Spelen met gewichten, racers op dieet

Gestart door sloggerke, 16 februari 2009 - 12:22:08

« vorige - volgende »

Folkert

Citaat van: NDCGN op 04 maart 2009 - 14:27:05
Citaat van: F_A_Diaz op 04 maart 2009 - 09:23:44
Citaat van: NDCGN op 03 maart 2009 - 17:23:02
als ik dit combineer met je rekensom, dan zeg je dus wel duidelijk dat je het over één ronde hebt... 3kg scheelt per ronde 0.3 sec, da's 0,1 sec per kilo... 70 liter branstof weegt 49 kilo (ook volgens jou berekening) en da's dan dus 4,9 sec per rondje!!!

Klopt, je hebt gelijk, dan heb ik dat daar inderdaad verkeerd neer gezet. Ik bedoel verdeeld over de rondes die je rijdt per stint zoals hierboven ook staat.
heel vreemd... je hebt het eerst heel duidelijk over een ronde, dat kun je er nooit per ongeluk zo hebben neergezet.. en ik denk dat je nieuwe theorie ook niet klopt.. je kunt anderen wel gaan vragen om met duidelijke uitleg te komen, maar k vind jouw uitleg ook nogal vaag... je maakt allerlei aannames en presenteerd die als harde feiten... wat betreft de banden.. de ene keer is de zachte sneller, de andere keer de harde, soms is het gelijk.. afhankelijk van temperatuur, circuit, moment in de race, team etc.. even afgezien van korrelvorming denk ik dat de tankinhoud meer van invloed is op de rondetijd dan de bandenslijtage.. coureurs zijn op het einde van een stint ook altijd duidelijk sneller als aan het begin, met een lege auto en versleten banden.. dat zegt eigenlijk al genoeg
Dus het lag niet aan mij. Ik vond het al vaag en had het idee dat hij zich een keer of 2 tegen gesproken had.
Trotse vader van Rosalie(L)

NDCGN

Citaat van: Burorri op 04 maart 2009 - 14:08:30
Citaat van: F_A_Diaz op 04 maart 2009 - 09:28:22
Citaat van: Burorri op 03 maart 2009 - 18:19:59
Over het geheel 4,9 Seconde voordeel met minder Benzine aan boord?

Voor de 100.000ste keer, dat is alleen de tijdswinst die je krijgt vanwege minder benzine, daar komt de tijdwinst door zachtere banden nog bij op. Zie bovenstaand voorbeeld.
Al zeg je het een miljoen keer, dan maakt het nog niet waar. Ik stelde al eerder dat er coureurs en races zijn geweest waar het verschil tussen harde en zachte band minimaal is geweest.
Ik kom op 2,4 seconde per rondje. Ruim genomen. Ik ging hier uit van een brandstof verbruik van 1,5Km/l . Een Formule 1 auto heeft dus 200 liter per race nodig, dat is 144 KG. Als we uit gaan van 1 stop en 2 stopraces is dat respectievelijk 100 litervoor de 1 stop(72KG) en 66,6 liter voor de 2 stop (48KG) Dat is een verschil van 24 KG per rondje. Er werd hier eerder van uit gegaan 0.1 seconde verlies per rondje per KG brandstof.
24*0.1=2,4 seconde per rondje. Laten zeggen dat gemiddeld 2 stopper 23 rondjes rijd voor hij (van de 71) naar binnen gaat. dat is dus een verlies van 40+ seconde. Mmmm, bij nader inzien klopt er nog iets niet aan deze berekening. Denk dat 0.1 per ronde dus veel te veel is.  Of ik maak hier een andere reken fout.

Maar dan weet ik niet zeker wat nou het verlies is per KG. Ga ik uit van 0.03(had ik ergens op een site gevonden.) seconde kom ik ook op een ander getal uit.
24*0.03=0.72 seconde per rondje. rijd je 23 rondjes, is dat een verlies van 16,6 seconde. (23 rondjes heb ik als gemiddelde genomen van laatste 4 jaar. Vorig jaar was het wel heel vroeg(rondje 10-17)  ) Een 1 stopper zou dan stoppen in rondje 35 ongeveer.

@Ferrari_2009: Ik weet ook niet hoe het precies zit met de banden, maar ik geloof dat het verschil niet heel groot (meer) is. Denk dat de fout die hij heeft gemaakt ligt bij de gebruikte gegevens. Hij rekent met de brandstof van de auto per stint, terwijl je volgens mij het verschil in gewicht moet pakken. (24kg tussen 1 en 2 stop)

En hij stelde zelf eerder al dat het verschil per KG/ rondje 0.1 seconde was, maar dat is volgens mij echt veel te veel. Dan kom je dus bij mijn eerdere rekensom uit op 40+ seconde verschil. Als het inderdaad tussen de 0.3 en 0.5 seconde verschil is tussen de harde en zachte banden, dan klopt F_A_Diaz's eerdere berekening niet. Je zou dan te weinig hebben gewonnen op een 1 stop om voor te blijven.
volgens mij moet het idd 0.03 secper kilo zijn.. is hiervoor ook al eerder genoemd, alleen dan als 0.3 per 10 kilo wat natuurlijk hetzelfde is... verder geen slechte berekening moet ik zeggen al zal het in de praktijk natuurlijk altijd per geval verschillen, oa afhankelijk van de lengte van de stints.. verder is de 1-stop auto niet alleen de 1e 23 rondjes zwaarder, maar na zijn 1e stop ook.. dan is het verschil in gewicht juist het grootst... de 2 stopper  rijdt dan met zo'n 35 liter en de 1 stopper met 105 liter...

Folkert

Citaat van: NDCGN op 04 maart 2009 - 14:38:58
Citaat van: Burorri op 04 maart 2009 - 14:08:30
Citaat van: F_A_Diaz op 04 maart 2009 - 09:28:22
Citaat van: Burorri op 03 maart 2009 - 18:19:59
Over het geheel 4,9 Seconde voordeel met minder Benzine aan boord?

Voor de 100.000ste keer, dat is alleen de tijdswinst die je krijgt vanwege minder benzine, daar komt de tijdwinst door zachtere banden nog bij op. Zie bovenstaand voorbeeld.
Al zeg je het een miljoen keer, dan maakt het nog niet waar. Ik stelde al eerder dat er coureurs en races zijn geweest waar het verschil tussen harde en zachte band minimaal is geweest.
Ik kom op 2,4 seconde per rondje. Ruim genomen. Ik ging hier uit van een brandstof verbruik van 1,5Km/l . Een Formule 1 auto heeft dus 200 liter per race nodig, dat is 144 KG. Als we uit gaan van 1 stop en 2 stopraces is dat respectievelijk 100 litervoor de 1 stop(72KG) en 66,6 liter voor de 2 stop (48KG) Dat is een verschil van 24 KG per rondje. Er werd hier eerder van uit gegaan 0.1 seconde verlies per rondje per KG brandstof.
24*0.1=2,4 seconde per rondje. Laten zeggen dat gemiddeld 2 stopper 23 rondjes rijd voor hij (van de 71) naar binnen gaat. dat is dus een verlies van 40+ seconde. Mmmm, bij nader inzien klopt er nog iets niet aan deze berekening. Denk dat 0.1 per ronde dus veel te veel is.  Of ik maak hier een andere reken fout.

Maar dan weet ik niet zeker wat nou het verlies is per KG. Ga ik uit van 0.03(had ik ergens op een site gevonden.) seconde kom ik ook op een ander getal uit.
24*0.03=0.72 seconde per rondje. rijd je 23 rondjes, is dat een verlies van 16,6 seconde. (23 rondjes heb ik als gemiddelde genomen van laatste 4 jaar. Vorig jaar was het wel heel vroeg(rondje 10-17)  ) Een 1 stopper zou dan stoppen in rondje 35 ongeveer.

@Ferrari_2009: Ik weet ook niet hoe het precies zit met de banden, maar ik geloof dat het verschil niet heel groot (meer) is. Denk dat de fout die hij heeft gemaakt ligt bij de gebruikte gegevens. Hij rekent met de brandstof van de auto per stint, terwijl je volgens mij het verschil in gewicht moet pakken. (24kg tussen 1 en 2 stop)

En hij stelde zelf eerder al dat het verschil per KG/ rondje 0.1 seconde was, maar dat is volgens mij echt veel te veel. Dan kom je dus bij mijn eerdere rekensom uit op 40+ seconde verschil. Als het inderdaad tussen de 0.3 en 0.5 seconde verschil is tussen de harde en zachte banden, dan klopt F_A_Diaz's eerdere berekening niet. Je zou dan te weinig hebben gewonnen op een 1 stop om voor te blijven.
volgens mij moet het idd 0.03 secper kilo zijn.. is hiervoor ook al eerder genoemd, alleen dan als 0.3 per 10 kilo wat natuurlijk hetzelfde is... verder geen slechte berekening moet ik zeggen al zal het in de praktijk natuurlijk altijd per geval verschillen, oa afhankelijk van de lengte van de stints.. verder is de 1-stop auto niet alleen de 1e 23 rondjes zwaarder, maar na zijn 1e stop ook.. dan is het verschil in gewicht juist het grootst... de 2 stopper  rijdt dan met zo'n 35 liter en de 1 stopper met 105 liter...
Nog een bijvoeging m.b.t. de banden: Als het inderdaad 0.3-0.5 seconde per rondje verschil is met harde en zachte banden, kom je op 11,5 per 23 ronden. +16,6 seconde van gewichtsvoordeel kom ik op 28,1  seconde.
Trotse vader van Rosalie(L)

Folkert

Citaat van: F_A_Diaz op 02 maart 2009 - 10:09:44
Citaat van: Ferrari 2009 op 27 februari 2009 - 14:01:04Daar geloof ik niet in. Dat zou dan met 70l een verschil van 7 seconden maken tussen het begin en het einde van een stint, terwijl dat dacht ik toch niet zo groot was, eerder de helft lijkt me.

Hoe bereken je dat dat dan? Ik kom ergens anders op uit. 70 x 0.7 = 49 x 0.1 = 4,9 seconden. Als over een gehele race twee stops al uit kunnen dan is dat toch niet zo vreemd?
Volgens mij klopt hier je berekening niet. Die 70 is het aantal liter verschil tussen 1 stop en 2 stop? 0.7 is de omrekenfactor naar gewicht brandstof? En je zei dat het eerst .3 seconde per 3 kg brandstof was per rondje(je had het zelfs nog in hoofdletters gezet.) 0.1 per kg per rondje dus. Als het klopt wat ik vermoed over jou waarde, dan klopt de berekening niet. 70L verschil is echt een hoop. En dan ga ik uit van een 1,5l/km ratio. Wat dus zou betekenen dat auto ongeveer 200 liter aan boord heeft gehad in de hele race. Dat is 100 liter voor 1 stop, 66,6 liter voor een 2 stop(Je kan het ook uit rekenen door de pitstops te nemen. gemiddeld 6 a 7 seconde stops voor een 2 stop, er word getankt met +/- 12l/s dat is dus 72 lter.)
Het verschil is dus 40 liter.( 1 stopper 35 ronde 2 stopper 23 ronde. 35*4,3(ca. gemiddeld circuit)= 150 KM. 150/1.5= 100 liter.     23*4,3=98,9 KM 98,9/1.5= 65,9 liter. )

100-66=34 liter. 34*0.7= 23.8 KG *0.1 = 2,38 seconde per rondje. Maar dat lijkt me heeeeel erg veel. Maar goed later zei je dat het over meerdere rondes waren. Dus ik ben beetje in de war wat jij nou precies bedoelt. Want ook al neem ik het verschil van de banden mee, dan kom ik niet in de buurt van het verschil wat 2stoppers meestal wel rijden. Ik kom op maar 13.9 seconde uit.
Trotse vader van Rosalie(L)

Ferrari 2010

Citaat van: F_A_Diaz op 04 maart 2009 - 13:55:26
O, bedoel je dat. Het verschil tussen de 'harde' en 'zachte' band is ongeveer 3 a 5 tiende per rondje, afhankelijk van circuit en omstandigheden. Dat zijn gegevens die Bridgestone geeft.
Daar ging het me niet om, het ging me om het effect van de benzine. Volgens mij is het groter, getuige onder andere de snelle rondjes die voor een pitstop eruit worden geperst. De paar kg verschil maakt duidelijk een hoop in snelheid, de laatste laps gaan ze toch vaak 1 à 2 tiende sneller, ronde na ronde.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Jasper

Citaat van: Ferrari 2009 op 02 maart 2009 - 23:01:51
Citaat van: F_A_Diaz op 02 maart 2009 - 10:09:44
Citaat van: Ferrari 2009 op 27 februari 2009 - 14:01:04Daar geloof ik niet in. Dat zou dan met 70l een verschil van 7 seconden maken tussen het begin en het einde van een stint, terwijl dat dacht ik toch niet zo groot was, eerder de helft lijkt me.

Hoe bereken je dat dat dan? Ik kom ergens anders op uit. 70 x 0.7 = 49 x 0.1 = 4,9 seconden. Als over een gehele race twee stops al uit kunnen dan is dat toch niet zo vreemd?
Ik had per liter 1 tiende gerekend, mijn excuses. Maar 4,9 seconden blijven me toch veel lijken, niet? Ik denk dat 4 seconden toch zowat de max is, maar kan er uiteraard naast zitten. Is alweer vanaf oktober geleden dat ik die dingen heb gezien, maar ik dacht dat het gemiddeld rond de 3 seconden lag.

Op het einde van de stint zijn de banden ook slechter dus als je dan 3 seconden sneller bent, dan is het verschil puur door benzine een stuk meer dan 3 seconden.