.
Buiten met een geldboete, straf je steeds de rijders met een straf, dus dat is steeds lastig. Een drive-trough omdat de lollypopman niet uitkeek, straft ook de verkeerde. Je kan een team moeilijk écht straffen zonder de rijders te straffen. Geld is maar geld, daar geeft men in de F1 weinig om.

Een coureur is een teamlid. Als een coureur bij het uitkomen van de pits over de witte lijn rijdt krijgt hij ook een drive through waardoor het team ook dupe is. Je wint nu eenmaal samen maar je verliest ook samen.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

Ferrari 2010

Citaat van: 0634 op 27 juli 2009 - 20:25:13
Citaat van: Burorri op 27 juli 2009 - 20:23:41
Citaat van: Ferrari 2009 op 27 juli 2009 - 18:29:20
Citaat van: TurboBoost op 27 juli 2009 - 18:24:52
Straf terecht maar veel te zwaar. Nu worden de rijders ook gestraft en die hebben er niks mee te maken.
Buiten met een geldboete, straf je steeds de rijders met een straf, dus dat is steeds lastig. Een drive-trough omdat de lollypopman niet uitkeek, straft ook de verkeerde. Je kan een team moeilijk écht straffen zonder de rijders te straffen. Geld is maar geld, daar geeft men in de F1 weinig om.
Punten voor het contructeurskampioenschap af nemen. Dat is een goede, terechte beslissing.
Dat is in het huidige WK voor Renault nauwelijks een straf te noemen.
Je kan geen rechte lijn trekken in straffen als je steeds naar de situaties van teams moet gaan kijken. Een straf op WK-punten heeft trouwens steeds zin, want onder andere tv-rechten worden zo betaald als ik me niet vergis.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Folkert

Citaat van: F_A_Diaz op 28 juli 2009 - 10:38:41
Citaat van: Ferrari 2009 op 27 juli 2009 - 18:29:20
Citaat van: TurboBoost op 27 juli 2009 - 18:24:52
Straf terecht maar veel te zwaar. Nu worden de rijders ook gestraft en die hebben er niks mee te maken.
Buiten met een geldboete, straf je steeds de rijders met een straf, dus dat is steeds lastig. Een drive-trough omdat de lollypopman niet uitkeek, straft ook de verkeerde. Je kan een team moeilijk écht straffen zonder de rijders te straffen. Geld is maar geld, daar geeft men in de F1 weinig om.

Een coureur is een teamlid. Als een coureur bij het uitkomen van de pits over de witte lijn rijdt krijgt hij ook een drive through waardoor het team ook dupe is. Je wint nu eenmaal samen maar je verliest ook samen.
Ja klopt wel. Maar het gaat om het rijden, niet om wat  het team allemaal goed doet of niet goed doet. Verschil is ook dat teams meer afhankelijk zijn van de rijders en wat er op de baan gebeurd dan wat het team voor de wagen doet. Als een coureur over de streep rijd, kan het team daar inderdaad niks aan doen. Net zo min als Alonso wat kan doen aan het nalaten van de wielmoerding. Maar daar kan je prima het team alleen voor straffen door punten af te trekken van constructeurs kampioenschapspunten.
Trotse vader van Rosalie(L)

RadioActiveMan

Ik vraag mij af welke consequenties deze straf zal hebben.
Stel je voor dat je voorvleugel afbreekt en je sleept die over de baan mee, mag je dan nog naar de pits rijden om een nieuwe te halen? Want stel je voor dat hij versplintert en zo'n stukje raakt iemand. Mag je met een lekke band nog richting pits verder? Wat als het gloeiend hete rubber loskomt? En zo zijn er wel meer dingen. Als je dan verder rijdt terwijl je dat weet ben je evenzeer nalatig of het nu om een technisch defect gaat of iets anders. Elk pistop accident moet nu onder een vergrootglas gehouden worden want er worden mensen in gevaar gebracht.
Op de beelden is duidelijk te zien dat die bandenman het wielmoer nog op zijn plaats wil zetten , maar Alonso is al weg. Pas in de eerste bocht gaat er iets mis en dat is al een eind weg uit de pitstraat. Uiteindelijk doet Alonso niets anders dan wat er elke godverdommese keer daarvoor is gebeurt, terug richting pits rijden om een verse band te gaan halen.
Hoe komt het trouwens dat het wiel volledig loskomt? Waar zijn de kabels die dat wiel moeten vasthouden eigenlijk?

Jasper

Citaat van: Beco op 29 juli 2009 - 00:33:38Hoe komt het trouwens dat het wiel volledig loskomt? Waar zijn de kabels die dat wiel moeten vasthouden eigenlijk?

Heb jij ooit al monteurs tijdens een pitstop kabels zien vastmaken aan de wielen?

Folkert

Citaat van: Beco op 29 juli 2009 - 00:33:38
Ik vraag mij af welke consequenties deze straf zal hebben.
Stel je voor dat je voorvleugel afbreekt en je sleept die over de baan mee, mag je dan nog naar de pits rijden om een nieuwe te halen? Want stel je voor dat hij versplintert en zo'n stukje raakt iemand. Mag je met een lekke band nog richting pits verder? Wat als het gloeiend hete rubber loskomt? En zo zijn er wel meer dingen. Als je dan verder rijdt terwijl je dat weet ben je evenzeer nalatig of het nu om een technisch defect gaat of iets anders. Elk pistop accident moet nu onder een vergrootglas gehouden worden want er worden mensen in gevaar gebracht.
Op de beelden is duidelijk te zien dat die bandenman het wielmoer nog op zijn plaats wil zetten , maar Alonso is al weg. Pas in de eerste bocht gaat er iets mis en dat is al een eind weg uit de pitstraat. Uiteindelijk doet Alonso niets anders dan wat er elke godverdommese keer daarvoor is gebeurt, terug richting pits rijden om een verse band te gaan halen.
Hoe komt het trouwens dat het wiel volledig loskomt? Waar zijn de kabels die dat wiel moeten vasthouden eigenlijk?
Jasper gaf al aan dat het vooral om nalatigheid ging, maar zelfs dan snap ik niet dat juist nu zo zwaar gestraft word. Schumacher, Senna, Vettel Kubica en talloze andere coureurs hadden hun concurent ook ernstig kunnen verwonden met hun actie. Vooral Schumacher en Senna reden soms gevaarlijk. En soms ook redelijk expres. Ik heb hierbij heel sterk het idee dat deze straf alleen is uitgedeeld van wege de bizare gebeurtenissen van afgelopen 2 weken. En dat vind ik onzin, als of nu pas tot de heren doordringt dat de autosport gevaarlijk is. RBR had dan ook een straf moeten krijgen wegens weg sturen van Webber. Nalatigheid of opzet bij sommige acties vind ik weinig verschil.
Trotse vader van Rosalie(L)

F_A_Diaz

Citaat van: Beco op 29 juli 2009 - 00:33:38
Ik vraag mij af welke consequenties deze straf zal hebben.
Stel je voor dat je voorvleugel afbreekt en je sleept die over de baan mee, mag je dan nog naar de pits rijden om een nieuwe te halen? Want stel je voor dat hij versplintert en zo'n stukje raakt iemand. Mag je met een lekke band nog richting pits verder? Wat als het gloeiend hete rubber loskomt? En zo zijn er wel meer dingen. Als je dan verder rijdt terwijl je dat weet ben je evenzeer nalatig of het nu om een technisch defect gaat of iets anders.

Je mag sowieso niet met een kapotte auto rondrijden officieel. Verder mis je volledig het punt, het gaat er niet om dat Alonso's wiel eraf kwam, het gaat erom dat Renault hem weg liet rijden en niet liet stoppen aan het eind van de pitstraat en ook niet op de hoogte bracht.

Er kan altijd iets misgaan, dat is het punt niet, het gaat hier om het willens en weten in gevaar brengen van mensen(levens).
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

RadioActiveMan

Diaz als je goed leest wat jij van mij quote gaat het wel degeleijk over het al dan niet mensen laten doorrijden met losse stukken aan hun wagen.
Burro, ik wil de nalatigheid niet ontkennen maar iedere keer je iemand laat doorrijden met losse neuzen, losse vleugels, losse en lekke banden is het nalatigheid en dat gebeurt veel meer dan die éne keer bij Alonso. Nalatigheid is in mijn ogen dus niet de oorzaak van deze straf, wel een paniekreactie op de afgelopen 2 weekends.

Ik denk nog altijd dat tussen het verlaten van de pitstraat en de tijd dat hij verwittigd kon worden er veel te weinig tijd zat en hij al lang het eind van de pitstraat voorbij was. Dat hij zelf als eerste aangaf dat er iets mis was met zijn wiel en dat pas in die eerste bocht geeft aan dat degenen die hem moesten verwittigen nog van niks wisten. Bestaat er deftige radiocommunicatie bestaat tussen de pitcrew en de pitmuur? ik wete enkel dat de raceingenieur zijn stoel omdraait aan de pitmuur met een stopwatch om de stop te timen. Ze zullen hem wel verwittigd hebben dat zijn wiel gewoon niet goed vastzat i.p.v. dat hij lek was en dan hebben ze gedaan wat al 100 keer is gebeurt een nieuwe komen halen. Het wiel leek in het begin, ondanks het niet goed vastzat, toch op zijn plaats te blijven zitten.

Ik vind dat het hier nogal redelijk simpel wordt voorgesteld zonder te weten wat er zich echt heeft afgespeeld bij Renault. Iedereen neemt zomaar aan dat hij zomaar kon stoppen bij het eind van de pitstraat en omdat ik dat niet doe mis ik het punt? Maar ja, ik wist al langer dat sommigen hier niet van andere meningen houden. Doet me een beetje denken aan een figuur waar Bernie het laatst nog over had en hoe sommigen hem daarin gelijk gaven.

F_A_Diaz

Als er op de baan iets gebeurd beslissen de stewards of een wagen door mag rijden, daarvoor bestaat al een eeuwigheid de 'meatball' vlag. Krijgt een coureur deze vlag gezwaaid dan moet hij onmiddellijk van de racelijn af en binnenkomen. Dat verandert hier niet door.

Het gaat hier puur om het wegsturen van een auto met defect en dit niet melden aan de coureur. Dat ze de wagen bij de pitstop niet konden tegenhouden, okee dat kan ik begrijpen maar ze hadden ruim de tijd om hem over de radio te melden dat hij moest stoppen aan het eind van de pitstraat.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

Folkert

Citaat van: F_A_Diaz op 29 juli 2009 - 13:35:45
Als er op de baan iets gebeurd beslissen de stewards of een wagen door mag rijden, daarvoor bestaat al een eeuwigheid de 'meatball' vlag. Krijgt een coureur deze vlag gezwaaid dan moet hij onmiddellijk van de racelijn af en binnenkomen. Dat verandert hier niet door.

Het gaat hier puur om het wegsturen van een auto met defect en dit niet melden aan de coureur. Dat ze de wagen bij de pitstop niet konden tegenhouden, okee dat kan ik begrijpen maar ze hadden ruim de tijd om hem over de radio te melden dat hij moest stoppen aan het eind van de pitstraat.
Heb je voor mij misschien berichten of beelden over dit ongeval. Het is eigenlijk langs mij heen gegaan hoe of wat er nou precies gebeurd is. En iedereen zegt hier er wel wat over, maar dat geeft niet zo goed beeld eigenlijk.
Trotse vader van Rosalie(L)

McLaren_über_alles

Citaat van: F_A_Diaz op 29 juli 2009 - 13:35:45
Als er op de baan iets gebeurd beslissen de stewards of een wagen door mag rijden, daarvoor bestaat al een eeuwigheid de 'meatball' vlag. Krijgt een coureur deze vlag gezwaaid dan moet hij onmiddellijk van de racelijn af en binnenkomen. Dat verandert hier niet door.

Het gaat hier puur om het wegsturen van een auto met defect en dit niet melden aan de coureur. Dat ze de wagen bij de pitstop niet konden tegenhouden, okee dat kan ik begrijpen maar ze hadden ruim de tijd om hem over de radio te melden dat hij moest stoppen aan het eind van de pitstraat.

Ik kan mij echt niet inbeelden dat er ooit al iemand gestopt heeft in het einde van de pitstraat in zo'n geval... Niemand geeft z'n race op voor een wiel dat los zit, iedereen rijdt een rondje en komt gewoon opnieuw binnen (zoals Alonso deed)...

Nalatigheid? Hmmm. Als je ervan uitgaat dat het team (en dus ook de teamleiding) er perfect op de hoogte van was, kan er idd gesproken worden van nalatigheid. Maar ik ga er vanuit dat het gewoonweg onmogelijk is om de rijder voor het einde van de pitstraat (en Renault staat al redelijk ver) tegen te houden. De tijd dat nodig is om de teamleiding te informeren, en de tijd die deze nodig heeft om dit door te geven aan de rijder, is gewoon veel te lang. Op deze tijd zit de rijder al in de eerste bocht van het circuit (of zelfs al een stuk verder). Voor hetzelfde geld heeft het teamlid niks gezegd, misschien dacht hij dat het wiel er alsnog goed op zat. Kan je in dat laatste geval nog spreken van nalatigheid van het team? Mss wel, al is het in zeer beperkte mate me dunkt... En dan nog, de FA meldt reeds in de eerste bocht dat er iets loos was en ging vanaf dan zeer traag rijden, waardoor het doorgeven van het defect aan de rijder van geen belang meer is voor de veiligheid van de andere rijders. Want ook al wist het team af van de fout, dan nog laat elk team z'n rijder een traag ronde op het circuit afmaken om opnieuw binnen te komen...

Bon, feit is dat die straf belachelijk zwaar is voor een, in de racerij, "alledaags" feit. De strafmaat werd beïnvloed door de emotie, en niet door de rede, wat zelden of nooit goed is. De laatste keer dat een team uitgesloten werd voor een race was BAR enkele jaren terug. Hun wagen kwam slechts aan het minimum gewicht door er steeds een bepaalde hoeveelheid benzine aan te voegen. In dergelijke gevallen is zulke straf in mijn ogen zeker en vast terecht, want dit is gewoon het bedoezelen van de sport. Dezelfde straf geven voor een alledaags gevalletje zoals bij Renault is ronduit lachwekkend.
Citaat van: Michael Schumacher over Lewis Hamilton
I really rate him for what he's done in such a short time -- arriving just last year and competing with [two-time champion Fernando] Alonso, and very often being quicker, speaks for itself.

F_A_Diaz

#42
Citaat van: McLaren_über_alles op 30 juli 2009 - 21:51:21
Ik kan mij echt niet inbeelden dat er ooit al iemand gestopt heeft in het einde van de pitstraat in zo'n geval... Niemand geeft z'n race op voor een wiel dat los zit, iedereen rijdt een rondje en komt gewoon opnieuw binnen (zoals Alonso deed)...

Ehhh... ja...

CitaatNalatigheid? Hmmm. Als je ervan uitgaat dat het team (en dus ook de teamleiding) er perfect op de hoogte van was, kan er idd gesproken worden van nalatigheid.

Dat waren ze dus.

CitaatMaar ik ga er vanuit dat het gewoonweg onmogelijk is om de rijder voor het einde van de pitstraat (en Renault staat al redelijk ver) tegen te houden. De tijd dat nodig is om de teamleiding te informeren, en de tijd die deze nodig heeft om dit door te geven aan de rijder, is gewoon veel te lang. Op deze tijd zit de rijder al in de eerste bocht van het circuit (of zelfs al een stuk verder).

;D ;D ;D

...kssstttt Fernando stop the car, we have a problem with the right front ...kssstttt...

Duurt wel 3 seconden, in de pits rijden ze maar 80 max.

CitaatEn dan nog, de FA meldt reeds in de eerste bocht dat er iets loos was en ging vanaf dan zeer traag rijden, waardoor het doorgeven van het defect aan de rijder van geen belang meer is voor de veiligheid van de andere rijders.

Alonso dacht dat hij een lekke band had dus probeerde zo hard mogelijk door te rijden, hij wist niet dat het wiel los zat en dus eraf kon vliegen. DAT hadden moeten melden voor de veiligheid van Alonso en de mensen om hem heen. En een 'langzaam' rijdende F1 auto gaat nog behoorlijk hard. Je zag dat wiel stuiteren over de baan, die wil je echt niet tegen je bakkes hebben, dan heb je een serieus probleem, ook al reed hij niet hard.

CitaatBon, feit is dat die straf belachelijk zwaar is voor een, in de racerij, "alledaags" feit.

...., het is helemaal niet alledaags.

CitaatDe strafmaat werd beïnvloed door de emotie, en niet door de rede, wat zelden of nooit goed is. De laatste keer dat een team uitgesloten werd voor een race was BAR enkele jaren terug. Hun wagen kwam slechts aan het minimum gewicht door er steeds een bepaalde hoeveelheid benzine aan te voegen. In dergelijke gevallen is zulke straf in mijn ogen zeker en vast terecht, want dit is gewoon het bedoezelen van de sport. Dezelfde straf geven voor een alledaags gevalletje zoals bij Renault is ronduit lachwekkend.

Jouw opmerkingen hierover zijn lachwekkend en getuigen van erg weinig inzicht in de snelheid en kracht van F1 auto's, ben je ooit bij een GP geweest?.
Begin deze eeuw zijn er twee marshalls overleden door rond vliegende banden, alledaagse gevalletjes dus blijkbaar voor jou.  ::)
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

Folkert

3 seconden? Volgens mij gaat het toch niet zo snel als mensen hier denken. Ik heb de beelden niet gezien en kan ze ook niet echt terug vinden. Maar wie wisten nou wat en wanneer? Want volgens mij is de enige man die zeker weet dat het wiel niet helemaal vast zit de wheelguy, zegt hij niks of pas na een paar minuten dan kan het team er ook niks aan doen.
Trotse vader van Rosalie(L)

Wizard

Citaat van: Makke op 27 juli 2009 - 15:42:54
Nja, dat zijn wiel niet vastzat wisten ze reeds van toen hij de pitlane aan het verlaten was. Toen hadden ze dat bij Renault meteen moeten melden bij de pitmuur, die op hun beurt Alonso moeten verwittigen. Nuja inderdaad, het kan niet echt lang geduurd hebben eer Alonso het zelf mocht doorhebben. Dan nog mogen ze dat imo melden aan Alonso.

De monteur had nog geen 'go' signaal gegeven wat niet automatisch betekend dat het wiel per definitie los zat. De monteur heeft ook geen paniekgebaren gemaakt nadat Alonso wegreed.